Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

چگونه رطوبت هوای اطراف گیاهانمان را در داخل آپارتمان بالا ببریم؟

  • نویسنده موضوع Swan
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı گل و گياه آپارتماني
Konu Başlığı چگونه رطوبت هوای اطراف گیاهانمان را در داخل آپارتمان بالا ببریم؟
نویسنده موضوع Swan
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Swan

Swan

مدیر کل انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Sep 30, 2013
ارسالی‌ها
523
پسندها
2,000
امتیازها
93
تخصص
Nurse
جنسیت

اعتبار :

چگونه رطوبت هوای اطراف گیاهانمان را در داخل آپارتمان بالا ببریم؟

۱- زیر گلدانی گیاهان را قدری بزرگ*تر از قطر دایرة دهانة گلدان و گودتر از زیرگلدانی*های معمولی، چیزی شبیه به تشت، که حدود ده سانتی*متر عمق و عرض آن از چتر گیاه بزرگتر باشد انتخاب کنید و کف آن را مملو از شن درشت یا پوکة صنعتی یا سفال خرد شده نموده و روی شن*ها به آن اندازه آب بریزید که آب با ته گلدان تماس نداشته باشد که باعث پوسیدگی ریشه*ها نشود. حال گلدان را روی شن*ها قرار دهید. تبخیر مداوم آب درون شن*ها باعث بالا رفتن میزان رطوبت در اطراف گیاه می*گردد و چنانچه با رطوبت*سنج آزمایش نمایید، هوای اطراف گلدان سه تا پنج مرتبه مرطوب*تر از قسمت*های دیگر اتاق است.
۲- روش دیگر آن است که با دستگاه آب*فشان (اسپری) آب ولرم را به صورت هاله در گرم*ترین ساعات روزهای تابستان به روی گیاه بپاشید. همچنین می*توانید در فصل زمستان با قراردادن ظرف آب و یا کتری روی بخاری و یا قرار دادن حوله*های مرطوب آغشته به اسانس اُکالیپتوس روی پره*های رادیاتور شوفاژ و یا استفاده از دستگاه بُخور تا حدود زیادی رطوبت محیط آنان را بالا ببرید. توجه داشته باشید قطرات آب اسپری شده بیش از حد روی برگ*ها (حباب مانند) نمانند و همچنین افراط در اسپری باعث جمع شدن آب در محل اتصال دمبرگ به ساقه در گیاهانی نظیر یوکا، دیفن*باخیا و لیندا می*شود که برای آنان مضر است و به تدریج باعث ایجاد لکه*های قهوه*ای در سطح برگ گیاه و پوسیدگی دمبرگ می*گردد. برای دفع آب*های اضافی روی برگ*ها، گیاه را به صورت آرام تکان دهید تا آب*های اضافی آن فرو ریزد.
۳-
آخرین روش این است که گلدان*ها را دور هم جمع کنید. چون برگ*ها به طور دائم از خود بخار آب پس می*دهند این رطوبت در محدوده گلدان*ها جمع و متراکم شده و رطوبت محیط را بالا می*برد. کود
چه وقت کود بدهیم؟ معمولاً دادن کود شیمیایی جامع (کمپلکس) به مدت چهارماه بعد از خرید گیاه ضروری می*باشد. البته اگر گیاه در گلخانه نباشد، زمان کود دادن دوران رویش و یا گل دادن گیاه است، که این دوران برای گیاهان بدون گل (برگ*های زینتی) و گلدار از ماه فروردین تا آبان بوده و برای گونه*های گل*دهندة زمستانی فصل زمستان می*باشد. در دوران استراحت (خواب بودن) گیاه، که رشد در آن صورت نمی*گیرد و گیاه گل و برگ نمی*رویاند، به آن کود ندهید چرا که سبب فشار به گیاه شده و آن را ضعیف می*کند و باعث رویش نابهنگام برگ*ها و ریشه*ها می*شود. برای کوددهی باید از کودهای محلول که تمام عناصر مورد نیاز گیاه شامل سه عنصر اصلی ازت، فسفر و پتاس و دوازده عنصر فرعی نظیر روی، آهن، مولیبدن، مس، بُر و... می*باشند استفاده کرد. این کودها، هرماه یک بار یا از طریق خاک یا روی برگ*ها اسپری می*شود. (طبق دستور روی جعبه کود) کمتر از مقدار توصیه شده در روی جعبة کود اشکالی ندارد ولی بیشتر از مقدار توصیه شده باعث مرگ گیاه می*گردد.
خاک گلدان

بهترین ترکیب برای خاک گلدان گیاهان آپارتمانی به طور اعم، شامل یک قسمت ماسه و دو قسمت خاک برگ یا پیت موس می*باشد. ولی برای قلمه زدن یا تکثیر از ترکیب دو قسمت ماسه و یک قسمت خاک برگ یا پی موس استفاده می*گردد.
هنگامی که از خاک برگ برای تعویض خاک گلدان استفاده می*نمایید نکتة مهم این است که نباید خاک را بسیار فشار داد. فشردگی زیاد خاک برگ سبب می*شود که خاک برگ*ها به هم بچسبند و از ورود هوا و تنفس ریشه، که برای رشد گیاه بسیار مهم و ضروری است، جلوگیری نماید.
در صورت امکان برای قلمه*زنی می*توان به جای ماسه از ترکیبات معدنی پرلایت و دانة ریز لیکا (پوکة صنعتی ریز) هم استفاده نمود.
تعویض گلدان
تعویض گلدان به سه دلیل انجام می*شود: خالی شدن خاک گلدان از مواد غذایی و رشد زیاد ریشه*ها. به همین خاطر نشانة تعویض گلدان، ظهور علائم کمبود مواد غذایی است و یا خروج ریشه*ها از سوراخ زهکش ته گلدان و یا متورم شدن ریشه آنان در سطح خاک گلدان و یا به صورت مارپیچ در ته خاک گلدان جمع شده باشد.
توجه: در مورد گیاهان کند رشد و گیاهانی که گلدان بزرگ دارند می*توان به جای تعویض گلدان، چند سانتی*متر از خاک سطحی گلدان را با خاک جدید تعویض نمود. بهترین زمان تعویض گلدان در صورت نیاز نیمة دوم اسفند بعد از گرم شدن هوا در محیطی سربسته می*باشد. گلدان جدید بایستی فقط یک سایز از گلدان قبلی بزرگ*تر باشد. زیرا اکثر گیاهان آپارتمانی در گلدانی که به نظر شما کوچک می*آیند بهتر رشد می*کنند.
 
بالا پایین