Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

نگهداری حیوانات و رعایت اصول بهداشتی

اطلاعات موضوع

Kategori Adı بخش جانداران و جانوران
Konu Başlığı نگهداری حیوانات و رعایت اصول بهداشتی
نویسنده موضوع ***HeleNa***
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan ***HeleNa***

***HeleNa***

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Mar 17, 2014
ارسالی‌ها
5,011
پسندها
855
امتیازها
113
محل سکونت
tEhRaaN
سیم کارت

اعتبار :

همزیستی انسان و حیوان از دیرباز به دلایل مختلف مورد توجه و اهمیت بوده است. امروزه نیز نگهداری از حیوانات نه تنها در برخی موارد نظیر نگهبانی، زنده یابی، تشخیص موادمخدر و منفجره و... به انسان کمک می کند بلکه در ازدحام روزمرگی ها می تواند سبب آرامش او شود. در این راستا و در جهت فراهم آوردن سلامتی برای حیوان و صاحب حیوان می بایست نگهداری از حیوانات را با آگاهی و کاملا هوشمندانه آغاز کرد. در غیر این صورت می تواند مشکلات و خطراتی را از نظر بهداشتی ایجاد نماید. بدین منظور این مقاله در راستای نگهداری اصولی از حیوانات در کلیه محیط های عمومی(نظیر مراکز امداد، مراکز نظامی فرودگاه ها، کارخانه ها) و محیط های شخصی (نظیر منازل و آپارتمان ها و ویلاها) به ذکر نکاتی می پردازد که نه تنها توصیه، بلکه بر رعایت آنها بسیار تاکید می شود:
۱ چنانچه تصمیم به خرید حیوانی گرفته اید(به هر دلیلی)، حتما قبل از خرید به یک دکتر دامپزشک حیوانات کوچک مراجعه کرده و با او مشورت نمایید. این کار چند مزیت دارد: ۱ بسته به شرایط محیط زندگی و شرایط فردی شما در انتخاب نوع حیوان به شما کمک می نماید. ۲ با گفتن نکات مهم شما را در انتخاب حیوان سالم و مناسب یاری خواهد داد. ۳ در مورد شرایطی محیطی و نیازهای حیوان انتخابی، به شما اطلاعات اولیه و ضروری را خواهد دارد. لازم به یادآوری است که بسیاری از مشکلات و بیماری های حیواناتی که توسط افراد نگهداری می شوند، ناشی از کمی اطلاعات و در نتیجه رعایت نکردن موارد اصولی در محل زندگی، تغذیه و نحوه رفتار با آنها می باشد. ۴ دکتر در مورد مسائل بهداشتی و بیماری های آنها به شما آگاهی داده تا هم حیوان موردنظر و هم شما و دیگر افراد در تماس، با بیماری یا مشکل خاصی مواجه نشوید.
۲ پس از خرید و قبل از اینکه حیوان را به منزل و یا محلی که برایش در نظر گرفته اید ببرید، حتما به یک کلینیک دامپزشکی مراجعه نمایید. در اینجا دکتر دامپزشک آن را مورد معاینه قرار داده، داروی ضد انگل خورانده و در صورت صلاحدید یا همان موقع واکسن زده و یا تاریخی را برای واکسیناسیون مشخص خواهد نمود. برایش شناسنامه بهداشتی صادر نموده در صورت نیاز به شستشو، چیدن ناخن و سایر اقدامات بهداشتی به همکارانش خواهد سپرد.
۳ دکتر برنامه معاینات و درمان های ضد انگلی دوره ای و تاریخ واکسیناسیون ها را به شما اعلام خواهد نمود. معمولا مراکز دامپزشکی در تاریخ های تعیین شده با شما تماس گرفته و وقت مراجعه را یادآوری خواهند کرد. با وجود این صاحب حیوان بایستی از زمان نوبت ها آگاه بوده و خود در این مورد احساس مسوولیت نماید.
۴ در برخورد با حیوانات آزاد آسیب دیده و یا بیمار، به قصد کمک به او، قبل از اینکه به او بسیار نزدیک شده و یا دست بزنید، با یک دکتر دامپزشک تلفنی مشورت نموده از ایشان نحوه برخورد با حیوان آسیب دیده مورد نظر و یا گرفتن او را سوال کنید، زیرا با وجود داشتن قصد کمک و بی آزار بودن حیوان، ممکن است به دلیل ترس و یا بیشتر به دلیل درد ناشی از آسیب دیدگی و حرکت دادن، به صورت ناخودآگاه برای رفع درد اقدام به گاز گرفتن، پنجه کشیدن و یا... به شما نموده و با این کار خطراتی را برای شما ایجاد نماید.
۵ به هیچ وجه اقدام به گرفتن حیوانات از محیط وحش نکنید زیرا شما با گرفتن یک حیوان آزاد ( حیوانی که در طبیعت آزاد، زاده و رشد یافته است)، اسارت را برای او به ارمغان می آورید و او از این اسارت نه تنها لذتی نبرده بلکه دچار افسردگی و بسیاری مشکلات دیگر شده و بیشتر آنها به دلیل این موارد و به دلیل عدم آگاهی افراد از نحوه زندگی، نیازها و تغذیه آنها، دچار آسیب و بیماری شده و یا تلف می شوند، به علاوه شما از وضعیت سلامتی و رفتار آنها آگاه نبوده و اکثر آنها می توانند چه از نظر انتقال بیماری ها و چه از نظر فیزیکی(حمله، گاز گرفتن، پنجه کشیدن و...) برای شما ایجاد خطر نمایند.
 
بالا پایین