Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

چگونه "نه" گفتن را بیاموزیم؟

اطلاعات موضوع

Kategori Adı روانشناسی اجتماعی
Konu Başlığı چگونه \"نه\" گفتن را بیاموزیم؟
نویسنده موضوع *SiMiN*
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan *SiMiN*

*SiMiN*

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Feb 16, 2014
ارسالی‌ها
5,086
پسندها
1,974
امتیازها
113
محل سکونت
تهران
تخصص
نقاشی کردن،نت
دل نوشته
همه ی انسانها برابر آفریده شده اند
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
برند گوشی
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه
جنسیت
نوع آنتی ویروس
ماه تولد

اعتبار :

همه ی ما چه زن و چه مرد بارها در موقعیت هایی قرارگرفته ایم که گفتن کلمه "نه" علی رغم میل باطنی برایمان سخت و دشوار بوده است چون بیش از رضایت خودمان دلواپس توجه و رضایت دیگران هستیم ! زیرا از کودکی همواره اموخته ایم که باید برای رضایت دیگران بیشتر از خواسته های خود ارزش قائل باشیم .

راضی نگه داشتن تمام ادمهایی که در اطراف ما هستند تقریبا غیر ممکن است ضمن اینکه ما وظیفه نداریم برای خوشنودی ورضایت دیگران بیش از توان خود تلاش کنیم.

نادیده گرفتن خود چه بسا سبب ترغیب دیگران واطرافیان نسبت به ابراز درخواستهای غیر منطقی شان خواهد شد و در این جاست که نباید اجازه قربانی شدن در برابر خواسته های نا بجای دیگران را به خود بدهیم.

در صورتیکه گفتن منطقی کلمه "نه" گاهی اوقات نهایت صداقت و صراحت وشجاعت ما را میرساند در نتیجه دیگران احترام بیشتری را برای ما قائل خواهند شد.

به گفته کارشناسان بهترین بهانه برای "نه" گفتن میتواند امور شخصی ومراقبت از خود باشد.

برای مثال وقتی در مقابل دعوتی که برایتان جالب نیست قرار گرفتید بگویید نمی توانم دعوتت را قبول کنم اما از اینکه به فکر من بودیید واقعا ممنونم.

سعی کنید در هنگام رد یک تقاضا بیش از حد وارد جزئیات نشده وتوضیح ندهید و تصور نکنید باید پاسخ منفی خود را توجیه کنید.

گفتن "نه" ، به برخی از درخواستهای دیگران به این معنا نیست که ما فردی تنبل ویا خودخواه هستیم بلکه یعنی ما تعهداتی با اولویت بالاتر نسبت به درخواست مطرح شده دارییم بعلاوه "بله" گفتن همیشه هم جایز نیست ومیتواند تاثیری منفی بر سلامت ذهنمان داشته باشد.

پرهیز از انجام یک سری از کارهایی که از ما خواسته می شود میتواند برای ما وقت خالی کافی را ایجاد کند تا به علایق وکارهای عقب افتاده خودمان بپردازیم مثلا در کلاسهای متفاوت شرکت کنیم یا به دیدن جاهای دیدنی برویم .

راه کار مودبانه "نه" گفتن به یک تقاضا اعتماد به توانایی خود است نپذیرفتن خودمان را مودبانه و محکم و با صراحت اعلام کنیم و از به کار بردن عبارات توجیه گرایانه ویا پوزش خواهی اجتناب کنیم و از گفتن سخنانی که نشان از عدم اطمینان ما باشد هم استفاده نکنیم .

اگر کلام ما از استحکام کافی برخوردار باشد دیگران به خود اجازه نخواهند داد جهت ترغیب ما به انجام خواسته هایشان مجددا سعی وتلاش کنند.

ما هیچ نیازی به شرح وتوضیح علت عدم پذیرش خود نداریم بعلاوه نباید نسبت به رد انجام درخواست دیگران احساس گناه کنیم بلکه باید توجه کنیم که انجام کارهایی که تمایل چندانی به انجام ان نداریم احساس بدی را در ما ایجاد می کند که باید با اعتماد به نفس و انگیزه بالا با ان مقابله کنیم ودست از کوشش خود بر نداریم.

گفتن "نه" همیشه برای نخستین بار ممکن است سخت وناخوشایند باشد اما به مرورزمان وبا تمرین وممارست آسانتر شده و دستیابی به ان سهل تر می گردد.
 
بالا پایین