Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

8 بلایی که تلویزیون سرتان می*آورد

اطلاعات موضوع

Kategori Adı مقالات تخصصی
Konu Başlığı 8 بلایی که تلویزیون سرتان می*آورد
نویسنده موضوع ***HeleNa***
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan ***HeleNa***

***HeleNa***

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Mar 17, 2014
ارسالی‌ها
5,011
پسندها
855
امتیازها
113
محل سکونت
tEhRaaN
سیم کارت

اعتبار :

دهه*هاست پایش به هر خانه و محفلی باز شده است؛ بیمارستان*ها، مراکز خرید، اتوبوس، قطار و ... اصلا تبدیل به یک عضو اصلی خانواده شده، آن هم چه عضو عزیزکرده*ای. همان جعبه جادو را می*گوییم؛ تلویزیون! بدون شک این جعبه جادویی نقش مهمی در گذراندن اوقات فراغت دارد اما کمی نگران کننده است که به محض بیدار شدن و قبل از انجام هر کاری سراغ تلویزیون بروید و یا وقتی به خانه بر می*گردید قبل از کندن لباس*هایتان دست به کنترل شوید و تا نصفه*های شب سریال*های مختلف تماشا کنید.

بدتر از همه اینکه اجازه ندهید جیک از کسی در بیاید که چه! شما دارید فیلم می*بینید! حتما می*گویید: «ای بابا ما که صبح تا شب جان می*کنیم و کار می*کنیم و فقط همین یک سرگرمی را داریم!» می*دانیم که تلویزیون شما را سرگرم می*کند، می*خنداند، احساساتی می*کند، آگاه می*کند و ... ولی اصلا قصدمان هم این نیست که تلویزیون را برای همیشه خاموش یا روانه انباری کنید.

می*خواهیم بگوییم هر چیزی اندازه*ای دارد. میخکوب شدن پای تلویزیون برای سلامتی*تان خطرناک است. با ما باشید تا بیشتر با خطرهای این جعبه هزاررنگ آشنایتان کنیم.
در این دوره و زمانه نه می*شود این کار را کرد و نه لزومی دارد که تا این حد از تلویزیون بیزار شوید. اگر کمی برنامه*ریزی کنید می*توانید هم تلویزیون تماشا کنید و هم اینکه سلامتی*تان به خطر نیفتد. به عقیده بعضی از متخصصان هر هفته دو تا سه ساعت تماشای تلویزیون مشکلی ایجاد نمی*کند اما بیشتر از آن را باید حواس*تان باشد.

از همه بدتر اینکه بعضی از پدر و مادرها برای اینکه بچه*های کوچک*تر به دست و پایشان نپیچند، تلویزیون را روشن می*کنند و بچه*های بی*گناه را مقابل آن می*نشانند تا سرگرم شوند. لطفا این کار را با بچه*های زیر شش سال نکنید. شاید باورتان نشود ولی متخصصان می*گویند تماشای تلویزیون برای کودکان و نوجوانان بین 6 تا 17 سال هم باید دو ساعت در هفته باشد.


تلویزیون شما را دچار هپروت می*کند!
تلویزیون باعث بروز مشکلاتی در تمرکز می*شود؛ یعنی اینکه کم*کم روی هوش و حواس*تان تاثیر منفی می*گذارد. محققان معتقدند هرچه در کودکی بیشتر پای تلویزیون نشسته باشید، در بزرگسالی بیشتر به اختلال*های مربوط به دقت و تمرکز دچار می*شوید؛ یعنی اینکه مغزتان قادر نخواهد بود روی یک مساله واحد تمرکز کند.


حتما در خانواده شما هم یک نفر مبتلا به «بیماری کنترل تلویزیون» است. در این به اصطلاح بیماری همیشه فرد مورد نظر کنترل تلویزیون را به دست می*گیرد و مدام کانال عوض می*کند. در این صورت نه خودش یک برنامه را با دقت نگاه می*کند و نه اجازه می*دهد بقیه تمرکز داشته باشند. اگر این یک نفر خودتان هستید و مدام کانال عوض می*کنید، بهتر است هرچه زودتر این عادت*تان را ترک کنید چون با این کار سیستم تمرکزتان دچار اختلال می*شود؛ از ما گفتن!

حیف قلب نازنین*تان نیست؟
بی*تعارف بگوییم اگر خیلی اهل تماشای برنامه*های تلویزیونی هستید، رسما خطر ابتلا به بیماری*های قلبی عروقی را در خودتان بالا برده*اید. البته این را ما نمی*گوییم چون محققان به مدت چهار سال روی بیش از 4500 نفر بررسی*هایی انجام داده و به این نتیجه رسیده*اند که تماشای تلویزیون بیش از دو ساعت در روز خطر سکته قلبی را بالا می*برد؟ از این بدتر هم هست!


محققان می*گویند وقتی تماشای تلویزیون از چهار ساعت در روز می*گذرد، خطر مرگ و میر ناشی از سکته قلبی هم 48درصد بیشتر می*شود. دلیلش هم واضح است؛ عدم تحرک. فعالیت نداشتن و یک جا نشستن باعث می*شود کلسترول، تری*گلیسیرید، خطر ابتلا به دیابت و اضافه*وزن بالا برود. تمام اینها هم زمینه*ساز بیماری*های قلبی عروقی هستند.


حریم خانواده مهم*تر است یا حریم...؟
این روزها همه آن قدر محو سریال*ها شده*اند که گاهی یادشان می*رود باید با هم صحبت کنند، برای هم وقت بگذارند، با بچه*ها بازی کنند، به آشنایان سری بزنند و .... همه*اش «هیس» چون جای حساس سریال است! محفل گرم این خانواده در خطر است. می*پرسید چرا؟ چون وقتی شما محو زندگی شخصیت*های جعبه جادو می*شوید، وقتی مدام «هیس، هیس» می*کنید، با اعضای خانواده*تان کمتر حرف می*زنید، کم*کم همدیگر را فراموش می*کنید، یادتان می*رود که باید به همسر و فرزندان*تان عشق بورزید، مادر و خواهر و برادرتان را فراموش می*کنید، عشق و زندگی خانوادگی کم*رنگ*تر می*شود و ... یک اتفاق دیگر هم می*افتد: مدام خود و اطرافیان*تان را با شخصیت*های تلویزیونی مقایسه می*کنید که اصلا خوشایند نیست.


تلویزیون شما را به سمت سیگار هل می*دهد
تماشای زیاد تلویزیون باعث می*شود سیگاری*ها پشت سر هم سیگار آتش بزنند و یا اینکه بعضی*ها سیگاری شوند. احتمالا نیازی به گفتن هم نیست که سیگار بیشتر از بیماری*های مغزی یا ایدز افراد را به کام مرگ می*کشاند. تماشای تلویزیون خیلی موذیانه شما را به سمت سیگار کشیدن هل می*دهد.


خوشبختانه تلویزیون تبلیغی برای مارک*های سیگار پخش نمی*کند اما تماشای سریال*ها و فیلم*هایی که شخصیت*هایش در حال کشیدن سیگار هستند، کافیست تا شاید شما یا نوجوانتان هم سراغ این استوانه کوچک مرگبار بروید. متاسفانه کم نیست تعداد فیلم*ها و سریال*هایی که در آن سوپراستارهای محبوب سیگار دود می*کنند؛ حتی اگر متوجه نباشید دیدن این تصاویر پیام*هایی به مغز مخابره می*کنند که شما را به سمت مصرف دخانیات می*کشاند.


تلویزیون بی*خواب*تان می*کند
برخلاف باورها بعضی*ها، تلویزیون نه تنها کمکی به خوابیدن بهتر نمی*کند، بلکه کاملا برعکس. بیشتر مردم هر شب به*طور متوسط یک ساعت و نیم تا دو ساعت کمتر می*خوابند و اینجا هم پای تلویزیون در میان است. می*پرسید چرا؟ اول به خاطر اینکه خیلی*ها تا تیتراژ پایانی آخرین برنامه تلویزیونی تمام نشود، خاموشی نمی*زنند.


دوم به خاطر اینکه تلویزیون نور بیش از اندازه*ای تولید می*کند. زمانی هم که پای این صفحه پرنور رنگی میخکوب می*شوید خبر ندارید که ترشح هورمون ملاتونین در مغزتان با مشکل مواجه می*شود. وظیفه این هورمون تنظیم خواب شماست. تماشای تصاویر متحرک سریع مانند بازی فوتبال باعث می*شود سیستم عصبی*تان تحریک شده و به سختی خواب*تان ببرد.

البته نباید فراموش کرد بعضی از فیلم*ها به قدری روی احساسات تاثیر می*گذارند یا استرس و نگرانی ایجاد می*کنند که به طور کلی خواب را از چشم*ها می*ربایند؛ یعنی وقتی به سختی نگران سرنوشت «ستایش» و بچه*هایش هستید یا مدام پدر شوهرش را نفرین می*کنید، انتظار دارید تا سرتان را روی بالش گذاشتید خواب*تان ببرد؟

تلویزیون چاق*تان می*کند
محققان معتقدند خطر ابتلا به چاقی مفرط در بین کودکانی که روزانه دو ساعت پای تلویزیون می*نشینند سه برابر و در بین نوجوانان 5/1برابر بیشتر است. از هر 10 کودک چاق، هشت کودک وقتی بزرگ می*شوند همچنان چاق می*مانند. البته این خطر فقط متوجه بچه*ها نیست. خطر چاقی شما را هم تهدید می*کند.


وقتی تکانی به خودتان نمی*دهید کالری نمی*سوزانید و چربی روی چربی می*گذارید. وقتی از چاقی حرف می*زنیم پای کلسترول بالا، دیابت، فشار خون بالا، سکته مغزی، سکته قلبی و ... هم به میان می*آید. تلویزیون به یک شکل دیگر هم تناسب اندام شما را تهدید می*کند؛ اینکه شما را به سمت پرخوری می*کشاند.


وقتی با خیال راحت روی مبل لم می*دهید از فرصت استفاده می*کنید و چیپس، پفک، پف*فیل، تخمه، شکلات، نوشابه*های گازدار و کلی هله*هوله میل می*کنید. حالا خودتان نمک، چربی، قند و به طور کلی کالری اضافی این قبیل خوردنی*ها را به بی*تحرکی*تان اضافه کنید. می*بینید با دست*های خودتان چه آسیبی به سلامت*تان می*زنید؟ تازه وقتی تلویزیون تماشا می*کنید با سیلی از تبلیغات انواع و اقسام خوراکی*ها مواجه می*شوید که دلتان می*خواهد این خوردنی*های خوشمزه را امتحان کنید اما در مسیر هله*هوله خوردن افتادن همان و چاقی همان!
 
بالا پایین