Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

مشخصات موتور خودروهای ایرانی را اینجا بخوانید !

اطلاعات موضوع

Kategori Adı قطعات خودرو
Konu Başlığı مشخصات موتور خودروهای ایرانی را اینجا بخوانید !
نویسنده موضوع Amirhoo3in
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Amirhoo3in

Amirhoo3in

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Dec 27, 2013
ارسالی‌ها
1,082
پسندها
910
امتیازها
113
محل سکونت
ساحل کارون
دل نوشته
زندگی آبراهی است به نام وفا,میریزد توی جویی به نام صفا,میرود به رودی به نام عشق,میریزد به دریایی به نام وداع:(
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

»» مشخصات موتورهای خودرو ایرانی

در این پست تعدادی از موتور های خودرو ها را به شما معرفی میکنیم که بیشتر راجب این نوع موتور ها بدانید امیدوارم از این مطالب بهره ی کامل را برده باشید.از چند سال پیش که خودروسازان وطنی تصمیم گرفتند که موتورهایی ویژه و ملی برای خود داشته باشند، تا کنون چند موتور با کمک شرکای خارجی طراحی و تولید کرده اند بعلاوه موتورهایی نیز در دست ساخت دارند که بعضی کاملاً اختصاصی طراحی شده اند و بعضی همان موتورهای قبلی مونتاژی با اندکی بهینه سازی هستند. سایر موتورهای مورد استفاده نیز تنها مونتاژ می شوند. در ادامه مقاله به شرح مشخصات و ویژگیهای تعدادی از پراستفاده ترین موتورها در ایران خواهیم پرداخت. این مقاله توسط مهندس امین آزاد نوشته و در هفته نامه دنیای خودرو منتشر شده است.



خانواده* موتورهای ملی ایران خودرو

مجموعه خانواده موتور ملی هم با توجه به تنوع آن می*تواند گزینه خوبی برای خودروهای آینده ایران خودرو باشد. جایگزینی موتور ای اف 7 به جای موتورهای خانواده XU از برنامه های این خودروساز است.این موتور با توربوشارژ می*تواند تا 150 اسب*بخار قدرت تولید که این موتور که ابتدا بر پایه گاز طراحی شده بود در مدل جدیدترش بر پایه بنزین هم طراحی شده است.تولید انبوه موتور ملی 1.7 لیتری اولین موتور از این دسته آغاز شده البته تولید این موتور پیشرفته که شاید آن را بتوان پیشرفته*ترین موتور ایران*خودرو نامید بارها به تاخیر افتاده است.مشکل اصلی در تاخیر تولید این موتور که اولین موتور پایه گازسوز ایران است مشکل ساخت داخل قطعات این موتور با استانداردهای بالا و سختی ترخیص برخی قطعات از گمرک بوده است.این موتور دارای آلودگی کم (استاندارد یورو4) و دوام بالا و مغز هوشمند پیشرفته*ای است که در حالت بنزینی 110 و در حالت گاز 98 اسب*بخار قدرت دارد و با گاز می*تواند 300 کیلومتر پیمایش داشته باشد حال آنکه خودروهای گازسوز فعلی بین 120 تا 200 کیلومتر پیمایش دارند.


این موتور پیشرفته دارای حجم 1.7 لیتر و سیستم تغییر زمان بندی ورود هواست که سبب افزایش بازده موتور می*شود. این موتور در حالت گاز کمترین آسیب نسبت به بقیه موتورهای داخلی به آن وارد می*شود.موتور دیگر از خانواده موتور ملی همراه با پرخوران موتور (توربوشارژ*) است که هوای اضافی به موتور تزریق می*کند و به همین خاطر در هر دو حالت گاز و بنزین قدرت موتور 155 اسب*بخار است .اگر این نکته را مدنظر قرار دهیم که ایران به دلیل آنکه کشوری در ارتفاع است به طور متوسط 13درصد از توان اصلی موتور از دست می*رود. توربوشارژ که هوای اضافی به درون موتور می*دمد تا حدودی می*تواند این مشکل را حل کند. این موتور قرار است در سال 90 بر روی سورن ELX قرار گیرد .


موتور 1.4 لیتری از خانواده موتور ملی هم طراحی*اش تمام شده و آزمایش های خود را طی می*کند اما مشکل برای این موتور کم حجم و ارزان تعریف*نشدن پروژه خودرویی است و اینکه قرار است بر روی چه خودرویی قرار گیرد. ایران خودرو می تواند این خودرو را روی رانا نصب کند اما نصب آن روی 206 و تندر بعلت مخالفت شرکای خارجی مقدور نیست. این موتور 1397 سی*سی حجم دارد و 95 اسب بخار قدرت در حالت بنزینی و 84 اسب*بخار در حالت گاز سوز قدرت تولید می*کند گشتاور آن هم در حالت بنزین 125 نیوتن*متر در 4500 دور و 111 نیوتن*متر در 4500 در حالت گاز تولید می کند. نسبت تراکم این موتور 11 به یک است*این سه موتور با مشارکت دانشگاه آخن آلمان طراحی شده*اند.


نوع موتور EF7 (NA)


حجم موتور 1648 سی سی چهار سیلندر
نسبت تراکم 11 به یک
قدرت موتور در دور 6000 RPM بنزینی : اسب بخار113 *گاز : اسب بخار 103
حداکثر گشتاوردر 4500 دور بر دقیقه بنزینی:155 نیوتن متر گاز 136 نیوتن متر
سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه*ای مرحله*ای (Sequential )

نوع سوخت گاز طبیعی آلترناتیو: بنزین بدون سرب RON 95
تعداد سوپاپ 16
سرعت با بنزین189Km/h- با گاز 181Km/h
سیستم انتقال قدرت گیربکس جعبه*دنده BE3/5

کلاچ Dry Friction Single Plate Pre-Damper –
مکانیکی*، تک*صفحه*ای خشک دیفرانسیل نوع*:
Pinion Crownwheel موقعیت *: جلو




موتور دیزلی جدید ایران خودرو

دیزل یکی از گزینه*های مناسب در بی بنزینی است مخصوصاً آنکه قیمت دیزل بسیار ارزان*تر از بنزین است در ایران با توجه به نبود خودرو سواری دیزلی محدودیت برای تامین این موتور زیاد است البته موتور جدیدی در ایران خودرو در حال طراحی است نخستین موتور برای این سوخت نیز با نام EFD طراحی شده است. پس از طراحی موتور ملی با نام EF7 با مشارکت شرکت FEV آلمان و موتور توربو شارژ ملی 1.4 لیتری از خانواده موتور ملی، موتور دیزلی، چهارمین موتوری است که بر پایه موتور EF7 طراحی شده است. این موتور با نام EFD با مشاوره شرکت شریک آلمانی زیر مجموعه شرکت بزرگ مهندسی موتور AVL اتریش طراحی شده است.


در این موتور قطر سیلندرهای موتور بنزینی EF7 کاهش یافته تا حجم آن به 1.5 لیتر برسد. این موتور حدود 120 اسب*بخار قدرت تولید می*کند؛ یعنی با کاهش 200سی*سی حجم نسبت به موتور پایه (EF7)، قدرت این موتور 10 اسب*بخار افزایش و مصرف*آن 25*درصد کاهش می*یابد.دلیل افزایش قدرت در سامانه پر فشار، پاشش دیزل و توربو شارژ قوی آن بوده و دلیل کاهش مصرف نیز راندمان بالاتر موتورهای دیزلی نسبت به*خودروهای بنزینی است. گشتاور این موتور که نشان*دهنده قدرت بالای آن است حدود 100 نیوتن*متر بیشتر از موتور 1700 سی*سی بنزینی است؛ یعنی با 200 سی*سی کمتر در حجم موتور، 100نیوتن*متر گشتاور این موتور بیشتر از موتور بنزینی است.

این اعدادی است که شرکت ایپکو ارائه کرده اما با این همه موتور مذکور هم*اکنون در اتاق تست موتور بوده و هنوز روی خودرو نصب نشده است.باید دید در شرایط واقعی عملکرد این موتور چگونه خواهد بود اما براساس اطلاعات روی کاغذ این موتور اگر روی خودرویی نصب شود، بهترین گزینه برای خرید خواهد بود چرا که با مصرف 25درصد کمتر، آلودگی کمتر و گشتاور و قدرت بیشتری دارد. برای این موتور دیزلی، سیستم پاشش مستقیم که دارای فناوری چند راهه فشار بالای سوخت است در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر این موتور دارای شمع گرمکن، پرخوران هندسه متغیر و خنک کن میانی هواست.


این محصول مجهز به مجموعه باز*خورانی دود (EGR) همراه با خنک کن بوده و مجموعه این قطعات پیشرفته و جدید، سبب شده تا تولید این موتور در ایران بسیار سخت باشد.با این روند بر*آورد می*شود برای تولید آن بیش از نیمی از قطعات باید وارد شوند البته پیش*بینی می*شود تولید این موتور بیش از 3سال دیگر به طول می* انجامد. با این همه موتور EF7 تنها موتور دیزلی*ای نخواهد بود که در ایران روی خودروهای سواری نصب می*شود چرا که قرار است از موتورهای پژو نیز برای خودروهای سواری دیزلی استفاده شود. موتور پژو 206 یکی از این موتورهاست.


این موتور هم*اکنون در خودرو پژو 206 استفاده می*شود و بخشی از آن در ایران ساخته می*شود. این موتور شاید نسبت به موتور TU5 ضعیف*تر باشد اما مصرف کمتری هم دارد البته تعداد سوپاپ کمتر نسب به موتور TU5 از نقاط ضعف این موتور است. گشتاور این موتور هم حدود 30 نیوتن*متر کمتر موتور TU5 است که عملکردی ضعیفی دارد.



حجم موتور 1360 سی*سی – تعداد سیلندر 4 سیلندر- نسبت تراکم 10.2 به یک
قدرت موتور 75 اسب بخار در 5500 rpm – حداکثر گشتاور111 نیوتن متر در 3400 rpm
سیستم انژکتوری چند نقطه*ای با پاشش الکترونیکی
نوع سوخت بنزین با اکتان 91
تعداد سوپاپ 8
سیستم احتراق احتراق داخلی جرقه*ای
استاندارد حد آلایندگی Euro II
سیستم سوخت انژکتوری کاتالیست اگزوز *سنسور اکسیژن
شتاب صفرتا 100کیلومتر14.1 ثانیه
گیربکس دستی با نام – MA5N کلاچ تک صفحه*ای خشک – مکانیکی – دیفرانسیل جلو





تیبا


تیم طراحی آلمانی از دانشگاه آخن آلمان موتور پراید را افزایش حجم داده*اند و با رساندن حجم این موتور به 1500*سی*سی و افزایش ضریب تراکم موتور به عدد 9.7 قدرت این موتور را به 80 اسب*بخار رسانده*اند. براساس اعلام شرکت مگاموتور، سازنده قوای محرکه سایپا،* این موتور 8درصد مصرف کمتری نسبت به پراید دارد .مگاموتور با کمک شرکت آلمانی FEV وابسته به دانشگاه آخن آلمان حجم موتور را افزایش داده و ضریب تراکم موتور را برای افزایش قدرت موتور به عدد 9.7 رسانده است.(عدد قبلی حدود 8.5 بوده است) درباره گیربکس نیز یکی از مهندسان مرکز تحقیقات سایپا، توضیح می*دهد؛ نسبت دنده*های گیربکس پراید براساس خودرو و موتور جدید تغییر داده شده است.


گفته می*شود که مصرف سوخت این خودرو 10*درصد کمتر از پراید است البته این موتور گزینه بسیار بهتری نسبت به موتور پراید است این موتور یکی از ارزان*ترین موتورهای ایرانی در این کلاس هم محسوب می*شود گشتاور این محصول هم از 103 نیوتن*متر به 124 نیوتن*متر ارتقا یافته است .گیربکس پراید تحمل گشتاور بالای این موتور را نداشت. برای همین در خودروی جدید تیبا گیربکس پراید در دنده دو به گونه ای تقویت شد تا بتواند گشتاور بالای این موتور را تحمل کند. برای تحمل گشتاور حاصل از این موتور همچنین کلاچ پراید که بر روی تیبا استفاده شده تغییراتی کرد. از آن جمله می توان سفت تر شدن فنرهای صفحه کلاچ است تا بتواند گشتاور 124 نیوتن متری موتور جدید را تحمل کند. از طرفی هزارخواری سر پلوس ها نیز به دلیل قدرت بالاتر موتور تقویت شد.



پراید

فرا*گیر*ترین خودروی ایرانی که دارای موتوری ضعیف است پراید است قدرت این موتور از 59 تا 69 اسب*بخار بنا به استفاده از قطعات مختلف در خط تولید متغیر است با اینکه این موتور با بار کم بسیار راحت و پرشتاب است اما با افزایش حجم سرنشین خودرو به دلیل گشتاور پایین به سرعت تنبل می*شود با اینکه مصرف این موتور پایین است اما در مقابل توان محدودی که ارائه می*دهد می*توان گفت* راندمان موتور چندان مناسب نیست .


• حجم سیلندر 1323 سی سی
• نسبت تراکم 9.7:1
• حداکثر قدرت موتور در 5000 دور در دقیقه*63 اسب بخار
• حداکثرگشتاور موتور در 2500 دور در دقیقه *103 نیوتن متر
• نوع کلاچ تک صفحه ای خشک با فنر خورشیدی


این موتور هم*اکنون اصلی*ترین محصولات* شرکت* ایران*خودرو از جمله سمند و پژو*405 و پژوپارس را به جلو می*رانند. این موتور به دلیل مصرف بالای 12 لیتری*اش در 100 کیلومتر عاملی برای از دست*دادن مشتریان در شرایط جدید سهمیه*بندی بنزین شده است.قرار است این موتور در بهینه*سازی جدیدی حجمش از 1.8 لیتر به دو لیتر برسد و قدرت آن نیز از 98 اسب*بخار به 107 اسب*بخار ارتقاء یابد و برای گازسوزشدن هم تغییراتی در قطعات اساسی آن صورت خواهد گرفت و حالا حتی در حالت گازسوز نیز از موتور کنونی پژو 405 قدرت بیشتری دارد.


از طرفی مهندسان ایران خودرو معتقدند مشکلات موتور قبلی پژو 405 از جمله روغنکاری هم با اصلاح مدار روغنکاری موتور برطرف شده است. در این موتور روش باز و بسته*شدن دریچه ورود هوا هیدرولیکی شده که سبب افزایش عمر موتور می*شود مصرف سوخت این خودرو حتی با توجه به افزایش حجم موتور با اصلاحات انجام گرفته 10درصد کاهش یافته است*.مغز هوشمند موتور هم برای گاز و بنزین یکی شده اما برای هر کدام از سوخت*ها* برنامه این مغز جداگانه تعریف شده است.20درصد قطعات اصلی موتور تغییر کرده است که از آن جمله می*توان به میل*لنگ شاتون*، راه*ها*ی ورودی هوا میل بادامک مدار روغنکاری سرسیلندر و سوپاپ*ها* اشاره کرد.برنامه تولید این موتور هم برای آبان سال آینده طرح*ریزی شده است.با این همه برخی معتقدند این موتور را باید فراموش کرد همان**گونه که پژو آن را در سال 95 فراموش کرد.


• حجم موتور 1761 سی سی چهار سیلندر
• نسبت تراکم 9.3:1
• قدرت موتور 100bhp@6000 rpm
• حداکثر گشتاور153Nm@3000 rpm
• سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه*ای با کنترل الکترونیکی(MPFI)
• تعداد سوپاپ 8
• سیستم احتراق سیستم جرقه دوبل
• سیستم سوخت رسانی انژکتوری پمپ بنزین داخل باک(INTANK)- اتصالات لوله سوخت از نوع Quick Connection کاتالیست اگزوز دارد.
• حداکثر سرعت 185 Km/h شتاب صفرتا 100کیلومتر11.9 s
• سیستم انتقال قدرت گیربکس* BE3/5 کلاچ Dry Friction Single Plate Non Pre-Damper – مکانیکی*، تک صفحه ای خشک دیفرانسیل نوع Pinion Crown wheel موقعیت*: جلو


این موتور با* پژو 206 وارد ایران شد *و* هم*اکنون بر روی برخی مدل*های سمند هم نصب می شود البته برنامه قرارگیری آن بر روی پژو*پارس و پژو*405 هم تعریف شده است. این موتور تا حدودی ساخت داخل هم شده و یکی از مدرن*ترین موتورهایی است که بر روی خودروهای داخلی استفاده می*شود. این موتور بر*اساس قدرت موتور، شتاب، قیمت و سرعت یکی از بهترین گزینه*های بازار ایران است. قدرت 110 اسب*بخاری مصرف پایین در سیکل ترکیبی یعنی 8 لیتر در 100 کیلومتر طبق اعلام وزارت نفت هماهنگی مناسب با گیربکس و برنامه مناسب مغز هوشمند موتور این خودرو را بهترین موتور ایرانی کرده است ضریب تراکم 10 هم سبب می*شود راندمان موتور عدد قابل قبولی داشته باشد.


* حجم موتور 1587 سی*سی
* تعداد سیلندر 4
* نسبت تراکم 10.5
* قدرت موتور 110 اسب بخار در 5800 rpm
* حداکثر گشتاور142نیوتن متر در 4000 rpm
* سیستم انژکتوری چند نقطه*ای با پاشش الکترونیکی
* نوع سوخت بنزین با اکتان 95
* تعداد سوپاپ 16
* سیستم احتراق احتراق داخلی (جرقه*ای)
* استاندارد حد آلایندگی Euro III
* سیستم سوخت: انژکتوری
* حداکثر سرعت 190 km/h
* شتاب صفرتا 100کیلومتریازده ثانیه در خودرو پژو 206 با وزن* 2504 Kg


* سیستم انتقال قدرت متناسب با این موتور از نوع اتوماتیک با نامAL4 و با کلاچ هیدرولیکی و الکترونیکی و با دیفرانسیل جلو است البته نوع جعبه*دنده دستی هم با) MA5N با کلاچ تک صفحه*ای خشک – مکانیکی بر روی این خودرو نصب می*شود.این موتور هم*اکنون بر روی پژو*پارس ELX گذاشته می*شود که موتوری با شتاب و قدرت مناسب است البته مصرف بالایی دارد و ایران*خودرو هم برای تامین آن با مشکل مواجه است. با این همه ضریب تراکم بالا سبب شده از موتور خواهرش یعنی l3 مصرف کمتر راندمان بالاتر و قدرت بیشتری داشته باشد.


• حجم موتور 1761 چهار سیلندر
• *نسبت تراکم 10.4:1
• قدرت موتور 110@5500
• حداکثر گشتاور155@4250
• سیستم انژکتوری BOSCH
• نوع سوخت بنزین, بدون سرب, RON 95 Min.
• تعداد سوپاپ 16
• حداکثر سرعت 195 شتاب صفرتا 100کیلومتر9(S)
• سیستم انتقال قدرت**، جعبه*دنده BE3/5N کلاچ تک

صفحه*ای خشک، کابلی دیفرانسیل (4.52) جلو



 
  • Love
واکنش‌ها[ی پسندها]: نبات
بالا پایین