Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

روانشناسی سگ ها

اطلاعات موضوع

Kategori Adı حیوانات خانگی
Konu Başlığı روانشناسی سگ ها
نویسنده موضوع ***HeleNa***
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan ***HeleNa***

***HeleNa***

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Mar 17, 2014
ارسالی‌ها
5,011
پسندها
855
امتیازها
113
محل سکونت
tEhRaaN
سیم کارت

اعتبار :

سگها، نیز مانندانسانها در زمان نگرانی و تشویش، گروهی از رفتارهای جانشین را بکار میگرند، مانندتکان دادن پا در شرایط اضطراب در انسانها. از قبیل این رفتارها در سگها تمیز کردن ولیس زدن را می توان نام برد. می توان گفت سگها نیز مانند ما انسانها، درمحیط استرسزا، معماهای غیر قابل حل خود را دارند. برای نمونه زمانیکه به همراه سگ خود به مطبدامپزشکی مراجعه می کنید، سگها بعنوان یک بیمار، از روی اضطراب اقدام به لیس زدن وتر کردن لبهای خود می کنند. حتی گاهی این لیسیدن ها به صورت گاز گرفتن های کوتاهکوتاه و خفیف در قسمت پا و تهیگاه مشاهده میشود.

شکی نیست که هدف برخی ازسگها از لیس زدن، دلجویی و حسن نیت است. آنها ممکن است شخصی را لیس بزنند که دربرابر او احساس تواضع و فرمانبرداری دارند. در صورتیکه این شخص لیس زدن سگ رابعنوان خوش آمدگویی و استقبال تفسیر نماید، مشکلی بوجود نخواهد آمد. چرا که گاهیچنین رفتاری قیاسی است از برخی حالتهای بوسیدن در انسانها و بالطبع چنین برداشتی بهواقعیت بسیار نزدیک خواهد بود.

اما بنظر می رسد برخی از سگها از لیسیدن وخیس کردن صورتهای افرادی که ملاقات می کنند، چندان پشیمان نیستند. برای این سگها،خودداری از لیس زدن بقیه، اجتناب ناپذیر است. چنین حالاتی از نیاز به توجه خاص ومرکز بودن نشات می گیرد. برای پیشگیری از این حالت بایستی با لحن صدا سگ را از اینکار منع کرد.

علم آسیب شناسی روانی

برخی از سگهای حساس درمحیطهای پرتنش، بطور وسواس گونه و از روی اضطراب اقدام به تمیز کردن و لیس زدن خودمی کنند تا حدی که گاهی موجب آسیب و ایجاد آلرژی می شوند. چنین لیس زدنها موجب بروزالتهابات پوستی و بیماری آماس پوست می گردد. این لیس زدنها، غالبً ناخودآگاه صورتمی گیرد. برخی از سگ ها حتی از لیس زدن کف، دیوارها، مبلمان و اثاثیه منزل نیزابایی ندارند. جهت درمان و رفع چنین رفتارهایی، نخست بایستی عامل بروز اضطراب ونگرانی شناخته و رفع گردد. در مواقع حاد، از داروهای ضد اضطراب جهت درمان چنینحالتهایی تجویز می گردد.

بر این باور نیستیم که سگها تماماً احساسات خود رااز طریق لیس زدن یا بوسیدن بروز می دهند، شاید گاهی اوقات این خود صاحبان سگ هاهستند که سگ خود را به نوعی بسوی لیس زدن صورتشان به نشانه احترام و تمکین سگ، سوقمی دهند.

باید در نظر داشت که هر گونه رفتاری، می تواند منجر به افزایشیادگیری در سگها شود. اِسکینر روانشناس، این نظریه را که جایزه و تشویق، پاسخ درسترا افزایش میدهد، را عمومیت بخشیده است. زمانیکه یک سگ صاحب خود را لیس می زند،شاید این عمل به نوعی تقلیدی است از لیس زدنهای اولیه مادرش در حین تولد و یا شایددلیلش طعم شور مزه صورت آن شخص است! این رفتار سگ تنها برای جلب توجه، خوش آمدگوییو ابراز محبت می باشد و مایل به تکرار این کار نیز است.

بنابراین اگر چهنمی توان لیس زدنهای سگ را بعنون شاخصی برای عشق درنظر گرفت، با این وجود می تواناز آن بعنوان نشانه ای از روی علاقه و احترام تفسیر کرد....... و نهایتاً این چیزینیست که آزار دهنده باشد.
 
بالا پایین