Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

زیباترین مسجد جنوب ایران در آبادان

اطلاعات موضوع

Kategori Adı استان خوزستان
Konu Başlığı زیباترین مسجد جنوب ایران در آبادان
نویسنده موضوع Amirhoo3in
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Amirhoo3in

Amirhoo3in

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Dec 27, 2013
ارسالی‌ها
1,083
پسندها
913
امتیازها
113
محل سکونت
ساحل کارون
دل نوشته
زندگی آبراهی است به نام وفا,میریزد توی جویی به نام صفا,میرود به رودی به نام عشق,میریزد به دریایی به نام وداع:(
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

[h=1]

[/h]


نامش را گذاشته اند: رانگونی ها. مسجد جامعی که بدون شک یکی از زیباترین دیدنی های آبادان و زیباترین مسجد جنوب ایران است و برای دیدنش باید تا نقطه صفر مرزی بروید!

مسجد رانگونی ها در حدود سال 1300 در جنوب*غربی پالایشگاه آبادان و در کنار اروند*رود و نقطه صفر مرزی همجوار با کشور عراق ساخته شده است. در آن زمان پالایشگاه آبادان به عنوان اولین واحد تصفیه نفت ایران و مرکز عمده صدور فرآورده های نفتی در نیمکره شرقی آغاز بکار کرده بود.

با مطرح شدن آبادان به عنوان یکی از شهرهای صنعتی، هزاران تبعه انگلیسی، هندی و پاکستانی به این شهر مهاجرت کردند. از نخستین گروه هایی که به آبادان آمدند کارکنان پالایشگاه رنگون پایتخت کشور میانمار و عمدتاً رنگونی الاصل و مسلمان بودند.

به همین لحاظ درصدد تاسیس عبادتگاه در زمین های شرکت نفت بآمدند و بالاخره با موافقت این شرکت، ساخت مسجد بدست کارگران پاکستانی پالایشگاه آبادان آغاز و نام مسجد رانگونی*ها گذاشته شد.
مسجد رانگونی*ها، به سبک معماری شبه قاره هند با گچبری*هایی زیبا و برجسته ازاره*های سیمانی و بی*نظیر شبستان، حیاط اصلی و مأذنه و در پیشانی بنا نقشینه*ای منقش به آیه بسم*الله الرحمن الرحیم است.

*تزیینات مسجد رانگونی*ها شباهت زیادی به گچبری برهشته دارد با این تفاوت که با سیمان انجام گرفته و در واقع سیمان*بری است. گفته می*شود بعضی از مصالح ساختمانی، خاصه رنگ*های به*کار رفته اولیه در نقش و نگاره*ها از هندوستان تأمین شده است.
محراب در میان انبوهی از اشکال هندسی و نقوش اسلیمی تزیین شده، رنگ*های گوناگون و طرح*های نقش بسته بر دیوارهای محراب نمادی از بهشت برین است

این بنا دارای شبستان، حیاط اصلی، و موذنه است. این مسجد به مسلمانان اهل سنت حنفی مذهب تعلق داد؛ متولی مسجد شیخ عبدالرشید مندل بود و امامین جماعت آن، شیخ قادری هندی، حاج آقا رنگونی و سپس محمد اسلم راجا بودند.

در آرایه*های این مسجد از طرح*های گچ بری برجسته به صورت روکش سیمانی استفاده شده است. این مسجد مشرف به اروندرود و روبروی پالایشگاه است و بنای آن سبک معماری گورکانیان هند را نشان می دهد.
یکی از ویژگی*های بارز مسجد محراب گلگونه*ای است که به شیوه خاصی ایجاد شده است. محراب در میان انبوهی از اشکال هندسی و نقوش اسلیمی تزیین شده، رنگ*های گوناگون و طرح*های نقش بسته بر دیوارهای محراب نمادی از بهشت برین است.

در این موزه نسخه*هایی از قرآن*های خطی و همچنین اسناد تاریخی مربوط به اواسط دوره قاجار تا پهلوی اول شامل مکاتبات مالی و تجاری تجار ایرانی مقیم هندوستان و انگلستان با ایران و همچنین انواع سفته، برات، صورت ریز معاملات و نامه*های تجاری نگهداری و نمایش داده می*شود.

این مسجد به نشانی: آبادان، خیابان امام خمینی(ره)، روبه*روی انبار دارویی پالایشگاه در جوار اروند*رود در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 
بالا پایین