Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

انجیر دهلران، یادگار ساسانی*ها

اطلاعات موضوع

Kategori Adı استان ایلام
Konu Başlığı انجیر دهلران، یادگار ساسانی*ها
نویسنده موضوع Amirhoo3in
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Amirhoo3in

Amirhoo3in

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Dec 27, 2013
ارسالی‌ها
1,082
پسندها
910
امتیازها
113
محل سکونت
ساحل کارون
دل نوشته
زندگی آبراهی است به نام وفا,میریزد توی جویی به نام صفا,میرود به رودی به نام عشق,میریزد به دریایی به نام وداع:(
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

[h=1]

[/h]



در روزگاری که ساسانیان به ایران حکومت می کردند، یک ردپای تاریخی و ماندگار در ایلام به جا گذاشتند. قلعه انجیر که در 35 کیلومتری شمال غربی شهر دهلران و 25 کیلومتری شمال غربی شهر پهله در میان ارتفاعات کوه ته نرمه قرار گرفته است.
قلعه انجیر در محدوده داخلی کوه قرار گرفته و با وسیله نقلیه صعب العبور و غیرقابل دسترس است و هم از سمت دهلران و هم از سمت پهله دارای راه مالرو یا (کوچرو) است در دامنه این اثر زیبا یک رودخانه فصلی وجود دارد که 100متر از آن فاصله دارد.
در اواخر دوران ساسانی شاهان این سلسله و حکام محلی آنان اقدام به ساختن برخی قلاع نظامی در ارتفاعات صعب العبور کردند که قلعه انجیر در امتداد قلعه شیاخ نمونه ای زیبا از قلعه سازی ساسانیان و از شاهکارهای معماری نظامی – دفاعی ساسانی به شمار می رود. به دلیل وجود درختان انجیر فراوان در گذشته در اطراف قلعه و کوه ته نرمه این قلعه به قلعه انجیر نامگذاری شده است.

طول این قلعه 400 متر و عرض آن 300 متر است و بیش از 120 هزار مترمربع وسعت دارد و در سالم ترین جاهای این قلعه ارتفاع دیوارهای آن به 6 متر می رسد. مصالح تشکیل دهنده این بنا عبارتند از قلوه سنگ و ملات گچ و سنگها از محیط اطراف جمع آوری شده اند نمونه های از سنگهای کف رودخانه هم در ساخت بنا دیده می شوند.
این قلعه از قسمت های مختلفی مانند در ورودی، باروی عظیم، برجها، اتاقهای مسکونی فراوان و شاه نشین تشکیل شده است.
در اواخر دوران ساسانی شاهان این سلسله و حکام محلی آنان اقدام به ساختن برخی قلاع نظامی در ارتفاعات صعب العبور کردند که قلعه انجیر در امتداد قلعه شیاخ نمونه ای زیبا از قلعه سازی ساسانیان و از شاهکارهای معماری نظامی – دفاعی ساسانی به شمار می رود​


در داخل باروی آن بقایای اتاق های مستطیل و مربع شکل با ابعاد مختلف با طاق قوسی وجود دارند که به جهت استراحت سربازان ساخته شده اند به طوری که اتاقهای موجود دارای طاقچه های متعدد با تاق قوسی شکل هستند. دیوارهای قلعه 70 سانتی متر عرض و ضخامت دارند و قلعه دارای برج های زیادی بوده که در حال حاضر بقایای سه برج موجود است که به ارتفاع 7 متر و قطر دیواره 2 متر روی دیوارهای قلعه روزنه هایی برای تیرانداری کمانداران تعبیه شده است.
شاه نشین قلعه که در بالاترین قسمت آن قرار دارد ، امن ترین قسمت قلعه بوده چون از اطراف دارای شیب تند و پرتگاه است و فقط از یک طرف با پله هایی قابل دسترسی بوده و در شاه نشین بقایای اتاقهای بزرگی با ابعاد مختلف دیده شده که محل استراحت فرماندهان و افراد رده بالا بوده است.

قلعه در قسمت شمال و شمال غربی و شرقی دارای شیب تند است و بخشهایی از قلعه به سبب گذشت زمان از بین رفته و قسمتهایی از دیوارهای غربی و جنوبی آن سالم هستند.
از روی ارتفاعات مشرف به قلعه انجیر با چشم مسلح قلعه شاخ به فاصله 15 کیلومتر (در خط مستقیم) به خوبی دیده می شود که بدون شک بیانگر نوعی ارتباط سیاسی و اجتماعی بین این دو قلعه بوده است. این قلعه از نوع قلعه های کوهستانی بوده و کاربرد نظامی داشته و در واقع محلی برای آموزش سپاهیان بوده است.
با توجه به مصالح به کار رفته، سیستم ساخت، سفالهای سطحی، مقایسه با قلعه شاخ و ... این قلعه متعلق به اواخر دوران ساسانی است که احتمالا در قرون اولیه اسلامی هم مورد استفاده قرار گرفته است. موقعیت طبیعی و کوهستانی بودن، غیرقابل دسترسی دشمنان، دسترسی به آب، نزدیکی به بین النهرین و ارتباط داشتن با قلعه استراتژیک شیاخ از مهمترین عوامل ایجاد این بنا در این منطقه بوده است.
 
بالا پایین