Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

دیدنی*های شهر دو طبقه ایران

اطلاعات موضوع

Kategori Adı استان اصفهان
Konu Başlığı دیدنی*های شهر دو طبقه ایران
نویسنده موضوع Amirhoo3in
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Amirhoo3in

Amirhoo3in

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Dec 27, 2013
ارسالی‌ها
1,082
پسندها
910
امتیازها
113
محل سکونت
ساحل کارون
دل نوشته
زندگی آبراهی است به نام وفا,میریزد توی جویی به نام صفا,میرود به رودی به نام عشق,میریزد به دریایی به نام وداع:(
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

[h=1]

[/h]

اولش دودلی؛ پله*هایی که پشت در آهنی و سه لنگه صف کشیده*اند و تا جایی که نمی*بینی شیرجه رفته*اند، دو دلت می*کنند، اینجا کمی تاریک است و نمناک، رطوبت تا عمق ریه*ها پیش می*رود و گاهی هم سرفه امانت را می*برد، انگار که اکسیژن کم آورده*ای.

پله*ها که تمام می*شود تاریکی هنوز هست، اما نه به آن اندازه که راهروی دهانه باریک سمت چپ را نبینی. اینجا راه، مارپیچ است و تو هم پیچ می*خوری و پیش می*روی، ولی احساس خفگی رهایت نمی*کند. شاید بخواهی از روزنه*ای هوا بگیری، اما هیچ روزنه*ای نیست نه روی دیوار و *نه روی سقف، پیش رویت فقط یک راه باریک و پیچ در پیچ است و بس. در زیر زمین نوش*آباد، شهری که با کاشان هشت کیلومتر فاصله دارد، خبرهای جالبی است. آنجا در عمق کمتر از 20 متری زمین، شهری کوچک وجود دارد که مردمان عهد ساسانی آن را با دست کنده*اند تا اگر روزی دشمنی آنها را تهدید و به شهرشان حمله کرد، آنها از همان پله*های پر رطوبت پایین بروند و به همان دالان تنگی برسند که به دهلیزهای تنگ*تر ختم می*شود.

[h=2]نوش آباد کجاست؟[/h] نوش*آباد در بخش مرکزی شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان قرار دارد. وضع طبیعی آن به صورت جلگه و دشت همواری است که عوارض طبیعی در آن به چشم نمی*خورد. نوش آباد پایتخت انوشیروان ساسانی بوده و آب و هوای گرم و خشکی در تابستان و سرد و خشنی در زمستان دارد. جالب است بدانید که 31 هکتار از این منطقه بافت تاریخی است.
شهر زیرزمینی نوش*آباد یک پناهگاه است که از عهد باستان تا زمانی که مغول*ها خاک شهرهای ایران را به توبره می*کشیدند، حتی تا زمان قاجار که مردم از راهزنان می*گریختند، همواره جان پناه مردم این شهر بوده است؛ شهری زیر شهری دیگر. در دالان*های تنگ این شهر زیرزمینی نفس آشکارا به شماره می*افتد، اما چند دقیقه*ای بیشتر طول نمی*کشد که همه چیز به حالت عادی برمی*گردد و نفس*ها دوباره جا می*آید. می*گویند این شهر طوری ساخته شده که با ورود هر تازه وارد به آن، هوا جابه*جا می*شود و همین جابه*جایی، اکسیژن را به درون شهر می*کشد و همین است که نه مردم اینجا خفه می*شوند ونه چراغ*های فتیله*ای*شان خاموش می*شود.

[h=2]سرزمین اویی[/h] می*گویند نام قدیم این شهر «اویی» بوده است، چون مردم وقتی در این فضای خفه همدیگر را صدا می*کردند صوتی شبیه «او» در فضا می*پیچیده و همین بوده که این نام را برای شهرشان انتخاب کرده*اند. اکنون همین پیچش صدا در آنجا وجود دارد. وقتی راهنمای گردشگری شهر نوش*آباد درباره پیشینه این شهر به بازدیدکنندگان توضیح می*دهد بسختی می*شود روی گفته*هایش تمرکز کرد و تک*تک کلماتش را شنید.

شهر زیرزمینی نوش*آباد با این حال یک شاهکار معماری است، هم به علت راهروهای تنگش که اجازه نمی*دهد بیش از یک نفر از آن عبور کند و هم به علت منتهی شدن این راهروهای تنگ به اتاق*های فراخ. اینجا هیچ چیز تجملاتی نیست، اما به نظر می*رسد اتاق*های آن که سکو و تاقچه هم برای آن ساخته شده در زمان*های بحرانی جای ناراحتی نبوده است و بخوبی از ساکنانش محافظت می*کرده است.
مردمی که این شهر را ساخته*اند به فکر ساخت دستشویی هم بوده*اند که شکل و شمایل آن با دستشویی*های امروزی تفاوت چندانی ندارد. می*گویند چون امکان ساخت در برای این دستشویی*ها وجود نداشته، مردم از سنگی بزرگ برای نشان دادن اشغال بودن یا نبودن دستشویی استفاده می*کرده*اند، یعنی اگر سنگ را در آستانه در قرار می*دادند مردم می*دانستند کسی آنجاست و اگر سنگ به کناری گذاشته می*شد یعنی ورود آزاد است.
شهر زیرزمینی نوش*آباد را باید از نزدیک دید و حس اقامت در شهری سه طبقه را که از عمق چهار متری زمین شروع می*شود و تا ژرفای 18*متری پایین می*شود با تمام وجود لمس کرد. پا گذاشتن به این شهر باستانی ابتدا دلهره*آور است، اما بعد آنقدر مجذوب*کننده می*شود که نمی*توان از آن دل کند. *
[h=2]
شهر زیرزمینی (اویی) در زیر بافت شهر نوش آباد در 8 کیلومتری شمال کاشان قرار دارد. این شهر در سه طبقه، در زیر زمین با عمق بین 4 تا 18 متر بصورت «دست کن» ایجاد شده و فضاهای متعددی از جمله اطاق، راهرو و چاهها و کانالهای زیادی برای در امان ماندن از دست اشرار دارد​


«اویی»؛ آوایی از اعماق زمین [/h] شهر زیرزمینی (اویی) در زیر بافت شهر نوش آباد در 8 کیلومتری شمال کاشان قرار دارد. این شهر در سه طبقه، در زیر زمین با عمق بین 4 تا 18 متر بصورت «دست کن» ایجاد شده و فضاهای متعددی از جمله اطاق، راهرو و چاهها و کانالهای زیادی برای در امان ماندن از دست اشرار دارد. راه*های ورود به داخل این مجموعه به شکل مخفی در منازل یا داخل قلعه خشتی در مجاور شهر و یا محل*های پر جمعیت و داخل کانال*های پایاب*هایی که از زیر خانه*ها و برای گذر آب قنات ایجاد شده، چاه*های داخل مساجد و باغ*ها و بازارها و هر جایی که در زمان حمله دشمن امکان دسترسی سریع و فرار ساکنان را فراهم می*کرده، ایجاد شده است.
وسعت این اثر باستانی که از عمق چهار متری شروع شده و تا عمق 16 متری ادامه دارد هنوز مشخص نیست، اما بنا به شواهد موجود و گفته شهروندان کهنسال، تا غار ریس در شهر سبز نیاسر از توابع شهرستان گسترش داشته است.
آثار معماری بدست آمده تاکنون در سه طبقه، شامل راهروهای باریک به همراه اتاق های چهار گوش با طاقچه های ایجاد شده در دیوارهاست و ارتباط بین طبقات بوسیله چاه های عمودی حفر شده با عمق 5 تا 7 متر است که با توجه به آثار و شواهد بدست آمده، تاریخ ایجاد معماری دست کن نوش آباد به دوره ساسانی می رسد.

[h=2]کجا بگردیم؟[/h] در سفر به نوش آباد و شهر زیر زمینی بد نیست گشت و گذاری هم در اطراف شهر داشته باشید و از این مکان ها بازدید کنید:
قلعه سی زان: که ضخامت دیوار آن نزدیک به ده متر است و از جمله استحکامات دفاعی شهر به حساب می*آمده است. این قلعه 9 برج دیده*بانی دارد و در آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.این قلعه 10 هزار مترمربع مساحت دارد.
خانه تاریخی شترخان: 1500 مترمربع مساحت و 400 مترمربع زیربنا دارد و به دوره قاجاریه می*رسد.
زیارتگاه فیض آباد: در دشت کویر شامل بقعه ایوان و صحن و رواقهای زیبا و در پس آن اتاق*هایی مخصوص زائران است و به ثبت آثار ملی رسیده است. این بنا توسط آقاصدرا از خاندان بنایی ساخته شده و بسیاری از بناهای موجود در نوش آباد توسط این خاندان ساخته و یا با دقت و مهارت بسیار بازسازی شده است.
قنات های نوش آباد: به طوری که در حدود 15 کیلومتری شمال نوش آباد حدود 20 رشته قنات به موازات هم به پیش می*روند که صحنه بی*نظیری را به وجود می*آورد.
 
بالا پایین