Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

نحوه ی نگهداری از وسایل چوبی

اطلاعات موضوع

Kategori Adı خانه
Konu Başlığı نحوه ی نگهداری از وسایل چوبی
نویسنده موضوع ***HeleNa***
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan ***HeleNa***

***HeleNa***

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Mar 17, 2014
ارسالی‌ها
5,011
پسندها
855
امتیازها
113
محل سکونت
tEhRaaN
سیم کارت

اعتبار :

وسایل چوبی را باید از شر چهار حشره خرابكار و مزاحم نجات داد. می*گویند این حشرات مخصوص چوب كه از خانواده سوسك*ها هستند، عمر یك ساله دارند، اما نوزاد آنها می*تواند چندین سال لای چوب پنهان بماند و متأسفانه همان موجود خبیث تازه از تخم درآمده است كه چوب را از بین می*برد.

برای نگه داری از لوازم چوبی تان به روش های زیر عمل کنید:
گردگیری كنید
حشره ماده كه از جاهای كثیف و آلوده خیلی خوشش می*آید، معمولاً در درزها یا محل وصل شدن چوب*ها به همدیگر، تخم* می*گذارند- جایی كه همیشه پر ازگرد و خاك است.

در ضمن این حشرات چوب*هایی را ترجیح می*دهند كه بیشتر از پانزده سال از سنشان گذشته باشد. به خصوص چوب*هایی كه با چسب حیوانی به همدیگر وصل شده باشند. پس قاب عكس، دراور، كمد و ... احتیاج به مراقبت بیشتری دارند.
تمیز كردن تزئینات عاج روی چوب
تزئین*های عاج روی چوب با مقدار خیلی كمی آب و یك شوینده ضعیف تمیز می*شوند. برای رسیدن به نتیجه مطلوب، سر یك چوب كبریت كمی پنبه بپیچید و آن را در محلول آب و شوینده فرو ببرید و بعد با دقت و حوصله تمیز كاری عاج را شروع كنید. بعد هم با تكه پنبه كه در آب ساده فرو برده*اید، آن را پاك كنید. آخر كار با یك تكه كوچك پارچه كتانی عاج را خشك كنید. اگر عاج یا استخوان در اثر گذشت زمان زرد و تیره شده است، با مخلوطی از گچ و پراكسید هیدروژن ضعیف خمیری درست كنید و با یك برس كوچك یا كاردك خمیر را روی قسمت*های مورد نظر بمالید. بعد از پنج دقیقه آن را تمیز كنید. اگر آن*طور كه باید و شاید تمیز و خوشرنگ نشد، پراكسید*هیدروژن كمی قوی*تر به كار ببرید و یك دفعه دیگر همین كار را تكراركنید و بعد با یك تكه پنبه مرطوب خمیر را روی عاج یا استخوان بردارید و آن را تمیز كنید.
چوب*های روكش*دار
چوب*های روكش*دار را هر چند وقت یك دفعه بررسی كنید تا اگر قسمتی از روكش از چوب جدا شده است با چسب*های تیوبی مناسب چسبانده شود و بیست و چهار ساعت یك جسم سنگین روی آن بگذارید تا روكش خوب به چوب بچسبد.
سم پاشی
بهار و اوائل تابستان وقتی است كه باید گوش به زنگ بود، چون همان*وقت*هاست كه این حشرات موذی تخم*ریزی می*كنند. مهم*ترین كاری كه می*شود كرد تمیز نگهداشتن وسایل چوبی است.

اگر مقدار حشره زیاد باشد و مبارزه جدی*تری بخواهد، باید به نیروی كمكی متوسل شد.

نیروی كمكی همان كارشناسی سمپاشی است كه از عهده تار و مار كردن حشره*ها به خوبی برمی*آید و تا مدتی نسل آنها را منقرض می*كند و خیال*تان راحت می*شود.
گرما دشمن چوب
در زمستان شوفاژها و بخاری*ها گرمای مطبوعی به خانه می*دهند، اما دشمن وسایل چوبی هستند. از آنها بدتر، تهویه*ها هستند كه هم درجه حرارت را تغییر می*دهند و هم هوا را خشك می*كنند.

اگر به وسایل چوبی به موقع رسیدگی نكنید، بعد از مدتی شبیه به كندوی زنبور عسل می*شوند. پس احتیاج به قوای كمكی دارد تا سالم بماند.

به این ترتیب چوب*هایی كه ممكن است در شرایط طبیعی قرن*ها دوام بیاورند در مدت نسبتاً كوتاهی آسیب می*بینند و اگر به آنها رسیدگی نشود غیرقابل استفاده می*شوند.

نحوه مراقبت از چوب
برای پیشگیری از صدمه دیدن چوب بهتر است درجه حرارت محیط را كم*كم اضافه كنید تا ظرف یك هفته به تدریج به درجه مطلوب برسد.

مهم*تر اینكه رطوبت محیط را زیاد كنید، به این شكل كه یك ظرف آب جوش روی رادیاتور یا بخاری بگذارید تا بخار آن در فضا پراكنده شود و هوا را مرطوب كند.

با یك رطوبت*سنج می*توانید رطوبت محیط را اندازه* بگیرید. اگر بین 50 تا 65 درصد باشد خیلی خوب است. اگر برای گرم كردن خانه از رادیاتورهای برقی یا بخاری*های گازی و یا بخاری*های نفتی استفاده می*كنید، باید آنها را طوری قرار بدهید كه اثاثیه چوبی مستقیماً در معرض حرارت قرار نگیرند. در ضمن وسایل چوبی را نباید نزدیك به در یا پنجره*ای كه مرتب باز و بسته می*شود قرار بدهید.
ترمیم وسایل چوبی
اگر به وسایل چوبی به موقع رسیدگی نكنید، بعد از مدتی شبیه به كندوی زنبور عسل می*شوند. چوب گردو در برابر هجوم حشرات ضعیف*تر است و خیلی زود از پا در می*آید، پس احتیاج به قوای كمكی دارد تا سالم بماند. اگر غافلگیر شدید و یكدفعه دیدید كه دیگر كار از مراقبت و این جور حرف*ها گذشته است، هیچ خودتان را نبازید! اتفاقی است كه افتاده! راهش این است كه یك ماده ترمیم چوب بخرید و به كمك آن محل آسیب*دیده را مرمت و بازسازی كنید. اما پیش از اینكه آستین*ها را بالا بزنید و دست به كار شوید، دستورالعمل* همراه با ماده را با دقت بخوانید.

لكه*گیری كنید
شاید همه بدانیم كه یكی از خرابكارهای اصلی سطح*های چوبی، مایعات است، اما گاهی بی*توجهی می*كنیم و در گلدانی كه روی میز گذاشته*ایم آنقدر آب می*ریزیم كه لبریز می*شود و زیرش را خیس می*كند و یا پارچ و لیوان را پیش از آنكه زیر و اطرافشان را خشك كنیم روی میز چوبی می*گذاریم و خودمان را به دردسر می*اندازیم. اگر روی چوب**های روكش*دار لكه*ای بیفتد، باید زود آنها را تمیز كرد، چون در غیر این صورت پاك كردن آن، معمولاً غیرممكن می*شود. برای برداشتن لكه، اول باید كمی روغن ساج روی آن بمالید و بگذارید چند ساعت بماند. بعد آن را پاك كنید و جلا بزنید. اگر این راه مۆثر نبود و لكه باقی ماند، مخلوطی از روغن بزرك و تربانتین درست كنید و با یك تكه پنبه روی لك از شب تا صبح بگذارید. خرابكار دیگر آفتاب است! هیچ*وقت اثاثیه چوبی گرانبها را زیر اشعه خورشید به مدت طولانی نگذارید، چون رنگ را از بین می*برد و چوب راخشك می*كند. اگر تا حالا نمی*دانستید و این مشكل پیش آمده است با روغن ساج وضع چوب را بهتر كنید. اگر از وسایل چوبی خوب نگهداری كنید سال*ها برای*تان كار می*كنند. فقط كافی است كه همیشه آنها را تمیز نگه دارید و اگر خواستید پولیش كنید، گردگیری را فراموش نكنید. اول باید چوب را كاملاً تمیز كنید و بعد پولیش یا جلا بزنید.

اگر به وسایل چوبی به موقع رسیدگی نكنید، بعد از مدتی شبیه به كندوی زنبور عسل می*شوند. پس احتیاج به قوای كمكی دارد تا سالم بماند. اگر غافلگیر شدید و یكدفعه دیدید كه دیگر كار از مراقبت و این جور حرف*ها گذشته است، هیچ خودتان را نبازید! اتفاقی است كه افتاده! راهش این است كه یك ماده ترمیم چوب بخرید و به كمك آن محل آسیب*دیده را مرمت و بازسازی كنید.
 
بالا پایین