Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

دروس کارشناسی ارشد برق

اطلاعات موضوع

Kategori Adı گرایش های برق الکترونیک
Konu Başlığı دروس کارشناسی ارشد برق
نویسنده موضوع ***HeleNa***
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan ***HeleNa***

***HeleNa***

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Mar 17, 2014
ارسالی‌ها
5,011
پسندها
855
امتیازها
113
محل سکونت
tEhRaaN
سیم کارت

اعتبار :

دروس امتحانی آزمون کارشناسی ارشد مهندسی برق​
آزمون كارشناسی ارشد رشته برق شامل 10 عنوان درسی می*باشد (البته از آزمون اسفند 88 ، درس مدار منطقی و ریز پردازنده*ها ویژه دانشجویان گرایش مكاترونیك نیز اضافه شده است) كه از هر درس به طور مساوی 15 سئوال مطرح می*شود. كه به طور خلاصه این دروس را معرفی می*كنیم:
زبان عمومی و تخصصی
زبان عمومی و تخصصی مهندسی برق در قالب دفترچه شماره یک ارائه می شود و مدت زمان پاسخگویی به سوالات آن 30 دقیقه می باشد. این درس با ضریب (3) برای تمام گرایش*ها نقش مهمی در قبولی در آزمون كارشناسی ارشد بازی می*كند. تسلط نسبی به لغات و مطالب گرامری ساده در حد دوره كارشناسی و آشنایی كامل با لغات و اصطلاحات تخصصی رشته برق در گرایش*های مختلف برای پاسخگویی به تست*های این درس كاملاً ضروری می*باشد. استفاده از نرم افزار گزینه آخر ( ویژه دانشجویان مهندسی برق) در کنار کتاب انتشارات سمت برای زبان تخصصی و نرم افزار زبان عمومی گزینه آخر در کنار کتاب 504 واژه، بدون شک بهترین منبع مطالعاتی میباشد و دانشجویان را به آمادگی خوب در این درس می*رساند. در صورت مدیریت وقت در روز آزمون و آشنایی با روش*های مرور سریع صورت سئوال و گزینه*ها در درس زبان، كسب درصدی در حدود 45 به راحتی امكان دارد.
مدارهای الكتریكی
مدارات الکتریکی به همراه دروس گروه ریاضیات در قالب دفترچه شماره دو ارائه میشود و برای هر دو گروه درسی 90 دقیقه زمان در نظر گرفته شده است.این درس ضریب ۴ دارد و شامل درس مدارهای الکتریکی ۱ و مدارهای الکتریکی ۲ می باشد. برای تمام گرایش*ها به دلیل ضریب بالای آن و تسلط نسبی تمام دانشجویان از اهمیت بالایی در آزمون برخوردار می*باشد. در سالیان گذشته به دلیل نظارت مستقیم «دكتر پرویز جبه*دارمارالانی» بر سوالات این درس، معمولاً هر ساله 2 یا 3 سوال از این سوالات غیر قابل حل بودند!! (دست كم در مدت زمان اختصاص یافته برای هر سوال در آزمون غیرقابل حل بودند.) منابع مهم این درس در دانشگاه*ها كتاب نظریه اساسی مدارها و شبكه*ها تألیف چارلزدسور و ارنست*كوه، ترجمه دكتر پرویز جبه*دارمارالانی می*باشد. از كتاب هیت، نلسون و چند مرجع دیگر نیز در دانشگاه*ها برای آموزش این درس استفاده می*شود. کتاب مدارهای الکتریکی آقای جبه دار مارالانی (هر ۲ جلد) و یا کتاب مدارهای الکتریکی ۱و۲ انتشارات جهش ، (نویسنده : محمد رضا متدین ) منابع پیشنهادی ما برای مطالعه شما هستند. با نگاهی به كارنامه قبولی*های ارشد، می*توان به این نتیجه رسید كه كسب درصد 40% به بالا برای این درس خیلی دور از دسترس نیست.
ریاضیات
همان طور كه گفتیم مانند بقیه دروس، تعداد سوالات این درس در آزمون 15 تا است، كه معمولاً 8 تا از این سوالات از درس ریاضی مهندسی، 4 سؤال از درس معادلات دیفرانسیل و 3 سؤال از درس آمار انتخاب می*شود. عموماً دانشجویان رشته برق قید سوالات آمار را می*زنند و وقت خود را به دو درس معادلات دیفرانسیل و ریاضی مهندسی اختصاص می*دهند، كه البته نمی*توان به طور كلی این تصمیم را رد كرد ولی با كمی مطالعه در بعضی از مباحث آمار و با توجه به اینكه همه دانشجویان پیش*زمینه*هایی از دبیرستان را در این درس یدك می*كشند و مراجعه به كتاب آمار و احتمال انتشارات پارسه می*توان با زحمت كم به بخشی از سوالات آمار جواب داد. با توجه به اینكه ضریب درس ریاضی برای تمام گرایش*ها (4) می*باشد، لذا به دست آوردن درصد مناسب در این درس حائز اهمیت می*باشد. پراهمیت*ترین بخش از سؤالات ریاضیات رشته برق، ریاضی مهندسی است. كتاب كرویت سیك مهمترین مرجع تدریس این درس می*باشد، كه به لحاظ حل مثال*های زیاد و تشریح كامل مطالب خصوصاً در بخش توابع مختلط دارای ضعف می*باشد و بعضاً به دلیل ترجمه گزینشی در فصول معادلات با مشتقات جزیی مطالب پیچیده*تر نیز شده است. مطالعه كتاب ریاضی مهندسی آقای فرزین حاجی جمشیدی ، انتشارات پوران پژوهش در پاسخگویی به تمام تست*های این درس منبع بسیار خوبی است. معمولاً جز مواردی خاص، طرح تست*های عجیب و غریب در این درس دیده نشده است. بخش دیگری از سئوالات ریاضی به درس معادلات دیفرانسیل اختصاص دارد. درس معادلات دیفرانسیل ذاتاً درس سختی نیست و اكثر تست*های این درس از فرمول*های دسته*بندی شده خاصی پیروی می*كنند. كتاب*های بویس، سیمونز از منابع مهم این درس هستند. كتاب معادلات دیفرانسیل دکتر نیکوکار نیز با آموزش پایه*ای مطالب به صورت گام به گام و ارایه تست*های فراوان می*تواند دانشجویان را برای پاسخگویی به تست*های این درس به تسلط* كامل برساند. تست*های این درس نیز به غیر از مواردی خاص دچار نوسان نمی*شود و قابل حدس زدن می*باشد.
سیستم های كنترل خطی
کنترل خطی به همراه این درس با ضریب (4) برای گرایش*های قدرت و كنترل و مهندسی پزشكی و ضریب (3) برای گرایش*های الكترونیك و مخابرات در چند سال اخیر مورد توجه دانشجویان رشته برق به عنوان یك درس جهت كسب درصد بالا قرار گرفته است. البته نوع طرح سوالات این درس ممكن است معادلات را به هم بزند، چرا كه در بعضی مباحث مانند طراحی، كنترلرها و جبران *كننده*ها می*توان تست*های جدید مطرح نمود ولی به طور كلی با توجه به آسانی مطالب این درس نسبت به بقیه دروس می*تواند به عنوان یك درس جهت كسب درصد بالای 50 مدنظر قرار گیرد. كتاب*های اوگاتا، درف، بنجامین*كو از منابع معروف دانشگاهی این درس هستند و هر كدام در فصولی خاص مطالب را خوب توضیح داده*اند، ولی به دلیل ترجمه بودن تمام این كتاب*ها، مشكلاتی در آن*ها دیده می*شود. كتاب كنترل خطی دكتر آرباز برادرانی ( انتشارات آزاده ) بهترین منبع مطالعاتی این درس می باشد.
الكترونیك
از جمله كتاب*هایی كه برای آموزش این درس در دانشگاه*ها مورد استفاده قرار می*گیرند، كتاب*های صدرا، مدارهای مجتمع* گری، كتاب مهندس تقی شفیعی و كتاب الكترونیك دكتر میرعشقی می*باشند. شاید به عنوان یك كتاب پایه*ای برای دانشجویان ضعیف بتوان به كتاب دكتر میرعشقی اشاره كرد، در قسمت حل مسائل در فصول مربوط به دیود كتاب مهندس تقی شفیعی توصیه می*شود و در بقیه فصول استفاده از كتاب*های گری و صدرا توصیه می*شود. تست*های درس الكترونیك در سال*های اخیر پایداری نسبی پیدا كرده و تاكید بیشتر بر روی مباحث فیدبك، تقویت كننده*های تفاضلی و توان می*باشد. ولی قابلیت طرح تست جدید همه ساله انتظار می*رود (البته طرح تست*های تكراری نیز قابل پیش بینی است. ضریب این درس برای گرایش الكترونیك (4) و برای گرایش قدرت صفر و برای گرایش*های دیگر (3) می*باشد. با توجه به كارنامه رتبه*های برتر درصد بالای 30 در این درس امكان*پذیر می*باشد.
ماشین*های الكتریكی
ضریب این درس برای گرایش قدرت (4)، برای گرایش كنترل (3) و برای 3 گرایش دیگر صفر می*باشد. مهمترین درس برای داوطلبان گرایش قدرت می*باشد. در سال*های اخیر بخشی از سوالات به صورت مفهومی طراحی می*شود. كتاب*ها نسبتاً خوب و متنوعی در این زمینه وجود دارد، كه هر كدام از آن*ها می*تواند. جهت فصول خاص مورد استفاده قرار گیرد، مثلاً در مورد میدان*های مغناطیسی كتاب سلمون در مورد مفاهیم تبدیل انرژی كتاب پ ـ س ـ سن و چاپمن، ماشین*های دی سی و ترانسفورماتور*ها و موتور*های القایی كتاب بیم*باهارا می*توانند مورد استفاده قرار گیرد، كه كتاب اخیر، منبع نسبتاً كاملی نسبت به بقیه منابع می*باشد. و تنها ایراد آن می*تواند ضعف در طرح مسائل جدید و همچنین عدم پرداختن به بعضی از مفاهیم مشكل باشد. به دست آوردن درصد حدود 40 در این درس با توجه به قبولی*های رشته برق به راحتی ممكن است.
تجزیه و تحلیل سیستم*ها
این درس با ضریب (4) برای گرایش*های الكترونیك، مخابرات، كنترل و مهندسی پزشكی. اهمیت خاصی برای شركت كنندگان این گرایش*ها دارد. ضریب این درس برای گرایش قدرت صفر می*باشد. با كمی مطالعه می*توان به درصد قابل توجهی در این درس دست یافت. كتاب «اپنهایم» از منابع مهم این درس می*باشد ولی به دلیل پراكندگی در تدریس فصل*های مختلف این درس از سوی مدرسین دانشگاه*ها هنوز دانشجویان نمی*دانند، كل كتاب را باید بخوانند یا نه!؟ عدم دسترسی به تست*های متنوع در این درس، می*تواند مهمترین مشكل جهت آمادگی برای این درس باشد. ولی با این حال چون شیب سوالات تغییرات چندانی ندارد، می*توان این موضوع را نادیده گرفت.
الكترومغناطیس
ضریب این درس برای گرایش مخابرات (4)، برای گرایش مهندسی پزشكی (1) برای گرایش كنترل صفر و برای دو گرایش دیگر (3) می*باشد. به نظر دانشجویان رشته برق سخت*ترین درس در آزمون ارشد می*باشد. اما دانشجویان رشته مخابرات در این درس دارای تسلط بالائی هستند. قوی بودن درس ریاضی عمومی (2) و تسلط بر مباحث توابع برداری كمك شایانی در یادگیری مباحث این درس به دانشجویان می*كند. كتاب*های چنگ و هیت از منابع معروف این درس هستند كه كتاب هیت جهت مطالعه اولیه و شروع به یادگیری مباحث پایه*ای باید مورد استفاده قرار گیرد و حل مسائل مختلف كتاب چنگ در وهله دوم پیشنهاد می*شود. کتاب پارسه ( دکتر علی عبدالعالی – دوجلده) نیز منبع مطالعاتی خوبی است.
بررسی سیستم*های قدرت
ضریب این درس برای گرایش قدرت (3) و برای بقیه گرایش*ها (0) می*باشد. این درس از آزمون سال 84 به دروس کنکوری مهندسی برق اضافه شده و به همین دلیل تست*های كمی از كنكور*های سال قبل در دسترس می*باشد، ماهیت این درس طوری است كه در قسمت طرح تست*های محاسباتی برای كنكور محدودیت وجود دارد. چون مسائل محاسباتی مهم این درس اكثراً راه*حل*های طولانی دارند و در غالب تست قابل طرح نیستند به همین دلیل داوطلبان باید سعی كنند در قسمت مفاهیم تسلط بهتری پیدا كرده و به روش*های حل مسائل با محاسبات كمتر توجه بیشتری كنند. كتاب*های استیونسون، گلاور و ناصر از جمله كتاب*های مورد استفاده برای این درس می*باشند. با نگاهی به كارنامه نفرات قبول شده كسب درصد حدود 60 در این درس دور از ذهن نیست.
 
بالا پایین