Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

نقد مفهوم سیاست

اطلاعات موضوع

Kategori Adı علوم سیاسی
Konu Başlığı نقد مفهوم سیاست
نویسنده موضوع *مینا*
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan *مینا*

*مینا*

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Sep 12, 2013
ارسالی‌ها
3,063
پسندها
366
امتیازها
83
محل سکونت
زیر اسمون خدا
تخصص
ترانه سرا
دل نوشته
هر وقت دلت شکست خورده هاشو خودت جمع کن نزار هر نامردی منت دست زخمیشو روت بزاره
بهترین اخلاقم
بخشیدن
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه

اعتبار :

نقد تعریف دانشمندان غربی از مفهوم سیاست

دیدگاه ماتریالیستی و اومانیستی دانشمندان غربی در این تعاریف کاملا مشهود است. سیاست و دولت از نظر آنها تنها رسالتی مادی و دنیایی دارد. به عبارت دیگر ، مساله آخرت انسان ها هیچ ربطی به سیاست ندارد. در حالی که مساله اداره جامعه اسلامی ، با اسلام و رهبران اسلامی ارتباطی مستقیم داشته و سیاست اسلامی، به دنیا و آخرت مسلمانان مربوط است.
سیاستمداری یکی از ویژگی های مهم ائمه اطهار علیهم السلام
در زیارت جامعه کبیره می خوانیم: «السلام علیکم یا اهل بیت النبوة ... و ساسة العباد و ارکان البلاد» «سلام بر شما ای خاندان رسالت و سیاست مداران بندگان خدا، و پایه های شهرها» این جمله نشان می دهد که اهل بیت علیهم السلام که رهبری امت اسلام بر عهده آنها نهاده شده است ، متکفل امر سیاست پس از پیامبر گرامی اسلام هستند.
مفهوم سیاست در فرهنگ اسلامی
در فرهنگ لغت لسان العرب ذیل کلمه سیاست چنین آمده است: «و السیاسه : القیام علی الشیء بما یصلحه» «سیاست یعنی اقدام برای سامان دادن چیزی به وسیله اموری که آن را اصلاح کند و سامان بخشد.» به نظر می رسد واژه سیاست در اینجا به بیشتر معنی مدیریت مد نظر قرار گرفته است.
فرهنگ لغات المنجد فی اللغه و الاعلام در تکمیل این تعریف از واژه سیاست چنین آورده است : «*السیاسه، استصلاح الخلق بارشادهم الی الطریق المنجی فی العاجل و الآجل» «سیاست عبارت است از همت گماشتن به اصلاح و هدایت مردم به راهی که در دنیا و آخرت موجب رهایی و نجاتشان گردد».
مفهوم سیاست از دیدگاه امام خمینی (ره)

در همین راستا ، امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب و بنیانگزار جمهوری اسلامی ایران، بر اساس تعاریف مورد نظر در نزد علما و دانشمندان اسلامی عقیده دارند که «سیاست‏ یعنی این که جامعه را راه ببرد و هدایت کند، به آن جایی که صلاح‏ جامعه و صلاح افراد است

مفهوم سیاست از دیدگاه فارابی
فارابی بنیانگزار فلسفه اسلامی و بزرگ ترین فیلسوف سیاسی جهان اسلام ، ضمن تقسیم سیاست به دو بخش سیاست فاضله و غیرفاضله ، سیاست فاضله را چنین تعریف می کند : سیاست فاضله عبارت است از سیاستى که انسان را به سعادت مى‏رساند که بدون آن، رسیدن به سعادت امکان پذیر نیست. هم چنین شهروندان را در دنیا و آخرت، به فضایلى رهنمون مى‏شود که در غیر آن، رسیدن بدان میسر نمی باشد.
معنای متفاوت سیاست از منظر دانشمندان غربی و مسلمان
با توجه به مطالب بیان شده مشخص می گردد که بین برداشت دانشمندان غربی و متفکران مسلمان در باره مفهوم سیاست شکاف معنایی عمیقی وجود دارد. با وجود این ، باید توجه داشت که این اختلاف نظر از زمان وقوع تحولات فکری ، علمی و هنری قرنهای چهاردهم تا شانزدهم میلادی در جوامع غربی به این طرف به وجود آمده است. به عبارت دیگر از زمانی که ماکیاولی سیاست را علم قدرت و موفقیت تعریف کرد و همچنین اخلاق را از سیاست جدا دانست جرقه اختلاف زده شد. این در حالی است که معنا و مفهوم و تعریف سیاست از منظر متفکران دوره یونان باستان با دیدگاه متفکران مسلمان قرابت و نزدیکی فراوانی داشته است.
به عنوان مثال افلاطون عقیده داشت که همه پدیده های جهان دارای دو حالت هستند : حالت ظاهری یا «نمود» و حالت باطنی یا «بود». از نظر او همه نمودها یا همه آنچه که در ظاهر مشاهده می شوند ، واقعی نیستند و همانند سایه ها ، تنها نشانه ای از وجود حقیقی اشیاء می باشند. این بخش از جهان هستی همان چیزهایی است که همه انسانها هر روزه در محیط اطراف خود مشاهده می کنند . از نظر این فیلسوف یونانی افراد عادی توانایی مشاهده باطن اشیاء را ندارند. به عقیده او تنها فیلسوفان (صاحبان خرد و اندیشه) می توانند حقیقت پدیده ها و اشیاء را درک کنند.
به عقیده افلاطون بودها یا حقایق در جایی به نام عالم مُثُل قرار دارند که دسترسی به آن تنها به مدد عقل و فلسفه امکان پذیر است. به زعم افلاطون حس و تجربه توانایی درک عالم مُثل را ندارد، زیرا از نظر او فهم حقایق جهان هستی تنها از طریق تعقل و تدبر (فلسفه) امکان پذیر است. افلاطون برای تبیین نظریه خود ، داستان مشهوری به نام «تمثیل غار» را در کتاب جمهور خود مطرح کرده است.
داستان ، تشبیه یا تمثیل غار افلاطون این طور آغاز می شود : تصور کنید در انتهای غاری طولانی در اعماق زمین تعدادی از افراد را به گونه ای به زنجیر کشیده باشند که توانایی مشاهده پشت سر خود را نداشته باشند. در مقابل آنها دیوار صافی وجود دارد که سایه های بر روی آن در حال حرکتند. از آنجایی که این افراد از آنچه که در پشت سرشان به وقوع می پیوندد بی اطلاع هستند این سایه ها را واقعی پنداشته و پیرامون آنها به بحث و گفتگو می پردازند. این در حالی است که با فاصله اندکی از این افراد راهرویی وجود دارد و افرادی بر روی آن به این طرف و آنظرف در حرکتند. از آنجایی که کمی عقب تر از این راهرو ، آتشی برافروخته شده است، سایه این افراد و اشیاء همراهشان بر روی دیوار منعکس می گردد.

هنگامی که زنجیر یکی از افراد محبوس در انتهای غار شل شده و او این امکان را می یابد تا از وقایع پشت سر خود مطلع شود با حقایقی روبه رو می شود که برایش بسیار جالب است زیرا غیرواقعی بودن سایه های متحرک روی دیوار را درک میکند. فرد آزاد شده به راه خود در درون غار ادامه می دهد و سرانجام از غار خارج شده و به محیط طبیعی می رسد. مشاهده زیبایی ها طبیعت و حقایقی که در آنجا وجود دارد زندانی آزاد شده را مسرور می سازد. چندی نمی گذرد که زندانی سابق غار به یاد دوستان و یاران خود در انتهای غاز می افتد از این رو در صدد برمی آید تا برای نجات دوستان خود کاری انجام دهد.
بازگشت زندانی آزاد شده به درون غار و پس از شرح ماجراهای به وقوع پیوسته و حقایق مشاهده شده، با استقبال دوستانش مواجهه نمی شود بلکه برعکس با او به مخالفت پرداخته و تهمت جنون بر وی وارد می کنند. از نظر افلاطون فیلسوفان کسانی هستند که به دلیل مشاهده حقایق در عالم مثل ، شایستگی و لیاقت اداره و رهبری جامعه انسانی را دارند. این نگاه افلاطون به سیاست، مورد توجه بسیاری از متفکران اسلامی قرار گرفته است. بر اساس همین دیدگاه است که افلاطون عقیده دارد دولتها علاوه بر تامین امنیت و معیشت انسانها ، وظیفه بسیار مهم دیگری نیز دارند که عبارت است از ترویج فضایل اخلاقی از طریق ایجاد یک نظام تعلیم و تربیت خاص.
 
بالا پایین