Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

دو وجه متمایز پدیده های سیاسی

اطلاعات موضوع

Kategori Adı علوم سیاسی
Konu Başlığı دو وجه متمایز پدیده های سیاسی
نویسنده موضوع *مینا*
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan *مینا*

*مینا*

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Sep 12, 2013
ارسالی‌ها
3,063
پسندها
366
امتیازها
83
محل سکونت
زیر اسمون خدا
تخصص
ترانه سرا
دل نوشته
هر وقت دلت شکست خورده هاشو خودت جمع کن نزار هر نامردی منت دست زخمیشو روت بزاره
بهترین اخلاقم
بخشیدن
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه

اعتبار :

دو وجه متمایز پدیده های سیاسی

بنابراین با توجه به مطالب بیان شده ، به ویژه دیدگاه معرفی شده از جانب افلاطون شاید بتوان گفت که پدیده های سیاسی به طور کلی دارای دو وجه متمایز از یکدیگر هستند:
1. وجه آشکار: که درک آن برای افراد عادی به طور معمول امکان پذیر است.
2. وجه پنهان : که شناخت آن وظیفه و هدف اصلی اندیشمندان و متفکران است
بر همین اساس می توان گفت که وجه آشکار پدیده های سیاسی برای همه افراد قابل فهم است در حالی که وجه پنهان این پدیده ها تنها از طریق تعمق و تلاش فکری قابل کشف و شناخت است.
در همین راستا ، برخی از دانشمندان علم سیاست مانند موریس دوورژه عقیده دارند که سیاست دارای دو چهره متضاد است ؛ این افراد ، تصویر ژانوس (خدای دو چهره رومی) را مظهر حقیقی دولت و سیاست می دانند. ژانوس نام پادشاه افسانه ای روم باستان است که دو چهره داشت زیرا از گذشته و آینده باخبر بود.

با این توضیح شاید بتوان ادعا کرد که جهان سیاست در عصر کنونی تا اندازه زیادی به غار افلاطون شباهت دارد. به عبارت دیگر ، بیشتر مردم از طریق تبلیغات رسانه ای تنها با ظواهر حوادث سیاسی آشنا می شوند. این رسانه ها با استفاده از شیوه های پیچیده و فریبنده اطلاع رسانی، تحلیلهای جانبدارانه خود از وجه پنهان این حوادث را در ذهن و اندیشه مخاطبین القا می نمایند. بدیهی است در این شرایط ، بهترین راه مصون ماندن از تاثیر تبلیغات مسموم ، افزایش آگاهی و تقویت قدرت تحلیل و بصیرت سیاسی است.
منظور از علوم سیاسی چیست؟
در یک تعریف گفته می شود که علوم سیاسی در حقیقت مجموعه ای از علوم مختلف است که به مساله سیاست و حکومت توجه دارند به عبارت دیگر ، می توان گفت که علوم سیاسی رشته ای علمی است که به مطالعه انسان در رابطه با مساله اقتدار می پردازد. به بیانی ساده تر می توان گفت که علوم سیاسی عبارت است از مطالعه این که چه کسی می گوید چه کارهایی باید انجام شود و چه کسانی باید این کارها را انجام دهند؟
اما در پاسخ به این سوال که چرا به جای کلمه علم سیاست بیشتر از واژه علوم سیاسی استفاده می شود؟ باید گفت که به عقیده بسیاری از صاحب نظران ، سیاست ، علمی "بین رشته ای" است؛ یعنی محصول تعامل بین علومی چون تاریخ ، جغرافیا، حقوق ، جامعه شناسی ، روانشناسی و مانند آن است. به همین دلیل ، در مورد علم بودن سیاست بین دانشمندان اختلاف نظر وجود دارد.
در پاسخ به این سوال اساسی که آیا علوم سیاسی را می توان یک علم دانست؟ باید گفت که دو دیدگاه کلی در این باره وجود دارد؛ برخی عقیده دارند که علوم سیاسی را نمی توان همانند سایر علوم دانست زیرا حد و مرز مشخصی ندارد. اما گروهی نیز عقیده دارند که علوم سیاسی نیز همچون سایر علوم جدید، یک حوزه مطالعاتی علمی مستقل است که دارای ویژگی های خاص خود می باشد.
در مقام داوری بین این دو دیدگاه به ناچار باید پذیرفت که علم سیاست همانند سایر علوم نیست ؛ یعنی نمی تواند پیش بینی دقیق ارائه کند؛ زیرا امور مربوط به انسان اساسا به صورت صد در صد قابل پیش بینی نیست. ولی در نهایت باید دانست که علم سیاست با پدیده هایی نظام مند سروکار دارد که از طریق درک قوانین حاکم بر آن پدیده ها می توان به شناخت آنها نائل شد. همچنین باید توجه داشت که در تقسیم بندی علوم، به دو دسته علم سخت و علم نرم، می توان گفت که علم سیاست ، علم نرم است؛ یعنی اگر چه قدرت پیش بینی دقیق ندارد ولی قانونمند است.
 
بالا پایین