Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

معرفی کارشناسی ارشد رشته اقتصاد بهداشت

اطلاعات موضوع

Kategori Adı گرایش های علوم اقتصادی
Konu Başlığı معرفی کارشناسی ارشد رشته اقتصاد بهداشت
نویسنده موضوع ***HeleNa***
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan ***HeleNa***

***HeleNa***

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Mar 17, 2014
ارسالی‌ها
5,011
پسندها
855
امتیازها
113
محل سکونت
tEhRaaN
سیم کارت

اعتبار :

مقدمه:

گستردگي پيچيدگي و هزينه بري خدمات و سازمان*هاي بهداشتي و درماني از يكسو و تخصصي شدن علوم مختلف از سوي ديگر منجر به ايجاد رشته اقتصاد بهداشت در كشورهاي پيشرفته است. تخصيص و صرف اعتبارات مالي به صورت معقول و اقتصادي تر همراه با افزايش كارآيي و اثربخشي خدمات بهداشتي و درماني در جامعه لزوم تربيت نيروي انساني متخصص در زمينه اقتصاد بهداشت و درمان را براي نظام بهداشت و درمان كشور بارز مي*سازد.
1- هدف و تعريف دوره:
دوره كارشناسي ارشد اقتصاد بهداشت به گونه*اي طراحي شده است كه دانش آموختگان آن بتوانند با توجه به شرايط و موقعيتهاي موجود كشور در زمينه هاي گوناگون، مسئوليتهاي طراحي مدل هاي اقتصاد بهداشت و ارزيابي*هاي جامع پروژه*هاي بهداشتي را برعهده بگيرند. زير بناي تئوريك اين دوره نه تنها باعث ارتقاي سطح دانش اقتصاد بهداشت در كشور خواهد شد، بلكه پشتوانه مناسبي است در جهت تدوين و بررسي الگوهاي اقتصاد بهداشت متناسب و بهبود نظام برنامه ريزي كشور در اين زمينه. انجام مشاوره و پذيرش مسئوليت در زمينه هاي سياستگزاري، طراحي استراتژي و مديريت توسعه نظام بهداشت – درمان و همچنين انجام مطالعات تطبيقي و شناخت فنون نوين در پيشبرد سطح اقتصاد بهداشت در ايران، از جمله مهمترين قابليتهاي فارغ التحصيلان اين دوره به شمار مي*آيد. هدف اصلي دوره به طور خلاصه، گسترش دانش (اقتصاد بهداشت) و تربيت متخصصان و پژوهشگراني است كه ضمن شناخت بنيادهاي نظري علم اقتصاد و مسايل بهداشت و درمان، مهارت لازم را براي فعاليت گوناگون آموزشي، پژوهش و خدماتي در زمينه بهداشت و درمان كسب نموده باشند. آنچه مسلم است موضوع نياز اساسي به خبرگان اقتصاد بهداشت در راه دستيابي به يك «نظام ملي» بهداشت و درمان مي*باشد كه در كنار ساير تخصصهاي لازم در اين زمينه بايد به تهيه و ارزيابي يك الگوي «پايدار» (به مفهوم فراگير آن) تلاش ورزند.
2-طول دوره و شكل نظام:
طول دوره كارشناسي ارشد اقتصاد بهداشت دو سال است.
به طور كلي دوره را مي*توان به سه مرحله به هم پيوسته تقسيم كرد در مرحله نخست دانشجويان دروس مشترك را به صورت اجباري مي*گذرانند و در مرحله دوم در گرايش*هاي مورد علاقه خود به تحصيلات خويش ادامه مي*دهند. در مرحله پاياني، موضوع انتخاب و انجام پروژه تحقيقاتي به عنوان پايان نامه دوره كارشناسي ارشد دنبال خواهد شد. هدف اصلي در اين مرحله، انجام يك كار اصلي، جديد و تخصصي مي*باشد كه متناسب با تمايل دانشجو و نيازهاي بخش اقتصاد بهداشت كشور بوده و هم چنين هم راستا با دانش و مهارتهاي فني – نظري فرا گرفته طي دوره باشد.
دوره كارشناسي ارشد اقتصادي بهداشت به صورت تمام وقت بوده و نظام آموزشي آن مطابق با آيين نامه و مصوبات شوراي عالي برنامه ريزي آموزش عالي مي*باشد.
گرايشهاي تخصصي:
از آنجا كه دامنه اقتصاد بهداشت از چارچوبهاي صرفاً «تئوريك» تا زمينه*هاي به شدت «كاربردي» را در بر مي*گيرد و باتوجه به اولويتهاي خاص اين رشته در شرايط كنوني كشور، گرايشهاي سه گانه زير طراحي گرديده است:
- سياستگزاري و برنامه ريزي بهداشت و درمان
- توسعه بهداشت و درمان
- اقتصادسنجي بهداشت و درمان
3- واحدهاي درسي:
مجموع دروس اصلي (اجباري) و تخصصي (باتوجه به نوع گرايش) در اين دوره 32 واحد است. هر واحد عبارتست از 17 ساعت درس نظري و يا 34 ساعت درس عملي. تقسيم بندي واحدهاي درسي دوره كارشناسي ارشد اقتصاد بهداشت به شرح زير است:
3- واحدهاي درسي:
مجموع دروس اصلي (اجباري) و تخصصي (باتوجه به نوع گرايش) در اين دوره 32 واحد است. هر واحد عبارتست از 17 ساعت درس نظري و يا 34 درس عملي. تقسيم بندي واحدهاي درسي دوره كارشناسي ارشد اقتصادي بهداشت به شرح زير است:
الف: دروس اصلي (اجباري) 22 واحد
ب: دروس تخصصي 6 واحد
ج: پايان نامه 4 واحد
مجموع 32 واحد
4- شرايط ورود به دوره كارشناسي ارشد اقتصاد بهداشت:
داوطلبان ورود به دوره كارشناسي ارشد اقتصاد بهداشت، بايد ضمن دارا بودن شرايط كلي ورود به دوره*هاي آموزش عالي كشور شرايط خاص زير را نيز احراز كنند:
دارا بودن مدرك كارشناسي در يكي از رشته هاي گروه پزشكي، اقتصاد، مديريت، حسابداري، مهندسي پزشكي و دكتراي حرفه*اي پزشكي، دندانپزشكي، داروسازي، دامپزشكي.
2- موفقيت در آزمون ورودي كه شامل مواد امتحاني به شرح زير است:
اقتصاد خرد (ضريب 2)
اقتصاد كلان (ضريب 2)
مباني اقتصاد بهداشت (ضريب 3)
آمار و آمار حياتي (ضريب 2)
زبان انگليسي (ضريب 3)
رياضي (ضريب 2)
تئوري هاي مديريت (ضريب 2)
اصول خدمات بهداشتي (ضريب 4)
5- نقش و توانايي:
فارغ التحصيلان اين رشته مي*توانند در تمامي سطوح ساختار نظام بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعم از واحدهاي وزارت متبوع، سازمان هاي وابسته، دانشگاههاي علوم پزشكي كشور و بيمارستانهاي وابسته، شبكه بهداشت و درمان كشور، و حتي بخش غيردولتي خدمات بهداشتي و درماني به خدمت اشتغال ورزند. نقش اين فارغ*التحصيلان در هركجا كه به سياست گذاري، برنامه ريزي و بهبود و توسعه امور مالي و اقتصاد نظام بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كشور مربوط مي*شود، بارز است. لذا فارغ*التحصيلان اين رشته قادر خواهند بود در سطح گسترده*اي در صرفه*جويي*هاي اقتصادي و اتخاذ سياست*ها و تدابير مالي و اقتصادي واحدها و مراكز بهداشتي و درماني و همچنين در آينده نگري ها و برنامه ريزي هاي آتي اين نظام مؤثر باشند.
6- ضرورت و اهميت رشته:
جاي شك نيست كه ارائه خدمات بهداشتي و درماني نوين و پيشرفته سرمايه*هاي كلاني را مي*طلبد و چنانچه اين امر در قالب منطق علمي و اقتصادي و بهره گيري از دانش نوين اقتصاد بهداشت و درمان صورت نپذيرد، به اصراف و تبذير و گران تر شدن خدمات بهداشتي و درماني در جامعه منجر مي*گردد. بهرحال، گسترش چشمگير و مراكز و شبكه بهداشت و درمان كشور طي دو ماهه اخير و تداوم اين گسترش در آينده، نياز به تربيت و بكارگيري متخصان اقتصاد و بهداشت و درمان را اجتناب ناپذير مي*نمايد.
انتظار مي*رود كه فارغ التحصيلان اين رشته در مقطع كارشناسي ارشد بتوانند در برنامه*ريزي مالي، توسعه نظام بهداشت و درمان، تخصيص اعتبارات بهداشتي و درماني، محاسبه هزينه*ها، تحليل هزينه و فايده، تقليل هزينه هاي بهداشتي و درماني، افزايش كارآيي و اثربخشي خدمات بهداشتي و درماني كشور به نحو شايسته*اي مؤثر باشند.
 
بالا پایین