Amirhoo3in
مــدیـر بـازنشـسـتـه
- تاریخ ثبتنام
- Dec 27, 2013
- ارسالیها
- 1,082
- پسندها
- 910
- امتیازها
- 113
- محل سکونت
- ساحل کارون
- دل نوشته
- زندگی آبراهی است به نام وفا,میریزد توی جویی به نام صفا,میرود به رودی به نام عشق,میریزد به دریایی به نام وداع:(
اعتبار :
اگر اهل گردشگری و ایران گردی هستید بهتر است از دیدنی های کرمانشاه چشم پوشی نکنید و سفری دلپذیر به این شهر داشته باشید.طاق* بستان*، کرمانشاه
طاق* بستان* یا «طاق* وستان*» در سمت* راست* ورودی* شهر کرمانشاه*، در شمال*شرقی* این* شهر، مجموعه*ای* از سنگ* نگاره*ها و سنگ* نبشته*های* دوره* ساسانی* است* که* با فضای* مرکبی* از کوه*، چشمه* و آب* به* گردشگاهی* مصفا و چشم* اندازی* دل*انگیز بدل* شده* است*.پس* از ورود به* مدخل* طاق* بستان*، نخستین سنگ**نگاره* به* اردشیر دوم* مربوط* است*. اردشیر بین* اهورامزدا و میترا قرار گرفته*، روی* خود را به* سوی* اهورامزدا برگردانده* و با دست* چپ* حلقه* مودت* را از وی* دریافت* می*کند. زیر پای* شاه* و اهورامزدا دشمن* یا «اهریمن*» بر زمین* افکنده* شده* است*. بعد از این* نقش*، طاق* کوچکی* قرار دارد که* پیکره* شاپور دوم* و پسرش* شاپور سوم* بر آن* دیده* می*شود. بالای* هر کدام* از این* سنگ* نگاره*ها در سطوری* به *خط* پهلوی* ساسانی* صاحب* نقش* معرفی* شده* است*.در سومین* بخش* از این* مجموعه*، مدخل* طاق* از بالا تاپایین* سنگ* نگاره* زیبایی* از نقش* فرشتگان* بالدار، درخت* زندگی*، مجالس* شکار گراز در بیشه*زار و شکار مرغان* و… به*جامانده* است* که* همراه* با نوازندگان*، یک* مجلس* شادمانی* را حکایت* می*کند. در پایین* این* نقش*، سواری* براسب*، زره* پوش* و مسلح* است* که* برخی* آن* را «نقش* پیروز ساسانی*» و برخی* دیگر نقش* خسرو پرویز می*دانند. غار پراو
این* غار در کوه* پراو از سلسله* جبال* زاگرس* در شمال* شهرستان* کرمانشاه* واقع* شده* است*. غار پُراو بزرگ*ترین* غار آهکی* دنیاست* و ساختمان* آن* به* دوران* سوم* زمین*شناسی* مربوط* است*. در داخل* این* غار ۲۶ حلقه* چاه* به* عمق*های* مختلف* ۵ تا ۴۲ متر وجود دارد. دهانه* غار به* صورت* سوراخ* نسبتا کوچکی* است* که* به فضاهای* کوچک* و بزرگ* و شعب* متعدد و سنگ*های* عظیم* که* در بین* هر کدام* از آن*ها حفره*ها و پرتگاه*هایی* به*وجود آمده*، منتهی* می*شود. در آذرماه* غار به* وسیله* «چکیده*» و «چکنده*»های* یخی* پوشیده* می*شود و زیبایی *خاصی* به* آن* می*بخشد. صعود به* این* غار به* تجهیزات* پیشرفته* غارنوردی* نیاز دارد و افراد عادی* نمی توانند داخل بروند. مسجد جامع* کرمانشاه*
این* مسجد از آثار قابل* توجه* اواخر دوره* زندیه *است* که* در سال* ۱۱۹۶ هجری قمری توسط* حاج* علی* خان* زنگنه* حاکم* کرمانشاه* به* جای* مسجد قدیمی*تری* بناشده* است*. آنچه از بنای* قدیمی* مسجد باقی* مانده*، بخشی* از شبستان* ستون*دار و هشتی* ورودی* است*. شبستان*کنونی* به* غیر از محراب* تزئینات* خاصی* ندارد. در گوشه* جنوب* غربی* بنا، پلکانی* برای* دسترسی* به* بالاخانه*ای*که* گویا زمانی* قسمتی* از مدرسه* بود، ساخته* شده* است*. تکیه* معاون* الملک*
حسینیه* معاون* الملک* مشتمل* بر سه* بنای* عباسیه*، حسینیه* و زینبیه* است که* در مرکز شهر کرمانشاه واقع* شده* است*. تکیه* ۲ حیاط* و یک* عمارت* در میان* دارد و دیوارهای* حسینیه* به* طور کلی* از کاشی*های* گوناگون* با رنگ*های* متنوع* و زیبا پوشیده* شده* است*. صورت* رجال* و بزرگان* دوره* قاجار به*ویژه* بزرگان* مذهبی* و عشایر کرمانشاه* را با قلمی* ظریف* و رنگ*های* جذاب* بر کاشی*ها نقش* کرده*اند. موضوع* بعضی* از کاشی* کاری*ها به* روایات*، قصه*ها و داستان*های* تاریخی* و اساطیری* و اخبار دینی* و مذهبی* مانند: بارگاه* حضرت* سلیمان*، وقایع* صحرای* کربلا و عاشورا و رستم* و سهراب* مربوط* است*. غار آسنگران
غار آسنگران* در شمال* غربی* کوه*های* پررو در تنگه*ای* به* نام* «تنگ* کوه» در ۲۲ کیلومتری* جاده* کرمانشاه – سنندج قرار گرفته* است*. غار آسنگران* چهارچاه* به* عمق*های* ۴ ،۸ ،۱۶ و ۳۶ متری* دارد که* چاه*های* سوم* و چهارم* آن* به* هم* راه* دارند. در پایان* غار، فضای* استخر مانندی* وجود دارد. مسجد دولتشاه*، کرمانشاه
این* مسجد در میدان* جوانشیر شهر کرمانشاه واقع* شده* و از آثار دوره* قاجاری* است* که*توسط* محمد علی* میرزای* دولتشاه* (حاکم* کرمانشاه* در سال*های* ۱۲۲۱ تا ۱۲۳۷ هجری قمری و سرحددار عراقین*) بناشده* است*. بنای* مسجد دولتشاه* در دوره* اخیر تعمیر شده* و سردر، صحن* و شبستان* زنانه* و مردانه* دارد. این *مسجد به* مسجد حاج* ابوتراب* معروف* است* و نام* آن* بر کتیبه* کاشی* سردر مسجد خوانده* می*شودمسجد عمادالدوله*، کرمانشاه
این* مسجد در شهر کرمانشاه واقع* شده* و از آثار دوره* قاجاری* است*. مسجد عمادالدوله* به* صورت* چهار ایوانی* بنا شده* و مشتمل* برسردر، صحن*، ایوان*، شبستان* ستون*دار و حجره*های* متعدد است*.بر کاشی* کاری* ایوان* مسجد، کتیبه*ای* مشتمل* بر قصیده*ای* در ذکر نام* پادشاه* – ناصرالدین*شاه* – نام* بانی* و تاریخ* آن* ۱۲۸۵ هجری قمری نوشته* شده* است*. روی* ایوان*شرقی* صحن* مسجد، اتاقکی* چوبین* ساخته*اند. ورودی* مسجد از طریق* این* ایوان* شرقی* است* که* با در چوبی*بزرگی* به* راسته* زرگرها مرتبط* می*شود. نقش* گودرز دوم* اشکانی*، بیستون
در جهت* شرقی* نقش* برجسته* میتریدات* روی* همان* صخره*، نقش* یکی* از جانشینان* او یعنی* گودرز دوم* (۵۱ – ۴۶ م*) کنده* کاری* شده* است*. در این* نقش* پیروزی* گودرز دوم* بر رقیبش* مهرداد نشان* داده* می*شود. این* نقش* دو سوار مسلح* به* نیزه* را نشان* می*دهد. در دست* فرشته* حلقه* گل* پیروزی* دیده* می*شود. در پشت* سر گودرز نقش* یکی* از نزدیکانش* حکاکی* شده* است*. کتیبه*ای* به* خط* یونانی* قدیم*، نام* این* دو پادشاه* را در برداشته* که* امروزه* به* جز نام* گودرز، بقیه* کتیبه* محو شده*است*. کتیبه* بیستون* ، بیستون
متن* کتیبه* بیستون* در سال* ۵۲۲ پیش* از میلاد به* دستور افسر جوان* انگلیسی* – هنری* راولینسون* – بر دل* کوه* حجاری*شده* به* شرح* جنگ*های* ۲٫۵ ساله* داریوش* و مبارزات* او برای* رسیدن* به* سلطنت* را تشریح* می*کند.بر گرداگرد نقوش* بیستون*، کتیبه*ای* به* سه* خط* و زبان* پارسی* باستان*، ایلامی* و آکدی* به* گویش* بابلی* نو که* متداول* آن* زمان* بود، نگاشته* شده* است*. ترجمه* ایلامی* کتیبه* در سمت* راست* نقوش* و نسخه* دوم* آن* در سمت*چپ* به* موازات* کتیبه* پارسی* باستان* و متن* بابلی* آن* در بالای* نسخه* دوم* ایلامی* بر سینه* کوه* کنده* شده* است*. کتیبه*ها و ترجمه*های* تکمیلی* اضافی* نیز در اطراف* دیواره* تراشیده* سمت* راست* دیده* می*شود. متن* پارسی*باستان* کتیبه* در ۴۴ سطر به* خط* میخی* زیبایی* بر سطحی* صیقل* خورده*، کنده* شده* است*.داریوش* هخامنشی* در تمام* کتیبه*ها هر بند را با این* جمله* آغاز می*کند: «داریوش* شاه* می*گوید» تکرار و بیان *این* جمله* عظمت* و قدرتی* خاص* به* سبک* نگارش* کتیبه* داده* است*. داریوش* در سراسر کتیبه*، پیروزی* خود را خواست* اهورامزدا دانسته* و به* این* ترتیب* تا حدی* کتیبه* رنگ* دینی* به* خود گرفته* است*. نقوش* داریوش*، صخره بیستون
این* نقوش* بر صخره* بیستون* به* صورت* برجسته* کنده* شده* است*. چهره* اصلی *این* مجموعه*، داریوش* است* که* تاجی* کنگره*دار بر سر دارد و پای* چپ* خود را بر سینه* گئومات* گذارده* است*. پشت* سر او دو نفر از نگهبانان* مخصوص* ایستاده*اند. بر بالای* سر داریوش*، نقش* فَروَهر در پرواز است*. فروهر در دست* چپ* حلقه*ای* را که* نشان* پادشاهی* است* به* داریوش* هدیه* می*کند.در برابر داریوش* ۹۰ تن* از شورشگران*کشورهای* تابعه* دست* بسته* و طناب* برگردن*، ایستاده*اند. نقش* داریوش* در کوه* بیستون*، چون* دیگر نقوش* عهدهخامنشی*، نشانه*ای* از نفوذ هنر بابلی* و آشوری* در تمدن* هخامنشی* است*. فراتاش* (فرهاد تراش*)، بیستون
در جهت* جنوب* حجاری* داریوش* بزرگ* در کوه* بیستون*، دیواره* حجاری* شده* عظیمی* قرار دارد که* در بین* مردم* به* «فراتاش*» و «تخت* فرهاد» معروف* است* و گفته* می*شود که* در حدود هزارسال* بعد از داریوش*، به* فرمان* خسرو دوم* ساسانی* در کوه* بیستون* تراشیده* شده* است*. اهالی* منطقه* حجاری*های *فوق* را کار فرهاد کوه**کن* می*دانند و معتقدند که* فرهاد در عشق* شیرین* زن* خسرو پرویز، بدین* کار سنگین* تن* درداده* است*.داستان* شیرین* و فرهاد الهام* بخش* شاعران* زیادی* در این* مرز و بوم* شده* که* از جمله* آن* می*توان* به *مثنوی* عاشقانه* خسرو و شیرین* نظامی* گنجوی* اشاره* کرد. طول* دیواره* فراتاش* ۱۸۰ متر است* و در هیچ* نقطه*ای* از ایران* هیچ* کوهی* به* این* اندازه* تراشیده* نشده* است*. مجسمه هرکول* ، بیستون
در حاشیه* جاده* بیستون* به* کرمانشاه*، نقش* برجسته* مرد نیرومندی* پهلو داده* بر پوست*شیر نمایان* است*. این* نقش* برجسته* شخصی* نیرومند و عریانی* را نشان* می*دهد که* موی* و ریش* مجعددارد و بر پهلوی* چپ* روی* نقش* شیری* در زیر سایه* درختی* لمیده* است*. در سمت* چپ* آن* پیاله*ای* دیده *می*شود. این* نقش* دست* راستش* را روی* پای* راست* قرار داده* و پای* چپش* را تکیه*گاه* پای* دیگر کرده* است*. طول* مجسمه* ۱۴۷ سانتی* متر است*.در پشت* سر مجسمه*، کتیبه* و نقوشی* دیده* می*شود که* به* خط* یونانی* قدیم* نوشته* شده* است*. نقوش* کنار کتیبه* عبارت* است* از نقش* یک* درخت* که* بر شاخه* آن* کمانی*زده* شده* و دو سر آن* نوک* اردکی* است*. همچنین* تیردانی* پر از تیر بر شاخه* درخت* آویخته* شده* است*. در دو طرف *سکویی* که* مجسمه* بر روی* آن* قرار دارد، دیوارهای* سنگی* دیده* می*شود. دیوارها از سنگ* نتراشیده* چیده* شده* و با اندود گچ*، روی* آن* را پوشانده*اند. نقش* میتریدات* اشکانی*، بیستون
در زیر کتیبه* هخامنشی* بیستون*، کهن*ترین* نقش* برجسته* پارتی* که* تا امروز شناخته* شده*، بر جای* مانده* است*. این* نقش* در سال* ۱۰۰ قبل* از میلاد کنده* کاری* شده* است* و به* نظر می*رسد که *شاه* اشکانی* با انتخاب* این* مکان* قصد داشته* خود را از اعقاب* هخامنشی* قلمداد کند. این* نقش* از نظر هنری* فاقدهر گونه* حرکت* و از لحاظ* تکنیک* کودکانه* است*. نام* کسانی* که* در نقش* دیده* می*شوند به* خط* یونانی* نوشته* شده*است*. کاروانسرای* بیستون* (شیخ* علیخان*)
این* کاروانسرا در بیستون* واقع* شده* و در زمره* کاروانسراهای* چهارایوانی* است* که* توسط* شیخ* علیخان* زنگنه* (والی* کرمانشاه*) ساخته* شده* است*. شکل* ساختمان* آن* مستطیل* است*. در اطراف* حیاط* مستطیل* شکل* آن* ۴۷ اطاق* برای* مسافران* ساخته* شده* است*. کاروانسرا چهار برج* دایره*ای* شکل *در چهار گوشه* و ۱۴ اطاق* در طرفین* ورودی* دارد. با توجه* به* نوع* مصالح* و آجر کاری* بنا قدمت* کاروانسرا به* دوره*صفوی* می*رسد، ولی* در پی* بنا از سنگ*های* حجاری* شده* دوره* ساسانیان* استفاده* شده* است*. در بیستون* بقایای *کاروانسرای* دیگری* با پلان* متفرقه* به*جا مانده* که* به* دوره* اواخر ساسانی* و اوایل* اسلام* مربوط* است*. پل* خسرو ، بیستون
بر سر راه* قدیمی بیستون* به* تخت* شیرین* و سرماج*، پایه*های* عظیم* پلی* معروف* به* پل*خسرو به* جا مانده* است*. بنای* پل* خسرو را به* خسرو شاهنشاه* ساسانی* نسبت* می*دهند. پل* خسرو تنها پلی* است*که* عرب*ها از آن* گذشته* و پس* از عبور از تخت* شیرین* و سرماج* به* نهاوند رفته* و یزدگرد سوم* آخرین* شهریارساسانی* را در آن* شهر مغلوب* کرده*اند. پل* خسرو با گذشت* زمان*، آسیب* فراوان* دیده* است*، به* طوری* که* درروزگار صفویه* این* پل* غیر قابل* استفاده* بوده* است*. پرستشگاه* پارتی*، بیستون
در شمال* حجاری* داریوش* در بیستون*، آثار بنایی* از دوره* پارتی* باقی*مانده* است*. این*بنا پرستشگاهی* است* که* در زمان* اشکانیان* و همزمان* با آثار دیگر این* دوره* در بیستون* ساخته* شده* است*. این *پرستشگاه* دوره* پارتی* که* روبروی* تخته* سنگ* نقوش* اشکانی* قرار دارد، از دو صفه* تشکیل* شده* که* بوسیله* ۱۰ پله *بهم* مربوط* می*شوند. این* پله*ها به* طور نامنظم* تا نقش* ولگش* ادامه* دارد. در میان* صفه* بالایی*، آتشدانی* از سنگ*کنده*کاری* شده* است*. سفالینه*هایی* از دوره* پارتی* در پیرامون* دامنه* کوه* بیستون* دیده* می*شود.
طاق* بستان* یا «طاق* وستان*» در سمت* راست* ورودی* شهر کرمانشاه*، در شمال*شرقی* این* شهر، مجموعه*ای* از سنگ* نگاره*ها و سنگ* نبشته*های* دوره* ساسانی* است* که* با فضای* مرکبی* از کوه*، چشمه* و آب* به* گردشگاهی* مصفا و چشم* اندازی* دل*انگیز بدل* شده* است*.پس* از ورود به* مدخل* طاق* بستان*، نخستین سنگ**نگاره* به* اردشیر دوم* مربوط* است*. اردشیر بین* اهورامزدا و میترا قرار گرفته*، روی* خود را به* سوی* اهورامزدا برگردانده* و با دست* چپ* حلقه* مودت* را از وی* دریافت* می*کند. زیر پای* شاه* و اهورامزدا دشمن* یا «اهریمن*» بر زمین* افکنده* شده* است*. بعد از این* نقش*، طاق* کوچکی* قرار دارد که* پیکره* شاپور دوم* و پسرش* شاپور سوم* بر آن* دیده* می*شود. بالای* هر کدام* از این* سنگ* نگاره*ها در سطوری* به *خط* پهلوی* ساسانی* صاحب* نقش* معرفی* شده* است*.در سومین* بخش* از این* مجموعه*، مدخل* طاق* از بالا تاپایین* سنگ* نگاره* زیبایی* از نقش* فرشتگان* بالدار، درخت* زندگی*، مجالس* شکار گراز در بیشه*زار و شکار مرغان* و… به*جامانده* است* که* همراه* با نوازندگان*، یک* مجلس* شادمانی* را حکایت* می*کند. در پایین* این* نقش*، سواری* براسب*، زره* پوش* و مسلح* است* که* برخی* آن* را «نقش* پیروز ساسانی*» و برخی* دیگر نقش* خسرو پرویز می*دانند. غار پراو
این* غار در کوه* پراو از سلسله* جبال* زاگرس* در شمال* شهرستان* کرمانشاه* واقع* شده* است*. غار پُراو بزرگ*ترین* غار آهکی* دنیاست* و ساختمان* آن* به* دوران* سوم* زمین*شناسی* مربوط* است*. در داخل* این* غار ۲۶ حلقه* چاه* به* عمق*های* مختلف* ۵ تا ۴۲ متر وجود دارد. دهانه* غار به* صورت* سوراخ* نسبتا کوچکی* است* که* به فضاهای* کوچک* و بزرگ* و شعب* متعدد و سنگ*های* عظیم* که* در بین* هر کدام* از آن*ها حفره*ها و پرتگاه*هایی* به*وجود آمده*، منتهی* می*شود. در آذرماه* غار به* وسیله* «چکیده*» و «چکنده*»های* یخی* پوشیده* می*شود و زیبایی *خاصی* به* آن* می*بخشد. صعود به* این* غار به* تجهیزات* پیشرفته* غارنوردی* نیاز دارد و افراد عادی* نمی توانند داخل بروند. مسجد جامع* کرمانشاه*
این* مسجد از آثار قابل* توجه* اواخر دوره* زندیه *است* که* در سال* ۱۱۹۶ هجری قمری توسط* حاج* علی* خان* زنگنه* حاکم* کرمانشاه* به* جای* مسجد قدیمی*تری* بناشده* است*. آنچه از بنای* قدیمی* مسجد باقی* مانده*، بخشی* از شبستان* ستون*دار و هشتی* ورودی* است*. شبستان*کنونی* به* غیر از محراب* تزئینات* خاصی* ندارد. در گوشه* جنوب* غربی* بنا، پلکانی* برای* دسترسی* به* بالاخانه*ای*که* گویا زمانی* قسمتی* از مدرسه* بود، ساخته* شده* است*. تکیه* معاون* الملک*
حسینیه* معاون* الملک* مشتمل* بر سه* بنای* عباسیه*، حسینیه* و زینبیه* است که* در مرکز شهر کرمانشاه واقع* شده* است*. تکیه* ۲ حیاط* و یک* عمارت* در میان* دارد و دیوارهای* حسینیه* به* طور کلی* از کاشی*های* گوناگون* با رنگ*های* متنوع* و زیبا پوشیده* شده* است*. صورت* رجال* و بزرگان* دوره* قاجار به*ویژه* بزرگان* مذهبی* و عشایر کرمانشاه* را با قلمی* ظریف* و رنگ*های* جذاب* بر کاشی*ها نقش* کرده*اند. موضوع* بعضی* از کاشی* کاری*ها به* روایات*، قصه*ها و داستان*های* تاریخی* و اساطیری* و اخبار دینی* و مذهبی* مانند: بارگاه* حضرت* سلیمان*، وقایع* صحرای* کربلا و عاشورا و رستم* و سهراب* مربوط* است*. غار آسنگران
غار آسنگران* در شمال* غربی* کوه*های* پررو در تنگه*ای* به* نام* «تنگ* کوه» در ۲۲ کیلومتری* جاده* کرمانشاه – سنندج قرار گرفته* است*. غار آسنگران* چهارچاه* به* عمق*های* ۴ ،۸ ،۱۶ و ۳۶ متری* دارد که* چاه*های* سوم* و چهارم* آن* به* هم* راه* دارند. در پایان* غار، فضای* استخر مانندی* وجود دارد. مسجد دولتشاه*، کرمانشاه
این* مسجد در میدان* جوانشیر شهر کرمانشاه واقع* شده* و از آثار دوره* قاجاری* است* که*توسط* محمد علی* میرزای* دولتشاه* (حاکم* کرمانشاه* در سال*های* ۱۲۲۱ تا ۱۲۳۷ هجری قمری و سرحددار عراقین*) بناشده* است*. بنای* مسجد دولتشاه* در دوره* اخیر تعمیر شده* و سردر، صحن* و شبستان* زنانه* و مردانه* دارد. این *مسجد به* مسجد حاج* ابوتراب* معروف* است* و نام* آن* بر کتیبه* کاشی* سردر مسجد خوانده* می*شودمسجد عمادالدوله*، کرمانشاه
این* مسجد در شهر کرمانشاه واقع* شده* و از آثار دوره* قاجاری* است*. مسجد عمادالدوله* به* صورت* چهار ایوانی* بنا شده* و مشتمل* برسردر، صحن*، ایوان*، شبستان* ستون*دار و حجره*های* متعدد است*.بر کاشی* کاری* ایوان* مسجد، کتیبه*ای* مشتمل* بر قصیده*ای* در ذکر نام* پادشاه* – ناصرالدین*شاه* – نام* بانی* و تاریخ* آن* ۱۲۸۵ هجری قمری نوشته* شده* است*. روی* ایوان*شرقی* صحن* مسجد، اتاقکی* چوبین* ساخته*اند. ورودی* مسجد از طریق* این* ایوان* شرقی* است* که* با در چوبی*بزرگی* به* راسته* زرگرها مرتبط* می*شود. نقش* گودرز دوم* اشکانی*، بیستون
در جهت* شرقی* نقش* برجسته* میتریدات* روی* همان* صخره*، نقش* یکی* از جانشینان* او یعنی* گودرز دوم* (۵۱ – ۴۶ م*) کنده* کاری* شده* است*. در این* نقش* پیروزی* گودرز دوم* بر رقیبش* مهرداد نشان* داده* می*شود. این* نقش* دو سوار مسلح* به* نیزه* را نشان* می*دهد. در دست* فرشته* حلقه* گل* پیروزی* دیده* می*شود. در پشت* سر گودرز نقش* یکی* از نزدیکانش* حکاکی* شده* است*. کتیبه*ای* به* خط* یونانی* قدیم*، نام* این* دو پادشاه* را در برداشته* که* امروزه* به* جز نام* گودرز، بقیه* کتیبه* محو شده*است*. کتیبه* بیستون* ، بیستون
متن* کتیبه* بیستون* در سال* ۵۲۲ پیش* از میلاد به* دستور افسر جوان* انگلیسی* – هنری* راولینسون* – بر دل* کوه* حجاری*شده* به* شرح* جنگ*های* ۲٫۵ ساله* داریوش* و مبارزات* او برای* رسیدن* به* سلطنت* را تشریح* می*کند.بر گرداگرد نقوش* بیستون*، کتیبه*ای* به* سه* خط* و زبان* پارسی* باستان*، ایلامی* و آکدی* به* گویش* بابلی* نو که* متداول* آن* زمان* بود، نگاشته* شده* است*. ترجمه* ایلامی* کتیبه* در سمت* راست* نقوش* و نسخه* دوم* آن* در سمت*چپ* به* موازات* کتیبه* پارسی* باستان* و متن* بابلی* آن* در بالای* نسخه* دوم* ایلامی* بر سینه* کوه* کنده* شده* است*. کتیبه*ها و ترجمه*های* تکمیلی* اضافی* نیز در اطراف* دیواره* تراشیده* سمت* راست* دیده* می*شود. متن* پارسی*باستان* کتیبه* در ۴۴ سطر به* خط* میخی* زیبایی* بر سطحی* صیقل* خورده*، کنده* شده* است*.داریوش* هخامنشی* در تمام* کتیبه*ها هر بند را با این* جمله* آغاز می*کند: «داریوش* شاه* می*گوید» تکرار و بیان *این* جمله* عظمت* و قدرتی* خاص* به* سبک* نگارش* کتیبه* داده* است*. داریوش* در سراسر کتیبه*، پیروزی* خود را خواست* اهورامزدا دانسته* و به* این* ترتیب* تا حدی* کتیبه* رنگ* دینی* به* خود گرفته* است*. نقوش* داریوش*، صخره بیستون
این* نقوش* بر صخره* بیستون* به* صورت* برجسته* کنده* شده* است*. چهره* اصلی *این* مجموعه*، داریوش* است* که* تاجی* کنگره*دار بر سر دارد و پای* چپ* خود را بر سینه* گئومات* گذارده* است*. پشت* سر او دو نفر از نگهبانان* مخصوص* ایستاده*اند. بر بالای* سر داریوش*، نقش* فَروَهر در پرواز است*. فروهر در دست* چپ* حلقه*ای* را که* نشان* پادشاهی* است* به* داریوش* هدیه* می*کند.در برابر داریوش* ۹۰ تن* از شورشگران*کشورهای* تابعه* دست* بسته* و طناب* برگردن*، ایستاده*اند. نقش* داریوش* در کوه* بیستون*، چون* دیگر نقوش* عهدهخامنشی*، نشانه*ای* از نفوذ هنر بابلی* و آشوری* در تمدن* هخامنشی* است*. فراتاش* (فرهاد تراش*)، بیستون
در جهت* جنوب* حجاری* داریوش* بزرگ* در کوه* بیستون*، دیواره* حجاری* شده* عظیمی* قرار دارد که* در بین* مردم* به* «فراتاش*» و «تخت* فرهاد» معروف* است* و گفته* می*شود که* در حدود هزارسال* بعد از داریوش*، به* فرمان* خسرو دوم* ساسانی* در کوه* بیستون* تراشیده* شده* است*. اهالی* منطقه* حجاری*های *فوق* را کار فرهاد کوه**کن* می*دانند و معتقدند که* فرهاد در عشق* شیرین* زن* خسرو پرویز، بدین* کار سنگین* تن* درداده* است*.داستان* شیرین* و فرهاد الهام* بخش* شاعران* زیادی* در این* مرز و بوم* شده* که* از جمله* آن* می*توان* به *مثنوی* عاشقانه* خسرو و شیرین* نظامی* گنجوی* اشاره* کرد. طول* دیواره* فراتاش* ۱۸۰ متر است* و در هیچ* نقطه*ای* از ایران* هیچ* کوهی* به* این* اندازه* تراشیده* نشده* است*. مجسمه هرکول* ، بیستون
در حاشیه* جاده* بیستون* به* کرمانشاه*، نقش* برجسته* مرد نیرومندی* پهلو داده* بر پوست*شیر نمایان* است*. این* نقش* برجسته* شخصی* نیرومند و عریانی* را نشان* می*دهد که* موی* و ریش* مجعددارد و بر پهلوی* چپ* روی* نقش* شیری* در زیر سایه* درختی* لمیده* است*. در سمت* چپ* آن* پیاله*ای* دیده *می*شود. این* نقش* دست* راستش* را روی* پای* راست* قرار داده* و پای* چپش* را تکیه*گاه* پای* دیگر کرده* است*. طول* مجسمه* ۱۴۷ سانتی* متر است*.در پشت* سر مجسمه*، کتیبه* و نقوشی* دیده* می*شود که* به* خط* یونانی* قدیم* نوشته* شده* است*. نقوش* کنار کتیبه* عبارت* است* از نقش* یک* درخت* که* بر شاخه* آن* کمانی*زده* شده* و دو سر آن* نوک* اردکی* است*. همچنین* تیردانی* پر از تیر بر شاخه* درخت* آویخته* شده* است*. در دو طرف *سکویی* که* مجسمه* بر روی* آن* قرار دارد، دیوارهای* سنگی* دیده* می*شود. دیوارها از سنگ* نتراشیده* چیده* شده* و با اندود گچ*، روی* آن* را پوشانده*اند. نقش* میتریدات* اشکانی*، بیستون
در زیر کتیبه* هخامنشی* بیستون*، کهن*ترین* نقش* برجسته* پارتی* که* تا امروز شناخته* شده*، بر جای* مانده* است*. این* نقش* در سال* ۱۰۰ قبل* از میلاد کنده* کاری* شده* است* و به* نظر می*رسد که *شاه* اشکانی* با انتخاب* این* مکان* قصد داشته* خود را از اعقاب* هخامنشی* قلمداد کند. این* نقش* از نظر هنری* فاقدهر گونه* حرکت* و از لحاظ* تکنیک* کودکانه* است*. نام* کسانی* که* در نقش* دیده* می*شوند به* خط* یونانی* نوشته* شده*است*. کاروانسرای* بیستون* (شیخ* علیخان*)
این* کاروانسرا در بیستون* واقع* شده* و در زمره* کاروانسراهای* چهارایوانی* است* که* توسط* شیخ* علیخان* زنگنه* (والی* کرمانشاه*) ساخته* شده* است*. شکل* ساختمان* آن* مستطیل* است*. در اطراف* حیاط* مستطیل* شکل* آن* ۴۷ اطاق* برای* مسافران* ساخته* شده* است*. کاروانسرا چهار برج* دایره*ای* شکل *در چهار گوشه* و ۱۴ اطاق* در طرفین* ورودی* دارد. با توجه* به* نوع* مصالح* و آجر کاری* بنا قدمت* کاروانسرا به* دوره*صفوی* می*رسد، ولی* در پی* بنا از سنگ*های* حجاری* شده* دوره* ساسانیان* استفاده* شده* است*. در بیستون* بقایای *کاروانسرای* دیگری* با پلان* متفرقه* به*جا مانده* که* به* دوره* اواخر ساسانی* و اوایل* اسلام* مربوط* است*. پل* خسرو ، بیستون
بر سر راه* قدیمی بیستون* به* تخت* شیرین* و سرماج*، پایه*های* عظیم* پلی* معروف* به* پل*خسرو به* جا مانده* است*. بنای* پل* خسرو را به* خسرو شاهنشاه* ساسانی* نسبت* می*دهند. پل* خسرو تنها پلی* است*که* عرب*ها از آن* گذشته* و پس* از عبور از تخت* شیرین* و سرماج* به* نهاوند رفته* و یزدگرد سوم* آخرین* شهریارساسانی* را در آن* شهر مغلوب* کرده*اند. پل* خسرو با گذشت* زمان*، آسیب* فراوان* دیده* است*، به* طوری* که* درروزگار صفویه* این* پل* غیر قابل* استفاده* بوده* است*. پرستشگاه* پارتی*، بیستون
در شمال* حجاری* داریوش* در بیستون*، آثار بنایی* از دوره* پارتی* باقی*مانده* است*. این*بنا پرستشگاهی* است* که* در زمان* اشکانیان* و همزمان* با آثار دیگر این* دوره* در بیستون* ساخته* شده* است*. این *پرستشگاه* دوره* پارتی* که* روبروی* تخته* سنگ* نقوش* اشکانی* قرار دارد، از دو صفه* تشکیل* شده* که* بوسیله* ۱۰ پله *بهم* مربوط* می*شوند. این* پله*ها به* طور نامنظم* تا نقش* ولگش* ادامه* دارد. در میان* صفه* بالایی*، آتشدانی* از سنگ*کنده*کاری* شده* است*. سفالینه*هایی* از دوره* پارتی* در پیرامون* دامنه* کوه* بیستون* دیده* می*شود.