Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

عکس/ روایت آنتوان*خان از ایران قاجار

  • نویسنده موضوع sting
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı بخش تاریخ و باستان شناسی
Konu Başlığı عکس\/ روایت آنتوان*خان از ایران قاجار
نویسنده موضوع sting
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan sting

sting

معـاون ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
27,708
پسندها
5,661
امتیازها
113
محل سکونت
تهـــــــــــران
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
کیسه بوکس
دل نوشته
اگه تو زندگی یکی از سیم های سازت پاره شد... آهنگ زندگیتو رو جوری ادامه بده هیچکس نفهمه به تو چی گذشت ، حتی اونیکه سیم رو پاره کرد!
بهترین اخلاقم
نــــدارم
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

آنتوان سوروگین بی شک یکی از مهمترین عکاسان زمان قاجار به شمار می رود.

به گزارش فرارو، آنتوان سوروگین معروف به «آنتوان خان» عکاس* ایرانی-گرجستانی زمان ناصرالدین شاه قاجار با مجموعه عکس هایش از مردم، مکان ها آداب و رسوم، مشاغل و خصوصا اقوام ایرانی معروف است.

آنتوان در سفارت روسیه در تهران به دنیا آمد و از سنین جوانی همراه با برادرانش امانوئل و کولیا نزد عکاس معروف روسى دیمترى ایوانویچ ژرماکوف در تفلیس عکاسى را آموخت. او در سال ۱۸۷۰ میلادی بار دیگر به ایران بازگشت و در تبریز ساکن و سپس به دستگاه ولیعهد مظفرالدین میرزا راه یافت و از او لقب «خانى» گرفت؛ وی بعد از آن به تهران آمد و در خیابان علاءالدوله (فردوسى) کنار درب شرقى میدان مشق یک عکاسخانه دایر کرد.

سوروگین در این زمان از عکاسان نزدیک به ناصر الدین شاه محسوب می شد و گفته می شود که شاه قاجار علاقه*ی زیادی به عکس*های دربار و پرتره وی داشت.

بیشتر عکس*های گرفته*شده آنتوان خان متعلق به سال*های ۱۲۴۹ تا ۱۳۰۹ خورشیدی است و او به علت این*که توانایی صحبت کردن به زبان فارسی را مانند زبان مادری داشت، به خوبی توانست با اقشار فرهنگی مختلف مردم ایران ارتباط برقرار کند. عکس**های او از دربار سلطنتی، حرمسراها، مساجد و بناهای یادبود دیگر ادیان بسیار شاخص بود و او را از دیگر عکاسان مشهور اروپایی که به ایران آمدند متمایز کرده است.

گفته می شود که در دوران مشروطه، آنتوان خان به جمع مشروطه خواهان پیوست و به همین خاطر محمدعلی شاه قاجار دستور داد بمبی را در خانه کنار عکاسخانه*ی وی منفجر کنند؛ بر اثر این حادثه یکی از بزرگ*ترین گنجینه*های عکاسی دوران قاجار از بین رفت. همچنین در دوران رضاشاه پهلوی دو هزار نگاتیو شیشه*اى پرارزش سوروگین توقیف شد که تا سال*ها بعد در دست خاندان پهلوی بود.

عکس های این عکاس اکنون در «گالری هنر فریر» در واشنگتن، موزه*ی ملى نژادشناسى شهر لیدن و موزه عكس آمستردام هلند نگهداری می شود.




















 
بالا پایین