Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

مقایسه پژو پارس elx و سمند با موتور ef7

اطلاعات موضوع

Kategori Adı طراحی خودرو
Konu Başlığı مقایسه پژو پارس elx و سمند با موتور ef7
نویسنده موضوع Amirhoo3in
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Amirhoo3in

Amirhoo3in

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Dec 27, 2013
ارسالی‌ها
1,082
پسندها
910
امتیازها
113
محل سکونت
ساحل کارون
دل نوشته
زندگی آبراهی است به نام وفا,میریزد توی جویی به نام صفا,میرود به رودی به نام عشق,میریزد به دریایی به نام وداع:(
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

معیار هایی نظیر شتاب , در این خودرو ها نباید ملاک اصلی باشد , زیرا تفاوت این خودرو ها با موتورهای تقریبا هم حجم در درگ , به اندازه ی چند خودرو میباشد که تاثیر ان چنانی ندارد.


سمند به معنای اسب زرد , یکی از اتومبیل*های ساخت ایران خودرو است.

این اتومبیل در سال ۱۳۸۱ توسط گروه صنعتی ایران خودرو و با همکاری آلمان و انگلستان ساخته شد . این خودرو به کشورهای روسیه ، چین ، ترکیه ، آذربایجان و چند کشور عربی و مناطقی در آفریقا و آمریکای مرکزی , شامل بولیوی و ونزوئلا صادر شده است . سمند هم اکنون در مدلهای سمند معمولی ، سمند EL ، سمند SE ، سمند LX و با 3 موتور EF7 بنزینی یا پایه گاز سوز و TU5 اتوماتیک یا دنده ای و XU7JPL3 ، سمند سورن ، سورن ELX ، سمندسریر با موتور XU7JPL4 و سمند سفارشی LX موجود است.


طراحی موتور، بدنه و شاسی این خودرو توسط شرکتهای انگلیسی و فرانسوی انجام شده و قالبهای اصلی آن ژاپنی می*باشد و "جیگ و فیکسچرهای" آن و همچنین طراحی خط تولیدش کار شرکت کره*ای ووشین , می*باشد.

سمند که خودروی ملی نیز نامیده می*شود بر اساس پلتفورم پژو ۴۰۵ ساخته شده*است. طراحی بدنه خودرو در شرکت "فرست اتوموتیو" که یک شرکت طراحی انگلیسی است صورت گرفته*است، این طرح توسط ایران خودرو خریداری شد و تغییرات جزیی در آن صورت گرفت. موتور این خودرو نیز ساخت پژو است که البته موتور 1700cc Turbo دوگانه سوز نیز برای آن توسط ایران خودرو با همکاری آلمان با نام EF7 ساخته شده*است. قالب*های اصلی بدنه خودرو (قطعات بیرونی یا به اصطلاح قالب سازان آتر) ساخت شرکت میازو ژاپن می*باشد. این خودرو در سال ۱۳۸۵ به روسیه صادر شد. همچنین این خودرو با نام سنتا اورو (به معنی اسب تندرو) در کشور ونزوئلا به فروش می*رسد.

توضیحاتی در مورد EF 7




شرکت ایران خودرو برای ارتقاء سطح کیفی سمند , با بکار گیری موتور جدید EF7 , مدل جدیدی از سمند را ارائه داده است.


در راستای تولید خودرو ملی ، شرکت ایران خودرو با خرید طراحی بدنه ی سمند از یک شرکت اروپائی , نخستین گام را در این مسیر نهاد که مورد استقبال در بازار ایران قرار گرفت.


طراحی داخلی و طراحی ارگونومی صندلی ها توسط شرکتی از جمهوری چک انجام شده و در ایران خودرو به تولید انبوه رسیده است .


ارگونومی در سمند EF7 همانند تمامی مدل های سمند با استاندارد های دهه ی نود منطبق می باشد .
ایمنی در سمند EF7 همانند تمام مدل های سمند با استاندارد های دهه ی نود میلادی منطبق می باشد .
در سمند EF7 برای ارتقاء سطح کیفی سمند از سه موتور:


۱ - ۱٫۳ Lit با تنفس طبیعی
۲ – ۱٫۷ Lit با تنفس طبیعی
۳ – ۱٫۷ Lit توربو شارژ

استفاده کرده است . آنچه به نظر می رسد شرکت تولیدی ایران خودرو , EF7 را با موتور ۱٫۷ لیتری با تنفس طبیعی و قابلیت استفاده از گاز به عنوان سوخت اول به بازار ارائه کرده است .


خودرو ( I.P.C.O ) و مرکز تحقیقات موتور آلمان ( F.E.V ) می باشد . این موتور از پایه بر اساس سوخت گاز طبیعی طراحی گردیده و در عین حال قابلیت کارکرد با بنزین را نیز دارا بوده و در میان موتور های گاز سوز دنیا در لیست سه موتور برتر از نظر طراحی کلی موتور در میان ده موتور برتر دنیا قرار دارد . مکانیزم های بکار رفته در این موتور به نحوی است که توانسته است با وجود حجم موتور و مصرف سوخت کمتر به توان و گشتاور بالا تری حتی نسبت به موتور های بنزینی دست یابد . با استفاده از سیستم مدیریت این موتور به صورت خودکار سوخت گاز را به عنوان اولین سوخت انتخاب می کند . همچنین در صورت اتمام بنزین بدون فرمان راننده و بدون احساس تغییر در کار کرد موتور نوع سوخت مصرفی تغییر می کند ، حتی در سرد ترین شرائط موتور به راحتی با سوخت پایه ی خود که همان گازست روشن می شود .


سوپاپ ها نیازی به فیلر ندارند و تنظیم کننده هیدرولیکی سوپاپ ها ( ۱۶V ) متناسب با شرائط آنها را تنظیم می کند . طراحی در این قسمت به نحوی انجام شده که صدا و لرزش در دور آرام بسیار مطلوب و متناسب با موتور های روز دنیا و از نظر دستیابی استاندارد آلایندگی نیز اخذ بالاترین استاندارد های روز اروپا یورو IV از برتری های این موتور می باشد.


مکانیسم CVVT :


این مکانیسم باعث پائین آمدن مصرف سوخت در دور آرام تا ۱۰ درصد و در دور های بالا سبب افزایش قدرت موتور می شود و مهمترین مزایای این سیستم عبارتند از :
۱- متغیر بودن زمان باز و بسته شدن سوپاپ های ورودی
۲- دارا بودن برتری راندمان در تمامی نقاط کاری موتور
۳- بالا نگاه داشتن گشت آورد در دور های مختلف موتور
۴- افت میزان مصرف سوخت
۵- افت میزان آلودگی .

در این موتور , واتر پمپ ، سافی روغن و خنک کن روغن در یک مجموعه جمع شده اند که این باعث ایجاد محاسنی از قبیل عدم استفاده از اتصالات و لوله های جانبی به دلیل اتصال بدون واسطه به بلوک موتور ، استفاده از یک قطعه بجای سه قطعه در موتور ، قابلیت تعویض سافی روغن و پره ی واتر پمپ به صورت جداگانه بدون نیاز به تعویض تمام مجموعه.


دریچه ی برقی گاز :


به واسطه توان و گشت آور بالای موتور با دو سوخت بنزین و گاز ، استفاده از دریچه ی برقی گاز و همین طور کالیبراسیون بسیار دقیق سیستم مدیریت موتور ، تعویض سوخت بنزین به گاز و بر عکس به هیچ وجه منجرب تغییر عمل کرد خودرو نمی شود و راننده در رانندگی خود احساس تغییر قابلیت در خودرو نمی کند .


سیستم نشتی یابی هوشمند گاز :


اگر چنان چه به هر علتی کمترین مقدار نشتی گاز در خودرو رخ دهد ، قبل از آنکه حتی راننده بوی آن را استشمام کند ، به واسطه ی بکار گیری سیستم نشتی یابی هوشمند ، چراغ Check Engine روشن شده و راننده می تواند با مراجعه به نمایندگی های مجاز از محل نشتی آگاه و آنرا بر طرف کند .


ایل پمپ مستقیم ( پمپ روغن ) :


در موتور EF7 پمپ روغن نیروی خود را به طور مستقیم از میل لنگ می گیرد که مزایائی از قبیل دسترسی آسان در تعمیرات و افت احتمال نشتی از کاسه ی نمد جلوی میل لنگ می باشد . این موتور با سوخت بنزین ، خروجی ۱۱۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور و تورک ۱۵۵ نیتون متر در ۴۵۰۰ دور و با سوخت گاز ،۱۰۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور و تورک ۱۳۶ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور را تولید می کند .
نسبت تراکم در این موتور ۴ سیلندر یازده به یک است . این موتور از نظر سطح آلایندگی موفق به کسب استاندارد EURO IIII در اروپا شده .
مصرف سوخت به صورت ترکیبی با بنزین ۷٫۸ لیتر در هر۱۰۰ کیلو متر و ۷٫۸ کیلو گرم با گاز در هر۱۰۰ کیلو متر می باشد .


گیربکس :


گیربکس ۵ سرعته دستی وظیفه ی انتقال نیرو در سمند EF7 را به عهده دارد .


ساسپنشن :


مک فرسون در جلو با فنر مارپیچ خشک و قوی و و کمک روغنی و در عقب اکسل با میله های پیچشی و کمک های زاویه دار .


ترمز :


ترمز دیسکی با کانال های تهویه و خنک شونده در جلو و کاسه با پره های خنک شونده در عقب مجهز به : ABS با چهار کانال و چهار سنسور + EBD
سیستم های پایداری :
ندارد


آپشن :


مجموعه آپشن های متغییر در مدل های سمند .


تست درایو :


از آنجا که تفاوت اصلی سمند EF7 در موتور آن نسبت به سایر مدل های سمند می باشد ، حس شتاب گیری بیشتر و لرزش کمتر ِ اتاق ، به واسطه ی مدرن بودن موتور ، قطعا ً لذت سواری در آن را افزایش داده و با توجه به استفاده از ABS پیش رفته و EBD ، میزان کنترل با استفاده از توانائی ترمز نیز به همین نسبت بالا می رود . مکانیسم های فرمان و سیستم تعلیق نسبت به سمند های دیگر تفاوتی نکرده است، و وزن ۱۰۰ کیلو گرمی مخزن گاز در عقب این خودرو هم در پاره ای شرایط , باعث پایداری بیشتر و نیز در شرائطی باعث ایجاد لنگر در عقب خودرو می شود . این خودرو با سوخت بنزین به سرعت نهائی ۱۸۹ کیلومتر و با گاز به ۱۸۱ کیلومتر می رسد .




پارس ELX





خوب خودروی پرشیا که بعد از مدت زمانی به "پارس" تغییر اسم داد , جایگاه ویِژه ای در کلاس D خودرو های رنج پایین کشور بدست آورده است.

در مقایسه با پارس، امکانات اضافی پارس ELX شامل صفحهٔ ادوات هوشمند با امکانات مختلف از جمله سنجش مصرف سوخت لحظه*ای و کلی، تلمتیکس فارسی چند منظوره، دزدگیر، حسگرهای کمک به پارک، صندلی*های برقی ورزشی ریکارو به همراه گرم*کن و سردکن، داشبورد طرح چوب، آفتابگیر چراغ* دار سرنشین، پیشرانه ی پر قدرت* تر ۱۶ سوپاپه، ترمزهای دیسکی در هر ۴ چرخ به همراه ABS و EBD و بالاخره رینگ*های آلومینیومی است.

پارس ELX در ابتدای تولید با نام پارس اِگزک ( Exec) که مختصر executive به معنی خودروی مدیران است به بازار عرضه شد، اما به سرعت به ELX تغییر نام یافت. حرف E در ابتدای نام ELX کماکان اشاره به گروه خودروهای تجملی مدیران ( executive sedans) دارد.

پیشرانه ی عاریه* ای ELX , همان XU7JP4 پژو-سیتروئن است که در اروپا LFY و در ایران L4 خوانده می*شود. L4 یک پیشرانهٔ ۴ سیلندر خطی به حجم ۱٫۸ لیتر با تنفس طبیعی naturally-aspirated به اختصار N/A و سوخت رسانی تزریقی چند نقطه*ای( multi-point fuel injection به اختصار MPFI است) که دارای میل سوپاپ دوتایی از بالا (DOHC) و ۱۶ سوپاپ با تنظیم خودکار هیدرولیکی و حداکثر توان ۱۱۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۵۵ نیوتن بر متر در ۴۲۵۰ دور در دقیقه است. این پیشرانه توسط یک رایانهٔ بُش از خانوادهٔ مُترُنیک به مدل MP ۷٫۳ Bosch Motronic کاربری و هدایت می*شود. این پیشرانه پیش از ELX توسط پژو-سیتروئن در پژو ۴۰۶ LXi، سیتروئن زانتیا 1.8 SX با 16 سوپاپ (مشابه زانتیا ۱۸۰۰ ارائه شده توسط سایپا) و سیتروئن سارا VTX 1.8i با 16 سوپاپ بکار برده شده بود. این پیشرانه به همراه مبدل کاتالیزوی اصلی دارای سطح استاندارد یورو۳ (به لاتین: Euro III) است.


ترمز مجهز به ABS و EBD , که ELX از نوع دومدارهٔ فرمان*یار ( servo-assisted dual-circuit) و هدایت شده توسط رایانه است که با شمارهٔ مدل MK20-E توسط تکلان توس تحت امتیاز و نظارت کنتیننتال تِوس (Continental Teves AG) تولید می*شود. گشتایش هر ۴ چرخ توسط حسگرهای الغایی-مغناطیسی دورشمار در مرکز چرخ*ها بصورت قیاسی اندازه*گیری شده و پس از رقمی*شدن (digitize) در رایانهٔ ABS/EBD بررسی می*شوند. این سامانه به دیسک*های پره*دار هوا-خنک در جلو و دیسک*های توپُر در عقب جفت شده است. کلیپرها توسط تکلان توس، لوکاس و گِرلینگ تولید می*شوند.

حال که این دو خودرو را شناختید به موضوعی که برای همه خریداران بسیار مهم است می رسید.



قیمت


در مورد قیمت , برتری چند میلیونی با سمند است که تفاوت مدل بنزینی ان با گاز سوزش در حدود 1 میلیون تومان میباشد که باز هم چند میلیونی از پارس کمتر است.



فراوانی قطعه و تعمیرات ان

شما میتوانید تمامیه قطعات پارس را از هر مغازه ای خریداری کنید و در صورت خرابی اجزای موتور , تعمیرکاران به خوبی با موتور این خودرو , اگاهی دارند.


ولی برای خرید قطعات سمند EF7 , باید جستجوی زیادی بکنید و در صورت خرابی اجزای ان , کمتر مکانیکی وجود دارد که اگاهی و تخصص کامل داشته باشد

از نظر طراحی اتاق , درست است از دید عموم , پارس ظاهر بهتری دارد ولی ایرودینامیک تر بودن اتاق سمند , این ضعف را جبران میکند.
کلاس و پرستیژ پارس به مراتب از سمند بالاتر است ولی این چیزی از مزایای این خودروی جدید با موتور بسیار کم مصرف تر و پر کار سمند , کم نمیکند.

معیار هایی نظیر شتاب , در این خودرو ها نباید ملاک اصلی باشد , زیرا تفاوت این خودرو ها با موتورهای تقریبا هم حجم در درگ , به اندازه ی چند خودرو میباشد که تاثیر ان چنانی ندارد.


پس در انتخاب خودرو , به فاکتور های کیفیت , دوام , مصرف سوخت , بازار فروش و ... اهمیت بیشتری دهید.

اگر به ظاهر و کلاس بیشتر اهمیت میدهید و میخواهید خودروی پرشتابی داشته باشید , پارس خودروی مناسب شما و اگر به خودروی با طراحی مدرن تر و موتور جدید تر با مصرف بسیار کم میخواهید , باید سمند را انتخاب کنید.


 
بالا پایین