Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

نکاتی که هر خیاط خبره باید بداند

اطلاعات موضوع

Kategori Adı خیاطی
Konu Başlığı نکاتی که هر خیاط خبره باید بداند
نویسنده موضوع *SiMiN*
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan *SiMiN*

*SiMiN*

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Feb 16, 2014
ارسالی‌ها
5,086
پسندها
1,974
امتیازها
113
محل سکونت
تهران
تخصص
نقاشی کردن،نت
دل نوشته
همه ی انسانها برابر آفریده شده اند
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
برند گوشی
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه
جنسیت
نوع آنتی ویروس
ماه تولد

اعتبار :

پارچه‌های‌ کشی‌:
پارچه‌های‌ کشی‌ در جهت‌ طول‌ یا طول‌وعرض‌ کش‌ می‌آیند و به‌ همین‌ علت‌ الگوی‌ آنها باید کمی‌ تنگ‌تر از آنچه‌ برای‌ پارچه‌ معمولی‌ در نظر گرفته‌ می‌شود، تهیه‌ شود.
[h=2]نکاتی که هر خیاط خبره باید بداند[/h]

آموزش خیاطی - نکاتی که هر خیاط خبره باید بداند
برش‌:
برش‌ این‌
که نوع‌ پارچه‌ باید با قیچی‌ تیز انجام‌ شود و تمام‌ سطح‌ دو لایه‌ای‌ که‌ هنگام‌ برش‌ روی‌ هم‌ قرار می‌گیرند بایستی‌ به‌ وسیله‌ سنجاقهای‌ بلند و نوک‌تیز به‌ یکدیگر متصل‌ شود؛ زیرا پارچه‌های‌ کشی‌ تا اندازه‌ای‌ لغزنده‌اند. همچنین‌ قطعات‌ الگو بایستی‌ با سنجاقهای‌ بلند و نوک‌تیز روی‌ پارچه‌ ثابت‌ شوند.
دوخت‌:
دوخت‌ این‌ پارچه‌ها چه‌ با دست‌ چه‌ با چرخ‌ باید با نازک‌ترین‌ سوزن‌ انجام‌ شود و جنس‌ نخ‌ بهتر است‌ از پلی‌استر باشد تا هنگام‌ دوخت‌ پاره‌ نشود.
اتوکردن‌:
درزها باید به‌ وسیله‌ اتوی‌ بخار صاف‌ شوند. برای‌ پارچه‌های‌ کشی‌ هرگز اتو را روی‌ درزها نکشید، بلکه‌ بعد از صاف‌شدن‌ هر قسمت‌ از درز، اتو را بلند کنید و روی‌ قسمت‌ بعدی‌ بگذارید.
پارچه‌های‌ مخمل‌:
پارچه‌ مخمل‌ در انواع‌ نخی، ریون، نایلون‌ و سایر الیاف‌ مصنوعی‌ عرضه‌ می‌شود و برای‌ مصارف‌ مختلفی‌ چون‌ کت‌ودامن، پالتو، لباس‌ روز، پوشاک‌ اسپرت‌ و البسه‌ میهمانی‌ به‌ کار می‌رود.
برش‌:
در مورد پارچه‌های‌ مخمل‌ خوابدار و حتی‌ فاقد خواب‌ توصیه‌ می‌شود همه‌ قطعات‌ الگو منطبق‌ بر خواب‌ پارچه‌ و در یک‌ جهت‌ قرار گیرند؛ و برای‌ ثابت‌کردن‌ الگو روی‌ پارچه‌ از سنجاقهای‌ بلند و نوک‌تیز استفاده‌ شود. برای‌ برش‌ نیز باید قیچی‌ تیز به‌ کار برد.
دوخت‌:
از نخ‌ ابریشمی‌ مِرسریزه‌شده‌ برای‌ دوخت‌ مخمل‌ استفاده‌ کنید. به‌علاوه، دستگاه‌ تنظیم‌ نخ‌ روی‌ چرخ‌ را قدری‌ شل‌ کنید تا بخیه‌ها کاملاً در ضخامت‌ پارچه‌ فرو روند. همچنین‌ درجه‌ چرخ‌ را قدری‌ درشت‌تر از حالت‌ عادی‌ میزان‌ کنید و سوزن‌ چرخ‌ را از نوع‌ بلند، باریک‌ و نوک‌تیز انتخاب‌ نمایید. پیش‌ از چرخ‌کردن، حتماً درزها را کوک‌ بزنید تا دو لایه‌ پارچه‌ در زیر چرخ‌ نلغزند و کج‌ و ناصاف‌ نشوند.
غالباً افراد، به‌اشتباه، زیپ‌ ظریف‌ را برای‌ پارچه‌ مخمل‌ مناسب‌ می‌دانند، در حالی‌ که‌ دوخت‌ این‌ نوع‌ زیپ‌ در محل‌ چاک‌ و سجاف‌ چون‌ چند لا پارچه‌ روی‌ هم‌ قرار گرفته‌اند و ضخیم‌ شده‌ است‌ نازیبا می‌شود. بنابراین‌ زیپهای‌ محکم‌تر که‌ نوار نخی‌ دارند مناسب‌ترند. ضخامت‌ و استحکام‌ نوار باعث‌ می‌شود که‌ زیپ‌ به‌راحتی‌ در محل‌ مورد نظر دوخته‌ شود و ثابت‌ بماند.
اتوکردن‌:
برای‌ اتوکردن‌ پارچه‌ مخمل‌ از وِلولورِت‌ استفاده‌ کنید؛ این‌ وسیله‌ از برق‌افتادگی‌ روی‌ پارچه‌ جلوگیری‌ می‌کند و خواب‌ آن‌ را حفظ‌ می‌نماید. [ولولورت‌ را می‌توان‌ از فروشگاههای‌ لوازم‌ خیاطی‌ تهیه‌ کرد. این‌ وسیله‌ تکه‌چوبی‌ مستطیل‌شکل‌ است‌ که‌ سطح‌ آن‌ را با سوزنهای‌ بسیار ریز پوشانده‌اند. پارچه‌ را روی‌ ولولورت‌ قرار می‌دهند و سپس‌ آن‌ را اتو می‌کنند. سوزنها داخل‌ پرزهای‌ مخمل‌ فرو می‌روند و از خوابیدن‌ آنها به‌ هنگام‌ اتوشدن‌ جلوگیری‌ می‌کنند.] در صورت‌ دسترسی‌نداشتن‌ به‌ این‌ وسیله، اتوی‌ بخار را با فاصله‌ چند میلیمتر از درزها نگه‌ دارید تا از طریق‌ بخار، چروک‌ درزها برطرف‌ شود. همان‌ طور که‌ پارچه‌ مرطوب‌ است، روی‌ درزها برس‌ بکشید تا خواب‌ پارچه‌ از بین‌ نرود و پارچه‌ برق‌ نیفتد. در صورت‌ لزوم‌ قسمتهای‌ دیگر پارچه‌ را هم‌ به‌ همین‌ شیوه‌ صاف‌ کنید.
اگر از اتوی‌ معمولی‌ استفاده‌ می‌کنید، اتو را به‌ حالت‌ ایستاده‌ قرار دهید و درجه‌ حرارت‌ آن‌ را زیاد کنید. سپس‌ پارچه‌ای‌ خیس‌ روی‌ اتو بیندازید و لباس‌ را روی‌ بخار پارچه‌ بگیرید و در امتداد آن‌ به‌ حرکت‌ درآورید.
پارچه‌های‌ چرم‌ و جیر مصنوعی:‌
چرم‌ و جیر مصنوعی‌ به‌ دو صورت‌ یک‌لایه‌ یا دولایه‌ عرضه‌ می‌شود. بدیهی‌ است‌ نوع‌ دوم‌ مقاوم‌تر و دوخت‌ آن‌ نیز آسان‌تر است.
برش‌:
هنگام‌ برش‌ این‌ نوع‌ پارچه‌ حتماً الگو را چند بار وارسی‌ کنید تا مشکلی‌ نداشته‌ باشد؛ زیرا در صورت‌ شکافتن‌ دوخت، اثر سوزن‌ روی‌ پارچه‌ باقی‌ می‌ماند. حتی‌ می‌توان‌ الگو را ابتدا از پارچه‌ متقال‌ تهیه‌ و تمام‌ عیوب‌ را روی‌ آن‌ برطرف‌ کرد.
برای‌ قراردادن‌ الگو روی‌ پارچه‌ از وزنه‌ای‌ سنگین‌ استفاده‌ کنید و سپس‌ دور آن‌ را با درنظرگرفتن‌ مقدار اضافه‌ برای‌ دوخت‌ قیچی‌ کنید؛ چون‌ نمی‌توان‌ از کوک‌شل‌ استفاده‌ کرد.
دوخت‌:
برای‌ این‌ پارچه‌ها، سوزن‌ چرخ‌ بایستی‌ از نوع‌ مخصوص‌ چرم‌دوزی‌ انتخاب‌ شود؛ این‌ سوزنها به‌ شکل‌ سه‌گوش‌اند. چرم‌ و جیر را با نخ‌ ابریشمی‌ بدوزید و درجه‌ چرخ‌ را قدری‌ درشت‌تر از حالت‌ عادی‌ تنظیم‌ کنید. هنگام‌ چرخ‌کردن‌ درزها، برای‌ جلوگیری‌ از چسبیدن‌ چرم‌ یا جیر به‌ صفحه‌ چرخ، زیر درز یک‌ ورق‌ کاغذ (از هر نوع) قرار دهید و درز را بدوزید. پس‌ از دوخت، کاغذ را از دو طرف‌ درز بکشید تا جدا شود. به‌علاوه، می‌توانید صفحه‌ چرخ‌ را با روغن‌ چرخ‌ چرب‌ کنید تا کار سریع‌تر پیش‌ رود. پس‌ از چرخ‌کردن‌ درزها، آنها را با دست‌ باز کنید و به‌ وسیله‌ قلم‌مو و چسب‌ مخصوص‌ از طرف‌ داخل‌ به‌ پارچه‌ بچسبانید. سپس‌ با وزنه‌ آنها را بکوبید.
در صورت‌ تمایل‌ به‌ شلال‌دوزی‌ به‌ وسیله‌ دست، ابتدا محلی‌ را که‌ باید شلال‌دوزی‌ شود، توسط‌ چرخ‌ بدون‌ نخ‌ و با درجه‌ درشت‌ چرخ‌ کنید تا رد بخیه‌ها روی‌ چرم‌ یا جیر باقی‌ بماند. سپس‌ به‌ وسیله‌ سوزن‌ و نخ‌ ضخیم‌ (مانند نخ‌ عمامه‌ و دمسه) با دست‌ فاصله‌ بخیه‌ها را شلال‌ بزنید.
 
بالا پایین