Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

چگونه تاير مناسب انتخاب كنيم

اطلاعات موضوع

Kategori Adı رینگ و لاستیک
Konu Başlığı چگونه تاير مناسب انتخاب كنيم
نویسنده موضوع غریبه
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan غریبه

غریبه

کـاربـر ویــژه
تاریخ ثبت‌نام
Aug 6, 2013
ارسالی‌ها
118
پسندها
56
امتیازها
28

اعتبار :

مي دانم كه درباره انتخاب يك لاستيك مناسب براي اتومبيل خود بسيار شنيده ايد و شاید حوصله تکرار دوباره این حرف ها را نداشته باشید. و البته سطح کوچک اتصال شما با جاده از طریق همین لاستیک ها صورت می گیرد و حتی تصور از دست رفتن این سطح ترسناک به نظر می رسد. ممکن است اتومبیل شما بهترین موتور، یک گیربکس و تعلیق فوق العاده پیشرفته داشته باشد ولی اگر لاستيك مناسب نداشته باشید هیچ کدام از اینها ارزشی ندارد.
البته این موضوع را کمپانی های اتومبیل سازی و لاستيك سازی به خوبی می دانند و روی کیفیت لاستيك ها و بهبود کارایی آنها بسیار کار کرده اند و امروزه لاستيك ها مرتب در حال بهینه سازی هستند. فن آوری همچنان که روی افزایش کیفیت تایرها کار می کند از سوی دیگر گزینه ها هم برای انتخاب رینگ و لاستيك مناسب بیشتر می شود و تصمیم گیری برای خریداران سخت می شود بنابراین سعی داریم در این مقاله بعضی از اصول انتخاب صحیح تایر را برای شما شرح دهیم.
اگر اتومبیل صفر کیلومتری خریداری کرده اید و تصمیم دارید لاستيك های آن را تعویض کنید چند راه پیش پای شما وجود دارد. البته ساده ترین کار این است که دقیقا همان سایز لاستيك های قبلی را خریداری کنید. گذشته از سایز ممکن است بخواهید لاستيك هایی با کیفیت بالا خریداری کنید تا ایستایی خشک و تر اتومبیل را بهبود بخشید. گزینه دیگر تغییر اندازه چرخ ها یا رینگ های اتومبیل است در این صورت هم تعداد زیادی گزینه در برابر شماست بعضی افراد فقط می خواهند شکل ظاهری چرخ را عوض کنند و از همان لاستيك های اصلی کمپانی استفاده کنند. البته اگر بخواهید شعاع چرخ را عوض کنید یا رینگ های بزرگتر مانند ماشین های اسپرت نصب کنید باید لاستيك را هم عوض کنید.
برای انتخاب تایر باید به عوامل زیادی توجه کنید ولی برای اینکه این فرایند را کمی ساده تر نماییم این دو دستورالعمل را به خاطر بسپارید. اول شرایط و محیط رانندگی و احتیاجات خود را در نظر بگیرید پس باید با توجه به نوع رانندگی، جاهایی که بیشتر از اتومبیل استفاده می کنید آب و هوای جاییکه زندگی می کنید و نیاز خود را مشخص کنید. دوم فروشگاهی پیدا کنید که قابل اعتماد باشد که با توجه به نیاز شما با صداقت لاستيك مناسب در اختیار شما قرار دهد. ولی به خاطر داشته باشید این فروشنده نیاز شما را نمی داند او نمی داند که آیا در جاده رانندگی می کنید یا در خیابان حداکثر سرعت رانندگی شما چقدر است آیا اتومبیل خود را پر از مسافر می کنید یا معمولا تک سرنشین رانندگی می کنید. بنابراین سعی کنید اطلاعات دقیقی به فروشنده درباره خود و اتومبیل تان بدهید. و اگر فروشنده لاستیک قبل از اینکه لاستیکی به شما معرفی کرد چنین پرسش هایی از شما کرد خواهید فهمید که او کار خود را بلد است!
هنگام خرید تایر از فروشنده چه بخواهیم؟
1- عمر لاستيك: دوست دارید لاستيك اتومبیل شما چقدر عمر کند کارخانه های سازنده لاستيك های خود را تست می کنند و یک عمر متوسط (مثلا 70000 کیلومتر) برای آن ذکر می کنند البته این اعداد دقیق نیستند و بهتر است این اعداد را برای مارک های مختلف با هم مقایسه نکنید بلکه این عدد برای مقایسه لاستيك های ساخت یک کارخانه دقیق تر است. البته صاف شدن لاستيك به شرایط جاده و نحوه رانندگی شما هم بستگی دارد.
2- رانندگی در آب و هوای مرطوب: شاید در جایی که زندگی می کنید کمتر به برودت و طوفان برخورد کنید اگر در آب و هوای مرطوب رانندگی می کنید می توانید از لاستيك های مخصوص این آب و هوا استفاده کنید. اگر همه شرایط آب و هوایی و چهارفصل در محل زندگی شما وجود دارد می توانید از لاستيك های چهار فصل استفاده کنید. و اگر در آب و هوای سرد و برفی رانندگی می کنید استفاده از لاستيك چهار فصل فقط حداقل ها را برای شما فراهم می کند بنابراین بهتر است از لاستيك های مخصوص آب و هوای سرد و برفی استفاده کنید.
3- سرعت رانندگی: حتی در بزرگراه ها حداکثر سرعت به 120 کیلومتر در ساعت محدود می شود بنابراین نیازی نیست لاستيكی بخرید که برای سرعت 250 کیلومتر در ساعت طراحی شده است بنابراین لاستيكی که برای حداکثر سرعت 200 کیلومتر در ساعت طراحی شده است برای جاده ها بیش از کافی است. برای اطلاع بیشتر شما در جدول زیر درجه بندی سرعت لاستيك ها ذکر شده است.
سرعت نامی که در جدول زیر نشان داده شده است عبارتند ازحداکثر سرعتی که با ایمنی کامل با یک لاستيك می توان طی کرد. البته این سرعت برای شرایط عادی جاده است. مثلا لاستيكی که سرعت نامی آن با V مشخص می شود از نیاز یک اتومبیل جاده ای بسیار بیشتر است و اگر چنین لاستيكی خریداری کنید برای قابلیت هایی که هیچگاه از آن استفاده نخواهید کرد پول اضافه پرداخت کرده اید نکته دیگری که درباره سرعت نامی وجود دارد نرمی لاستيك است یعنی هر چه سرعت نامی بیشتر باشد لاستيك از جنس نرم تری ساخته شده است و به همین میزان خوردگی لاستيك هم بیشتر می شود یا به عبارت دیگر این لاستيك های گرانقیمت زودتر هم صاف می شوند.
Q=160 Km/h
S=180 Km/h
T=190 Km/h
U=200 Km/h
H=210 Km/h
V=240 Km/h
W=270 Km/h
Y=300 Km/h
4-کیفیت رانندگی: شاید لاستيك های رده پایین تر مانند سری های 40 و 50 برای رانندگی روزانه مناسب برسند ولی در مقایسه با سری 60 و 55 دست اندازه های جاده را کمتر جذب می کنند و خشک تر هستند. و به عنوان یک قانون کلی لاستيك های رده پایین تنش های بیشتری را به چرخ منتقل می کنند. و رینگ و سیستم تعلیق بیشتر در معرض صدمه دیدن است البته این لاستيك ها دیواره محکم تری دارند و برای رانندگی در شرایط مسابقه ای بهتر هستند ولی احساس نرمی کمتر به راننده دست می دهد. خوب باز هم بسته به نوع و شرایط رانندگی باید به یک مصالحه بین راحتی، نرمی و پایداری بیشتر انجام گیرد تا انتخاب صحیح صورت گیرد.
5- سر و صدا: بعضی از آج ها طوری طراحی شده اند که سر و صدای بیشتری دارند و مارک های مختلف و آج های مختلف سر و صدای خاص خود را دارند. و اگر بیشتر در شهر و یا سرعت پایین رانندگی می کنید این صدا آنقدر برایتان مهم نخواهد بود. اما اگر در اتوبان ها رانندگی می کنید و بخصوص اگر اتومبیل های دو دیفرانسیل سوار می شوید این سر و صدا احتمالا سوهان روح شما خواهد بود. و یک فروشنده خوب می تواند به شما بگوید که کدام تایرها کم سر و صداتر است.
رینگ
خوب تا اینجا درباره تایرها و اصول انتخاب آنها صحبت کردیم ولی مردم رینگ خودروی خود را بیشتر برای زیبایی عوض می کنند پیشنهاد من به شما این است که از رینگ با قطر بیشتر و لاستيك های دیواره کوتاه استفاده کنید به این ترتیب هم ظاهر خودرو زیباتر شده هم عملکرد آن سرپیچ ها بهتر می شود و هم دقت کیلومتر شمار و سرعت سنج خودروی شما خیلی تفاوت نخواهد شد.
گذشته از استفاده از رینگ های با سایز بزرگتر تعویض رینگ اتومبیل با رینگی که از آلیاژ مرغوب و سبک وزن ساخته شده است فاکتور مهمی در بهبود عملکرد سیستم تعیلق است. رینگ ها قسمتی از تجهیزات خارج از سیستم تعلیق هستند در صورتیکه از آنها استفاده کنید وزن انها را کم کرده اید بنابراین عملکرد سیستم تعلیق در دست اندازه ها بهبود می یابد و همچنین عملکرد اتومبیل در سر پیچ ها بهبود می یابد. و ترمزها هم عملکرد بهتری خواهند داشت این برتری را با رانندگی در جاده های پر پیچ کوهستانی بهتر می توان درک کرد. گذشته از این رینگ هایی که به خوبی طراحی شده باشند با چرخش خود هوا را به سمت ترمزها می مکند و ترمزها را خنک کاری می کنند. البته این سبک سازی تاثیر کمی هم در کاهش مصرف سوخت دارد.
خوب در پایان باید بگویم با توجه به بودجه خود الویت ها را در نظر بگیرید با آنچه آموختید می دانید برای چه چیزی باید پول بپردازید و برای لاستيكی که به قابلیت های آن احتیاج پیدا نخواهید کرد پول اضافه خرج نکنید. ولی از لاستيك های خوب استفاده کنید چون آنها هستند که شما را روی جاده نگه داشته اند.
 
بالا پایین