Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

منشا و وضعیت کنونی

اطلاعات موضوع

Kategori Adı فلسفه ی اسلامی
Konu Başlığı منشا و وضعیت کنونی
نویسنده موضوع غریبه
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan غریبه

غریبه

کـاربـر ویــژه
تاریخ ثبت‌نام
Aug 6, 2013
ارسالی‌ها
118
پسندها
56
امتیازها
28

اعتبار :

هانری کربن فلسفهٔ اسلامی را فلسفه*ای تعریف می*کند که «تکوین و صورتهای متنوع آن، به طور اساسی، با امر دینی و معنوی اسلام پیوند یافته و مؤید این نکته*است که اسلام، چنان که به نادرست گفته*اند، بیان دقیق و اساسی خود را در فقه پیدا نمی*کند.»[۱]

با ظهور اسلام در جزیره*العرب و توسعه*طلبی خلفا، قلمرو حکومت اسلامی به سرعت گسترش یافت. سپس به تدریج ترجمهٔ آثار برجستهٔ علمی و فلسفی به زبان عربی-به عنوان زبان مشترک تمدن جدید- آغاز شد و کتاب*های بسیاری از فیلسوفان یونان و اسکندریه و دیگر مراکز علمی معتبر آن زمان، به عربی برگردانده شد.

بدین ترتیب نخستین فیلسوفان و متکلمان مسلمان، با افکار فیلسوفان یونان باستان و به ویژه با سقراط، افلاطون، ارسطو و فلوطین آشنا شده و به شرح و بسط آرای آن*ها با مقداری دخل و تصرف برای هماهنگ کردن آن با اسلام پرداختند. بن*مایهٔ اصلی فلسفهٔ اسلامی، هستی*شناسی به سبک نوافلاطونی و نوفلوطینی و تفسیر اسطوره*ای جهان می*باشد.

برای نمونه تنها دو کتاب اثولوجیا و خیرالمحض حاوی همهٔ عناصر اصلی است که وارد مکتب نوافلاطونی اسلامی شده*است: تعالی محض مبدأ اوّل یا خدا، انتشار یا صدور اشیاء از او، نقش عقل به عنوان وسیله*ای برای خدا در آفرینش، و به عنوان حیّز صُوَر اشیاء و مصدر اشراق بر عقل آدمی؛ موضع نفس در پیرامون عالم عقلی و حلقهٔ واسط یا «مرز» میان عالم عقلی و عالم حسّی، و بالاخره خوار شمردن مادّه از حیث اینکه پست*ترین مخلوق صادر از واحد و پایین*ترین پله در نردبان جهان هستی است
 
بالا پایین