Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

تالاب چغاخور شهرکرد

اطلاعات موضوع

Kategori Adı استان چهار محال بختیاری
Konu Başlığı تالاب چغاخور شهرکرد
نویسنده موضوع Amirhoo3in
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Amirhoo3in

Amirhoo3in

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Dec 27, 2013
ارسالی‌ها
1,082
پسندها
910
امتیازها
113
محل سکونت
ساحل کارون
دل نوشته
زندگی آبراهی است به نام وفا,میریزد توی جویی به نام صفا,میرود به رودی به نام عشق,میریزد به دریایی به نام وداع:(
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

[h=1]

[/h]


شاید اگر بدانید که در 65 کیلومتری شهرکرد یکی از زیباترین تالاب های بین المللی کشور قرار دارد، همین امروز راهی استان چهارمحال و بختیاری می شوید تا تالاب چغاخور را از نزدیک ببینید. تالابی که با مساحت 2300 هکتاری اش در دامنه ارتفاعات برآفتاب جا خوش کرده است.
برای دیدن تالاب چغاخور باید به شهر بلداجی سفر کنید و این تالاب را در مسیر جاده شهرکرد- خوزستان ببینید. عمق آب تالاب چغاخور در بهترین شرایط و موقعیت بارندگی، به 3 متر می‌رسد و آن را در دل سبزه زاری 700 هکتاری مثل یک نگین فیروزه ای رنگ نشان می دهد. این سبزه زار، در ماه‌های اردیبهشت تا مهر که سطح آب رو به کاهش می‌گذارد، از این هم وسیع‌تر می‌شود.
این ناحیه آب و هوایی معتدل و زمستان‌های سرد دارد و از نقاط ییلاقی استان چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود. از پائیز تا بهار هر سال هزاران پرنده بومی و مهاجر در این تالاب به سر می‌برند و تخم‌گذاری می‌کنند​

[h=2] تالابی برای تمام فصول
[/h] بهترین زمان برای سفر به چغاخور بهار و تابستان است. آب و هواى تالاب چغاخور از چهار نوع توده هوایی تاثیر می گیرد. یعنی توده‌هاى هواى قطبى و پرفشار از سمت اروپا، توده‌هاى هواى مدیترانه‌اى، توده‌هاى هواى قطبى از شمال کشور و توده‌هاى هواى حاره بحرى. اگرچه که این روزها یکی از بهترین زمان های سفر به چغاخور است اما اعتدال هوای این منطقه در تابستان هم فرصت خوبی به شما می دهد که در گرمای تابستان، به سمت این تالاب فرار کنید و از طبیعت و خنکای آن بهره مند شوید.

منابع آبى تالاب عمدتاً از طریق نزولات جوى و چشمه‌هاى حاشیه کوه کلار تامین مى‌شود. پوشش گیاهی آن را هم گونه‌های حاشیه‌ای، نم پسند، شناور و غوطه ور همچون؛ بید، مرغ جگن، پتامژتون، پلی گونیوم، ساز و غیره تشکیل می‌دهند.

این ناحیه آب و هوایی معتدل و زمستان‌های سرد دارد و از نقاط ییلاقی استان چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود. از پائیز تا بهار هر سال هزاران پرنده بومی و مهاجر در این تالاب به سر می‌برند و تخم‌گذاری می‌کنند.


[h=2]چه می بینید؟[/h] در تالاب چغاخور می توانید انواع و اقسام پرندگان و آبزیان بومی یا مهاجر را ببینید. پرندگان این تالاب را بیشتر غازها و اردک ها، مرغابی، آنقوت، لک لک سفید، چنگر و انواع حواصیل، کشیم، باکلان، فلامینگو، شکاری‌ها، پلوه، اکراس، قو، سلیم، کاکایی‌ها و خروس کولی تشکیل می دهند. اما به جز این ها، خزندگانی مثل انواع مارها، لاک پشت آبزی، بزمجه‌ها و پستاندارانی نظیر گراز، شغال، سمور سنگی، روباه، گرگ، خرگوش، شنگ و انواع قورباغه‌ها را هم می توان در این تالاب دید.

اما اگر جزو علاقمندان به ماهی هم هستید، باید بدانید که در تالاب چغاخور ماهی هایی مثل ماهی گورخری، زرده پر، عروس، و ماهیان تحمیل شده به تالاب مانند کپور، فیتوفاک، آمور و شیر ماهی فراوان هستند. اما از همه این ها خاص تر، وجود نوعی ماهی از خانواده گامبوزیا (کپور دندان) در آب‌های تالاب چغاخور است که ویژگی منحصر به فرد این تالاب به حساب می آید.

[h=2]چطور برویم؟[/h] راه‌هاى دسترسى به تالاب از طریق جاده آسفالته بروجن، ناغان و شهرکرد، ناغان در ضلع شرقى و شمال غربى و راه آسفالته سرد روستاهاى حاشیه در ضلع غربى در جنوب شرقى تالاب امکان پذیر است.

این منطقه زیبا و پر جاذبه برای طبیعت‌گردان دارای راه دسترسی آسفالته، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، فضای سبز، سکوی نشیمن، دسترسی به واحد اقامتی و پذیرایی، پارکینگ است.
 
بالا پایین