Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

دانستنی های شب چله “دانستنیهای شب یلدا”

اطلاعات موضوع

Kategori Adı آداب و رسوم
Konu Başlığı دانستنی های شب چله “دانستنیهای شب یلدا”
نویسنده موضوع ♔ŠĦДĦДB♔
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan ♔ŠĦДĦДB♔

♔ŠĦДĦДB♔

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Aug 2, 2013
ارسالی‌ها
5,570
پسندها
1,239
امتیازها
113
محل سکونت
اهواز
تخصص
چت كردن
دل نوشته
زندگي هميشه برخلاف ارزوهايم گذشت.....
بهترین اخلاقم
زودرنج

اعتبار :

دانستنی های شب چله “دانستنیهای شب یلدا”

هندوانه به *عنوان نمادی کروی که برونش سبز و درونش قرمز است و سمبل خورشید محسوب می*شود، به *عنوان مهمترین میوه بر سر سفره چله قرار می*گیرد… ایرانیان قدیم شادی و نشاط را از موهبت*های خدایی و غم و اندوه و تیره دلی را از پدیده*های اهریمنی می*پنداشتند. مراسم نوروز، جشن مهرگان، جشن سده، چهارشنبه سوری ...



آداب رسوم شب یلدا در کشورهای مختلف آداب رسوم مختلف شب یلدا در شهرهای ایران آداب شب چله در شهرهای مختلف ایران آداب شب چله در کشورهای گوناگون آداب شب یلدا در شهرهای مختلف ایران آداب شب یلدا در کشورهای گوناگون آداب و رسوم شب چله آداب و رسوم شب یلدا آدب و رسوم شب یلدا تحقیق درباره شب چله تحقیق درباره شب یلدا خوراکی شب یلدا خوردنی ها شب چله خوردنی ها شب یلدا دانستنیهای شب یلدا دانستی هایی در مورد شب چله درباره شب چله درباره شب یلدا رسم و رسوم شب چله رسم و رسوم شب یلدا رسمو رسوم یلدا در شهرهای ایران سفره شب چله سفره شب یلدا شب چله شب چله در شهرهای مختلف ایران شب یلدا شب یلدا در شهرهای مختلف ایران طولانی ترین شب سال عکس شب چله عکس شب یلدا عکس قلیون عکس کرسی قلیون مطالب جالب و خواندنی مقالات مقالبه درباره شب چله مقالبه درباره شب یلدا میوه*های مخصوص شب چله میوه*های مخصوص شب یلدا همه چیز درباره شب چله همه چیز درباره شب یلدا چله کرسی در شب چله کرسی در شب یلدا یلدا یلدا در شهرهای مختلف ایران

عزاداری با طبلدر تاریخ 17 آذر 90 در گناپا http://www.gonapa.ws /content/view/2327/35/ و در نشریه مژده ی گناباد مورخه ی 27 آذر ماه شماره ی 91 مطلبی با سر عنوان « اجرای سنت ها و روسومات غلط در مراسم مذهبی تا کی؟» با نویسندگی علیرضا سابقی انتشار یافته است.که لازم می دانیم در پاسخ به این متن یادشده مطالبی را به عرض خوانندگان گرامی برسانیم. مطلب منتشر شده با مقدمه ای اندک به بیان برخی از آسیب های رایج هنگام برپایی عزاداری ایام سوگواری سالار شهیدان پرداخته و با مقدمه ای در پوششی سراسر از روی تغافل و سطحی نگری به بیان مطلبی سرشار از پریشان گویی پرداخته که نه تنها شکوائیه و گلایه ای در باب آسیب شناسی مراسم عاشورای حسینی نیست بلکه دانسته یا ندانسته و یا با شائبه ی توامان با غرض در قالبی مزورانه به اجرای مراسم عزاداران سالار شهیدان توهین روا داشته است.
تغافل و اهمالی که در قرن حاضر دست مایه و خوراک تبلیغاتی بسیار نیکی برای دشمنان اهل بیت علیهم الاسلام است.
اهمال از جانب عکاسی که بدون کسب اجازه و با سوء استفاده از فضای معنوی حاکم بر مراسم مذهبی برای همگون سازی با سر مقاله ی خویش از عزاداری بی ریای مشتاقان حسینی که در صفوفی منظم و با نیت هایی پاک در احیای مراسم جانبخش و جاوید سینه زنی حتی با فرزندانشان علی رغم برودت و سرما حضور یافته اند سود جسته و به آنان توهین نموده است، زیرا که سر عنوان مقاله با نام « اجرای رسومات غلط » با تصویری از مشتاقان بی قرار سالار شهیدان سنخیتی ندارد.
نویسنده محترم بهتر بود قبل از مطرح کردن چنین موضوعاتی ابتدا به تقسیم بندی مطالب خویش در قالب یک طرح از پیش تعیین شده می پرداختند تا از پریشان گویی و متناقض گویی پرهیز می شد. آری همه بر این باوریم که ورود طبل های بزرگ و غیر متعارف و صدای بلند گوهای گوش خراش و بدعت سازی از جمله مواردی است که دغدغه و نگرانی رهبر معظم انقلاب نیز هست آن چنان که چند سال پیش، ایشان مراسم قمه زنی را حرام دانستند که پس از آن امروزه شاهد جایگزینی سنت حسنه ی اهدای خون در روز عاشورا می باشیم. این ها آن آسیب هایی هستند که البته این گونه آسیب ها بایستی با درایت بزرگان هر هیئت مرتفع گردد.
در قسمتی از نوشته ی نویسنده به کارگیری لیوان های یک بار مصرف و رها سازی آن در سطح شهر منحصرن وابسته به این ایام می داند، حال آن که استفاده از این گونه لیوان ها در تمامی مراسمات چه عمومی و مذهبی و شخصی در حال گسترش است و مصداق رسومات غلط منحصر به ایام محرم نیست تا بار منفی به چهره ی شهرمان ببخشد و بهانه ای برای زیر سوال بردن مراسم سوگواری به دلیل استفاده ی نابجا و آلوده سازی معابر شهری قلمداد شود.
نویسنده ی مقاله در قسمتی از سخنان خویش به برپایی مراسم تعزیه خوانی در یکی از روستاها اشاره و با بیان اظهار نظر فردی که در این مراسم حضور داشته اجرای این گونه مراسم ها را حرام می شمارد. در این جا لازم است به نویسنده محترم هشدار و تذکر داده شود که مراسم تعزیه یا شبیه خوانی با سابقه ای دیرینه و با شکوه در ایران و شهرستان تنها یکی از مراسم های ماندگاری است که در زنده نگه داشتن عاشورای حسینی نقش داشته و اگر آسیبی در برخی از نخسه های تعزیه خوانی وارد است قابل تعمیم به کل نیست. ما سال هاست که شنیده ایم و به یاد داریم و دیده ایم و بر این باوریم که برپایی این مراسم نه تنها حرام نیست بلکه مراجع عالی قدر و بزرگ در این خصوص با احتیاط نیز سخن گفته و اجرای این چنین مراسماتی را مغایر با شئونات اسلامی نمی دانند. جسارتی که نویسنده برای خویش قائل شده است. مراسمی را که نویسنده غلط و خرافی و حرام می داند، همان مراسمی است که اشک مشتاقان ابا عبدالله هنگام اجرای مراسم بر خاک غلتیده و چه بسا واسطه ی نزول فیض حق و شفای مظطران و لاعلاجان بی شماری گشته است، مراسمی که هر سال با همه ی تکراری بودن، سخن و پندی تازه تر از هنمیشه دارد، اجتماع عظیمی از مشتاقان که هیچ نیروی بشری نمی تواند این چنین اجتماعی را بدون چشمداشت گرد آورد و یا اگر نویسنده بیان می کند که در کجای صحرای عاشورا این همه امام حسین (ع) با علی اکبر(ع) سخن گفته است باید به آن نویسنده و آن نقاد متذکر شویم که تعزیه جزوی ادبیات نمایشی است و در صورت اندک آشنایی نویسنده با ساختار ادبیات نمایشی بایستی می دانست که تعزیه زبان حال مردم است و تفصیل و تفسیر وقایع برای توصیف و پویا نمایی و تاثیر گذاری و آشکار سازی زبان حال شهیدان کربلا ست نه چیز دیگر. از سویی اظهار نظر نویسنده بدون رایزنی با افراد مطلع درباره قیام عاشورا و آشنا به تعزیه خوانی از اهمال و قصور های دیگر نویسنده حکایت دارد و مجموع موارد ذکر شده سبب شده تا نویسنده به خویشتن اجازه داده تا بی پروا بر کرسی فقاهت نشسته و با سلایق خویش فتوا جاری کند و متاسفانه به روحانیت معظم توهین روا داشته و انان را در مقابل آسیب های مراسم سوگواری سالار شهیدان به مصلحت اندیشی متهم سازد.
جمعی از عزاداران حسینی
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: eLOy

♔ŠĦДĦДB♔

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Aug 2, 2013
ارسالی‌ها
5,570
پسندها
1,239
امتیازها
113
محل سکونت
اهواز
تخصص
چت كردن
دل نوشته
زندگي هميشه برخلاف ارزوهايم گذشت.....
بهترین اخلاقم
زودرنج

اعتبار :

- نویسنده: مهمان در تاریخ ۱۳۹۰-۱۱-۰۴ ساعت ۱۶:۳۰:۱۰
آفرین!

از حسين تا حوسين! فلسفه عزاداري حسيني، زنده نگه داشتن اسلام و مکتب اهل بيت( ع) است، اما بعضا بر اثر ورود آسيب*ها، آفات و تحريفات اين هدف و فلسفه اصلي تا حدودي فراموش و اهداف کاذب ديگري جايگزين آن شده است، سهراب محمودي، طي يادداشتي به آسيب شناسي عزاداري سالار شهيدان امام حسين عليه السلام در برخي مجالس پرداخت.

به گزارش ايسنا متن اين يادداشت به شرح ذيل است :

سلام و درود خدا بر آنهايي كه در عزاي سالار شهيدان گريه مي كنند.

متاسفانه در برخي مجالس عزاداري و نحوه تعزيه گرداني و مجلس سينه زني سنتي سالار و سرور شهيدان امام حسين عليه السلام بيشتر به يك مجلس گرداني ظاهري تبديل مي شود و بيم آن مي رود كه دل*هاي پاك و باصفاي آن عزيزان از دروني كردن شعائر و ارزش*هاي عاشورايي فاصله بگيرد و بيشتر روبنايي شود، بگونه اي كه فقط به ريتم آهنگ و هارموني نوحه توجه شود تا به عمق مصيبت و دلسوختگي و پاك باختگي در آن.

اين تذكر از باب تكريم شعائر روضه امام حسين (ع) و مجالس، بدور از هرگونه تعريض و خداي ناكرده ترديد در نيت دلسوختگان حسيني گفته مي شود تا در آن گوشه چشمي از حضرت ابا عبدالله و ولي عصر روحي فدا بر دل*هاي سوخته ما نيز بشود. در مقام نمادشناسي نام مبارك امام حسين عليه السلام تبديل به حوسين مي شود؛ تا همه چيز تحت الشعاع هروله ها وحوسين حوسين*هاي تامل برانگيز شود!

تفاوت*هاي «حسين» و «حوسين»

1- حسين عليه السلام يكي بيشتر نيست، امام حوسين*ها متفاوت است و حوسين اين مداح با حوسين آن مداح فرق مي كند.

2- ياران حسين عليه السلام او را بنده خدا مي دانند، ولي ياران حوسين فرياد حوسين اللهي سر مي دهند.

3- حسين عليه السلام نماز را در بحبوحه جنگ در اول وقت به جاي مي آورد، اما حوسين نماز صبح را فداي مجالس شبانه مي كند.

4- درد حسين عليه السلام درد دين و شرافت انساني بود، اما همه مشكل حوسين عطش و سيراب كردن بستگانش بود .

5- ظهر عاشورا در مجلس حسين عليه السلام صداي الله اكبر و حي علي الصوه به گوش مي رسد، اما در مجلس حوسين فرياد حوسين حوسين به جنگ اذان مي رود.

6- حسين عليه السلام را بايد از مطهري ها شناخت، اما حوسين را در لابلاي آواز ناعالمان و ناعارفان بايد جست.

7- حسين عليه السلام براي تمام سال زنده است و الگويي براي هر لحظه زندگي ماست، اما حوسين فقط ده روز سال جلوه مي كند و بقيه سال بهانه اي است براي دور هم جمع شدن دوستان.

8- دوستان حسين عليه السلام ناخودآگاه خون گريه مي كنند اما دوستان حوسين خودآگاه خودزني و مجلس گرمي مي كنند و هر كس كبودي صورت و سينه اش بيشتر باشد مقرب تر است .

9- حسين عليه السلام براي گفتن حرف خود به چيزي نياز ندارد اما حوسين به طبل و بوق و كرنا و سبك پاپ نياز دارد.

10- در مجلس حسين عليه السلام رسيدن به معرفت مهم است، اما در مجلس حوسين ترتيب صفها و ريتم نوحه و بالا و پايين پريدن*ها.

11- حرارت حسين عليه السلام هرگز در دل*ها سرد نمي شود، اما حرارت حوسين بعد از يك شور زدن سرد مي شود .

12- عاصيان و گنهكاران براي شفاعت و توبه به مجلس حسين عليه السلام مي روند، اما در مجلس حوسين براي مجلس گرداني و ندانسته گاهي با مزاحمت براي ديگران وآلودگي به گناه.

13- حسيني ها قبولي را به اطاعت از خدا و خلوص نيت و پاكي دل مي دانند، اما حوسيني ها مي گويند: هر چه مي خواهد دل تنگت بكن فقط يا حوسين فراموش نشود .

عزيزان آنكه در كربلاي 61 هجري به شهادت رسيد امام حسين (ع) بود نه حوسين!
2# - نویسنده: مهمان در تاریخ ۱۳۹۰-۱۱-۰۵ ساعت ۰۳:۱۱:۴۱
آفرین!

با استحضار جمع عزاذاران حسینی میرساند که در مقاله اجرای ستت های غلط همان طور که اشاره شده بود به برخی از سنتهای غلط در مراسم مذهبی ایراد بود نه به اصل مراسم ای کاش دقت بیشتری شود و عزادارن محترم رعایت مسایل شرعی را بنمایند
3# - نویسنده: مهمان در تاریخ ۱۳۹۰-۱۱-۰۵ ساعت ۰۳:۱۷:۲۸
آفرین!

احسنت به مقاله فرق حسین و حوسین که متاسفانه برخی مجالس ما همینطور است
4# - نویسنده: یک علاقمند به گناپا در تاریخ ۱۳۹۰-۱۱-۰۵ ساعت ۰۳:۵۶:۲۴
آفرین!

جوابیه علمی و منطقی است بسیار خوش آمد که حدا اقل یک بار هم کسی پیدا شد بجای فحش و توهین یک جواب علمی و منطقی بدهد احسن
5# - نویسنده: مهمان در تاریخ ۱۳۹۰-۱۱-۰۵ ساعت ۰۴:۰۷:۱۶
آفرین!

ما همیشه وطبق روال معمول یا از این طرف بام می افتیم یا از ان طرف .اصلا افراط وتفریط در فرهنگ ایرانی نهادینه شده است.اظهار نظر اشکالی ندارد.ولی رعایت انصاف هم لازمست هم در این مقاله وهم دران دیگری نشان تعلل وتعصب به چشم میخورد.خدا قبول کند.دخو
7# - نویسنده: مهمان در تاریخ ۱۳۹۰-۱۱-۰۸ ساعت ۱۷:۳۵:۳۶
آفرین!

احسنت مقاله بسیار خوبی بودانصافا جوابیه خوبی نوشته شده بود. با تشکر.
8# - نویسنده: مهمان در تاریخ ۱۳۹۰-۱۱-۱۲ ساعت ۱۷:۳۵:۲۳
آفرین!

سلام.با تشکر از جوابی که در مورد نشست های غلط تا کی؟ داده شده بود.
باید جواب این طور افراد را اینگونه داد تا هر کس با هر سطح علم و آگاهی اظهارنظر نکند.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: eLOy
بالا پایین