Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

ضمانت*نامه

اطلاعات موضوع

Kategori Adı گارانتی و ضمانت نامه
Konu Başlığı ضمانت*نامه
نویسنده موضوع ♔ŠĦДĦДB♔
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan ♔ŠĦДĦДB♔

♔ŠĦДĦДB♔

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Aug 2, 2013
ارسالی‌ها
5,570
پسندها
1,239
امتیازها
113
محل سکونت
اهواز
تخصص
چت كردن
دل نوشته
زندگي هميشه برخلاف ارزوهايم گذشت.....
بهترین اخلاقم
زودرنج

اعتبار :

ضمانت*نامه
از ویکی*پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرش به: ناوبری، جستجو

ضمانت نامه یا پشتوانه که ریشه آن٬ ضمانت٬ به معنای پذیرفتاری٬ تاوان داری و پایندانی میباشد[۱] و با عنوان گارانتی و وارانتی نیز شناخته می*شود٬ آن است که ارائه دهنده خدمات یا فروشنده در مقابل محصول یا خدماتی که ارائه می کند، و معمولا متعهد می شود در صورت نقض ادعای خود، حاضر به تعمیر یا تعویض کالا یا پرداخت مبلغی خواهد شد. نقض عهد زمانی اتفاق می افتد که این تعهد به نحوی اجرا نشود، یعنی کالا نقصی داشته باشد یا مطابق میل یا انتظار مشتری نباشد.
محتویات

۱ گارانتی و وارانتی
۱.۱ گارانتی
۱.۱.۱ انواع گارانتی
۱.۱.۱.۱ گارانتی صریح
۱.۱.۱.۲ گارانتی ضمنی
۱.۱.۱.۳ گارانتی مادام العمر
۱.۱.۱.۴ گارانتی مطول
۱.۲ وارانتی
۲ منابع

گارانتی و وارانتی

اصطلاح گارانتی عهدی است میان دو شخص به گونه*ای که اگر شرایط خاصی رخ داد این عهد عملی شود. به عنوان مثال وقتی شخصی می خواهد از بانک وام بگیرد، نیاز به یک ضامن (Guarantor) دارد تا او را ضمانت کند که در صورت عدم پرداخت اصل پول توسط وام گیرنده، وی پول را باز پس دهد. امروزه این لغت بیشتر در خرید و فروش و معاملات به کار می رود و معمولا تولیدکنندگان محصولات، به مصرف کننده های خود ضمانت یا گارانتی می دهند که محصولاتشان در مدت زمان مشخصی کاملا درست کار می*کند و اگر این طور نباشد اصل پول برگشت داده یا محصول تعویض می شود. گارانتی در واقع نوعی پشت گرمی برای مصرف کننده است که تولیدکننده در مدت زمان خاص برای محصول خود به وی می دهد تا اطمینان حاصل کند محصول خریداری شده همانی است که مشخصاتش در تبلیغات آمده و اگر مصرف کننده راضی نبود، حاضر است آن را پس گرفته یا تعویض کند. [۲]

وارانتی (Warranty) شباهت زیادی به گارانتی دارد ولی خریدار بعد از خرید کالا نمی تواند تصمیم خود را عوض کند. وارانتی قولی است که معمولا بین فروشنده و خریدار - یا تولیدکننده و مصرف کننده - گذاشته می شود و فروشنده - از طرف تولیدکننده - تاکید می کند که محصول او در مدت زمان مشخص - که معمولا از دوره گارانتی بیشتر است - با همان مشخصات اولیه کار می کند. تولیدکننده معمولا در مدت زمان وارانتی در صورت بروز مشکل برای محصول هزینه تعمیر یا تعویض قطعات را به عهده می گیرد و به این طریق به مصرف کننده اطمینان می دهد که در طول مدت وارانتی نیازی به انجام هزینه تعمیرات ندارد. از این رو در مدت گارانتی می توان به اصل پول خود رسید اما در مدت وارانتی این امر میسر نیست. خدماتی مانند وارانتی یا گارانتی هر دو به دلخواه تولیدکننده یا حتی درپاره ای موارد به دلخواه فروشنده برای جلب بیشتر رضایت مشتری به یک کالا اختصاص پیدا می*کند و در واقع الزامی در ارائه آنها وجود ندارد.[۳]
گارانتی

اصطلاح گارانتی عبارت است از قولی لازم که شخصی به شخص دیگر می دهد بگونه ای که اگر شرایط خاصی رخ داد این قول عملی شود. اما امروزه این لغت بیشتر در خرید و فروش و معاملات بکار می رود.

در نگاهی دقیقتر، گارانتی در واقع نوعی پشت گرمی برای مصرف کننده می باشد. جالب است بدانید که فلسفه و ایده گارانتی نه تنها در دنیای واقعی بلکه در بسیاری از مصنوعات بشری نیز کاربرد دارد. بعنوان مثال یک سیستم عامل کامپیوتر ممکن است به برنامه های اجرایی گارانتی بکند که هر لحظه که برنامه نیاز به حافظه بیشتر داشت، حافظه لازم در اختیار برنامه قرار بگیرد. [۴]

شروع زمان گارانتی به چند گونه است[۵]:

حالتی که در آن در شماره سریال آن قید شده یا اینکه کارت ضمانت کارخانه*ای داشته باشد.
حالتی که هنگام خرید، فروشنده با ارائه فاکتور و قید تاریخ تضمین می کند.
حالتی که دستگاه را در منزل شما نصب می کنند فاکتور ضمانت را تحویل می دهند.

انواع گارانتی
گارانتی صریح

گارانتی صریح عموما ضمانتی است از طرف فروشنده محصول که در آن میزان کیفیت یا عملکرد آن محصول تضمین شده و مشخص شده تحت چه شرایطی آن کالا می*تواند بازگشت داده شده، تعویض و یا تعمیر شود. معمولا این تضمین به عنوان فرم مخصوصی تحت عنوان گارانتی یا وارانتی همراه با محصول خریداری شده تحویل داده می شود. البته در برخی موارد طبق قانون، گارانتی بر حسب ادعای کارخانه سازنده در مورد محصول آن قرار داده می شود، مانند ادعاهایی که در تبلیغات تلویزیونی برای معرفی محصول مطرح می شوند و باید این ادعاها کاملا مطابق کالای ارائه شده در بازار باشند. معمولا سند گارانتی به خریدار این تضمین را می دهد که محصول خریداری شده کیفیت خوبی داشته و کمبودی از نظر "مواد سازنده و طرز کار" نخواهد داشت.

می توان برای خدمات نیز گارانتی صادر کرد. برای مثال تعمیرگاه ماشین ضمانت می کند تا ۹۰ روز بعد از خرید آن، گارانتی تعمیر خواهد داشت.

گارانتی صریح می تواند به صورت لفظی و کتبی داده شود. در امریکا فروشنده می تواند از جمله خاصی برای تبلیغ کالای خود استفاده کند که معمولا از آن به عنوان تبلیغات پر سر و صدا و یا غلو یاد می شود و خریدار تنها نمی تواند مبنای خرید کالا را بر پایه آن بگذارد. برای مثال " این چاقوی پوست کن بهترین چاقوی روی زمین است" مسلما تنها یک غلو است و در عوض جمله ای مانند " این چاقوی پوست کن هرگز به تیز کردن نیاز نخواهد داشت" نوعی گارانتی صریح است که تا زمانی که از آن برای کار دیگری استفاده نشود، نیازی به تیز کردن نخواهد داشت. در برخی کشورهای دیگر (مانند انگلستان، کانادا و تایوان) قوانین محافظت از خریدار وجود دارند که مانع تبلیغات با واژه های غیر واقعی یا غیر قابل اثبات برای معرفی کالا می شوند.

برخی نیز با سوء استفاده از نام تجاری معروف دیگری گارانتی صریح صادر می کنند، که به آن " به نام دیگری معامله کردن" می گویند؛ در این حالت منبع و کیفیت کالا به درستی معرفی نشده است.[۶]
گارانتی ضمنی

گارانتی ضمنی معمولا در معاملات به کار می رود و با گارانتی صریح کمی متفاوت است. مثلا در مورد گارانتی قابل فروش بودن در بازار، فروشنده ادعا می*کند که نارنگی*هایی که می خواهد بفروشد سالم هستند، اما اگر تنها ظاهر سالمی داشته باشند و از داخل گندیده باشند، آن را نقض کرده است.

نوع دیگر گارانتی مطابقت با منظور خاصی است. مثلا فروشنده گارانتی می کند که لاستیکی که برای خریدار می فرستد، مخصوص برف است و اگر اینگونه نباشد، آن را نقض کرده و خریدار می تواند آن را پس بفرستد.

گارانتی واگذاری نیز نوع دیگر گارانتی ضمنی است که به فروشنده امکان فروش کالا را می دهد. در این حالت تضمین می کند که به طور مثال کالا دزدی نیست، فروش آن تجاوز به حقوق دیگری نیست و به فرد دیگری نیز فروخته نشده است.[۷]
گارانتی مادام العمر

گارانتی مادام العمر نوعی گارانتی مطابق با طول عمر محصول است و نه طول عمر خریدار آن. این نوع گارانتی معمولا بر مبنای تشخیص توزیع کننده یا تولید کننده تعیین می شود. به طور مثال کوله پشتی که ۱۰ سال پیش خریداری شده و چند پارگی جزئی به دلیل استفاده زیاد و فرسوده شدن دارد معمولا شامل گارانتی نمی شود، اما مثلا اگر این پارگی ها به علت ساختار کیف بوجود آمده باشد، شامل گارانتی شده و تعمیر می شود.[۸]
گارانتی مطول

در تجارت خرده فروشی، لفظ گارانتی یا گارانتی مطول، به تضمین قابل اعتماد بودن محصول در شرایط استفاده معمولی اطلاق می شود. به آن گارانتی "مطول" می گویند چرا که شامل ایرادهایی که ممکن است بعد از زمان خرید ایجاد شوند نیز می شود. اگر این محصول در مدت زمان مشخصی بعد از خرید اشکال پیدا کند، کارخانه سازنده یا توزیع کننده باید آن را تعویض یا تعمیر کرده و یا پول آن را پس بدهد. معمولا در این حالت گارانتی شامل مسائلی مانند حوادث غیرمترقبه، استفاده اشتباه، خراب کردن تعمدی، استفاده تجاری یا مسائل این چنینی نمی شود. در اغلب گارانتی ها، قسمت هایی که معمولا فرسوده می شوند و باید بعد از مدتی استفاده تعویض شوند (مثل تایر ماشین) از گارانتی حذف می شوند. گارانتی مطول معمولا روی قیمت کالا محاسبه شده و یا هزینه اضافه ای برای آن اخذ می شود و می تواند گارانتی مادام العمر برای محصول به حساب بیاید.

شرکت های سازنده و یا توزیع کننده معمولا هزینه ای برای اجرای تعهد خود برای کالاهای تحت گارانتی شان اختصاص می دهند.

برخی شرکت ها نیز هستند که گارانتی مطول روی کالاهای مشخصی ارائه می دهند که به عنوان بیمه قرارداد نیز شناخته می شود.

بسیاری به این مساله آگاه نیستند که گارانتی های مطول همیشه از طرف کارخانه سازنده ارائه نمی شود، ولی در عین حال در برخی موارد ممکن است به نفع خریدار باشد. به طور مثال در مورد ماشین، زمانی که گارانتی از طرف کارخانه سازنده توسط فروشنده ارائه می شود، خریدار می تواند ماشین خود را با هزینه کمتر تحت این گارانتی تعمیر کند. در این حالت برخی مکانیک ها ممکن است از انجام صحیح ماشین طفره بروند تا زمان گارانتی تمام شده و بتوانند با اخذ هزینه بیشتر و معادل قیمت آزاد آن را انجام دهند. گارانتی هایی که از طرف شخص ثالث یا شرکت های دیگر ارائه می شوند، شاید گران تر باشند، ولی با احتساب هزینه های آزاد تعمیر دستگاه، معمولا مرقون به صرفه تر در می آیند.[۹]
وارانتی

این لغت کمی استفاده پیچیده*تری دارد. وارانتی شباهت زیادی به گارانتی دارد اما معمولا" در بازه های زمانی بیشتر از آن استفاده می شود و در آن راه برگشت از تصمیم خرید برای مشتری باز نیست. وارانتی قولی است که معمولا" بین فروشنده و خریدار - یا تولید کننده و مصرف کننده – گذاشته می شود و فروشنده – از طرف تولید کننده – تاکید می کند که محصول او در مدت زمان مشخص – که معمولا" از دوره گارانتی بیشتر است – با همان مشخصات اولیه کار میکند.

تولید کننده معمولا" در مدت زمان وارانتی در صورت بروز مشکل برای محصول هزینه تعمیر یا تعویض قطعات را بعهده می گیرد و به این طریق به مصرف کننده اطمینان می دهد که در طول مدت وارانتی نیازی به انجام هزینه تعمیرات ندارد.

به تفاوت گارانتی و وارنتی دقت کنید که شما در مدت گارانتی می توانید به اصل پول خود برسید اما در مدت وارانتی نه. دقت کنید که خدماتی مانند وارانتی یا گارانتی هر دو به دلخواه تولید کننده یا حتی در پاره*ای موارد به دلخواه فروشنده برای جلب بیشتر رضایت مشتری می باشد که ارائه می شود و در واقع الزامی در ارائه آنها وجود ندارد.[۱۰]
 

♔ŠĦДĦДB♔

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Aug 2, 2013
ارسالی‌ها
5,570
پسندها
1,239
امتیازها
113
محل سکونت
اهواز
تخصص
چت كردن
دل نوشته
زندگي هميشه برخلاف ارزوهايم گذشت.....
بهترین اخلاقم
زودرنج

اعتبار :

متن ضمانت نامه نقش برای لوازم جانبی
شرکت نقش درستی عملکرد کالای مورد ضمانت و تمام اجزاء و لوازم اصلی همراه آن را، به استثناء مواردی که صريحاً ذکر شده باشند، در مدت گارانتي با شرايط زير ضمانت مي*کند.

شرکت نقش بر اساس تشخيص کارشناسي خود، دستگاه يا قطعه معيوب کالای تحت پوشش ضمانت را پس از آزمايش و بررسي تعمير يا تعويض خواهد کرد و درستی عملکرد کالای تعمير شده يا تعويض شده را تا يک ماه / يا پايان مدت گارانتی کالا (هرکدام طولانی*تر باشد) تضمين می*کند.

خدمات تعمير يا تعويض لوازم جانبی توسط شرکت نقش حداکثر سه روز کاری و در مورد کيف ده روز کاری خواهد بود.

شرکت نقش متعهد است در مورد کالاهايي که تعمير يا تعويض آنها در مدت فوق الذکر مقدور نباشد، کالای معيوب را در ازاي دريافت يا پرداخت اختلاف ارزش، با مدل بالاتر يا پايينتر مشابه آن تعويض نمايد يا آن را با در نظر گرفتن استهلاک طبيعی (بدون در نظر گرفتن عيوبی که تحت پوشش ضمانت است) با قيمت عادله روز از دارنده دستگاه خريداری نمايد.

شرايط ضمانت شرکت نقش تابع شرايط ضمانت شرکت سازنده يا فراتر از آن است. خرابی ناشی از ضربه، شکستگی، برخورد اجسام تيز، تاب برداشتن، استفاده از ولتاژ نامناسب، آتش*سوزی، آبديدگی، شوک الکتريکی، حوادث طبيعی، کار در محيط*های آلوده به گرد و غبار بسيار زياد يا رطوبت منجر به زنگ*زدگی يا تجمع قطرات آب روی قطعات، اتصال مودم به برق، همچنين خرابی ناشی از اتصال به دستگاه*ها و لوازم جانبی غيراصلی، با تشخيص شرکت نقش، مشمول خدمات ضمانت نيست.

دستکاری سخت*افزاری دستگاه تحت پوشش ضمانت توسط افراد غيرمجاز موجب ابطال ضمانت آن خواهد شد.

کاهش طول عمر باطری بر اثر استهلاک طبيعي با خرابی باطری تفاوت دارد و مشمول ضمانت نيست.

فقط درستی عملکرد زيپ کيف تحت پوشش ضمانت است.

اين ضمانتنامه، فقط اشکالات سخت*افزاری را پوشش مي*دهد. خدمات نرم*افزاری اعم از نصب و ارتقاء سيستم عامل، درايورها، نرم*افزارهای کاربردی، ويروس*زدايی، بازيابی رمز عبور، تهيه پشتيبان از فايلهای مورد نياز، مراقبت نرم*افزاری، رفع ايراداتی که ريشه در مشکلات نرم*افزاری دارد و ساير خدمات نرم*افزاری اساساً جزو تعهدات اين ضمانت*نامه نيست.

مسؤوليت مراقبت، حفاظت و تهيه نسخه پشتيبان از اطلاعات، Data و نرم*افزارهای کاربر بر عهده خود وی است. اکيداً توصيه می*شود قبل از ارسال دستگاههايي که اطلاعاتي را در خود ذخيره مي*کنند به مرکز خدمات پس از فروش، از اطلاعات و نرم*افزارهای حياتی و مهم نسخه پشتيبان تهيه گردد. اگر به هر دليل، از جمله بر اثر عيوب سخت*افزاری يا در مراحل تعميرات، يا حتی به دليل اشتباه سهوی، اطلاعات يا نرم*افزار ذخيره شده در دستگاه از بين برود، هيچ مسئوليتی متوجه شرکت نيست.

استاندارد بين*المللی ISO-13406-2 خرابی کمتر از 3 الی 5 پيکسل در يک ميليون (بسته به نوع خرابی و موقعيت پيکسل ناقص) را «نقص مجاز توليد» می*داند. بنا بر اين، تعداد محدودی پيکسل هميشه خاموش يا هميشه روشن يا روشن بصورت ناقص در لوازمی که صفحه نمايشگر دارند، به عنوان «نقص مجاز توليد» تلقی شده و خرابی مشمول گارانتی محسوب نمی*شود.

هزينه انجام تعميراتی که به تشخيص کارشناسان شرکت نقش از شمول ضمانت خارج هستند از خريدار دريافت خواهد شد.

حمل کالای خراب به مرکز خدمات پس از فروش نقش و تحويل گرفتن کالای تعمير شده بر عهده دارنده آن است. برای ارسال از طريق پست يا باربری، بايد حتماً کالا در بسته*بندی مناسب و مقاوم ارسال و تحويل گردد و مسؤوليت جلوگيری از صدمات احتمالی در حين حمل با خريدار است.

شرايط فوق به رؤيت خريدار رسيده و باز کردن بسته*بندی کالا به منزله موافقت وي با شرايط ضمانت شرکت نقش است.
 

♔ŠĦДĦДB♔

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Aug 2, 2013
ارسالی‌ها
5,570
پسندها
1,239
امتیازها
113
محل سکونت
اهواز
تخصص
چت كردن
دل نوشته
زندگي هميشه برخلاف ارزوهايم گذشت.....
بهترین اخلاقم
زودرنج

اعتبار :

متن ضمانت نامه نقش برای لوازم جانبی اپل
شرکت نقش درستي عملکرد کالاي مورد ضمانت و تمام اجزاء و لوازم اصلي همراه آن را، به استثناء مواردي که صريحاً ذکر شده باشند، در مدت گارانتي با شرايط زير ضمانت مي*کند.

شرکت نقش بر اساس تشخيص کارشناسي خود، دستگاه يا قطعه معيوب کالاي تحت پوشش ضمانت را پس از آزمايش و بررسي تعمير يا تعويض خواهد کرد و درستي عملکرد کالاي تعمير شده يا تعويض شده را تا يک ماه يا پايان مدت گارانتي کالا (هرکدام طولاني*تر باشد) تضمين مي*کند.

خدمات تعمير يا تعويض لوازم جانبي توسط شرکت نقش حداکثر سه روز کاري و در مورد کيف ده روز کاري خواهد بود.

شرکت نقش متعهد است در مورد کالاهايي که تعمير يا تعويض آنها در مدت فوق الذکر مقدور نباشد، کالاي معيوب را در ازاي دريافت يا پرداخت اختلاف ارزش، با مدل بالاتر يا پايينتر مشابه آن تعويض نمايد يا آن را با در نظر گرفتن استهلاک طبيعي (بدون در نظر گرفتن عيوبي که تحت پوشش ضمانت است) با قيمت عادله روز از دارنده دستگاه خريداري نمايد.

شرايط ضمانت شرکت نقش تابع شرايط ضمانت شرکت سازنده يا فراتر از آن است. خرابي ناشي از ضربه، شکستگي، برخورد اجسام تيز، تاب برداشتن، استفاده از ولتاژ نامناسب، آتش*سوزي، آبديدگي، شوک الکتريکي، حوادث طبيعي، کار در محيط*هاي آلوده به گرد و غبار بسيار زياد يا رطوبت منجر به زنگ*زدگي يا تجمع قطرات آب روي قطعات، اتصال مودم به برق، همچنين خرابي ناشي از اتصال به دستگاه*ها و لوازم جانبي غيراصلي، با تشخيص شرکت نقش، مشمول خدمات ضمانت نيست.

دستکاري سخت*افزاري دستگاه تحت پوشش ضمانت توسط افراد غيرمجاز موجب ابطال ضمانت آن خواهد شد.

کاهش طول عمر باطري بر اثر استهلاک طبيعي با خرابي باطري تفاوت دارد و مشمول ضمانت نيست.

فقط درستي عملکرد زيپ کيف تحت پوشش ضمانت است.

اين ضمانتنامه، فقط اشکالات سخت*افزاري را پوشش مي*دهد. خدمات نرم*افزاري اعم از نصب و ارتقاء سيستم عامل، درايورها، نرم*افزارهاي کاربردي، ويروس*زدايي، بازيابي رمز عبور، تهيه پشتيبان از فايلهاي مورد نياز، مراقبت نرم*افزاري، رفع ايراداتي که ريشه در مشکلات نرم*افزاري دارد و ساير خدمات نرم*افزاري اساساً جزو تعهدات اين ضمانت*نامه نيست.

مسؤوليت مراقبت، حفاظت و تهيه نسخه پشتيبان از اطلاعات، Data و نرم*افزارهاي کاربر بر عهده خود وي است. اکيداً توصيه مي*شود قبل از ارسال دستگاههايي که اطلاعاتي را در خود ذخيره مي*کنند به مرکز خدمات پس از فروش، از اطلاعات و نرم*افزارهاي حياتي و مهم نسخه پشتيبان تهيه گردد. اگر به هر دليل، از جمله بر اثر عيوب سخت*افزاري يا در مراحل تعميرات، يا حتي به دليل اشتباه سهوي، اطلاعات يا نرم*افزار ذخيره شده در دستگاه از بين برود، هيچ مسئوليتي متوجه شرکت نيست.

استاندارد بين*المللي ISO-13406-2 خرابي کمتر از 3 الي 5 پيکسل در يک ميليون (بسته به نوع خرابي و موقعيت پيکسل ناقص) را «نقص مجاز توليد» مي*داند. بنا بر اين، تعداد محدودي پيکسل هميشه خاموش يا هميشه روشن يا روشن بصورت ناقص در لوازمي که صفحه نمايشگر دارند، به عنوان «نقص مجاز توليد» تلقي شده و خرابي مشمول گارانتي محسوب نمي*شود.

هزينه انجام تعميراتي که به تشخيص کارشناسان شرکت نقش از شمول ضمانت خارج هستند از خريدار دريافت خواهد شد.

حمل کالاي خراب به مرکز خدمات پس از فروش نقش و تحويل گرفتن کالاي تعمير شده بر عهده دارنده آن است. براي ارسال از طريق پست يا باربري، بايد حتماً کالا در بسته*بندي مناسب و مقاوم ارسال و تحويل گردد و مسؤوليت جلوگيري از صدمات احتمالي در حين حمل با خريدار است.

شرايط ضمانت به رؤيت خريدار رسيده و باز کردن بسته*بندي کالا به منزله موافقت وي با شرايط ضمانت شرکت نقش است.
 
بالا پایین