Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

*** واکنش زنان مجلس به حضور دختر ایرانی در مسابقه دختر شایسته جهان اسلام ***

اطلاعات موضوع

Kategori Adı سایر موضوعات
Konu Başlığı *** واکنش زنان مجلس به حضور دختر ایرانی در مسابقه دختر شایسته جهان اسلام ***
نویسنده موضوع عزیز بابایی
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan عزیز بابایی

عزیز بابایی

ناظم انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Jul 22, 2013
ارسالی‌ها
1,386
پسندها
1,846
امتیازها
113
محل سکونت
البرز
تخصص
شاد کردن دوستان
دل نوشته
از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر
بهترین اخلاقم
شاد بودن و شاد کردن
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه
جنسیت
نوع آنتی ویروس
ماه تولد

اعتبار :

همچنین "آمادگی برخاستن از خواب در ساعت ۳ و نیم بامداد و حضور به موقع در نیایش صبحگاهی" در سه روز نهایی مسابقات را از معیارهای انتخاب "دختر شایسته جهان اسلام" توصیف شده است.

خبرگزاری رسمی مجلس (خانه ملت) نوشت:

مسابقه دختر شایسته جهان اسلام در حالی هفته گذشته در کشور مالزی برگزار و به اتمام رسید که ماهیت حقیقی حجاب در هزار توی این هالووین الگوبرداری شده غربی گم شده بود.

هفته گذشته اندونزی میزبان چهارمین مسابقه دختر شایسته جهان اسلام بود که ایران نیز نماینده ای در این مسابقه دارد.

هر چند که این مسابقه یدک کش عبارت "جهان اسلام" است اما از آنجا که پیشینه تاریخی مناسبی درباره این گونه مسابقات وجود ندارد، ناخودآگاه برپایی و انگیزه‌های طراحان آن را زیر سوال می‌رود.

از آنجا که زن در اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخودار است، مسابقه دختر شایسته در قالب اسلامی از حساسیت‌های بیشتری باید برخوردار باشد.







به گزارش خانه ملت، براساس گزارش‌های منتشر شده، مسابقه "دختر شایسته جهان اسلام" در سال‌های اخیر و پس از اعتراض زنان مسلمان اندونزی به برگزاری مسابقه "دختر شایسته جهان" به وجود آمد و به نوعی پاسخ این کشور به برگزاری مسابقات "دختر شایسته جهان" است. با این حال ملاک‌هایی که برای انتخاب دختر شایسته جهان اسلام در نظر گرفته می‌شود گویای هدف مدنظر گرفته شده نیست.

طبیب زاده نوری: ملاک های برگزاری مسابقه دختر شایسته جهان اسلام مناسب نبود

زهره طیب‌زاده نوری در گفت‌وگو با می‌گوید: از آنجا که مسابقه دختر شایسته پیشینه مناسبی در ایران ندارد در وحله اول ذهن برداشت نادرستی از برگزاری این گونه مسابقات در جهان اسلام خواهد داشت. اما از آنجا که هدف طراحان اعتراض به برگزاری مسابقه دختر شایسته جهان است باید ملاک‌های چون سلامت دینی، شناخت دختران نسبت به جهان معاصر و معضلات جهان مد نظر گرفته شود تا بتوان فردی را به عنوان الگوی مناسب به دختران جهان اسلام معرفی کرد.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند که دختر شایسته جهان اسلام باید درک درستی از جایگاه زن مسلمان در مقابل زن غربی که به عنوان کالا معرفی می‌شود، داشته باشد.

معیارهای دختر شایسته

در این دوره از مسابقات دختری نیز با عنوان نماینده ایران نیز حضور داشته و موفق شد به دوره نیمه نهایی راه پیدا کرده و در نهایت در مقام دوم قرار گیرد.( عکس ذیل، نفر دوم از سمت چپ)



نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در قوه مقننه، وی با بیان اینکه ‌تصور نمی کرد که ایران نیز نماینده ای در این مسابقه حضور داشته باشد، ادامه می‌دهد که دختری که به عنوان نماینده ایران در مسابقه دختر شایسته جهان اسلام حاضر شده است باید پا به پای دست آوردهای علمی رشد کرده باشد و در عین حال به سنت‌های دینی پایبند باشد.

طبق گزارش‌های منتشر شده از برگزاری چهارمین مسابقه دختر شایسته جهان اسلام، در این مسابقات معیارهای انتخاب "دختر شایسته جهان اسلام" عبارتند از زیبایی، "مبانی اعتقاد به اسلام شامل حفظ قرآن"، چگونگی بهترین مادر و همسر بودن دیده شده است.

همچنین "آمادگی برخاستن از خواب در ساعت ۳ و نیم بامداد و حضور به موقع در نیایش صبحگاهی" در سه روز نهایی مسابقات را از معیارهای انتخاب "دختر شایسته جهان اسلام" توصیف شده است.

ملاک‌های پیش و پا افتاده/ تصویر دختر مسلمان در جهان چه شکل خواهد بود

طبیب زاده نوری ملاک‌های این مسابقه را بسیار پیش و پا افتاده می‌داند و ادامه می دهد: شاخص‌ها در ابعاد عبادت فردی خلاصه شده است که ارزیابی و ملاک مناسبی برای الگو شدن دختری برای جهان اسلام نیست. وی تاکید می کند که عبادت فردی حائز اهمیت است اما انتخاب دختر شایسته تنها با ملاک انجام عبادت فردی که بسیار در اسلام مهم است و اصل اولیه است سطح مسابقه را بسیار پایین آورده است.




وی معتقد است اینگونه ملاک ها و معیارها تصویر درستی از یک دختر مسلمان مناسبی ارائه نمی دهد و بهتر بود شاخص‌های استانداردی برای تعیین الگو مدنظر گرفته می شد چرا که محدود کردن شاخص‌ها در چارچوب عبادات فردی خیلی مطلوب نیست و همه وجوه شایستگی دختر مسلمان را عملیاتی نمی کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شاخص‌ها استاندارد در این زمینه را تشریح کرد: حجاب متانت و شخصیت فردی، احسان و نیکوکاری و عبادت فردی لازم است و اما کافی نیست. دختر مسلمان در عین داشتن این خصوصیات باید از شرایط روز دنیا اطلاعات داشته باشد و از نظر علمی سطح قابل قبولی داشته باشد. باید بررسی شود وی تا چه حد به عنوان یک مادر تربیت شده و تا چه اندازه با مهارت های تربیتی آشناست.

ماهیت و مفهوم حجاب، گم شده در هزار توی هالووین دختر شایسته جهان اسلام

واقعیت این است که فارغ از انگیزه رقابتی این مسابقه با یک نمایش غربی که بیش از هر چیز خوراک مجلات و رسانه های الکترونیکی دنیای مد است، مفهوم حجاب به عنوان یکی از ارکان اصلی مفاهیم دین اسلام به شدت کم رنگ است . حجاب مفهومی در راستای عدم نمایش زیبایی ها در عموم است نه استفاده از آن برای ابداع نوع و شیوه جدیدی از مد.

ملاک‌های اسلامی در اعداد و ارقام قابل اندازه‌گیری نیست

همچنین سکینه عمرانی، عضو دیگر فراکسیون زنان مجلس نهم شورای اسلامی تاکید می کند که حیا، حجاب و تقوا باید ملاک ارزیابی دختر شایسته اسلامی مدنظر گرفته شود که به اعتقاد این نماینده مردم سمیرم این شاخص‌ها قابل اندازه‌گیری با معیارهای انسانی نیست.

عضو کمیسیون کشاورزی در عین حال می‌گوید اگر مسابقات با هدف تبلیغ و با در نظر گرفتن معیارهای درست السلامی باشد می‌تواند در شناساندن اسلام به جهان موفق باشد. اما وی اعتقاد دارد واقعیت اسلام را به هیچ وجه نمی‌تواند در اعداد و ارقام خلاصه کرد و فردی را شایسته اعلام کرد.

در این مسابقه نگاه اسلام دیده شده است

با این حال عضو دیگر فراکسیون زنان مجلس، از برگزاری مسابقه دختر شایسته در جهان اسلام مطلع بود و اخبار و ارزیابی این مسابقه را دنبال و بررسی کرده بود. لاله افتخاری در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت گفت: شاخص‌های مناسبی برای انتخاب دختر شایسته جهان اسلام در این دوره از مسابقات در نظر گرفته شده بود.

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در تشریح شاخص‌های و ملاک‌های ارزیابی انتخاب دختر شایسته جهان اسلام گفت:‌ در این مسابقات دختران بر اساس حجاب، حفظ و آشنایی قرآنی، توانمندی‌های علمی مورد ارزیابی قرار گرفتند. تمام این شاخص‌ها، ملاک‌هایی است که اسلام برای زن شایسته نیز مطرح می‌کند.

عضو فراکسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، به هدف این مسابقات که پاسخگویی به مسابقه دختر شایسته جهان بود، اشاره کرد و اظهار داشت: انتخاب دختر شایسته جهان اسلام اگر با دقت و رعایت تمام نکات اسلامی صورت گیرد، اعتقاد دارم این مسابقه می‌تواند تفاوت نگاه غرب و اسلام به زن را نشان دهد.

لاله افتخاری ادامه داد: در مقابل نگاه ابزاری غرب به زن جهت تامین نظر مردان و دنیاگران، مسابقه دختر شایسته جهان اسلام، شاخص‌های الهی و نگاه اسلام را آورده است که به کرامت، هویت و منزلت زن توجه دارد نه به جسم او به عنوان یک ابزار.

حلیمه عالی: الگو باید فاطمه زهرا باشد/دغدغه زنان مسلمان نباید پاسخگویی به غرب باشد

عضو دیگر فراکسیون زنان مجلس نیز درخصوص مسابقه دختر شایسته جهان اسلام به خبرنگار خانه ملت گفت: با توجه به اینکه هدف این مسابقه پاسخگویی به دختر شایسه غرب است، مقدار خیلی خیلی کمی در جهان تاثیرگذار خواهد بود.

حلمیه عالی با تاکید براینکه معرفی اسلام به جهان نیاز به فرهنگ سازی دارد، توضیح داد: یکی از شاخص‌های این مسابقه بیدار شدن دخترا در ساعت 3 بامداد برای انجام فرایض دینی بود. اما سوال اینجاست که کجای دین گفته است که باید 3 صبح برای خواندن نماز بیدار شد. این شاخص و میزان برای انتخاب دختر شایسته جهان اسلام فرهنگ غلطی را به جهان ابلاغ می‌کند.

یکی دیگر از شاخص‌های ارزیابی مسابقه دختر شایسته جهان اسلام، آشنایی به منجوق‌دوزی بود. عضو کمیسیون بهداشت و درمان تاکید کرد: آشنایی به هنرهایی چون منجوق دوزی از شاخص‌های زن شایسته اسلام نیست. آشنایی به این گونه هنرها سلیقه‌ای است. ممکن است فردی به هنر دیگری علاقه داشته باشد و برخی افراد علاقه‌ای به هنر ندارند و مطالعه را ترجیح می‌دهند.

نماینده مردم زابل و زهک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این حساب شاخص‌های مدنظر گرفته شده در این مسابقه در راستای فرهنگسازی اسلام در جهان نبود و بیشتر سمت و سوی اسلام‌ستیزی داشت.

عضو فراکسیون زنان مجلس تاکید کرد:‌بهترین میزان و ملاک برای معرفی دختر شایسته جهان اسلام، رفتارها و شخصیت حضرت فاطمه (س) است.




هزار راه نرفته

واقعیت این است که تبیین جایگاه زن مسلمان در دنیای امروز از اهمیت بسیاری برخوردار است. از بین بردن تصور غلطی که از بی اختیاری و محدودیت زن مسلمان در عرصه بین الملل وجود دارد، وظیفه است که دستگاه های فرهنگی کشورهای مسلمان باید به جد پیگیر آن باشند اما انتخاب راه در این بین از اهمیتی دو چندان برخوردار است. راه های نرفته زیادی در این خصوص وجود دارد. راه هایی که برگزاری کارناوال و هالووین الگوبرداری شده از یک مسابقه فمنیستی در غرب در بیراه های آن گم است.



منبع: خانه ملت
 
بالا پایین