Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

اصول نگهداری از خوکچه هندی

اطلاعات موضوع

Kategori Adı سایر حیوانات
Konu Başlığı اصول نگهداری از خوکچه هندی
نویسنده موضوع *JujU*
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan *JujU*

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :



اصول‌ نگهداري‌ از خوکچه هندي

نوع

خوکچه از خانواده جوندگان خونگرم مي باشد. داراي پاهاي کوتاه ، گردن کوتاه و سر بزرگ و بدون دم مي باشد. به طور کل نيمي از پستانداران کره زمين را جوندگان تشکيل مي دهند.

خلق و خو
سرگرم کننده و آرام. خوکچه هندي به علت رفتار آرام و مطيع ، عادتهاي تميز ، عدم گاز گرفتن و چنگ انداختن به يک حيوان خانگي معروف تبديل شده است. معمولاً اگر از کودکي آنها را دست آموز کنيد در بزرگسالي از بغل شدن نخواهند ترسيد. معمولاً دو نر در کنار هم حالت تهاجمي پيدا مي کنند. اگر خوکچه خود را تنها نگهداري مي کنيد قفس آن را در مکان شلوغي قرار دهيد تا رفت و آمدها را ببيند و صداها را بشنود.

اندازه

طول: حدود 15-30 س.م ، ارتفاع: 13 س.م ، وزن:800 گرم تا 1 ک.گ.

محل نگهداري

مي توان آنها را در داخل قفس و يا آکواريوم نگهداري کرد. نبايد ميله هاي قفس ازهم آنقدر باز باشد که سر حيوان بين آنها گير کند. بايد کناره هاي قفس چند سانتيمتر بالا بيايد تا خوکچه نتواند فضولاتش را به بيرون پرتاب کند (عکس پايين را مشاهده کنيد). اگر از آکواريوم استفاده مي کنيد بايد آن را هميشه تميز کنيد و ادرار حيوان را بشوئيد تا بوي بد نگيرد. مي توان بستر را با خاک اره يا خورده کاغذ پوشانيد که البته خاک اره به دليل دخول در مجراي ادراري نرها پيشنهاد نمي شود.



تميز کردن

بايد محل نگهداري خوکچه را به صورت هفتگي تميز نمود ، ادرار را شست و جاي مانده ادارا آن را با سرکه و يا ساير مواد شوينده غير سمي تميز نمود.آراستن

بايد ناخنها را کوتاه نگه داشت در غيراين صورت آنها بلند شده و به صورت برعکس به داخل گوشت حيوان مي رود (مراجعه به عکس پايين). خوکچه هاي مو کوتاه و متوسط نياز چنداني به آراستن ندارند اما نوع مو بلند نياز به برس کشيدن منظم دارد تا موهاي بلندش به صورت گره خورده در نيايد. خوکچه مو بلند به طور طبيعي در حيات وحش وجود ندارد.

موهاي خوکچه هاي پرورشي مو بلند همانند موي انسان بلند و بلند تر مي شود و داراي طول مشخصي نمي باشد. به شست و شو نياز ندارد مگر مواردي که بسيار کثيف است و يا اسهال گرفته ، زيرا شست و شو باعث ازبين رفتن چربي طبيعي پوست مي شود. خوکچه ها معمولاً به تميز کردن خود و اطرافشان (حتي پا و دست انسانها) علاقه دارند.



تغذيه

خوکچه هندي تقريباً به خوردن انواع ميوه ها و سبزيجات علاقه دارد. خوکچه ها نمي توانند ويتامين ث خود را بسازند بنابراين بايد در تغذيه آنها از ميوه هاي سرشار از ويتامين ث و يا مولتي ويتامين استفاده نمود. بايد همه غذاها را قبل از سرو کردن به خوبي شست. دقت کنيد تا خوکچه شما اضافه وزن پيدا نکند.

بايد هميشه آب تازه در اختيارش قرار دهيد. دندانهاي جلويي خوکچه هميشه در حال رشد است و اگر شي اي در اختيارش براي جويدن قرار ندهيد از حد طبيعي بلندتر شده و باعث ايجاد مشکل در خوردن مي شود.

فعاليت بدني

خوکچه به بيرون آمدن و آزاد بودن علاقه زيادي دارد. هنگامي که آن را آزاد مي کنيد زير نظرش داشته باشيد تا مانع از گم شدن حيوان و يا جويدن اشياء قيمتي ، گياهان و سيم برق شويد.

طول عمر

حدود 4-8 سال. برخي تا 10 سال نيز عمر مي کنند.

مشکلات سلامتي

اسهال به دليل چرک و باکتري ها و غذاهاي فاقد ارزش. گرما زدگي ، چرک تنفسي که غالباً منجر به مرگ حيوان مي شود. بيماريهاي پوستي ، کمبود ويتامين ث و سرطان دندان قابل ذکر مي باشد.

بارداري

زايمان خوکچه ها در فصول گرم سال اتفاق مي افتد. دوران حاملگي 9 هفته مي باشد که در مقايسه با ساير جوندگان زياد است. بر خلاف موشها نوزادان خوکچه با مو به دنيا مي آيند و 2-3 روز بعد از به دنيا آمدن شروع به خوردن غذا مي نمايند. حدود 2-3 هفته شير مي خورند. تعداد بچه ها 1-4 عدد مي باشد. سن بلوغ در خوکچه 60-70 روز است.

منشاء

موطن اصلي آنها جنوب آمريکا مي باشد. در آنجا خوکچه را Cavies مي نامند. خوکچه ها 2000سال قبل از ميلاد دست آموز گشتند و حدود سال 1500 به اروپا وارد شدند. از خوکچه بعنوان يک منبع غذايي استفاده مي شده است و حتي امروزه در آمريکا بعنوان منبع پروتئين اقدام به خوردن اين حيوان مي نمايند.

هنوز هم در آمريکا برخي از آنها به صورت وحشي در گروه هاي 5-10 تايي زندگي مي کنند. نوزاد اين حيوان مي تواند بدود وقتي فقط 3 ساعت عمر دارد. بعضي از خوکچه هاي وحشي طولي معادل 1 متر دارند . امروزه از آنها بيشتر در آزمايشات علمي استفاده مي شود.



منبع: persianpetclinic.com
 
بالا پایین