Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

روابط ساکنان ایران و بین النهرین قبل از حمله کوروش

  • نویسنده موضوع Ops
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı تاریخ ایران
Konu Başlığı روابط ساکنان ایران و بین النهرین قبل از حمله کوروش
نویسنده موضوع Ops
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Ops

Ops

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Jan 24, 2014
ارسالی‌ها
10,600
پسندها
3,164
امتیازها
113
محل سکونت
AhWaZ
تخصص
SheYtOni
دل نوشته
:)
بهترین اخلاقم
MehRabOni
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

ساکنان ایران به طور مستقیم از ظهور و تکامل دولت - شهرهای منطقه بین النهرین تأثیر پذیرفتند به ویژه این که ولایات جنوب غربی ایران در حوزه نفوذ بین النهرین قرار گرفتند. از 5300 قبل از میلاد تا 539 پیش از میلاد یعنی هنگامی که کورش کبیر به آخرین پادشاهی های بین النهرین پایان داد، مناطق مرزی کنونی ایران یعنی استان های خوزستان و کردستان همچنان بخشی از فرهنگ بین النهرین بزرگ را تشکیل می دادند. درحدود 3200 قبل از میلاد، عیلامی ها، اولین ساکنان ایران بودند که یک پادشاهی قابل اعتنا را در ایران به وجود آوردند. پایه حکومت آنها در جنوب غربی ایران به وجود آمد و بیش از دو هزارسال به طول انجامید.

فرهنگ اریدو
فرهنگ سامرا برای اولین بار در 5500 بیش از میلاد آبياری را در شمال بين النهرين مورد استفاده قرار داد. در آن زمان دیوارهایی گرد روستاها وجود داشته است.
در 5300 پیش از میلاد یکی از اولین شهرهای جهان به نام اریدو (Eridu) به وسیله سومری ها ساخته شد و فرهنگ نوسنگی اریدو (فرهنگ مس و سنگ عبید) ریشه گرفت. در دوران باستان تصور می شد که این شهر به وسیله خدایان ساخته شده. اریدو خانه خدای آب «انکی» (Enki) بوده است. یک پادشاه سومری آن را شهر اولین شاهان می نامد. فرهنگ اریدو تا 4000 قبل از میلاد رونق داشت. این تمدن در زراعت و آبياری و استفاده از مس پیشرو بود. بعد به تدریج روستاها بزرگ شدند و به شهر تبدیل شدند و در اواخر دوره اریدو معابد و چند نوع حاکم نشین وجود داشته. این شهرها در شمال بین النهرین گسترش یافتند.
اوروک (منشأ نام عراق)
به دنبال دوره اریدو، دوره اوروك (Uruk) به وجود آمد و از 4000 تا 3100 پیش از میلاد به طول انجامید. در اين دوران یکی از قديمی ترين شهرهای جهان یعنی اوروک در جنوب بین النهرین به وجود آمد که نام جدید عراق می تواند از آن منشأ گرفته باشد. البته چنان که گفته شد پيش از به وجود آمدن شهرها در جنوب بين النهرين، شهرهای بزرگی در شمال بين النهرين وجود داشته است. برک در سوریه از آن جمله است. در دوره اوروک خط اختراع شد و معابد بزرگی نیز ساخته شدند. دولت - شهرهای های این دوره از حیث سازمان دهی عالی و از لحاظ حكومت داری قابل اعتنا بودند. تا 3000 بیش از ميلاد، دولت اوروک به قدری نيرومند شد که توانست دولت - شهرهای دیگر را مطيع و موجبات ظهور امپراطوری سومر را فراهم کند.
اولین سلسله سومر
امپراطوری سومر با سلسله کیش درحدود 3000 پیش از میلاد شروع می شود. کیش، دولت - شهر بین النهرین باستان بود که در شرق بابل، آن چه که حالا در مرکز- جنوب عراق است واقع شده بود. طبق منابع سومری باستان این شهر محل اولین سلسله بعد از طوفان نوح بود. در این زمان درگیری های گسترده ای بین بسیاری از دولت - شهرهای بین النهرین جریان داشت. یکی از شهرها بقیه را فتح می می کرد، اما خیلی زود به وسیله شهری دیگر سرنگون می شد. تا 2700 پیش از میلاد، به نظر می رسد که مرکزیت از کیش به اوروک منتقل شده باشد. سلسله های اوروک و اور از 2700 پیش از میلاد تا حدود 2500 پیش از میلاد حکومت کردند. آنها در این زمان حکومت را به لاگاش واگذار کردند. در 2334 قبل از میلاد، آخرین پادشاهان سومری به وسیله سارگون اول از اکد سرنگون شدند.
اکد
با سرنگونی پادشاهی سومر، اكدهای سامی نژاد برتری خود را بر بين النهرين دیکته کردند و از 2334 قبل از ميلاد تا حدود 2100 قبل از میلاد بر این سرزمین فرمانروایی کردند. لوگل- زیج- سی (Lugal-Zage-Si) يكی از نخستين فرمانروايان اكدی بود. وی بر پادشاهی عیلام که پایه هایش در جنوب غرب ایران بود تفوق یافت. سارگن اول بزرگ ترين پادشاه اکد شناخته می شود. وی کل بين النهرين را فتح کرد و بر آن حکم راند. براساس لوح های گلينی که متعلق به دوران خودش بوده این احتمال وجود دارد که سارگن قدرتش را در سراسر ايران گسترش داده باشد.
گوتی ها و نئو سومری ها
در حدود 2200 پیش از ميلاد گوتی ها از كوه های زاگرس به بین النهرین هجوم بردند. اولين پادشاهان گوتی رفتار وحشیانه ای با اهالی تابع سومر داشتند. آنها كانال های آبياری ای که آب را به مزارع می رساند تعمیر نمی کردند در نتیجه اهالی شهر لاگاش شورش كردند و مستقل شدند. شاه لاگاش به نام گودآ (منس) پادشاه مقتدری بود، اما تنها اهميت محلی داشت و گوتی ها هنوز بر بیشتر سومر حکمفرمایی می کردند. سرانجام یوتوخگل (utukhegal) پادشاه اوروك، گوتی ها را بیرون راند و اور در زمان اور-نمو (ur-nammu)، کسی که سومین سلسله اور را بنا نهاد بر سومر مسلط شد. خاندان اور بیش از 100 سال بر بین النهرین حکومت کرد. شولجی مشهورترين پادشاه سلسله سوم اور بود. اين دوره به عنوان «رنسانس سومری» يا نئوسومر شناخته می شود. در این دوره معابدی برپا شد و بازرگانی رونق داشت. اما مشکلاتی با قبایل اموری (Amorite) در غرب وجود داشت.
سرانجام در شهر لاگاش در سومر شورش شد و لاگاش مستقل شد. اندكي بعد اين «عيلام» بود که در سال 2004 قبل از میلاد به سومر حمله کرد و آخرین پادشاه اور، ایبی-سین (ibbi-sin) را به اسارت گرفت.
مدتی بعد شاهی سامی به نام ایسین ایشبی- ارا (isin ishbi-erra) قدرت گرفت و عیلامی ها را از سومر بیرون راند. قبایل اموری سامی به سومر آمدند و قدرت را در بسیاری از دولت - شهرهای بين النهرين در دست گرفتند.
بابل قديم
از 2000-1750 پیش از میلاد جنگ قدرتی بین ایسین (isin) و لارسا (larsa) در جنوب بين النهرين در گرفت. در 1750 بیش از میلاد حمورابی پادشاه بابل بيشتر عراق امروزی را فتح كرد و امپراطوری ای را به وجود آورد که بلافاصه بعد از مرگش شروع به زوال کرد.
كاسی ها
كاسیها ها قبيله ای کوه نشین از لرستان بودند كه احتمال دارد بين 4000 و 3000 پیش از میلاد به اين منطقه مهاجرت کرده باشند. تا همین اواخر تصور می شد آنها هندواروپایی بوده اند اما تحقيقات اخير نشان داده كه بی شك هندواروپایی زبان نبوده اند. بنابراین این نظریه که آنها هندو اروپایی بوده اند اثبات نمی شود.
کاسی ها در 1595 پیش از میلاد پیشرفتشان را شروع کردند و کنترل شمال بین النهرین را در دست گرفتند و برای چهار قرن بر بابل حکومت کردند. برخی از حاكمان برجسته كاسي ها عبارتند از: کوریگلزو اول (kurigalzu) (تقریباً 1400-1375 پیش از ميلاد) كه شهری به نام دور-کوریگلزو (dur-kurigalzu را ساخت، کدشمن (kadashman)، انليل اول و برنبریش دوم (burnaburiash) كه مكاتباتشان با آمنحوتپ سوم و آمنحوتپ چهارم از مصر حفظ شده است. شاهزادگان كاسی با شاهزادگان آشوری، هیتی و عیلامی ازدواج کردند. در قرن 12 قبل از میلاد حكومت كاسی ها در نتیجه هجوم عیلامی ها از بین رفت. عیلامی ها بابل را فتح کردند و آخرین فرمانروای کاسی ها، انلیل-ندین- اخ (anllil-nadin-akhe) را در شوش زندانی کردند. وی در همان جا درگذشت.
میتانی ها و هیتی ها
میتانی ها شاهان فئودالی بودند که در قرن 14 قبل از میلاد سلسله ای را در شمال بين النهرين (سوريه و تركيه امروزی) بنا نهادند. باور بر این است که آنها جنگجويان مخوفی از تبار آريايی بوده اند. اين از اولین مرتبه هایی است که درباره هندواروپایی ها می شنویم. چنان که می دانیم هندواروپایی ها بعدها بنيان پادشاهی های ايرانی را بنا نهادند. ارتباط میتانی ها با هندوایرانی ها اولين بار در قرن 18 میلادی با کشف یک کتیبه مطرح شد. در این کتیبه سخن از پيمان ازدواج بين میتانی ها و هیتی ها به میان آمده و از خدایان ودایی مانند ایندرا، ورونا، میترا و نستیس (nasatyas) طلب زندگی سعادتمندانه ای برای یک زوج شده است.
نظریه منشأ آريایی داشتن میتانی ها قوی تر است چراکه در سوابق میتانی ها به شاهانی با نام های هندوایرانی مانند: کرتا (kirta)، سوترنا (sutarna)، برترنا (barattarna)، پرشتتر (parshatatar)، ارتتم (artatama)، ارتشومرا (artashumara) و توشرت (tushratta) برمی خوریم.
قدرت میتانی ها بعد از قرن 13 قبل از ميلاد رو به زوال نهاد و آنها به تدریج تبعه آشوری ها شدند.
هیتی ها هم مثل میتانی ها، به زبان هندوایرانی صحبت می کردند. هیتی ها بر آناتولی مرکزی حکم می راندند. قدرت آنها در قرن 18 قبل از ميلاد افزایش یافت و به تدريج با فتح سوریه بیشتر شد. آنها درگیر زدوخوردهایی با میتانی ها در مرز بین النهرین شدند. هیتی ها در 1274 قبل از ميلاد با نيروهاى مصرى در کدش (Kadesh) در سوريه وارد جنگ شدند اما پس از مدت ها نبرد هر دو طرف به وسیله دیگری متوقف شد و هیچ کدام قادر مغلوب کردن طرف دیگر نبودند. قدرت گرفتن دولت آشور در بين النهرين در 1258 قبل از میلاد هیتی ها را مجبور به امضاي پيمان صلح با مصر کرد. با اين حال، حکومت آنها مدت زیادی نپایید و وقتی که قبایل لوین (luwian)، بریگس (bryges) و کسکس (kaskas)، هتوسا (hattusa) پایتخت هیتی ها را در 1180قبل از میلاد به آتش کشیدند به پایان راه خود رسید. چند قرن بعد از تاراج هتوسا، هیتی ها به طور کامل از صفحه روزگار محو شدند.
آشور و بابل جدید
به نظر می رسد آشور در نيمه اول هزاره دوم قبل از میلاد در شمال بين النهرين توسعه خود را آغاز کرده و با شکست دادن هیتی ها بیشتر بين النهرين را فتح کرده باشد. امپراطوری آشور در پايان هزاره سلطه اش را به لوانت (مدیترانه شرقی) و بخش هایی از کردستان ايران نیز گسترش داد. با این حال، شورش های مکرر در مصر آشور را تضعیف کرد. وقتی که مردمانی جدید، یعنی مادها و پارس ها، به ایران کنونی مهاجرت کردند، به آشور حمله و تمدن آن را نابود کردند. آشور تا 602 قبل از میلاد بر بین النهرین حکومت کرد تا این که آشور- اوبالیت (Asur-uballit)، آخرین حاکم آشور از بابلی ها شکست خورد. از آن به بعد بابل با پادشاهانی مانند نبوپولاسار و نبوکد نصر بر بیشتربین النهرین حکومت کرد تا این که در 539 قبل از میلاد یعنی زمانی که کوروش بابل را فتح کرد به استقلال بین النهرین پایان داده شد.
تمدن زاینده رود
در هزاره پنجم پیش از میلاد، هنگامی که دولت - شهرها در بین النهرین ظاهر می شدند، تمدن زاینده رود نیز در ساحل زاینده رود در حال شکوفایی بود. استان های کنونی اصفهان، چهار محال و بختیاری و یزد در مرکز ایران، در قلب تمدن زاینده رود قرار داشتند. اصفهان از بسیاری جهات، یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان در نظر گرفته می شود.افسانه ها و روایات قومی محلی درباره این شهر وجود دارد و پژوهش های باستان شناسی نیز بقایای یک شهر دفن شده را نمایان کرده. باور بر این است که این شهر در نتیجه جنگ و قحطی نابود شده است.
تپه سیلک مثالی از یک سکونت گاه مربوط به تمدن زاینده رود است. سیلک همچنین قدیمی ترین زیگورات جهان را دارد که به وسیله جانشینان مردم زاینده رود یعنی عیلامی ها درحدود 2900 قبل از میلاد ساخته شد. فرهنگ چشمه (Cheshma) در جنوب شرقی تهران و فرهنگ حصار برخی از عناصر دیگر تمدن زاینده رودند.
در دسامبر 1385، سفال ها و عناصر تزئینی دیگری در نزدیکی شهرستان بم یافت شد که شباهت قابل توجهی به آثار موجود در تپه سیلک دارد. باور بر این است که این مکان که منطقه ای بیش از 300 هکتار را فرا می گیرد بزرگ ترین مکان باستان شناسی پیش از تاریخ ایران باشد.
 
بالا پایین