Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

10 حقیقت جالب درباره خواب دیدن

  • نویسنده موضوع Ops
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı روانشناسی سلامت
Konu Başlığı 10 حقیقت جالب درباره خواب دیدن
نویسنده موضوع Ops
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Ops

Ops

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Jan 24, 2014
ارسالی‌ها
10,600
پسندها
3,164
امتیازها
113
محل سکونت
AhWaZ
تخصص
SheYtOni
دل نوشته
:)
بهترین اخلاقم
MehRabOni
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

خواب های ما می توانند جذاب، هیجان انگیز، وحشتناک و یا فقط ساده و عجیب باشند. اینها اطلاعاتی است که محققان درباره خواب های ما کشف کرده اند.
1. همه خواب می بینند
مردان خواب می بینند. زنان خواب می بینند. کودکان هم خواب می بینند. حتی کسانی که ادعا می کنند خواب نمی بینند هم خواب می بینند. در واقع، پژوهشگران دریافته اند که آدم ها معمولاً در طول شب چند خواب می بینند که هر یک بین 5 تا 20 دقیقه به طول می انجامد. در مدت عمر، افراد به طور متوسط ​​شش سال را خواب می بینند!

2. اما چرا بیشتر خواب هایتان را فراموش می کنید
بر اساس برآوردهایی که به وسیله محققی به نام جی. آلن هابسون انجام شده 95 درصد از تمام خواب ها به سرعت و در مدت کوتاهی پس از بیدار شدن فراموش می شوند. چرا سخت است که خواب هایمان را به خاطر بیاوریم؟ براساس یک نظریه، تغییراتی که حین خواب در مغز به وجود می آید از پردازش اطلاعات و ذخیره سازی آنها به گونه ای که برای شکل گیری خاطره مورد نیاز است حمایت نمی کند. اسکن مغز افراد خواب نشان داده که لوب فرونتال در طول خواب رم (rem) یعنی مرحله ای که در آن خواب می بینیم، غیر فعال است. لوب فرونتال منطقه ای که نقش کلیدی در شکل گیری خاطره بازی می کند.


3. همه خواب ها رنگی نیستند
در حالی که حدود 80 درصد از تمام خواب ها رنگی هستند، درصد کمی از افراد ادعا می کنند تنها خواب سیاه و سفید می بینند. در یک مطالعه کسانی که در حال خواب دیدن بوده اند را بیدار کردند و از آنها خواسته شد تا رنگ هایی که با خواب هایشان مطابقت داشته را از نمودار انتخاب کنند، آنها بیشتر رنگ های ملایم پاستل را انتخاب کردند.

4-مردان و زنان خواب های متفاوتی می بینند
محققان دریافته اند موقعی که پای محتوای خواب ها به میان می آید، تفاوت هایی بین مردان و زنان وجود دارد.

به گفته یک محقق خواب به نام ویلیام دمهوف، خواب های زنان کمی طولانی تر است و شخصیت های بیشتری دارد. در خواب های مردان، مردان دو برابر زنان ظاهر می شوند در حالی که زنان در مورد هر دو جنس به یک میزان خواب می بینند.

5. حیوانات هم احتمالاً خواب می بینند
آیا تا به حال سگی را دیده اید که در حال خواب دمش را تکان می دهد و یا پاهایش را در حالی که خواب است حرکت می دهد؟ با اطمینان نمی توان گفت که حیوانات واقعاً خواب می بینند، اما محققان بر این باورند که این احتمال وجود دارد که جانوران هم خواب ببینند. درست مثل انسان ها، حیوانات هم از مراحل خواب عبور می کنند. در یک مطالعه، به یک گوریل زبان اشاره به عنوان یک وسیله ارتباطی آموزش داده شد. در یک مورد گوریل تصاویر خواب را نشان داد که احتمالاً نشان می دهد تجربه خواب دیدن داشته.

6. شما می توانید خواب هایتان را کنترل کنید
خواب شفاف خوابی است که با این که خودتان در خوابید اما آگاهید از این که در حال خواب دیدن هستید. در این نوع خواب، اغلب می توانید محتوای خوابتان را «هدایت» و یا کنترل کنید. تقریباً نیمی از افراد می توانند تجربه دست کم یک نمونه از رؤیای شفاف را به یاد بیاورند و برخی از افراد قادرند بیشتر رؤیاهای شفاف ببینند.


7. احساسات منفی در خواب ها معمول ترند
طی یک دوره بیش از چهل ساله، محققی به نام کالوین اس هال بیش از 50000 رؤیا را از دانشجویان کالج جمع آوری کرد. این گزارش ها در طول دهه 1990 میلادی در دسترس عموم قرار گرفت. شمارش خواب ها نشان داد که در طول خواب دیدن ها احساسات زیادی از شادی گرفته تا ترس تجربه می شوند. شایع ترین احساساتی که در خواب تجربه می شود اضطراب است و احساسات منفی به طور کلی بسیار شایع تر از احساسات مثبت بود.


8. افراد نابینا خواب می بینند
افرادی که بینایی شان را قبل از سن پنج سالگی از دست داده اند معمولاً در بزرگسالی خواب های بصری ندارند، اما با این حال خواب می بینند. با وجود این که نابینایان تصویری ندارند، اما خواب هایشان به همان پیچیدگی و زنده بودن خواب کسانی است که می بینند. درواقع خواب های افراد نابینا معمولاً شامل اطلاعاتی از حواس دیگر به جز احساسات بصری است. یعنی شامل اطلاعاتی از صدا، لامسه، چشایی، شنوایی و بویایی است.


9. شما در طول خواب هایتان فلج می شوید
خواب رم، مرحله ای از خواب که طی آن خواب دیدن رخ می دهد، با فلج عضلات ارادی مشخص می شود. این پدیده شما را از عملی کردن خواب هایتان باز می دارد. در واقع، به دلیل این که نورون های حرکتی تحریک نمی شوند، بدن شما حرکت نمی کند.


در برخی از موارد، این فلج شدن می تواند به حالت بیداری، حتی تا ده دقیقه پس از بیداری، منتقل شود. این شرایط به عنوان فلج خواب شناخته می شود. آیا تا به حال از خواب وحشتناکی بیدار شده اید و خود را قادر به حرکت ندیده اید؟ در حالی که این تجربه می تواند ترسناک باشد، اما کارشناسان می گویند که این وضعیت کاملاً طبیعی است و مدت چند دقیقه یعنی تا زمانی که کنترل طبیعی ماهیچه برگردد طول می کشد.


10. بسیاری از خواب ها جهانی هستند
در حالی که خواب ها اغلب به شدت تحت تأثیر تجربیات شخصی ما قرار می گیرند، محققان دریافته اند که تم های خاصی در فرهنگ های مختلف مشترکند. به عنوان مثال، مردم سراسر جهان خواب هایی درباره تعقیب، مورد حمله واقع شدن یا سقوط دارند. خواب های مشترک دیگر شامل رویدادهای مدرسه، احساس یخ زدن و قادر به حرکت نبودن، دیر رسیدن، پرواز و عریان بودن در انظار عمومی است.
 
بالا پایین