Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

فلوئوريت (فلوئورين)

اطلاعات موضوع

Kategori Adı گرایش های زمین شناسی
Konu Başlığı فلوئوريت (فلوئورين)
نویسنده موضوع *JujU*
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan *JujU*

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

فلوئوريت (فلوئورين)
نام اين کاني که به فلوئوراسپار نيز معروف است از واژه يوناني به معني جريان يافتن گرفته شده است و دليل آن نيز ذوب شدن سريعتر اين کاني نسبت به ساير کانيها است. فلوئورين با ترکيب شيميايي CaF2 در گروه هاليدها قرار داشته و به رنگهاي زرد، سبز، بنفش، آبي، صورتي، قهوه اي، سياه و بي رنگ ديده مي شود.

محيطتشکيلفلوئوريت
فلوئوريت هم راه با رگه هاي هيدروترمالي و در کنار کانيهايي مثل گالن، اسفالريت، کوارتز، کلسيت، باريت و نقره تشکيل مي شود . عيار اين رگه ها بين 25 تا 65 درصد است. اين کاني همچنين با سنگهاي آذرين دروني از نوع اسيدي مثل گرانيت، گرانوديوريت و پگماتيت ديده مي شود . فلوئوريت مم کن است در کنار چشمه هاي آب معدني با حرارت خيلي بالا نيز تشکيل شود . فلوئوريت به صورت استراتيفورم (چينه سان) در داخل سنگهاي کربناته ديده مي شود (امريکا و مکزيک ). کانسارهاي فلوئوريت همراه با سنگهاي آلکالن، فوق آلکالن و کربناتيت نيز مشاهده مي شود . فلوئوريت م ي تواند پس از شستشوي ساير کانيهاي موجود در سنگهاي فلوئورين دار به صورت غني شده و بر جاي مانده تشکيل شود.

کاربردهايفلوئوريت
فلوئوريت توسط يونانيان قديم براي ساخت ظروف تزئيني مثل فنجان، ليوان و سطح ميزها استفاده مي شده است . سه مصرف عمده فلوئورين در ص نايع توليد اسيد فلوئوريک (HF)، سراميک و متالورژي است . بيش از 50 درصد توليد کاني فلوئوريت در جهان در صنايع شيميايي و براي توليد اسيد هيدروفلوئوريک مصرف مي شود .
خلوص اين نوع فلوئوريت بايد حداقل 97 درصد باشد. حدود 40 درصد توليد فلوئوريت نيز به عنوان کمک ذوب د ر صنايع ذوب فلزات به کار برده مي شود . عيار اين نوع فلوئوريت بايد 60 درصد باشد . ميزان مصرف فلوئوريت در اين صنعت بين 1 تا 10 کيلوگرم در تن است . فلوئوريت باعث رواني بيشتر سرباره شده و موجب سهولت انتقال گوگرد و فسفر به سرباره مي گردد.
از فلوئوريت در ساخت شيشه ، فايبرگلاس ، عدسي و مواد آرايشي استفاده مي گردد. در صنايع کوزه گري، ميناکاري و سراميک نيز از اين کاني استفاده مي شود . خلوص اين نوع فلوئوريت بين 95 تا 96 درصد است. از فلوئوريت براي تهيه کريوليت صنوعي Na3AlF6 که براي ذوب آلومينيم اساسي است استفاده مي شو د. فلوئوريتهاي خوش رنگ و شفاف مي توانند به عنوان کاني زينتي مورد استفاده قرار گيرند.

کشورهايتوليدکننده
از کشورهاي توليدکننده فلوئوريت مي توان به مکزيک، شوروي سابق، افريقاي جنوبي، و توليد جهاني فلوئوريت در سال 1996 درچين، فرانسه، انگلستان، هند، ايتاليا، مغولستان، آلمان و امريکا اشاره نمود. ميزان ذخيره و توليد جهاني فلوئوريت در سال 1996 در شکل زير نشان داده شده است. در ايران نيز چند معدن فلوئوريت وجود دارد که توليدات آنها اغلب به کارخانه هاي ذوب فلزات مثل ذوب آهن اصفهان منتقل مي شود . از جمله اين معادن مي توان به معادن فلوئوريت در استانهاي اصفهان، خراسان و سمنان اشاره نمود.


منبع:egeology.blogfa.com
 
بالا پایین