Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

زیرکن و کاربردهای آن

اطلاعات موضوع

Kategori Adı گرایش های زمین شناسی
Konu Başlığı زیرکن و کاربردهای آن
نویسنده موضوع *JujU*
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan *JujU*

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

زیرکن
تصور می شود که نام زیرکن از کلمات فارسی زر به معنی طلا و گون به معنی ر نگ گرفته شده است . این کانی با ترکیب شیمیایی ZrSiO4 دارای سختی 5/7 بوده و به رنگهای خاکستری، سبز، قهوه ای، قرمز، زرد، نارنجی و بی رنگ دیده می شود.
محیطپیدایشزیرکن
زیرکن در سنگهای آذرین درونی اسیدی مثل گرانیت، پگماتیت، گرانودیوریت، آلکالی گرانیت، س ینیت و مونزونیت دیده می شود . این کانی در سنگهای دگرگونی مثل مرمر، گنیس و شیست نیز دیده می شود . به علت پایداری زیاد و وزن مخصوص بالا به صورت پلاسری در ماسه های ساحلی و رودخانه ای تجمع می یابد.

کاربردهایزیرکن
اکسید زیرکنیم یکی از دیرگدازترین مواد شنا خته شده در دنیا است . به علت داشتن نقطه ذوب بالا، ضریب انبساطی کم، خنثی بودن از نظر شیمیایی و هدایت حرارتی، در پوشش داخلی کوره ها و تهیه پاتیلهای مخصوص ذوب فلزات از زیرکن استفاده می شود. 25 درصد تولید زیرکن جهان در این بخش مصرف می شود . از زیرکن در صنایع س رامیک سازی ( 51 درصد)، ساخت شیشه های آزمایشگاهی، لامپهای فلاش دوربینهای عکاسی، ساخت شمع اتومبیل، حرارت سنج، ساخت راکتورهای اتمی و تهیه عنصر هافنیم استفاده می گردد.
به خاطر سختی نسبتاً زیاد از ماسه های زیرکنی در صنایع ساب و صیقل و شستشوی ماسه ای استفاده می شود . از زیرکنهای خوش رنگ برای مصارف زینتی استفاده می شود.


مهمترینکشورهایتولیدکنندهدنیا
استرالیا، برزیل، مالزی، امریکا و افریقای جنوبی از مهمترین تولید کنندگان زیرکن در جهان هستند . در شکل زیر کانسارها و معادن زیرکن جهان نشان داده شده است . زیرکنهای قیمتی در ماسه های رودخانه ای سریلانکا، کوههای اورال، استرالیا، ماداگاسکار، برزیل و ایالت فلوریدای امریکا استخراج می شود.
منبع:egeology.blogfa.com
 
بالا پایین