Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

معدن طلاي ساري گوناي ( داشکسن سابق )

اطلاعات موضوع

Kategori Adı گرایش های زمین شناسی
Konu Başlığı معدن طلاي ساري گوناي ( داشکسن سابق )
نویسنده موضوع *JujU*
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan *JujU*

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

معدن طلاي ساري گوناي ( داشکسن سابق )
انديكس ساري گوناي ( داشکسن سابق ) Au/Sb ( طلا، آنتيموان ) تقريبا در 60 کيلومتري شمال غرب شهر همدان در ورقه 100000/1 زمين شناسي كبودر آهنگ، در گوشه ي جنوب شرقي استان کردستان (شهرستان تورك نشين قروه) واقع است. اولين مطالعات شناسايي در مي و آگوست 1999 به کشف يک سيستم هيدروترمال مهم به وسعت 16 کيلومتر مربع همراه با کاني زايي طلا، آنتيموان و آرسنيک به سن اليگوميوسن در داخل داسيت و آندزيت پورفيري و توف هاي آتشفشاني انجاميد. از مطالعات مقدماتي دانسته شد که نشانه هايي از سيستم طلاي اپي ترمال غني از سولفيد ديده مي شود. يک توافق همکاري با CeCe و برنامه ي اکتشافي در مارس 2000 امضا شد. نام پروژه از داشکسن به ساري گوناي در اوايل 2004 تغيير کرد، چرا که اين نام براي منطقه ي حاوي تمرکز اصلي کاني زايي بيشتر کارايي دارد. يک شرکت جديد ايراني با نام شرکت معدن کاري زرکوه در ژانويه ي 2004 تاسيس شد و هدف اصلي آن بررسي وتوسعه ي پتانسيل و معدن کاري درکانسار طلاي ساري گوناي بود. زرکوه متعلق به ريوتينتو( 70 درصد ) و CESCO ( 30 درصد ) مي باشد.
کارهاي اکتشافي سطحي انجام شده توسط ريوتينتو و سسکو در نيمه ي اول 2000 به کشف موفقيت آميزآنومالي خاک طلادار به وسعت 1300m در 400m در ساري گوناي منجر شد و به علاوه چندين آنومالي کوچکتر شامل آنومالي 450 در 150 متر در دامنه ي شمالي غربي کوه آق داغ نيز شناسايي گرديد.
حفاري هاي بعدي انجام شده در مناطق آنومالي دار از اواخر 2000 تا اواخر 2002 ، درمجموع 38 چاه، موجب شناسايي ذخيره ي قابل توجه طلاي ساري گوناي و نشانه هاي کاني زايي در رگه ي 11 و آق داغ گرديد. حفاري هاي انجام شده تا کنون به صورت موفقيت آميزي به کشف يک توده با 1200 متر طول و حداکثر تا 600 متر عرض و عمق حداقل 350 متر در منطقه ي اصلي ساري گوناي انجاميده است. اين پهنه ي کاني زايي در عمق همچنان ادامه دارد. مطالعات متالوژي، پتروگرافيکي و کاني شناسي مختلف براي درک کاني زايي انجام شده است.
کاني زايي طلا همراه با پيريت هاي ريز دانه تيره تا خاکستري بوده و همراهي رالگار و ارپيمان و سيليسي شدن متوسط تا شديد با آن وجود دارد. دگرساني شديد ايليتي و فنريتي ( سريسيت غني از Fe و Si ) نيز معمولا به خوبي در پهنه ي کاني زايي توسعه يافته است.
در سال 2002 ، فاز سوم حفاري به شناخت بهتر منطقه ي کاني زايي ساري گوناي کمک کرد. کاني زايي قابل توجه در مغزه هاي حفاري حاکي از پيوسته بودن کاني زايي اصلي بين چاه ها داشت. فاز چهارم حفاري در ساري گوناي در 2003 انجام شد. در اين فاز هدف از عمليات به دست آوردن واريوگرام واقعي ساري گوناي با حفر يک سري از چاه ها در مقاطع به طول 33 متر در راست و دور از مقاطع قبلي بود، هر چند اين برنامه براي توسعه ي واريوگرام کافي نبوده و حفاري متراکم تري نياز بود. در انتهاي 2003 در حدود 37/17970 متر حفاري انجام شده بود.
محاسبه ي ذخيره در نوامبر و دسامبر 2003 با استفاده از همه ي داده هاي حفاري و داده هاي نمونه هاي ترانشه اي موجود در آن زمان انجام گرفت ( شامل داده هاي حفاري با فاصله ي 33 متر ) به دليل ابهامات فراوان باقي مانده از جمله پارامترهاي به کار برده شده در محاسبه ي ذخيره، سه ذخيره ي متفاوت با سه روش مختلف به دست آمد. ذخيره هاي محاسبه شده عبارت بودند از 215 ميليون تن از طلاي 76/1 گرم بر تن، 270 ميليون تن از طلاي 63/1 گرم بر تن و 242 ميليون تن از طلاي 10/2 گرم بر تن. بنابراين مقدار گرد شده 230-220 ميليون تن طلاي 2 گرم بر تن بود.
براي به دست آوردن يک واريوگرام واقعي از منطقه ي اصلي ساري گوناي، ريوتينتو با مشارکت تيم پروژه ي زرکوه برنامه ي حفاري بسيار دقيق تري را با شبکه ي 36 خفاري با فاصله ي 20 متر طرح کرد.
اين حفاري در 2004 به مقدار 05/10882 متر انجام شد. بررسي هاي انجام شده آماري از اين حفاري ها، مقادير قابل توجهي طلا را نشان مي دهد. تخمين هاي انجام شده بر حفاري هاي مجاور در مقايسه با مقادير طلاي استنتاج شده در مقياس وسيع، به طور کلي بسيار مشابه هستند، با اين حال در مقايسه ي پهنه هاي باريک بين حفاري ها، اختلاف هاي آشکار غير معمول نيستند. اين داده ها در اختيار خدمات فني ريوتينتو ( RTTS ) قرار گرفته يا تحليل هاي زمين آماري جهت محاسبه ي واريوگرام هاي معقول و در نتيجه عيار ذخيره را انجام دهد.
همچنين حفاري هاي تکميلي انجام شده در سال 2004 در ساري گوناي اطلاعات بيشتري براي محاسبه هاي ذخيره در آينده در اختيار گذارده است.
بررسي هاي انجام شده با استفاده از حفاري هاي تعييني ( تکميلي ) با مدل پيش بيني شده ي ساري گوناي از نظر آغاز و انتهاي پهنه ي کاني زايي مورد انتظار کاملا تطابق دارد. چندين حفاري اکتشافي نيز براي آزمون آنومالي هاي اصلي اطراف ساري گوناي صورت گرفت.
چاه نگاري تصويري اين حفاري ها نشان مي دهد که پهنه هاي کاني زايي طلا احتمالا در Wolf Hill ( شمال شرق ساري گوناي ) وجود دارد ولي در کوه ني بند( شمال شرق ساري گوناي ) آثار آن وجود ندارد. در آخرين روز تهيه ي گزارش ( 30 سپتامبر ) 55/16678 متر طي برنامه ي چهارم حفاري انجام شده که کل حفاري هاي ساري گوناي را به 92/34648 متر مي رساند.
همه ي داده هاي حفاري از 2004-2000 در آخرين سه ماه سال 2004 به RTTS تحويل و تخمين ذخيره ي جديد در اوايل 2005 انجام مي شود.
نتايج متالوژي
يک مطالعه ي متالوژي نشان داد که فرآوري طي دو مرحله ( تکليس مستقيم و تکليس کنسانتره ي سولفيد ) در انواع مخلوط سولفيد و کانه ي سولفيد مي تواند بازيافت طلا را به طور محسوسي افزايش دهد. از به کارگيري روش تلفيقي فرآوري 82/6% بازيافت ميانگين طلا به دست مي آيد که در مقايسه با تکليس مستقيم 26/3% و در مقايسه با شناورسازي 26% بيشتر است.
مطالعه ي نمونه هاي مغزه ي تاليوم دار نشان داد که تاليوم به صورت فاز مجزاي سولفيدي Tlsb ، احتمالا به صورت کاني پاراپيروتيت تشکيل شده است. اين کاني ظاهرا به صورت باريکه هاي بسيار ريزدانه روي پيريت و پيريت هاي آرسنيک دار و به صورت درهم رشدي با ارپيمان و رالگار و درهم رشدي ريزدانه روي اسفالريت رخ داده است. دليل طبيعت بسيار ريزدانه ي کاني تاليوم دارو همراه ذاتي آن با سولفيدها چشم انداز برداشت آن طي فرآوري ضعيف است.
نتايج ژئوشيميايي
پتانسيل محدودي براي استفاده از همراهي Au-Hg-As-Sb-Tl به عنوان پوشش هموار مناطق کاني زايي طلا وجود دارد، چرا که همراهي هاي عنصر چنان نزديک به طلا وجود دارد که بيشتر حالت نوين نسبت به طلاي خام نشان مي دهد. با اين وجود شاخص Hg+AS+Sb+Tl مي تواند نشانگر قوي از کاني زايي طلا باشد.
هيچ علامت ژئوشيميايي از پراکنش عيار طلا بين بلوک هاي پرعيار شمالي و جنوبي وجود نداشته که اين امر نشان از عدم وجود مبنايي براي جدايش دو بلوک است.
همراهي قوي Cu-Mo در داده ها از نظر مکاني به سمت شمال غرب متمرکزبوده و بلافاصله در مجاورت کاني زايي طلا است. آزمايش هاي حفاري توصيه مي شوند.
يک همراهي بين Co-Ni-Zn در داده ها مشاهده مي شود که در منطقه ي سولفيدي قوي تراست و ممکن است به طور گسترده با کاني زايي طلا همراه باشد ولي تحت کنترل ذاتي آن نباشد. شناخت يک کنترل زمين شناسي واضح در آن مورد مشکل است.
نتايج زيست محيطي
- نتيجه ي بررسي هاي ژئوشيميايي در دوره ي گزارش نشان داد که مسئله ي پتانسيل خطر زه کشي در پروژه ي ساري گوناي وجود دارد. بر اساس نمونه هاي تهيه شده براي آزمايش ژئوشيمي تقريبا همه ي کانسنگ، اغلب کانسنگ کم عيار و نيمي از سنگ هاي باطله قابليت اسيد زايي به درجات مختلف را دارند. سطح پتانسيل اسيد زايي در صورتي که مواد به مدت طولاني انباشته نشوند مشکلساز نخواهد بود.
نمونه هاي اوليه ي آب هاي زيرزميني از 13 چاه آب که در 2004 حفر شده و اطلاعات مميزي ذخاير آب منطقه ي ساري گوناي با يکديگر تلفيق خواهند شد تا مبناي اطلاعاتي ذخاير آب هاي زير زميني ساري گوناي را تشکيل دهند.
بسيار حياتي است که تاثير هر گونه عمليات در ساري گوناي در خلال آينده بر سطح و کيفيت آب هاي زيرزميني منطقه شناخته شود.
Ali Fazeli = egeology.blogfa.com
 
بالا پایین