Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

کودک و رسانه

  • نویسنده موضوع *JujU*
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı کودک و رسانه ها
Konu Başlığı کودک و رسانه
نویسنده موضوع *JujU*
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan *JujU*

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

برنامه های ماهواره خصوصا شبکه های فارسی زبان تاثیرات ناخوشایندی از جمله تغییر در برخوردها و رفتارهای فرزندان، تمایل به ارتباط با جنس مخالف و غیره را دارد. برای اثبات این موضوع کافی است سری به آمارهای موجود در اثرسنجی برنامه های ماهواره ای بزنید.
در این یادداشت به نحوه آموزش و همچنین چگونگی استفاده کودکان از سه رسانه ماهواره، اینترنت و لوح فشرده پرداخته شده است.

ماهواره

ماهواره به عنوان یکی از وسایل ارتباط جمعی است که در کشور ما علی رغم ممنوعیت قانونی آن توسط خانواده ها مورد استفاده قرار می گیرد.این وسیله ارتباطی دارای تنوع و تعدد محتوا است که بخشی از این محتوا مربوط به کودکان و نوجوانان است ضمن اینکه در میان برنامه های سایر کانال ها نیز برنامه هایی برای کودکان پخش می گردد. برنامه هایی که برای کودکان پخش می شود می تواند شامل کارتون، فیلم سینمای و گاهی سریال باشد.محتوای این برنامه ها باتوجه به نوع شبکه تغییر می کند و از آنجایی که بیشتر مخاطبان ایرانی از شبکه های فارسی زبان استفاده می کنند و اغلب هیچ توجهی به نوع مصرف کودکانشان ندارند؛ رعایت نکاتی در این امر ضروری به نظر می رسد.
تا می توانید از ورود ماهواره به خانواده بپرهیزید.

برنامه های ماهواره خصوصا شبکه های فارسی زبان تاثیرات ناخوشایندی از جمله تغییر در برخوردها و رفتارهای فرزندان، تمایل به ارتباط با جنس مخالف و غیره را دارد. برای اثبات این موضوع کافی است سری به آمارهای موجود در اثرسنجی برنامه های ماهواره ای بزنید.

اگر در منزل ماهواره دارید موارد زیر را درباره کودکان رعایت کنید.

برخی از کانال ها را به طور کامل از دسترس کودکان خارج نمایید. برای نمونه، بدون اطلاع کودکان آن ها را قفل نمایید. تنظیمات سیستم را خودتان در اختیار بگیرید و تنظیم نمایید، گاهی ممکن است چینش کانال ها دسترسی را کاهش دهد.در برابر کودک، حرکات عجیب و تعجب برانگیز، هنگام مشاهده برنامه خاصی انجام ندهید.از برخورد سلبی بپرهیزید. به زبان کودکانه، از ویژگی های کانال های مناسب کودکان تعریف کنید. دلایلتان را برای کودک توضیح دهید .حتی الامکان زمان مشخصی را برای استفاده از ماهواره برای کودک در نظر بگیرید. اختیار تام به وی ندهید، کودک نباید حس کند در دیدن تمامی برنامه ها اختیار و آزادی عمل دارد.در حضور وی از تماشای برنامه های بزرگسالان (حتی استفاده از ماهواره) بپرهیزید.

اینترنت

امروزه آموزش کودکان در مدارس با اینترنت عجین شده و همچنین اینترنت در سایر بخش های زندگی کودکان به دلیل گسترش تکنولوژی وارد شده است. نکاتی که در ذیل می آوریم مواردی است که رعایت آن ها پیشنهاد می شود.

از کودکانتان در آشنایی با تکنولوژی عقب نمانید.

یکی از مشکلات جدی پدرها و مادرها عدم آشنایی با تکنولوژی هایی است که کودکان با آن درگیرند، این عدم آشنایی سبب می شود که والدین نتوانند کنترل کافی و نظارت مناسب را برکودکان داشته باشند. برای این کار کتاب های مختلفی وجود دارد. همچنین گاهی می توانید از خود فرزندتان بخواهید که به شما آموزش استفاده از اینترنت را بدهد، مثلا می توانید انجام کارهای اداریتان را برای یادگیری بهانه کنید و یا مادران می توانند آموزش آشپزی و یا حتی آشنایی با مدل های جدید لباس را بهانه نمایند. از برنامه های آموزشی تلویزیون و خصوصا شبکه آموزش درباره رایانه و اینترنت غافل نشوید.

مانع از ورود تکنولوژی به خانه نشوید.

سعی کنید حضور کودکان در کافی نت ها را به حداقل برسانید. به هیچ عنوان به طور سلبی با ورود تکنولوژی به خانه مخالفت نکنید بلکه هوشمندانه آن را وارد خانه نمایید و تحت کنترل در آورید. چرا که این مخالفت شما سبب عدم دسترسی نمی گردد بلکه موجب مراجعه کودکان به جایی غیر از خانه می شود. خروج کودک از خانه و حضور در اماکنی نظیر کافی نت ها، کنترل و نظارت شما را بسیار بیشتر پایین می آورد.

چینش را به گونه ای قرار دهید که بتوانید مانیتور را ببینید.

دکور منزل و نحوه قرار دادن مانیتور به گونه ای تعبیه کنید که برآن نظارت داشته باشید و آن را در اتاق و دور از چشم نگذارید. مثلا مانیتور را روبروی ورودی اتاق فرزندتان بگذارید .

آموزش های دینی و همچنین تکنولوژیک را جدی بگیرید.

در حالی که به کودکانتان مسائل دینی را با محوریت رفتار گرایی آموزش می دهید، او را برای ورود به سایت های مفید و آموزشی راهنمایی کنید. حتما از روحانیونی که به اینترنت آشنا هستند کمک بگیرید چرا که آن ها هم در زمینه تکنولوژی آشنا هستند و هم در زمینه آموزش مسائل دینی می توانند به شما کمک نمایند. برای این کار می توانید از کتاب های آموزشی و معرفی سایت ها و وبلاگ ها بهره بگیرید و آن ها را به وی هدیه دهید.از طریق دوستانتان سایت های مفید را بپرسید و در کنار او برای مدتی به وبگردی در آن سایت ها بپردازید و همچنین از او بخواهید سایت هایی که می بیند را به شما نشان بدهد.با افزودن سایت های مخصوص کودکان در لیستFavorites برایشان یک محیط آنلاین شخصی ایجاد نمایید.از موتورهای جستجوی مخصوص کودکان مانند MSN Kids Search برای جستجوی موارد مورد نیاز استفاده کنید.ابزار فیلتر سازی اینترنت را مورد توجه قرار دهید.MSN Premium’s Parental Controls می تواند راهگشا باشد.یکی دیگر از ابزارهای مفید و کارآمد برای کنترل دسترسی فرزندان به اینترنت، نرم افزار قدرتمند iNet Protector است. استفاده از این نرم افزار بسیار ساده است و با امکاناتی که در اختیار می گذارد، نظارت و کنترل هوشمندانه را فراهم می کند.– به کمک ابزار پیشگیری از بروز پاپ آپ از کودک حمایت کنید. اکثر نمونه های ویندوز XPبروز شده، حاوی این قابلیت هستند. تولبار MSN هم می تواند کمک کند.البته به خاطر داشته باشید که نصب برنامه‌های فیلترینگ و بلوکه کردن تنها بخشی از طرح امنیتی اینترنت در خانه شما محسوب می شود. وجود آنها نباید باعث شود تا شما نگران و مراقب کودک خود نباشید.ضمنا برای استفاده از اینترنت قراردادی بین خود و فرزندتان داشته باشید و البته حریم خصوصی وی را محترم شمارید.با توجه به نکات بالا به گونه ای برخورد نکنید که کودک حس کند در حال کنترل است.

سی دی (لوح های فشرده)

لوح های فشرده و یا همان سی دی ها که محتوای مختلفی اعم از فیلم، کارتون، بازی و نرم افزاردارند؛ی کی از رسانه های مورد استفاده کودکان و نوجوانان می باشد. اکنون کمترین خانه ای را می توانید بیابید که درآن ویدیو سی دی و یا رایانه وجود نداشته باشد و حضور این ابزارها مقدمه حضور سی دی ها در خانه ها است. برای استفاده از این رسانه نکاتی را یادآور می شویم که امیدورایم بتواند به شما کمک نماید.

مطالعات رسانه ای خود ر افزایش دهید.

پدر یا مادر، هرکدام که بیشتر برای خرید سی دی اقدام می ورزند و با کودک و نوجوان در ارتباطند، مطالعه خود را در زمینه رسانه ها و خصوصا فیلم افزایش دهند. این موضوع در انتخاب صحیح کمک به سزایی می نماید و مانع انتخاب برخی از فیلم ها و کارتون های نامناسب می گردد. به روز باشید و برای فرزندانتان پیشنهاد داشته باشید و تا می توانید نگذارید به تنهایی انتخاب کند.لازم است شما با فیلم ها و کارتون های جدید آشنا باشید و فرزندتان را با مشورت به سمت فیلم ها و کارتون های مناسب هدایت کنید. البته او را در انتخاب مجبور نکنید. همچنین برای خرید سی دی کودک خود را تنها نگذارید.
به برچسب های روی لوح های فشرده دقت فرمایید.

متاسفانه بسیاری از خانواده در هنگام خرید سی دی توجه خاصی به برچسب های روی پاکت ها نمی نمایند و حال اینکه تولیدکنندگان براساس نوع محتوا این برچسب ها را برروی سی دی ها قرار می دهند و برای نمونه انتخاب فیلم یا بازی که روی آن +۱۴ یا +۱۶ یا +۱۸ درج گردیده است برای سنین پایین تر می تواند حاوی نکاتی باشد که برای وی نامناسب است.

منبع: سرسرا
به نقل از http://madarbanoo.com
 
بالا پایین