Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

کفش سنگنوردي

اطلاعات موضوع

Kategori Adı ورزش‌های مخاطره‌ آمیز
Konu Başlığı کفش سنگنوردي
نویسنده موضوع *JujU*
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan *JujU*

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

در کل کفشي وجود ندارد که مناسب تمام فعاليتهاي شما باشد. هر نمونه از انواع کفشهاي سنگنوردي براي فعاليت مخصوص طراحي و ساخته شده‎اند.


هر کدام مزايا، معايب و مشخصات خاص خود را دارند. بايد ببينيد که نياز شما چيست؟ ابتدا بايد تفاوت شيوه‎هاي سنگنوردي را ياد بگيريد و تشخيص بدهد که شما به کدام شيوه علاقمنديد. در صورتي که کفش مخصوص به آن شيوه از صعود را بپوشد. در هنگام به شما کمک بيشتري مي‎کند. (بلدرينگ، استقامتي، ديواره بلند، سرعتي و ...)مبتدي‎ها و تازه کارها مراقب باشيد تا کفشي نخرند که خيلي تنگ باشد. در اين صورت در هنگام صعود پا درد خواهيد داشت و تمرکز شما از بين مي‎رود (بيشتر سنگنوردي تفکر است) و گردش خون در پا محدود مي‎شود.انگشتهاي شما بايدCurl up باشد (نمي دانم يعني چه)؟انگشتهاي شما بايد تا اندازه‎اي، خيلي کم از نوک کفش جمع شود ولي نبايد لوله شود. اين روش باعث مي‎شود تا با قدرت بيشتري لبه‎گيري کنيد و گيره‎هاي اصطکاکي را لمس کنيد. اگر باعث مي‎شود کفش سنگ احساس ناخوشايندي داشته باشد، اما به آن عادت خواهيد کرد. کفش سنگنوردي بايد به طور کلي فيت پاي شما باشد يعني نه تنگ باشد نه گشاد.
اين که چقدر تنگتر باشد را شما بر اساس تجربه خواهيد آموخت و به نوع روش سنگنوردي شما بستگي دارد.ممکن است کفش تمرين شما با کفش مسابقه سايز متفاوتي داشته باشد. وقتي کفشهاي سنگ کش بيايند مي‎توانيد آنها را با جوراب پا کنيد.خم شدن با جوراب راحتتر است. مطمئناً بعد از تمرين و شروع سنگنوردي و يادگيري نوع کنترلها شما کفش مناسب بهتري را انتخاب خواهيد نمود.براي خريد کفش به سايز بسته بندي سازنده کفش دقت نکنيد، چرا که هر توليدکننده‎اي قالب پاي خودش را دارد و کفشهاي سنگ اغلب دستي توليد مي‎شوند و هيچ رابطه‎اي با سايز پاي شهري شما ندارد. بعضي از سازنده‎ها پيشنهاد مي‎کنند که يک سايز کوچکتر از پاي شهري شما باشد اما قالبها متفاوت است.بهترين راه پوشيدن چند نوع کفش از فروشندگان يا کفش دوستان و انتخاب سايز مناسب است مارکهاي مختلف و سايزهاي مختلف راه برويد و سپس انتخاب نماييد. گردش خون در هنگام تمرين 1 يا 2 ساعته اکثر پاي شما در کفش است مهم است. اين را هم بدانيد: چرمهاي بدون آستر نيم اينچ کش مي‎آيند، پس کمي تنگ‎تر بخريد (Abit) و چرمهاي آستردار کش نمي‎آيند (به اصطلاح جا باز نمي‎کند). کفشهاي با مواد ترکيبي نيز جا باز نمي‎کنند. براي اين نوع کفشها و آستردارها کفش را فيت پاي خود در فروشگاه انتخاب نماييد.

کفشهاي سنگنوردي و انواع آن
امروزه کفشهاي زيادي با مارکها و مشخصات مختلف وجود دارد مانند Sro… ،Mad Reek، Scarp و ... اين مهم است که شما مشخصات آنها را بدانيد و بفهميد چه قالبهايي دارند.Sole (کفي)دقيقاً زيره کفش شما را تشکيل مي دهد و اصطکاک لازم در يک سطح مشخص از سنگ يا گيره را فراهم مي‎کند. بعضي از زيره ها خاصيت چسبندگي بيشتري دارند.(Rand )لبهلايه از لاستيک که لبه کفش را تشکيل مي دهد.(Tongue )زبانهپوششي بين روي پاي شما و بند يا چسبهاي کفش. زبانه کفش بايد به اندازه‎اي نرم و راحت باشد که روي پا و قوزک پاي شما را اذيت نکند.(Heel )پاشنهپشت کفش و زيره عقب آن که پاشنه پاي شما را در خودش جاي مي دهد و البته ارتفاع لازم. اگر خيلي بلند باشد پاي شما فشار بيشتري را احساس مي‎کند. حلقه‎هاي بالاي پاشته (Heel Loop)به طور کلي در سنگنوردي کفشها يا تنگ هستند يا کيپ.
اين حلقه‎ها به شما کمک مي‎کند تا آنها را راحتر پا کنيد يا به کارابين ببنديد.(Lining/ Padding )آستر لبه ـ لايهبراي پوشيدن راحت‎تر که البته بعضي از کفشها ندارند.Lacing/ Lace )بند کفش ـ چسب)انواع مختلفي دارند. بندي، چسبي و کشيشايد اين اطلاعات ناچيز باشند اما در انتخاب کفش راحتتر به شما کمک خواهند کرد. اگر کفش را از توليدات سازندگان اروپايي يا آمريکايي مي‎خريد، حتماً به سايت آن شرکت رفته و مشخصات آن کفش را ملاحظه کنيد.متأسفانه در ايران به فرم پاي زنان و مردان توجه نمي‎شود و قالبهاي کفشهاي ورزشي يکي است. اما توليد کنندگان خارجي کفشهاي خود را چه در سنگنوردي و چه در کوهنوردي با قالبهاي مخصوص فرم بدن بانوان و آقايان جدا توليد مي‎کنند


منبع:eek:utdoorpersia.com
 
بالا پایین