Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

بندر هندیجان، بندری با قدمت ۳هزار ساله؛ «زهره خوزستان» نگینی در همسایگی خلیج‌فارس

اطلاعات موضوع

Kategori Adı استان خوزستان
Konu Başlığı بندر هندیجان، بندری با قدمت ۳هزار ساله؛ «زهره خوزستان» نگینی در همسایگی خلیج‌فارس
نویسنده موضوع Amirhoo3in
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Amirhoo3in

Amirhoo3in

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Dec 27, 2013
ارسالی‌ها
1,082
پسندها
910
امتیازها
113
محل سکونت
ساحل کارون
دل نوشته
زندگی آبراهی است به نام وفا,میریزد توی جویی به نام صفا,میرود به رودی به نام عشق,میریزد به دریایی به نام وداع:(
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

یکی از شهرهای تاریخی ایران با قدمتی بیش از ۳۰۰۰ سال، در جنوب شرقی استان خوزستان هندیجان نام دارد که به دلیل گذر رودخانه «زهره» از این شهر مناظر طبیعی زیبایی در شهر شکل گرفته است
یکی از شهرهای تاریخی ایران با قدمتی بیش از 3000 سال، در جنوب شرقی استان خوزستان و در 70 کیلومتری جنوب شرقی بندر ماهشهر و در شمال خلیج فارس هندیجان نام دارد که به دلیل گذر رودخانه «زهره» از این شهر مناظر طبیعی زیبایی در شهر شکل گرفته است.

در نزدیکی هندیجان آثار بندر تاریخی «مهرویان یا مهروبان» و شهر تاریخی ریواردشیر «قرار داشته‌است.» مهرویان «از دوره عیلامی تا قرن چهارم هجری و احتمالا تا مدت‌ها بعد نیز بندرتجاری مهمی بوده‌است که از طریق آن کالاهای سرزمین‌های دور و نزدیک و حتی کشور چین وارد منطقه می‌شد و نیز مشاهده شده که در شهر» ریواردشیر «کشتی می‌ساختند.

رودخانه زهره هندیجان با طول تقریبی 275 کیلومتر در سه استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان جریان دارد که از کوه «کنه دوده» استان فارس سرچشمه می‌گیرد. پس از ورود به خوزستان و گذشتن از «زیدون» و هندیجان به خلیج فارس می‌ریزد. متوسط آبدهی سالانه کل حوضه این رودخانه در محل ایستگاه دهملا برابر 83متر مکعب در ثانیه بر اورد شده است.

سد مخزنی چم شیر از جمله ظرفیت‌های ذخیره سازی، تنظیم و کنترل آب شناسایی شده در حوضه آبریز رودخانه زهره است که علاوه بر تولید انرژی برقابی در نیروگاه پای بدنه می‌تواند آب مورد نیاز برای بهره برداری کشاورزی در دشتهای زیدون، هندیجان و سردشت را تأمین کند.

لایروبی «زهره رود»

احمد جعفری نسب فرماندار هندیجان اظهار داشت: یک سری لنج‌های غرق شده در بستر رودخانه وجود دارد که با لایروبی رودخانه جمع آوری و علاوه بر آن نقاط حاصلخیز در مسیر پاکسازی لایروبی می‌شوند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات مردم وجود این نقاط است، گفت: رودخانه زهره پتانسیل تبدیل به منطقه گردشگری را دارد و البته اکنون به عنوان یکی از نقاط تفریحی شهرستان محسوب می‌شود.

فرماندار هندیجان بیان کرد: لایروبی این رودخانه می‌تواند سبب توسعه بندر سجافی گمرک هندیجان شود چرا که پس از ساحل سازی کشتی‌های بزرگ‌تر و لنج‌ها می‌توانند به راحتی پهلو بگیرند.

جذب گردشگر با سرمایه گذاری

سید حکمت موسوی اظهار داشت: استان خوزستان با توجه به شرایط اقلیمی مساعد، 4 فصل بودن، نزدیک بودن به خلیج فارس و تعدد قومیت‌ها از ظرفیت بالایی در جذب گردشگر برخوردار است.

وی افزود: خوزستان استانی پهناور و پرجمعیت که دارای سد‌ها، راه‌های مواصلاتی، آثار تاریخی و رودخانه‌های زیاد است به طوری که توانایی بالایی را برای جذب گردشگر دارد.

معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خوزستان بیان کرد: با وجود ظرفیت بالای خوزستان برای جذب گردشگر ولی مناسب نبودن زیرساخت‌ها، کمبود فضاهای خدماتی به گردشگران، گردوغبار از دلایل عدم روی آوری گردشگران به این استان است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین علل نامناسب بودن زیرساخت‌ها، کندی و ناتمام باقی ماندن بازسازی مناطق جنگ‌زده و بازگرداندن شرایط برای جذب گردشگر است.

موسوی با اشاره به برنامه‌های تبلیغاتی برای جذب سرمایه گذار گفت: امکانات ورزش و تفریح در خوزستان مناسب نیست ولی ظرفیت بالای این استان سبب شده برای جذب سرمایه‌گذار برنامه‌های تبلیغاتی داشته باشیم.

وی درباره سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری استان خوزستان اظهار داشت: با حمایت از سرمایه‌گذاری در این بخش سعی بر بهبود شرایط کنونی را داریم.

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان بیان کرد: هندیجان به‌دلیل قدمت تاریخی و گذر رودخانه زهره از اهمیت ویژه‌ای برای جذب گردشگر برخوردار است و باید از این ‌ظرفیت‌ها استفاده کرد.

وی لایروبی رودخانه زهره را گامی موثر در زیبا ساختن نمای رودخانه دانست و عنوان کرد: با رها سازی آب و ایجاد تفریح‌گاه‌های آبی می توان سهم هندیجان را از نظر گردشگری افزایش داد.











 
بالا پایین