Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

سرتو بالا کن!!!

  • نویسنده موضوع sting
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı روابط خانوادگی
Konu Başlığı سرتو بالا کن!!!
نویسنده موضوع sting
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan sting

sting

معـاون ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
27,708
پسندها
5,661
امتیازها
113
محل سکونت
تهـــــــــــران
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
کیسه بوکس
دل نوشته
اگه تو زندگی یکی از سیم های سازت پاره شد... آهنگ زندگیتو رو جوری ادامه بده هیچکس نفهمه به تو چی گذشت ، حتی اونیکه سیم رو پاره کرد!
بهترین اخلاقم
نــــدارم
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

خجالتی بودن برخی آدم‌ها نه تنها خودشان را آزار می‌دهد بلکه افرادی که در اطراف آنها هستند، به عنوان همکار، همکلاسی یا خانواده نیز اذیت می‌شوند. افراد خجالتی آنجا که باید حرفی را بزنند، نمی‌گویند و دقیقا جایی که باید یک کار را انجام ندهند، نمی‌توانند و در نهایت این رفتار آنها هم به خودشان و هم به دیگران آسیب می‌زند. برای شناخت افراد خجالتی عادت‌های رفتاری آنها را بشناسید، شاید خود شما هم در گروه آدم‌های خجالتی باشید. در این شماره با کمک پویا ودایع ،سخنران و مدرس زبان بدن برای شناخت زبان بدن افرادخجالتی مشورت کردیم.
خجالتی‌ها چگونه صحبت می‌کنند؟
خشک شدن دهان و عدم قدرت بلع هم از دیگر نشانه‌های ظاهری افراد خجالتی و کم‌روست که نمی‌توانند به دلیل خشک شدن دهان کلمات را ادا کنند و در صحبت کردن دچار تپق و لکنت خواهند شد؛ ادای کلمات به صورت بریده، بریده و کوتاه خواهد بود. خشک شدن سقف دهان و نیاز مکرر به نوشیدن آب از دیگر حالات فرد خجالتی و کم‌روست. خوردن ناخن نیز میان این افراد رایج است و معمولا برای کنترل استرس و داشتن آرامش از این حالات استفاده می‌کنند.
این رفتار در خانم‌ها، آقایان و گروه‌های مختلف جامعه مشترک است. مغز افراد خجالتی دائم در حال فعالیت و کنترل اندام است از این رو انرژی بیشتری مصرف می‌کند و بدن‌شان واکنش نشان می‌دهد؛ یکی از این واکنش‌ها عرق کردن دست و پا و گرم شدن بیش از حد دست‌ها و صورت است که همراه با برافروختگی صورت یا قرمز شدن لپ‌ها همراه است.
افراد خجالتی از تماس فیزیکی هراس دارند
آقایان خجالتی معمولا موقع ایستادن سعی می‌کنند کیف را جلو نگه دارند و در ایستادن سر را پایین می‌اندازند و با دستان و وسایل خود بازی می‌کنند. افراد خجالتی از تماس فیزیکی با دیگران هراس دارند و سعی می‌کنند تماس فیزیکی را با دیگران به حداقل برسانند. ترس از تماس فیزیکی با دیگران شایع‌ترین حالت است و می‌توان حتی موقع دست دادن با آنها این موضوع را حس کرد. معمولا دست دیگران را شل و بی‌حس می‌گیرند. لرزش دست‌ها و پاها معمولا هنگام صحبت کردن در جمع دیده می‌شود که اجتناب‌ناپذیر است و با بالا رفتن اعتماد به نفس این حالت‌ها کاهش خواهد یافت.
ترس برادر خجالتی بودن است
نتیجه خجالت تاثیر غیر قابل انکاری در زندگی روزمره افراد خجالتی دارد. این گروه نمی‌توانند دیدگاه‌ها و احساسات واقعی خودشان را بیان کنند و در نتیجه نمی‌توانند با دیگران ارتباط موثر و مفید برقرار کنند. رشد این افراد در محل کار و زندگی اجتماعی بسیار محدود می‌شود. نمی‌توانند کارهایی که به روابط عمومی بالا نیاز دارد، بر عهده بگیرند و در مقابل ناملایمات دیگران اغلب سکوت اختیار می‌کنند. ترس مهم‌ترین علت کم‌رویی و خجالت است که می‌توان با تمرین و مشاوره روانشناس این مشکل را حل کرد.
خجالتی‌ها و نگاه‌های‌شان
ارتباط چشمی ندارند و سعی می‌کنند به دیگران نگاه نکنند. از نگاه مستقیم ترس دارند و سعی می‌کنند وقتی با دیگران صحبت می‌کنند، سر را پایین بیندازند و دیگران را نگاه نکنند. افراد خجالتی هنگام صحبت کردن با دیگران، اغلب با موهای خود بازی می‌کنند تا بتوانند استرس خود را کنترل کنند. تنها بودن و گوشه‌گیری از دیگر نشانه‌های افراد خجالتی و کم‌روست و جمع کردن بازوها و دست‌ها در هم و کوچک کردن خود برای فرار از دیده شدن و استرس، ناشی از آن است. خود را بغل کردن از دیگر کارهایی هست که افراد کم‌رو انجام می‌دهند.

ویژگی‌های افراد خجالتی
افراد کم‌رو و خجالتی دارای مشخصات ظاهری منحصر به فردی هستند که می‌توانیم با نگاه دقیق، آنها را از دیگران تشخیص دهیم. افردای که دچار اعتماد به نفس پایین و کم‌رویی شدید هستند، معمولا در جمع دوستان یا ‌مهمانی‌ها دچار لرزش لب‌ها و دست‌ها می‌شوند. این لرزش، واکنش غیرارادی مغز در افراد خجالتی است که از ترس و استرس آنها نشأت می‌گیرد.
زبان بدن خجالتی‌ها
خجالتی‌ها معمولا گوشه‌های مجلس و جمع را برای نشستن یا ایستادن انتخاب می‌کنند و نمی‌خواهند در دید دیگران باشند تا کمتر معاشرت کنند و کمتر حرف بزنند. کم حرفی شایع‌ترین علامت در افراد خجالتی و کم‌رو است؛ کم حرفی آنها همراه است با استفاده بسیار کم از دست‌ها و بدن برای بیان احساسات خود یا پوشاندن صورت و لب‌ها با دست‌ها در مواقعی که دچار استرس بالا هستند. این افراد معمولا سر را پایین می‌آورند و دست را روی پیشانی یا روی لب‌ها حرکت می‌دهند. خانم‌ها معمولا دست را روی صورت نمی‌گذارند و با زیورآلات خود که به گردن یا گوش دارند، بازی می‌کنند. خوردن اجسام شخصی و جویدن آنها مانند دسته عینک و خودکار از عادت‌های این افراد است.
تفاوت زنان و مردان خجالتی
خانم‌های خجالتی معمولا نگاه‌های دزدکی و پرتکرار انجام می‌دهند تا دیگران را مورد بررسی قرار دهند. این کار معمولا به صورت پنهانی و در جایی انجام می‌شود که فکر و ذهن فرد خجالتی درگیر شخص یا موضوعی خاص است؛ آنها با نگاه کردن به دیگران به صورت کوتاه انتظار دارند دیگران صحبت را شروع کنند. خانم‌های خجالتی معمولا موقع ایستادن و نشستن کیف خود را بغل و سعی می‌کنند یک مانع با دیگران ایجاد کنند. این کار را با وسایل دیگر هم انجام می‌دهند یا هنگام ایستادن سعی می‌کنند کمی عقب‌تر از دیگران بایستند.
آیا خجالتی بودن درمان دارد؟
بهترین راهکار برای تغییر اساسی این است که این افراد به خود اجازه بدهند افکار و احساسات‌شان بروز کند. سعی کنند بیشتر با دستان خود حرف بزنند و به اصطلاح از زبان بدن بیشتر استفاده کنند. در این صورت برای بهتر شناختن فرد کم‌رو این شانس را به او می‌دهند که او در جامعه و بین افراد حضور یابد. شخص کم‌رو و خجالتی همیشه فکر می‌کند که حرف زدن یک ریسک بزرگ است. ریسک از اینکه دیگران شاید از او خوش‌شان نیاید و درباره او قضاوتی ناعادلانه کنند.
او از دیگران نمی‌ترسد بلکه از فکر و عقاید دیگران نسبت به خود هراس دارد. زیاد در جمع بودن و داشتن یک فعالیت جمعی از دیگر درمان‌های یک فرد خجالتی و کم رو است که کمک شایانی در رفع خجالتی بودن به او می‌کند. برای این کار تورهای تفریحی و کاری را توصیه می‌کنیم که بیشتر حاضران افرادی شاد و اجتماعی هستند و همین موضوع روی افراد خجالتی تاثیر خواهد گذاشت. سخنرانی و مطرح کردن موضوعات جالب در مورد مسائل اجتماعی و فرهنگی و توضیح آن از دیگر تمرین‌هایی است که می‌تواند مقدار قابل توجهی به افراد کم‌رو و خجالتی کمک کند.
لباس خوب پوشیدن با بالابردن اعتماد به نفس کمک شایانی به افراد خجالتی می‌کند. ارتباط چشمی باید در دستور کار این افراد قرار گیرد و از نگاه دیگران و دیده شدن خود هراس نداشته باشند. نگاه کردن به دیگران خود عاملی مهم در بالابردن توان و اعتماد به نفس خواهد شد.
 
بالا پایین