Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

نگرانی*های رنگارنگ بلوغ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı نوجوانان و جوانان
Konu Başlığı نگرانی*های رنگارنگ بلوغ
نویسنده موضوع ♔ŠĦДĦДB♔
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan ♔ŠĦДĦДB♔

♔ŠĦДĦДB♔

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Aug 2, 2013
ارسالی‌ها
5,570
پسندها
1,239
امتیازها
113
محل سکونت
اهواز
تخصص
چت كردن
دل نوشته
زندگي هميشه برخلاف ارزوهايم گذشت.....
بهترین اخلاقم
زودرنج

اعتبار :

به علت افزایش مسئولیت ها در نوجوانی، نگرانی و فشار روحی در نوجوانان شدت بسیاری می گیرد ، مثلا در مورد تكالیف درسی، هویت جنسی یا طغیان گری مشكلات بیشتری پیدا می كنند.


از آنجا كه افراد در نوجوانی با آینده بلند مدت خود نیز فكر می كنند، نگرانی های آنها فقط مربوط به مسائل گذاری فعلی نمی شود.
اخص ترین علائم ناامنی و اضطراب نوجوان عبارتند از :
فقدان روابط و علایق مرتبط با سن،توجه بیش از حد به وضعیت ظاهر، بلوغ زود رس یا رفتارهای جنسی مفرط، ترس از آینده، و...
در بعضی از نوجوانان دلواپسی گاهی منجر به نا امیدی و افسردگی می شود. برای آن كه كودك بتواند با نگرانی ها و اضطراب های خود كنار بیاید و راه حل های مفید و سازنده ای برای مشكلاتش پیدا كند، باید همزمان از سوی خانواده، مدرسه و جامعه یاری شود.
در ادامه این نوشتار راه حل هایی را ارائه می دهیم كه كمك می كنند والدین بتوانند برخوردی صحیح با ناامنی و اضطراب نوجوان داشته باشند.

[h=2]با زیركی به نیازهای پرورشی نوجوان رسیدگی كنید[/h] در دوره نوجوانی نیز باید همچنان به رسیدگی به فرزندتان ادامه دهید،هر چند او ادعا كند كه نیاز با آن ندارد. شما در عین حال كه باید به خورد و خوراك و دیگر نیازهای اولیه او توجه می كنید، باید برای استقلال و خود مختاری و قدرت او هم ارزش و احترام زیادی قائل شوید. یكی از شكایت های دختران و پسران نوجوان این است كه "والدینم برای من ارزش و احترام قائل نمی شوند" و والدین می گویند،" خوب برای چه چیزی ارزش قائل شویم، در مدرسه همه از او ناراضی اند". اما تجربه بالینی مشاوره با نوجوانان نشان داده است كه اگر چه ممكن است یك نوجوان عملكرد تحصیلی مناسبی نداشته باشد، اما به احتمال بسیار زیاد در دیگر علاقه مندی هایش توانمندی هایی دارد كه ممكن است او را از دیگر همسالانش متمایز نماید. مثلا نوجوانی با شكایت ازوالدینش به من اظهار می كرد كه " من درسم خوب نیست و دانش آموز خوبی نیستم، اما به خیلی چیزهای دیگر علاقه دارم، مثلا من در موسیقی سر رشته دارم و به خوبی می توانم از دست هایم استفاده كنم و به خوبی ملودی را بنوازم اما والدینم برای این چیزها ارزش قائل نمی شوند". این نوجوان توصیف دقیقی از خودش می كند و چیزی را كه واقعا از والدینش انتظار دارد به زبان می آورد.
وقتی از والدینش خواستم به این خواسته ونیاز نوجوانشان احترام بگذارند، پس از گذشت اندك زمانی والدینش اظهار كردند كه فرزندشان توانسته است از عهده درس هایش بر اید و نمرات او در حد متوسط و خوب پیشرفت كرده است.
بدانید كه فرزندتان تنها زمانی با شما موافقت می كند و نظرتان را می پذیرد كه رابطه ای مستمر و استوار همراه با احترام و تامین نیازهای پرورشی بین شما برقرار باشد.اگر چنین رابطه ای وجود نداشته باشد و با زور بخواهید نظر خود را به نوجوانتان تحمیل كنید، او به پیام شما توجه چندانی نخواهد كرد​

[h=2]حدود خود را بشناسید[/h] متاسفانه باید بگوئیم معمولا بسیاری از والدین حدود خود را نمی شناسند. درست است كه شما نسبت به فرزندتان در موضع قدرت نشسته اید، اما این موضع محدود است. شما می توانید به او پول تو جیبی بدهید یا آن را قطع كنید، ماشین را به او بدهید یا بگیرید یا حتی احترام و حمایت خود را كم و یا زیاد كنید. اما اگر كودك به هر دلیلی طغیان كند هیچ كاری نمی توانید انجام دهید. شما نمی توانید هر لحظه و هر دقیقه كنار او باشید. آنها اوقات بیكاری زیادی دارند و در این اوقات هر كاری كه دلشان بخواهد می توانند بكنند.
از آنجا كه قدرت و كنترل شما محدود است باید بر همكاری با نوجوان و متقاعد كردنش تكیه كنید. از این پس روابط قدرت مدار شما با فرزندتان باید بر پایه احترام و همكاری متقابل پیش برود.
بدانید كه فرزندتان تنها زمانی با شما موافقت می كند و نظرتان را می پذیرد كه رابطه ای مستمر و استوار همراه با احترام و تامین نیازهای پرورشی بین شما برقرار باشد.اگر چنین رابطه ای وجود نداشته باشد و با زور بخواهید نظر خود را به نوجوانتان تحمیل كنید، او به پیام شما توجه چندانی نخواهد كرد. اما اگر صمیمیت و نزدیكی و احترام باشد بسیاری از نوجوانان به استدلال و منطق والدین توجه می كنند. بنابراین اگر حدود قدرت خود را بشناسید، در دام خشم و صدور فرمان های غیر ممكن اسیر نخواهید شد و معمولا توصیه هایی كه به والدین نوجوان می شود در دو قطب مخالف قرار دارند یعنی یا به نازپروردگی توصیه می شود یا به شدت عمل و البته تركیب این دو كار دشواری است. حمایت، احترام، قاطعیت و راهنمایی، همه و همه باید در كنار هم اعمال شوند.
 
بالا پایین