Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

از دانه‌ی کتان چه می‌دانید؟

  • نویسنده موضوع sting
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı غذاهاي گياهي
Konu Başlığı از دانه‌ی کتان چه می‌دانید؟
نویسنده موضوع sting
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan sting

sting

معـاون ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
27,708
پسندها
5,661
امتیازها
113
محل سکونت
تهـــــــــــران
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
کیسه بوکس
دل نوشته
اگه تو زندگی یکی از سیم های سازت پاره شد... آهنگ زندگیتو رو جوری ادامه بده هیچکس نفهمه به تو چی گذشت ، حتی اونیکه سیم رو پاره کرد!
بهترین اخلاقم
نــــدارم
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

[h=1]از دانه‌ی کتان چه می‌دانید؟[/h]
دانه‌ی کتان خواص بی‌شمار و معجزه آسایی دارد. شما در مورد آن چه می‌دانید؟ باید بگوییم که دانه‌ی کتان ضدیبوست و ضد کلسترول است، با گرگرفتگی دوره‌ی یائسگی مقابله و از سرطان پیشگیری می‌کند.


در این مطلب می‌خواهیم شما را با گوشه‌ای از خواص این دانه‌های گیاهی مفید آشنا کنیم.

[h=2]دانه‌ی کتان ضدیبوست است[/h] دانه‌ی کتان سرشار از فیبرهای حلّال و غیرحلّال است و برای همین ملین بوده و دفع را راحت می‌کند. اگر دچار یبوست مزمن هستید به سراغ دانه‌ی کتان بروید.
روش مصرف
یک قاشق چای‌خوری دانه‌ی کتان را به مدت یک شب در یک لیوان آب خیس کرده و فردای آن آب را به همراه دانه‌ها بنوشید.
یا این که 20 گرم دانه‌ی خشک را با یک لیتر آب و به مدت 5 دقیقه بجوشانید و محلول را صاف کنید. صبح و شب بعد از غذا یک فنجان از این جوشانده میل کنید. توجه داشته باشید تأثیر دانه‌ی کتان تقریباً بعد از 3 روز خود را نشان می‌دهد.

[h=2]دانه‌ی کتان، ضدکلسترول است؟[/h] نتایج پژوهشی که در سال 2005 انجام شده است نشان می‌دهد مصرف روزانه 20 گرم دانه‌ی کتان به مدت 8 هفته، به اندازه‌ی داوری استاتین موثر است و می‌تواند کلسترول بالا را کاهش دهد. دانه‌ی کتان حاوی اسید آلفا لینولئیک سازنده‌ی امگا 3 است که باعث کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون می‌شود.
روش مصرف
هر روز به غذاهایتان یک تا دو قاشق چای‌خوری دانه‌ی کتان آسیاب شده اضافه کنید. توجه داشته باشید که گردو، روغن گردو و روغن کلزا حاوی امگا 3 های بیشتری از دانه‌ی کتان است. توصیه می‌کنیم از این مواد غذایی نیز به طور مرتب و بدون زیاده‌روی استفاده کنید.
به عقیده‌ی محققان کانادایی، مصرف دانه‌ی کتان احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را به میزان 80 درصد کاهش می‌دهد. این خاصیت دانه‌ی کتان به دلیل وجود مولکول‌های گیاهی آن است که قدرت آنتی اکسیدانی بالایی دارند


[h=2]دانه‌ی کتان برای مقابله با سرطان سینه[/h] از آنجایی که دانه‌های کتان حاوی فیتواستروژن‌هایی به نام لیگنان هستند برای همین نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه دارند. فیتواستروژن‌ها مولکول‌های گیاهی هستند که همانند استروژن‌ها عمل می‌کنند. این مولکول‌ها از افزایش میزان هورمون استروژن و رشد غده‌های پستانی پیشگیری می‌کنند.
روش مصرف
روزانه یک تا دو قاشق چای‌خوری دانه‌ی کتان آسیاب شده به غذاهایتان اضافه کنید. باید بدانید که 100 گرم دانه‌ی کتان حاوی 300000 میکروگرم لیگنان است در حالی که همین میزان کنجد، بروکلی و سیر به ترتیب حاوی 40000، 1300 و 540 میکروگرم از این ماده هستند.
توجه داشته باشید که مصرف فیتواستروژن‌ها برای زنانی که به سرطان سینه مبتلا بوده و یا هستند و زنانی که سابقه‌ی فامیلی این بیماری را دارند توصیه نمی‌شود. این افراد باید قبل از مصرف این قبیل مواد غذایی با پزشک مشورت کنند.

[h=2] [/h] [h=2]دانه‌ی کتان گرگرفتگی زنان یائسه را کاهش می‌دهد[/h] بر اساس نتایج پژوهشی که در سال 2007 انتشار یافت، مصرف دانه‌ی کتان گرگرفتگی زنان یائسه را کاهش می‌دهد. 29 زن شرکت کننده در این پژوهش به مدت شش هفته، روزانه 40 گرم بذر کتان آسیاب شده مصرف کرده و تأثیر مثبت آن را روی وضعیت خود مشاهده کردند. در واقع بعد از مصرف دانه‌ی کتان دردهای عضلانی و مفاصل این زنان کاهش یافته و خلق و خوی آن‌ها بهتر شده است.
روش مصرف
توصیه می‌کنیم روزانه یک تا دو قاشق چای‌خوری دانه‌ی کتان آسیاب شده به غذاهایتان اضافه کنید.

[h=2]آیا دانه‌ی کتان از ابتلا به دیابت نوع 2 پیشگیری می‌کند؟[/h] به عقیده‌ی محققان کانادایی، مصرف دانه‌ی کتان احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را به میزان 80 درصد کاهش می‌دهد. این خاصیت دانه‌ی کتان به دلیل وجود مولکول‌های گیاهی آن است که قدرت آنتی اکسیدانی بالایی دارند و می‌توانند با استرس اکسیداتیو، عامل ابتلا به دیابت، مقابله کنند. البته باید بگوییم که محققان همچنان در حال تحقیق بیشتر در این خصوص هستند.
روش مصرف
توصیه می‌کنیم روزانه یک تا دو قاشق چای‌خوری دانه‌ی کتان آسیاب شده به غذاهایتان اضافه کنید.
مصرف روزانه 20 گرم دانه‌ی کتان به مدت 8 هفته، به اندازه‌ی داوری استاتین موثر است و می‌تواند کلسترول بالا را کاهش دهد


[h=2]دانه‌ی کتان التهاب‌های پوستی را برطرف می‌کند[/h] سرخی پوست، جوش و غیره. اگر دچار التهاب پوستی هستید دانه‌ی کتان را امتحان کنید. دانه های کتان سرشار از موسیلاژ بوده و تسکین دهنده و ضدالتهاب است.
روش مصرف
مقداری آب را به آرد دانه‌ی کتان اضافه کرده و خمیر درست کنید. این خمیر را با حرارت خیلی ملایم گرم کرده و با ضخامت یک سانتی متر روی یک گاز یا پارچه‌ی تمیز پهن کنید. این مرهم را هر روز دو تا 3 مرتبه روی نقاط ملتهب قرار دهید.


[h=2]در مصرف روغن کتان احتیاط کنید[/h] دانه های کتان حاوی 35 تا 50 درصد روغن هستند. این روغن به گرما حساس است و خیلی زود اکسید می‌شود. دانه‌ی کتان نیز مانند تمام دانه های دیگر سرشار از اسید آلفا لینولئیک است. اگر شما قصد مصرف روغن کتان را دارید باید احتیاط کنید.
* این روغن باید به میزان کم و مانند چاشنی مصرف شود.
* از داغ کردن این روغن بپرهیزید.
* روغن کتان را دور از گرما نگه دارید.
* بعد از باز شدن در روغن آن را در یخچال قرار دهید.
* مدت مصرف آن تا 3 ماه بعد از باز شدن در روغن می‌باشد.
* مصرف روغن کتان برای بچه‌های زیر 3 سال توصیه نمی‌شود.

دانه‌ی کتان در سوپرمارکت‌ها، عطاری‌ها و غیره و به صورت دانه آسیاب شده، آرد یا روغن به فروش می‌رسد. می‌توانید از مواد غذایی دیگری که با بذر کتان غنی شده‌اند استفاده کنید. مثل برخی از نان‌ها و تخم مرغ‌ها. معمولاً در مرغداری‌های صنعتی به مرغ‌ها دانه‌ی کتان می‌دهند تا میزان امگا 3 تخم مرغ‌ها را افزایش دهند.
 
بالا پایین