Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

این روبات غول پیکر، کابلهای اینترنت پرسرعت زیر دریا را تعمیر می کند

  • نویسنده موضوع sting
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı بخش مهندسی مکانیک
Konu Başlığı این روبات غول پیکر، کابلهای اینترنت پرسرعت زیر دریا را تعمیر می کند
نویسنده موضوع sting
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan sting

sting

معـاون ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
27,708
پسندها
5,661
امتیازها
113
محل سکونت
تهـــــــــــران
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
کیسه بوکس
دل نوشته
اگه تو زندگی یکی از سیم های سازت پاره شد... آهنگ زندگیتو رو جوری ادامه بده هیچکس نفهمه به تو چی گذشت ، حتی اونیکه سیم رو پاره کرد!
بهترین اخلاقم
نــــدارم
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :






ماه گذشته، کابل زیرآبی انتقال دادۀ پرسرعت به ایرلند شمالی دچار گسیختگی شد که بر اثر آن سرعت اینترنت در آن منطقه بسیار کند شد. دو هفته طول کشید تا یک کشتی مخصوص کابل گذاری زیرآبی به همراه دو گروه متخصص 30 نفره بتوانند سرعت اینترنت را به حالت عادی خود بازگردانند.

اما به نظرتان چگونه می توان کابلی را تعمیر کرد که قطر آن فقط شش سانتیمتر است و 100 متر زیر آب در بستر دریای پرآشوب ایرلند قرار گرفته است؟ به کمک یک روبات واقعاً بزرگ.​


تصویر: برای تعمیر کابل گسیخته، یک قطعه کابل سالم را وارد دریا کرده و هر دو سر گسیختگی را به آن متصل می کنند.گسیختگی کابلهای زیرآبی، تقریباً همیشه توسط کرجی های ماهیگیری یا لنگر اندازی در مکانهای اشتباه و کشیده شدن آنها بر سطح بستر دریا اتفاق می افتد. وقوع زمین لرزه نیز به عنوان یکی از عوامل آسیب رسانی به این کابلها در آسیا شناخته می شود.

حملۀ کوسه ها هم یکی از افسانه های نامعلوم در این گونه اتفاقات است.
کابلی که در دریای ایرلند دچار گسیختگی شد، یکی از دو کابل متعلق به شرکت «ویرجین مدیا» است که کشورهای بریتانیایی را به ایرلند وصل می کند. «پیتر جیمیسون» مهندس مسئول شرکت ویرجین مدیا و رئیس سازمان صنعتی «کابلهای زیرآبی بریتانیا» وظیفۀ پیدا کردن محل خرابی کابلها و تعمیر آنها را بر عهده دارد.وی می گوید: تعمیر کابل در دریا هرگز کار آسانی نیست.

متغیرهای بسیاری در این کار نقش دارند و برای اینکه بتوان این مأموریت را انجام داد، به افراد بادقت، و کشتی مخصوصی که از آنها هم بادقت تر است نیازمندیم، به علاوۀ گروههای تخصصی که به طور شبانه روزی کار کنند.

با اینکه قطر کابلهای فیبر نوری به طور باورنکردنی کوچک است، اما این کابلها خیلی پیچیده هستند. کابلهای متعلق به شرکت ویرجین مدیا دارای 48 فیبرنوری درون خود هستند که هر یک از آنها قادر است مقادیر عظیم داده را انتقال دهد.


اگر عملیات تعمیر به طور نادرست انجام گیرد، می تواند باعث کاهش ظرفیت انتقال داده توسط فیبرنوری شود، لذا انجام این کار فقط باید به شکل صحیح خود صورت پذیرد. برای به اتمام رساندن این وظیفه که دارای ریزه کاری های فراوانی است، به ماشین آلات جداً تنومندی نیاز است.
تصویر: کشتی «پییِر دی فِرمات» که به طور ویژه برای عملیات تعمیر کابلهای زیرآبی طراحی شده است.

این کشتی برای اینکه درست در محل موردنظر در دریا قرار گیرد، از GPS و پروانه های پیشران مانورپذیر استفاده می کند.
جیمیسون و گروه کاری وی، کشتی پییِر دی فِرمات که به طور ویژه برای انجام عملیات نصب، نگهداری و تعمیر تمام انواع کابلهای زیرآبی طراحی شده است را اجاره کردند.

این کشتی که 100 متر طول و 21.5 متر عرض دارد، برای اینکه در طوفانی ترین دریاها بتواند خود را در محل خرابی کابل نگه دارد، از GPS و پروانه های پیشران مانورپذیر استفاده می کند.


جیمیسون در توضیحات خود می گوید: قدم اول توسط مهندسین ویرجین مدیا در ساحل برداشته می شود. به محض اینکه سیستم هشدار شبکه، وجود گسیختگی را به اطلاع ما برساند، آنها به هر دو محل ابتدا و انتهای کابل مربوطه اعزام می شوند.

سپس این دو گروه با استفاده از پالسهای لیزری، محل دقیق گسیختگی را تعیین کرده و کشتی تعمیر کابل را به موقعیت مربوطه اعزام می کنند. پس از استقرار در محل، یک وسیلۀ نقلیۀ کنترل شونده از راه دور (یا ROV)، بوسیلۀ کشتی تعمیر کابل به آب انداخته می شود که کابل را می یابد و آن را به سطح می آورد.




جیمیسون گفت: ROV، نوعی از ماشین آلات ابتکاری محسوب می شود که ما را قادر می سازد به اعماق آبها و بستر دریا برویم، به بازرسی آسیب دیدگی بپردازیم و کابل را برای تعمیر به کشتی بیاوریم.

نگذارید این تصاویر گولتان بزنند، این روبات چیزی شبیه روباتهای مسابقات روباتیک نیست، بلکه اندازه اش برابر یک خودروی ون بزرگ است.



پس از یافتن کابل و آوردن آن به کشتی، یک قطعه کابل سالم به آن متصل می شود. آنگاه خودروی ROV به بستر دریا بازگشته، انتهای دیگر کابل را می یابد و اتصال دوم را انجام می دهد. سپس ROV با استفاده از یک واترجت پرفشار، کابل را تا عمق 1.5 متر زیر بستر دریا دفن می کند.


انجام این تعمیرات از لحظه ای که کشتی تعمیر اعزام می شود معمولاً ده روز طول می کشد که چهار تا پنج روز آن در موقعیت گسیختگی کابل سپری می شود.

خوشبختانه این حوادث بسیار کم اتفاق می افتد. شرکت ویرجین مدیا در طول هفت سال گذشته تنها با دو مورد از این گونه حوادث مواجه شده است.

جیمیسون در پایان اظهار داشت: عملیات تعمیر کابلهای زیرآبی همیشه باید کامل و بی نقص انجام شود. چون پس از انجام آن، هیچ کس دلش نمی خواهد دوباره به دریا برگردد.
 
بالا پایین