Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

عروسك هاي پارچه اي

  • نویسنده موضوع sting
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı هنر در خانه
Konu Başlığı عروسك هاي پارچه اي
نویسنده موضوع sting
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan sting

sting

معـاون ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
27,708
پسندها
5,661
امتیازها
113
محل سکونت
تهـــــــــــران
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
کیسه بوکس
دل نوشته
اگه تو زندگی یکی از سیم های سازت پاره شد... آهنگ زندگیتو رو جوری ادامه بده هیچکس نفهمه به تو چی گذشت ، حتی اونیکه سیم رو پاره کرد!
بهترین اخلاقم
نــــدارم
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

ساخت عروسک انگشتی

برای کوچولوهای نازنین عروسک انگشتی درست کنیم .
مبتدی :
اجرای تئاتر از جمله سرگرمی های مورد علاقه بچه ها به خصوص در روزهای تعطیلات تابستانی است. در این نمایشنامه های خانگی، خود بچه ها و دوستانشان و همچنین عروسک های آنها، نقش شخصیت های داستان را ایفا می کنند.
شما بچه ها می توانید به جای عروسک های بزرگ اسباب بازیتان، از عروسک های انگشتی دست ساز خود به عنوان بازیگر این گونه تئاترها استفاده کرده و به این ترتیب تعداد شخصیت ها را افزایش دهید. در ضمن مدتی نیز برای درست کردن شخصیت دلخواهتان سرگرم شوید.

مواد و وسائل مورد نیاز:
۱ - مقوای نازک سفید
۲ - مقوای ضخیم تر سفید
۳ - قیچی کوچک لب گرد (برای ایمنی بیشتر)
۴ - چسب مایع یا چسب حرارتی
۵ - کاغذهای زرورقی رنگی
۶ - کاغذکشی رنگی
۶ - کاغذ معمولی رنگی
۸ - روان نویس مشکی
۹ - مداد رنگی

طرز ساخت:
۱ - ابتدا یک قطعه مقوای سفید رنگ به شکل مستطیل با عرض ۴ سانتی متر و یا عرضی متناسب با طول انگشت دست خود ببرید. برای مشخص کردن طول مستطیل، آن را دور انگشت مورد نظر دستتان لوله کرده و سپس اضافه آن را ببرید.

البته پیش از برش، مقدار کمی اضافه تر در نظر بگیرید تا مقوای یک طرف بر روی طرف دیگر قرار گیرد. این محل اتصال را با چسب مایع یا حرارتی بچسبانید تا یک استوانه مقوایی به رنگ سفید حاصل شود. این استوانه مقوایی، بدن و سر عروسک شما را تشکیل می دهد.
۲ - به اندازه دور استوانه، نوار کاغذی زرورقی رنگی ببرید. تمام سطح استوانه به جز 5/1 یا ۲ سانتی متر در یک لبه آن را با این زرورق کاغذی و با استفاده از چسب بپوشانید. این به منزله لباسی برای عروسک است.
مقدار 5/1 یا ۲ سانتی متر بدون پوشش، سر این عروسک محسوب می شود.



۳ - از مقوای سفید رنگ ضخیم تری، نواری به شکل مستطیل و به عرض 5/1 سانتی متر و طول ۶ سانتی متر ببرید. این مستطیل مقوایی در واقع دستان عروسک به حساب می آید.
هر دو سطح دستان عروسک را به جز در نظر گرفتن ۱ سانتی متر در هر لبه آن، با کاغذ زرورقی بدنه و با استفاده از چسب پوشش دهید.
با روان نویس یا ماژیک مشکی خطوط افقی در راستای نوار و بر روی دو قسمت بدون پوشش دستان رسم کنید. این خطوط در واقع نشان دهنده انگشتان عروسک هستند.



قسمت میانی نوار مستطیلی را پیدا کرده و با آغشته کردن آن ناحیه به چسب مایع، آن را به لبه بالایی بدنه و سر عروسک بچسبانید.
۴ - نواری مستطیل شکل به طول ۲ الی ۳ سانتی متر و عرض 5/1 سانتی متر از کاغذ کشی بریده و یکی از لبه های آن را ریش ریش کنید.



نوار حاصل را با کمک چسب مایع به محل اتصال سر به بدنه بچسبانید. این نوار در واقع یقه عروسک محسوب می شود. چنین نواری را با کاغذ رنگی معمولی و با توجه به دور سر عروسک به اضافه مقدار لازم برای روی هم آمدن، آماده کرده و پس از ریش ریش کردن یک لبه آن توسط قیچی، به لبه بالایی سر عروسک بچسبانید تا حالت کلاه را تداعی کند. با روش های مختلف و کاغذهای کشی و معمولی می توانید برای عروسک مورد نظر خود مو و یا کلاه های مختلف درست کنید.


۵ - در آخر با روان نویس یا ماژیک نوک باریک، شروع به نقاشی چشم، ابرو، بینی ، دهان و به طور کلی فرم صورت عروسک خود کنید. سپس با مداد رنگی محل های مورد نظر مانند لب و گونه ها را رنگ آمیزی کنید.

حرفه ای :
پس از مسلط شدن به روش بالا ، مدل های زیر را درست کنید .
کارگاه قصه گویی با عروسک انگشتی



برای قصه گویی پیش از هر چیز چهره و حرکات ساده و صدای قصه گو مهم است تا ابزار.ولی اگر قرار است بچه ها مشارکت فعال داشته باشند و قصه نمایشی اجرا شود، یکی از بهترین ابزار عروسک های انگشتی اند.این عروسکها می توانند نزدیکترین ارتباط را با کودکان برقرار کنند چرا که شخصیت هایی کوچک در دستان خود آنها هستند و این حس نزدیک کودکان را به تخیل بسیار وا می دارد. فراموش نکنیم که انگشتان کودکان اولین بازیچه های آنان هستند و کودکان شیرخوار با انگشتان خود تجارب دیداری و لمسی بسیاری دارند.

اخیراً عروسک های انگشتی گوناگونی با ****** های مختلف در بازار دیده می شود ولی آنچه در آموزش خلاق مد نظر است پرورش توانمندی های کودک است پس به عروسک های انگشتی کاغذی و پارچه ای بیشتر فکر کنیم.

مواد لازم جهت تهیه عروسک های پارچه ای انگشتی:
پارچه های رنگی ضخیم
تکه پارچه و کامواهای متنوع
دکمه های رنگی در سایزهای گوناگون
تورها/ ربان ها و پرهای رنگین و سایر مواد دور ریختی خیاطی
چسب مخصوص پارچه یا نخ و سوزن


مراحل انجام کار:
۱. ابتدا داستانی را برای کودک نقل کنید و یا کتابی را برایش بلند خوانی کنید.
۲. در رابطه با شخصیت های موجود در کتاب با هم گفت و گو کنید و هر یک یکی از شخصیت ها را برای تبدیل به عروسک انگشتی انتخاب کنید.
۳. به یاد داشته باشید هر چند استفاده از قیچی و نخ و سوزن به مراقبت و همراهی یک بزرگسال نیاز دارد اما به جای انجام همه این کارها توسط خودتان، به کودک فضای تجربه کردن با نظارت را بدهید. یکی از روش های با ارزش گذراندن زمان با کودک خلق کاردستی است پس کار را به صورت مشارکتی و با هم پیش ببرید.
۴.تکه پارچه ضخیمی ای را از وسط تا کرده و به شکل مستطیلی کشیده که در انتها منحنی می شود (فرم انگشت دست) با احتساب فضای اضافی جهت دوخت و متناسب با انگشت کودک خود ببرید. در این حالت دو تکه پارچه یک اندازه به شکل انگشتی پهن خواهید داشت.


۵.دو تکه پارچة بریده شده را بر روی هم بگذارید و حاشیه آن را مانند شکل زیر بدوزید. برای دوختن بهتر است از نخ و سوزن یا چرخ خیاطی استفاده کنید. (در صورت داشتن دستکش های پارچه ای قدیمی می توانید هر یک از انگشتان را ببرید و برای ساخت یک عروسک استفاده کنید)

۶.حال با استفاده از مواد دور ریختی خیاطی که جمع کرده اید شروع به خلق شخصیت های انسانی یا حیوانی کنید. به طور مثال می توانید دکمه های کوچک را به جای چشم بدوزید و یا تکه پارچه ای قرمز را بجای دهان بچسبانید. (مانند عکس).
 
بالا پایین