Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

بزرگنمايي آمار به ارتقاي سلامت روان كمك نمي‌كند

  • نویسنده موضوع sting
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı مغز و اعصاب
Konu Başlığı بزرگنمايي آمار به ارتقاي سلامت روان كمك نمي‌كند
نویسنده موضوع sting
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan sting

sting

معـاون ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
27,708
پسندها
5,661
امتیازها
113
محل سکونت
تهـــــــــــران
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
کیسه بوکس
دل نوشته
اگه تو زندگی یکی از سیم های سازت پاره شد... آهنگ زندگیتو رو جوری ادامه بده هیچکس نفهمه به تو چی گذشت ، حتی اونیکه سیم رو پاره کرد!
بهترین اخلاقم
نــــدارم
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :




سلامت نیوز- *سامان توكلي:در اعلام يا انتشار اين آمار دقت كافي نشده است و منجر به بزرگ‌نمايي غيرواقعي شيوع اختلالات رواني در ايران شده كه مي‌تواند باعث نشر اطلاعات نادرست در بين مردم و مسوولان و نگراني‌هاي نامتناسب درباره اين موضوع شود و حتما به ارتقاي سلامت روان جامعه كمك نخواهد كرد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، ارايه و‌ انتشار آمارهاي مرتبط با سلامت روان و اختلالات روانپزشكي دقت زيادي لازم دارد. ششمين همايش سالانه «سلامت روان و رسانه» با نگاه ويژه به «كودكان و آسيب‌هاي اجتماعي و مشكلات ناشي از فضاي مجازي براي كودكان»، در تاريخ ۲۷ و ۲۸ بهمن ماه برگزار خواهد شد. اين همايش كه توسط كرسي يونسكو در آموزش سلامت و انجمن‌ها و سازمان‌هاي مرتبط با سلامت روان و رسانه برگزار مي‌شود، فرصت مناسبي است براي جلب‌توجه جامعه و مسوولان به موضوع مهم سلامت روان، و تعامل‌هاي رسانه با آن. طبيعتا يكي از اهداف چنين همايش‌هايي آگاه‌سازي مسوولان و عموم جامعه نسبت به موضوع، و دادن اطلاعات درست و دقيق و مفيد درباره سلامت روان و وضعيت آن در ايران است و مجال مهمي است براي اينكه متخصصان و صاحب‌نظران، با كمك و در ارتباط با رسانه‌ها، بتوانند اين نقش مهم را ايفا كنند. در روزهاي گذشته در اخبار منتشرشده از نشست خبري اين همايش، در خبرگزاري‌ها تيترها و اخباري منتشر شد كه خود مي‌تواند حساسيت موضوع، و لزوم توجه و دقت صاحب‌نظران و رسانه‌ها در اعلام و انتشار اخبار و آمار مرتبط با سلامت روان را نشان بدهد. تيتر بعضي از اين اخبار چنين بود: «آمار نگران‌كننده دبير علمي يك همايش مرتبط با سلامت روان: نزديك به نيمي از ايراني‌ها دچار اختلالات رواني‌اند.»

نكته مهم اين است كه در اعلام يا انتشار اين آمار دقت كافي نشده است و منجر به بزرگ‌نمايي غيرواقعي شيوع اختلالات رواني در ايران شده كه مي‌تواند باعث نشر اطلاعات نادرست در بين مردم و مسوولان و نگراني‌هاي نامتناسب درباره اين موضوع شود و حتما به ارتقاي سلامت روان جامعه كمك نخواهد كرد. اما بر اساس نتايج پژوهش‌هاي روشمند انجام‌شده، شرايط و آمار قابل‌اتكاي اختلالات روانپزشكي در ايران چگونه است؟


۱- پيمايش ملي سلامت روان كه در سال‌هاي ١٣٨٩ و ١٣٩٠ انجام شده است، نشان مي‌دهد كه 23.6 درصد از افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله كشور در يك سال قبل از پژوهش دچار يك يا چند اختلال روانپزشكي بوده‌اند. اين رقم شامل اختلالات خفيف تا شديد است و از كل اين افراد مبتلا،
34.3 درصد دچار اختلال شديد، 29.5 درصد دچار اختلال متوسط و 36.2 درصد دچار اختلال خفيف بوده‌اند. مطالعه كشوري قبلي هم شيوع اختلالات رواني را 21.2 درصد گزارش كرده بود كه تفاوت معناداري با نتيجه پيمايش اخير ندارد. مطالعات انجام ‌شده در جمعيت كودك و نوجوان نيز شيوعي در حدود ۲۰ درصد را نشان داده‌اند.


۲- بنا براين مطالعات، مي‌توان گفت كه در ايران هم، مانند بقيه كشورها، شيوع اختلالات روانپزشكي بالاست و طبق مطالعه ملي بار بيماري‌ها در ايران، اختلالات روان‌ پزشكي، بعد از حوادث عمدي و غيرعمدي، دومين رتبه را در بين مشكلات سلامت و بيماري‌هاي گوناگون به خود اختصاص مي‌دهد و بنابراين، بايد جزو اولويت‌هاي نخست نظام سلامت باشد.
۳- براي اظهارنظر درباره روند افزايش يا كاهش شيوع اختلالات روانپزشكي در جامعه لازم است، در دوره‌هاي زماني خاص، مطالعاتي با روش‌شناسي معتبر و مشابه انجام شوند كه از ابزارهاي تشخيصي يكساني هم براي تشخيص اختلال در افراد استفاده كرده باشند تا بتوان نتايج آنها را با هم مقايسه كرد و درباره روند تغييرات اظهارنظر كرد. با توجه به نبود چنين پژوهش‌هايي، امكان اظهارنظر معتبر در اين زمينه در ايران را نداريم و اظهاراتي كه درباره افزايش شيوع اين اختلالات مي‌شود را، در شرايط فعلي، بايد به عنوان گمانه‌زني‌هايي در نظر گرفت كه نيازمند بررسي از طريق پژوهش‌هايي با اين هدف است. وجود اين اطلاعات، قطعا در برنامه‌ريزي‌ها و سياستگذاري‌هاي سلامت اهميت دارد و اميدواريم مسوولان نظام سلامت و وزارت بهداشت انجام مستمر طرح‌هايي براي پيمايش اختلالات روانپزشكي و روند تغييرات آن را در برنامه‌هاي اصلي خود بگنجانند.


۴- يكي از مسائل شناخته‌شده در اختلالات روانپزشكي اين است كه در بسياري از موارد يك فرد ممكن است به بيش از يك اختلال روانپزشكي مبتلا باشد. اين پديده وقوع چند اختلال در يك فرد، كه با عنوان «هم‌ابتلايي» يا «هم‌بودي» شناخته مي‌شود، باعث مي‌شود كه شيوع كلي اختلالات روانپزشكي در جامعه را نتوان از جمع جبري شيوع اختلال‌هاي مختلف به دست آورد و شيوع اختلالات در جامعه كمتر از حاصل‌جمع شيوع تك‌تك اختلالات است. ظاهرا در اعلام يا انتشار آمار در اين نشست خبري، شيوع چند اختلالي كه نام برده شده با هم جمع زده شده‌اند و مجموع آنكه حدود ۵۰ درصد بوده، به عنوان شيوع اختلالات روانپزشكي در ايران اعلام شده است. همان طور كه در مقدمه اين يادداشت آمد، اين عدد درباره شيوع اختلالات روانپزشكي درست نيست و برآوردهاي موجود برمبناي مطالعات معتبر و روشمند، شيوع 23.6 درصد را نشان داده‌اند.


در پايان، خوب است دوباره به اين نكته اشاره شود كه برگزاري چنين نشست‌هايي كه به تعامل بيشتر متخصصان و صاحب‌نظران سلامت روان، با اصحاب رسانه منجر مي‌شود، فرصت ارزشمندي فراهم مي‌كند تا با استفاده از اطلاعات دقيق و روزآمد و با كمك رسانه‌ها، با مخاطباني از جنس عموم مردم و مسوولان سخن بگوييم تا با آگاه‌سازي نسبت به اهميت سلامت روان، توجه جامعه و مسوولان را به اقدامات لازم براي ارتقاي سلامت روان جلب كنيم. در عين حال، بايد توجه داشته باشيم كه حاصل تعامل متخصصان و رسانه‌ها بايد به شكلي باشد كه با رعايت دقت علمي در انتشار اطلاعات، مورد تعبير و تفسيرهاي سوي‌مندانه يا استفاده در جهتي غير از اهداف مرتبط با سلامت مردم قرار نگيرد، يا موجب نگراني بي‌دليل در مردم نشود. بي‌ترديد، همايشي كه با عنوان «سلامت روان و رسانه» برگزار مي‌شود، فرصت بسيار خوبي براي دستيابي به اين هدف است.
٭دبير انجمن علمي روانپزشكان ايران

 
بالا پایین