Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

ارسی سازی.ترکیب رنگ ،چوب،شیشه در معماری +عکس

اطلاعات موضوع

Kategori Adı معماری ایران
Konu Başlığı ارسی سازی.ترکیب رنگ ،چوب،شیشه در معماری +عکس
نویسنده موضوع صدف
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan صدف

صدف

مدیر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Sep 22, 2013
ارسالی‌ها
261
پسندها
502
امتیازها
63
محل سکونت
کرج
تخصص
شنا - پلان و نقشه کشی
دل نوشته
بیاین با هم روراست باشیم حتی در دنیای مجازی
بهترین اخلاقم
میگن با معرفت و مهربون
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
برند گوشی
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه
جنسیت
نوع آنتی ویروس
ماه تولد

اعتبار :

ارسی گونهای پنجره چوبی و شبکه دار کشویی است که با بالا و پایین رفتن باز و بسته میشود. بلندای آن از کف تا آسمانه است. این در _پنجرهگاه به میانسرا باز می شود و گاه میان دو تالار جای می گیرد تا به هنگام نیاز بازشود و یک تالار بزرگ بدست آید.

ارسی پنجره مشبکی است که به جای گشتن روی پاشنه گرد ، بالا می رود و در محفظه ای که در نظر گرفته شده است جای می گیرد. ارسی معمولاً در اشکوب کوشکها و پیشانی و رواق ساختمانهای سردسیری دیده می شود. نقش شبکه ای ارسی معمولاً مانند پنجره و روزنهای چوبی است.

[SUP]در بررسی انواع ارسی ها از نظر ساختار و چگونگی عملکرد به تقسیم بندی هایی دست می یابیم که در معماری سنتی جایگاهی بس رفیع دارد و از نظر طرح و نقش نیز مباحث ارزشمندی را خواهان است .[/SUP]

[SUP]ارسی سازی از هنرهایی است که رو به فراموشی نهاده و هنرمندان ارسی ساز که تعداد آنها از انگشتان دست تجاوز نمی کند بیشتر به مرمت در و پنجره های قدیمی مشغولند

پنجره های ارسی با توجه به کاربردشان در مکان های مختلفی چون خانه، مسجد، مدرسه، بازار، سرا، حسینیه و غیره مورد استفاده قرار گرفته است؛ این بازشوی چوبی متشکل از عناصری بنام درک است که بصورت عمودی باز و بسته می شود.


[SUP]اجزاء تشکیل دهنده ارسی را می توان به قسمت های ذیل تقسیم نمود:

[/SUP]
[/SUP]
[SUP]1. چهار چوب که استخوان بندی اصلی پنجره را تشکیل می دهد و شامل ردیف هایی از چوب بصورت طولی، عرضی و منحنی است که سایر اجزای ارسی را در بر می گیرد.

[/SUP]


[SUP]2. وادار که در واقع همان ستون های عمودی ارسی است، که پنجره را به قسمت های مساوی بر اساس تعداد لنگه ها تقسیم می کند.

[/SUP]


[SUP]3. پاخور یا پاشنه ارسی که به قسمت پائین و افقی چهار چوب اطلاق میشود و ارتفاع آن در بیشتر موارد بین 10 تا 30 سانتی متر است.

[/SUP]


[SUP]4. پاتاق یا کتیبه قسمت عمده و اصلی جهت تزئین و مشکل ترین بخش ارسی جهت ساخت را شامل می شود؛ که در واقع پنجره ارسی با وجود آن شکل گرفته و جلوهگر میشود. و درک ها در داخل آن جای می گیرد و شامل فرم های مختلف است.



[/SUP]

اثرات و دلایل استفاده از پنجره هایارسی


[SUP] [/SUP][SUP][/SUP]الف-نور :

این نوع پنجره ها باعث می شوند نور خورشید به اندازه کافی وارد فضای اتاغ شود نه کمتر نه بیشتر


ب-روانشناسی رنگ ها:
از نظر روان شناسی رنگ خای مختلف این شیشه ها و ایجاد نور های هم رنگشان بر روی انسان تاثیرات مختلفی می گزارد که هر رنگ کنار رنگ دیگر شدت این تاثیر را خنثی می کند و مقدار مناسب آن را تنظیم و تعدیل می کند.بیشتر رنگ های استفاده شده در شیشه های ارسی رنگهای لاجوردی قرمز سبز و زرد هستند و هر کدام به تنهایی یک تاثیر روانشناختی مجزای دارند.

ج-زیبایی:
سطح پنجره های ارسی را با استفاده از انواع نقش های گوناگون گره سازی و با شیشه های رنگین و ساده می آراستند و ترکیب های بدیعی پدید می آورند و بدین صورت هماهنگی بین این شبکه های هندسی و نورهای رنگی باعث ایجاد زیبایی دلپذیری می شود.

د-نقش هندسی در ارسی:
ناپسند دانستن تقلید از نقش ها و صورت های انسانی و حیوانی در نقاشی و سایر هنر های تصویری و تجسمی به تدریج موجب شد که تقلید از طبیعت در فرهنگ بسیاری از هنر های اسلامی چندان مورد توجه قرار نگیرد و جایگاه والایی نیابد.به همین جهت هنرمندان به ترکیب های هندسی و انتزاعی توجه بسیار کردند.

و-محرمیت:
پنجره های ارسی همچنین باعث محدود کردن دید از بیرون به درون خانه و ایجاد محرمیت می شود.

ه-خواص صوتی:
اگر قطعات یک گره نسبت به هم زوایای مختلف یا متعدد پیدا کند جابجایی صوتی ایجاد می کند در این جابجایی تابع قوانین علم آکوستیک است. فرم های شش وجهی نیز دارای خواص صوتی هستند از کاربرد صوتی شش وجهی در طبیعت می توان کندوی زنبور عسل را مثال آورد که دقیقا عمل انتقال صوت یا رزونانس را انجام می دهد.









 
بالا پایین