Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

نکات مهم در جلسه خواستگاري

  • نویسنده موضوع sting
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı خواستگاری و ازدواج
Konu Başlığı نکات مهم در جلسه خواستگاري
نویسنده موضوع sting
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan sting

sting

معـاون ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
27,708
پسندها
5,661
امتیازها
113
محل سکونت
تهـــــــــــران
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
کیسه بوکس
دل نوشته
اگه تو زندگی یکی از سیم های سازت پاره شد... آهنگ زندگیتو رو جوری ادامه بده هیچکس نفهمه به تو چی گذشت ، حتی اونیکه سیم رو پاره کرد!
بهترین اخلاقم
نــــدارم
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

[h=1]نکات مهم در جلسه خواستگاري [/h] پس از مطرح کردن معيارهاي انتخاب همسر ، سؤالي که در ذهن همه افراد مطرحمي شود اين است که چگونه مي توان قبل از ازدواج به خصوصيات روحي و روانيهمسر پي برد؟ و آيا مي شود با رعايت موازين شرعي و عرفي، شخصي را قبل ازازدواج شناخت؟
خواستگاري در درجه اول احترام و اکرام به جنس مؤنث است.
جواباين سؤال تا حدودي مثبت است به شرطي که عاقلانه با موضوع برخورد شود. بهپسران جوان توصيه مي کنيم، دقت کنيد شخصي را که براي ازدواج انتخاب ميکنيد، آيا شخصيت اجتماعي، يعني مجموعه حرکات، رفتارها، آدابِ معاشرت وبرخورد اجتماعي اش با عقايد شما همخوان هست يا خير؟ اگر همخواني وجود داشتتحقيقات جزيي در مورد خانواده اش به عمل آوريد و خانواده او را با خانوادهخود از لحاظ اقتصادي ، اجتماعي مقايسه کنيد، اگر در يک رديف بوديد بهخواستگاري برويد.
دختر خانم هاي جوان بايد ابتدا تحقيقات جزيي درمورد خواستگارشان به عمل آورند اگر در کليات مانند وضعيت اقتصادي واجتماعي، موقعيت شغلي و تحصيلي، فرد مورد نظرشان با آنها همخوان است،اجازه دهند خواستگار به خانه آنها بيايد.
تاريخچه خواستگاري به قبلاز ميلاد مسيح برمي گردد. خواستگاري از طرف مردان انجام مي شده. به عبارتديگر مرد به خواستگاري زن مي رود، و اين امر به خاطر تفاوت هاي روانشناختي زن و مرد است، خواستگاري در درجه اول احترام و اکرام به جنس مؤنثاست.
زماني که به خواستگاري مي رويد و يا از شما خواستگاري مي شود،زيباترين لباسهايتان را به تن کنيد و پوششي شيک و مناسب داشته باشيد.اولين ديدارها هميشه در اذهان باقي مي مانند. عده اي با لباس هاي نامناسبو نه چندان تميز به خواستگاري مي روند و تصورشان اين است که اين شخص بايدوضعيت زندگي مرا بداند در صورتي که اين وضعيت خاطره خوشي به جا نمي گذارد.در تمام طول مراسم خواستگاري متانت و وقار بايد از ناحيه هر دو خانوادهمراعات شود و رفتارهاي نامناسب و جلف ، ذهنيت هاي بدي را رقم مي زنند.
هنگام صحبت کردن فرد مورد نظرتان، سراپا گوش باشيد، و دقت لازم را به عملآوريد تا مطالب گفته
شده را بهتر بتوانيد به خاطر بسپاريد و هنگامي کهخودتان صحبت مي کنيد نيز سعي کنيد، سنجيده حرف بزنيد. پس از اين که ازگذشته و شرح حال فرد مقابل مطلع شديد مي توانيد ديدگاهش را راجع به مذهبسؤال کنيد.
در هنگام صحبت کردن با فرد مورد نظر در اولين جلسه بنارا بر صداقت و يکرنگي بگذاريد و متعهد شويد که آنچه مي گوئيد کاملاً از سرصدق و صفا باشد و به اين تعهد خود نيز پاي بند شويد. بهتر است به عنواناولين سؤال از فرد مقابل بخواهيد خودش را کامل معرفي کند؛ به عبارت ديگراز او بخواهيد خلاصه اي از گذشته زندگيش براي شما بگويد خودتان نيزمتقابلاً خلاصه اي از سرگذشت خود را مطرح نماييد.سرگذشت و بيوگرافي شاملاين موارد مي شود: معرفي کامل نام و نام خانوادگي، شغل، سن، شغل پدر ومادر، ميزان تحصيلات هر يک از آنها، وضعيت شغلي و تحصيلي و سني ديگر افرادخانواده، و اين که شما در چه خانواده اي و با چه شرايطي بزرگ شديد و مسائلخاص زندگي شما در گذشته چگونه بوده است.
در هنگام صحبت کردن فردمورد نظرتان، سراپا گوش باشيد، و دقت لازم را به عمل آوريد تا مطالب گفتهشده را بهتر بتوانيد به خاطر بسپاريد و هنگامي که خودتان صحبت مي کنيد نيزسعي کنيد، سنجيده حرف بزنيد. پس از اين که از گذشته و شرح حال فرد مقابلمطلع شديد مي توانيدديدگاهش را راجع به مذهب سؤال کنيد. بپرسيد نگرش شماراجع به مذهب چيست؟ مذهب چقدر در زندگي شما نقش دارد و تا چه اندازه به آناهميت مي دهيد؟ و بعد متقابلاً ديدگاه خودتان را راجع به مذهب مطرح نماييدو دقيقاً نگرش خود را در اين مورد تشريح نماييد؛ اگر براي مثال در مورداحکام مقيد هستيد و علاوه بر واجبات، مستحبات را نيز رعايت مي کنيد، اينمورد را حتماً تذکر دهيد و با نگرش ها و احساسات فرد مقابل مقايسه نماييد.
مطلبديگري که مي توانيد سؤال کنيد نگرش مخاطب شما راجع به مسائل اقتصادي ونحوه درآمد است، در اينجا شغل خود و ميزان درآمد ماهيانه خود را مطرحکنيد؛ بلوف نزنيد، آنچه واقعاً هست را بگوييد.
خانم ها نيز بايد ازخواستگارشان سؤال کنند به نظر شما يک زن و همسر ايده آل چگونه فردي ميتواند باشد و بعد صفات مطرح شده را با خصوصيات و ساختمان رواني خود مقايسهکنند، اگر ناهمخواني يافتند بايد بگويند اين ويژگي ها را ما نداريم و يااصلاً با ساختمان رواني ما بيگانه است، خانم ها حتماً سؤال کنند انتظارمرد مورد نظرشان از آنها چيست، به نظر آنها زن بايد با چه نوع پوششي دراجتماع ظاهر شود، چگونه بايد با مردم نشست و برخاست نمايد. نظرش راجع بهشاغل بودن زن چيست.
امکانات مالي خود را توضيح دهيد، اگر توان ماليشما در شرايط فعلي بيشتر از امکانات موجود نيست اين مورد را نيز تذکر دهيدو سپس نظر دختر خانم را در اين مورد بخواهيد، ببينيد ايشان چه مقدار پولرا براي داشتن يک رفاه نسبي لازم مي دانند، و اگر خواسته هاي ايشان بادرآمد شما همخوان نيست موضوع را مطرح و روي آن تأکيد نماييد،
وعدهها و قول هايي که با امکانات شما نمي خواند و امکان برآورده شدنش نيستندهيد.هميشه براي بهتر شدن زندگي تلاش کنيد ولي قول هاي نابه جا ندهيد.علاوه بر نگرش خود و فرد مورد نظر، در مورد مسائل مادي و اقتصادي بايدموقعيت اقتصادي هر دو خانواده را با يکديگر مقايسه کنيد. فراموش نکنيدبسيار مهم است که دختر و پسر از يک رديف اقتصادي با يکديگر ازدواج کنند وازدواج طبقات متضاد اجتماعي اصلاً صلاح نيست.
يکي ديگر از مطالبيکه حتماً بايد در جلسه خواستگاري پرسيده شود،ارزش هاي خانوادگي است. بايدبفهميد در خانواده فرد مقابل چه چيزهايي ارزش است. اگر در خانواده شماتحصيل جايگاه مهمي دارد و خانواده براي تحصيلات و فرد تحصيل کرده ارزشزيادي قائل هستند، ولي در خانواده شخص مورد نظر شما هيچ بهايي به تحصيل وتحصيل کرده داده نمي شود، جاي تأمل دارد؛ بايد اندکي دست نگه داريد. ياچنانچه در خانواده شما حجاب و رعايت کردن آن بسيار مهم است و يکي از ارزشهاي حساس در خانواده به شمار مي رود ولي در خانواده طرف مقابل حجاب کم رنگاست و يا اصلاً جايگاهي ندارد و در عوض پول مهمترين ارزش است، در اينجاشما با يکديگر همخواني نداريد.

بعد از بررسي نگرش هاي فرد مقابلراجع به مذهب و مسائل اقتصادي و ارزش هاي خانوادگي، نوبت به بررسيارزش هايدرون فردي مي رسد. در اينجا افکار، عقايد، ايده آل ها و علائق را به طورکاملاً جزيي مطرح کنيد. آقايان حتماً از خانم ها بپرسند، به نظر آنها يکمرد ايده آل چگونه فردي است، و چه
شرايطي بايد داشته باشد؟ اگر خصوصياتيرا که خانم مطرح مي کند در وجود شما نيست سريعاً اعلام نماييد اين خصوصياتفردي مورد نظر شما، در ما نيست و يا اصلاً نمي توانيم اينگونه باشيم.
خانمها نيز بايد از خواستگارشان سؤال کنند به نظر شما يک زن و همسر ايده آلچگونه فردي مي تواند باشد و بعد صفات مطرح شده را با خصوصيات و ساختمانرواني خود مقايسه کنند، اگر ناهمخواني يافتند بايد بگويند اين ويژگي ها راما نداريم و يا اصلاً با ساختمان رواني ما بيگانه است، خانم ها حتماً سؤالکنند انتظار مرد مورد نظرشان از آنها چيست، به نظر آنها زن بايد با چه نوعپوششي در اجتماع ظاهر شود، چگونه بايد با مردم نشست و برخاست نمايد. نظرشراجع به شاغل بودن زن چيست. اگر خانم ها در شرايط فعلي شاغلند و به شغلشاننيز علاقه مند هستند و کار کردن برايشان اهميت دارد، ولي احساس مي کنندخواستگارشان نظر چندان مساعدي نسبت به شاغل بودن زن ندارد بايد به ايننکته تأکيد شديد کنند، حتي در صورت لزوم آن را شرط ضمن عقد قرار دهند.
فرد مورد نظر را مورد مطالعه قرار دهيد نکات مثبت را در شخصيت و موقعيت ويجستجو کنيد و آن را در يک ستون زير هم قرار دهيد در مقابل ستوني را نيز بهصفات و خصوصيات منفي اختصاص دهيد. آن مورد يا مواردي از خصوصيات منفي راکه اطمينان صد در صد داريد تغيير مي نمايد مثبت حساب کنيد. و سپس آنها رامورد سنجش قرار دهيد و تحليل کنيد.
مسئله ديگري که بايد درخواستگاري مطرح شودبرنامه هاي فعلي و برنامه هاي آينده است. وضعيت فعليتان را کاملاً مشخص نماييد، برنامه هاي آينده را نيز حتماً مطرح کنيد. اگرقصد ادامه تحصيل داريد اين نکته را تذکر دهيد. اگر قصد جا به جايي ومسافرت خارج از کشور داريد، بايد قبل از ازدواج مطرح نماييد. اگر بيماريهاي جسماني خاص داريد، و يا قبلاً در زندگي شما اتفاقي افتاده است(احتمالاً نامزدي يا عقد داشته ايد و ناموفق بوده است و يا مسائل مشابهيداشته ايد) آنها را پنهان نکنيد قبل از اين که همسرتان از ديگران بشنود ونسبت به شما بي اعتماد گردد خودتان مطرح نماييد؛ در اين صورت وجدان راحتينيز خواهيد داشت.
شايد همه اين مطالب را در جلسه خواستگاري نتوانمطرح کرد، هيچ اشکالي ندارد تعداد جلسات خواستگاري را اضافه نماييد، مشروطبه اين که حسن نيت داشته باشيد. بعد از اين که طي جلسات خواستگاري اطلاعاتلازم را دريافت کرديد و نکته اي بر شما مبهم نماند، زمان ارزشيابي و تجزيهو تحليل فرا مي رسد. در اينجا فرد مورد نظر را مورد مطالعه قرار دهيد نکاتمثبت را در شخصيت و موقعيت وي جستجو کنيد و آن را در يک ستون زير هم قراردهيد در مقابل ستوني را نيز به صفات و خصوصيات منفي اختصاص دهيد. آن مورديا مواردي از خصوصيات منفي را که اطمينان صد در صد داريد تغيير مي نمايدمثبت حساب کنيد. و سپس آنها را مورد سنجش قرار دهيد و تحليل کنيد. گاهياوقات يک مورد منفي به تمام موارد مثبت مي چربد مثلاً فرد مورد نظرتحصيلات و شغل خوب دارد از خانواده خوب و نجيب و موقعيت اقتصادي اش نيزمناسب است، اخلاق خوبي هم دارد ولي معتاد است. در اين شرايط بايد دست نگهداشت و براي ازدواج عجله نکرد و يا اين که شرايط زندگي خوب است ولي شغل
غيرقانوني دارد. مسلماً زندگي با چنين شخصي سراسر اضطراب خواهد بود.
پساز آنکه ارزشيابي انجام شد و وجوه اشتراک و تفاهم زياد بود بايد تحقيقاتکامل، در محل زندگي و محيط کار در مورد چگونگي رفت و آمد با دوستانش وديگر موارد به عمل آيد عده اي معتقد به انجام تحقيق قبل از ازدواج نيستندو مي پندارند افرادي که از آنها تحقيق مي شود اگر گرايش و نظر خوب به فردداشته باشند همه چيز را مثبت جلوه مي دهند و اگر با فرد مورد نظر مشکلداشته باشند وي را آدمي منفي ارزيابي مي نمايند و واقعيات را مطرح نميکنند. در صورتي که در واقع چنين نيست. اگر از تعداد زيادي تحقيق به عملآيد حداقل نتيجه اش اين خواهد بود که به شما مي گويند آيا اين فرد قبلاًازدواج کرده است يا خير؟ و آيا اينها خانواده جار و جنجالي هستند يا خير؟آيا برخورد اجتماعي خوبي با مردم دارند يا نه؟ بنابراين تحقيق بدون منفعتهم نيست؛ شناخت شما را نسبت به همسر آينده و فرد مورد نظر افزايش مي دهد.
پشتوانهتمامي مسائل گفته شده، توکل به خداي متعال و قادر مطلق است. در صورتي کهتشابهات زياد و تحقيقات انجام شده، مثبت بود با توکل بر خدا ازدواج کنيد.ان شاءا... زندگي خوب و سرنوشت خوبي در انتظار شما خواهد بود.
دراينجا نکته اي قابل ذکر است و آن اين که، هر ازدواجي عليرغم تمامي دقتهايي که براي آن به عمل آيد و با رعايت کليه ملاک ها و معيارهاي گفته شده،باز هم حدود بيست درصد ريسک دارد. و اين ريسک به خاطر جنبه هاي ناشناختهآن است يا پيش بيني هايي که به وقوع پيوسته است يا خلاف تصور بوده است وبه خاطر مسائلي بوده که قبل از ازدواج سؤال و مطرح نشده اند و يا اگرپرسيده شده اند جواب صحيحي براي آنها دريافت نکرده اند. بنابراين رعايتکردن معيارهاي ازدواج ، تضمين صد در صد براي ازدواج موفق را همراه نداردولي در بسياري از مواقع از به وجود آمدن مشکلات پس از ازدواج جلوگيري ميکند و از تنش ها و ناراحتي هاي درون خانوادگي پس از ازدواج مي کاهد.

سخني با خانواده ها
بعضياز خانواده ها مقيدند بلافاصله پس از يک جلسه خواستگاري، تکليف دختر و پسرمورد نظرشان مشخص شود و موافق نيستند خواستگاري به چندين جلسه موکول شود.به اين دسته خانواده ها متذکر مي شويم انتخاب همسر و ازدواج نياز بهمطالعه و شناخت دارد و اين شناخت در يک جلسه خواستگاري مثلاً يک ساعتهمقدور نيست. بنابراين اگر دختر و پسر به قصد ازدواج مي خواهند با يکديگرصحبت بيشتري داشته باشند ، خانواده ها بايد در اين مورد قدري انعطاف بهخرج دهند:شناخت لازمه زندگي است. نگراني اين نوع خانواده ها به خاطر قضاوتمردم و آشنايان است در صورتي که مردم، آشنايان و همسايگان هم نظر منفيراجع به خواستگاري کردن از دختران ندارند. پسري هم که به قصد خواستگاريوارد خانه شما مي شود حريم خانه برايش اخلاق ايجاد مي کند و اين امر بسياربهتر از آن است که دختر و پسر در خارج از محيط خانه و دور از اطلاعخانواده ها رفت و آمد داشته باشند و تصميمات نسنجيده بگيرند و يا معضلاتاخلاقي به وجود آورند

 
بالا پایین