Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

سیگار کشیدن باعث از بین رفتن کروموزوم y می شود

  • نویسنده موضوع sting
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı زیست شناسی
Konu Başlığı سیگار کشیدن باعث از بین رفتن کروموزوم y می شود
نویسنده موضوع sting
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan sting

sting

معـاون ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
27,708
پسندها
5,661
امتیازها
113
محل سکونت
تهـــــــــــران
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
کیسه بوکس
دل نوشته
اگه تو زندگی یکی از سیم های سازت پاره شد... آهنگ زندگیتو رو جوری ادامه بده هیچکس نفهمه به تو چی گذشت ، حتی اونیکه سیم رو پاره کرد!
بهترین اخلاقم
نــــدارم
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

دسته بندی:
زیست شناسی




اگر سرطان، بیماری های قلبی و نفخ به اندازه کافی بد نیست، مورد دیگری نیز هست که ممکن است مردان سیگاری را نگران کند: از دست دادن کروموزوم Y !!! محققان کشف کرده اند که در افراد سیگاری چهار برابر بیشتر از غیر سیگاری ها این احتمال وجود دارد که سلول های خونی کروموزوم Y نداشته باشند. آنها ابراز داشته اند که این یافته بسیار نگران کننده است زیرا به تازگی مشخص شده که ارتباطی بین از دست رفتن کروموزوم Y و طول عمر کمتر و همچنین خطر ابتلا به سرطان های متعدد وجود دارد.


اگر سرطان، بیماری های قلبی و نفخ به اندازه کافی بد نیست، مورد دیگری نیز هست که ممکن است مردان سیگاری را نگران کند: از دست دادن کروموزوم Y !!! محققان کشف کرده اند که در افراد سیگاری چهار برابر بیشتر از غیر سیگاری ها این احتمال وجود دارد که سلول های خونی کروموزوم Y نداشته باشند. آنها ابراز داشته اند که این یافته بسیار نگران کننده است زیرا به تازگی مشخص شده که ارتباطی بین از دست رفتن کروموزوم Y و طول عمر کمتر و همچنین خطر ابتلا به سرطان های متعدد وجود دارد.دکتر Stephen Chanock متخصص ژنتیک سرطان از پژوهشکده ملی سرطان Maryland در این زمینه معتقد است :
"در هر صورت تایید مستقیمی وجود ندارد که از دست رفتن کروموزوم Y منجر به بروز بیماری می شود."
برای انجام این بررسی متخصص مولکولی سرطان Jan Dumanski و آماردان Lars Forsberg از دانشگاه Uppsala سوئد از داده های سه تحقیق بالینی دیگر استفاده کرده اند. محففان در این مطالعات که زمان طولانی در حال انجام بوده است به دنبال یافتن ارتباط بین رفتار، نحوه زندگی یا دیگر خصوصیات و بیماری بوده اند. به عنوان بخشی از این مطالعات، داده ها و خون به صورت دوره ای جمع آوری می شده است. دکتر Dumanski و Forsberg به مقایسه DNA سلول های خونی در افراد سیگاری و غیر سیگاری در بیش از ۶۰۰۰ مرد پرداختند. این گروه در تاریخ ۱۳ آذر، مقاله ای در مجله Science به چاپ رساندند که نشان می‌داد تنها عواملی که با از دست رفتن کروموزوم Y ارتباط دارند، سن و سیگار کشیدن است. در این تحقیق افراد سیگاری نسبت به غیر سیگاری ها ۲.۴ تا ۴.۳ بار بیشتر احتمال دارند که کروموزوم Y خود را در سلول های خونی از دست بدهند.رئیس درمان های سرطان در پژوهشکده تحقیقات لندن دکتر Charles Swanton می گوید:
" این یک یافته خیره کننده است. این یافته می تواند توضیح دهد که چرا شانس مرگ در اثر سرطان ( به غیر از سرطان هایی مانند سینه و پروستات که به جنس وابسته است) در مردان بیشتر است. البته در هر صورت تعداد سلول های دارای کروموزوم های غیر طبیعی با افزایش سن افزایش پیدا خواهد کرد، در نتیجه این حذف Y ممکن است مستقیما در ارتباط با سرطان نباشد. دانستن مکانیسم این عمل در نتیجه گیری بسیار حائز اهمیت است."
دکتر Chanock می افزاید:
"در حالی که این یافته بسیار جذاب است، ارتباط بین از دست رفتن کروموزوم Y و کاهش طول عمر و شانس بیماری نیازمند تایید به وسیله دیگر مطالعات گسترده می باشد."
البته این گفته ها مانع از ایجاد نوآوری نشده و CRAY ( سنجش خطر سرطان به وسیله از دست رفتن کروموزوم Y) در حال گسترش آزمون تشخیصی است که می تواند شانس یک مرد را برای ابتلا به سرطان بر پایه از دست رفتن کروموزوم Y در خون بسنجد. دکتر Dumanski و همکارانش نیز در حال برنامه ریزی برای یک بررسی طولانی مدت در زمینه فهم بهتر تاثیر از دست رفتن کروموزوم Y در ایجاد مشکلات سلامتی هستند. این محققان فرض می کنند که از دست رفتن کروموزوم Y ممکن است به سمت یک جمعیت خاص سلول های خونی که مسئول مبارزه با سرطان هستند، انحراف پیدا کند. این سلول های معیوب به دلیل ناتوانی در عملکرد صحیح می توانند به بیماری ها و سرطان اجازه پیشروی بدهند.دکتر Forsberg اظهار داشت:
" در همین حال خبرهای اطمینان بخشی نیز برای سیگاری ها وجود دارد. آسیب کروموزوم Y که به وسیله سیگار ایجاد می شود می تواند بازگشت پذیر بوده و همچنین به دوز مصرف نیز بسیار وابسته است. افرادی که قبلا سیگار می کشیده اند همانند افرادی که اصلا سیگار نکشیده اند در معرض خطر از دست رفتن کروموزوم Y نیستند. پس این نکته را به یاد داشته باشیم که هیچ وقت برای ترک سیگار دیر نیست."

 
بالا پایین