Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

بینی چگونه بوها را تمیز می دهد

  • نویسنده موضوع sting
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı زیست شناسی
Konu Başlığı بینی چگونه بوها را تمیز می دهد
نویسنده موضوع sting
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan sting

sting

معـاون ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
27,708
پسندها
5,661
امتیازها
113
محل سکونت
تهـــــــــــران
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
کیسه بوکس
دل نوشته
اگه تو زندگی یکی از سیم های سازت پاره شد... آهنگ زندگیتو رو جوری ادامه بده هیچکس نفهمه به تو چی گذشت ، حتی اونیکه سیم رو پاره کرد!
بهترین اخلاقم
نــــدارم
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

دسته بندی:
زیست شناسی




بویایی در سلسله ی جانوران بسیار مهم است. به برخی از گونه ها امکان پیدا کردن غذا، تشخیص دوست از دشمن و تمیز دادن جنس نر از ماده را می دهد. با این حال، چگونگی استفاده از این مهارت قابل توجهِ بینی، در برخی از گونه ها تا حدودی عجیب است. با وجود بوهای بسیار زیاد در یک مکان، چگونه این گونه ها می توانند با نادیده گرفتن تمامی بوهای زمینه، بر یک بو تمرکز کنند؟


چگونه بینی می تواند بوهای مختلف را شناسایی و بر یک بو تمرکز کند؟ پژوهشگران در تلاش برای پاسخ به این سوال هستند. بویایی در سلسله ی جانوران بسیار مهم است. به برخی از گونه ها امکان پیدا کردن غذا، تشخیص دوست از دشمن و تمیز دادن جنس نر از ماده را می دهد.با این حال، چگونگی استفاده از این مهارت قابل توجهِ بینی، در برخی از گونه ها تا حدودی عجیب است. با وجود بوهای بسیار زیاد در یک مکان، چگونه این گونه ها می توانند با نادیده گرفتن تمامی بوهای زمینه، بر یک بو تمرکز کنند؟قطعا این کار به آسانیِ شنیدن نیست. در شنوایی، دو گوش اغلب جانوران پس از تعیین زمانی که یک موج صوتی خاص به هر یک از گوشها می رسد، این امکان را می دهد تا نزدیکی و جهت اصوات را تشخیص دهند. اما بوها می توانند اثر یکدیگر را بپوشانند و همچنین بسیار متاثر از وزش باد هستند.بگفته Vankatesh Murthey: " جریان مداومی از اطلاعات وجود دارد که پیوسته از بسیاری از منابع مختلف به حواس ما می رسند. مثال بارز آن یک مهمانی می باشد – هرچند ممکن است پر سروصدا بوده و تعداد زیادی از فراد در حال صحبت کردن باشند، اما ما قادر به متمرکز کردن توجه خود بر روی یک نفر و نادیده گرفتن سرو صدای پس زمینه هستیم."به عقیده این پژوهشگر، بسیاری از حیوانات می توانند همین کار را با حس بویایی خود انجام دهند. هرچند، این توانایی در تمرکز کردن، به طور کلی، بسیار محدود تر است.برطبق این تحقیق که به تازگی در مجله ی Nature Neuroscience منتشر شد، Murthey رهبری یک تیم از محققان را برای تعیین اینکه انسانها و پستانداران دقیقا تا چه اندازه قادر به تمایز بوها و تمرکز بر روی بویی خاص هستند را بر عهده داشته است.پس از آموزش به موش برای تشخیص بوهای خاص، محققان ترکیبی از بوها را به این جانوران ارائه کردند – گاهی این بوها شامل بوی "هدف" می شدند و گاهی نه. آنها دریافتند که موشها هنگامی که بوی هدف شامل 85 درصد و بیشتر بود، قادر به شناسایی آن بودند.با این حال، تصویربرداری از فعالیت مغزی در هنگام سنجش برخی از بوها، به محققان نشان داد، زمانی که موشها در معرض "بوهای زمینه ای" قرار می گیرند که مشابه با بوهای "هدف" است، سلولهای عصبی را فعال می کنند، که بطور قابل توجهی بد عمل کرده و بوی هدف را تشخیص نمی دهند.Murthey اظهار داشت: "هر بو منجر به برانگیختن یک الگوی فضایی خاص از پاسخ های عصبی می گردد. مشکل، تشخیص یک بوی ویژه از میان مخلوطی از بوهای دیگر است و بستگی به آن دارد که چقدر بوی زمینه با بوی هدف تداخل داشته باشد."نویسندگان این مقاله اضافه کردند: "درک چگونگی انجام این عمل، به ما اجازه ی ساخت مصنوعی سیستمی بویایی را می دهد تا بتوانیم مواد شیمیایی خاص در هوا را در میان مجموعهای دیگری از بوها تشخیص دهیم."

 
بالا پایین