Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

تعادل ميزان آب بدن و رفع عطش با خوراكی های فيبردار

اطلاعات موضوع

Kategori Adı گرایش های زیست شناسی
Konu Başlığı تعادل ميزان آب بدن و رفع عطش با خوراكی های فيبردار
نویسنده موضوع novinmarketing
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan novinmarketing

novinmarketing

کـاربــر حـرفــه ای
تاریخ ثبت‌نام
Feb 15, 2016
ارسالی‌ها
452
پسندها
34
امتیازها
0

اعتبار :

حواس تان به ميزان آب بدن تان باشد


گرماي هوا باعث از دست رفتن بيشتر آب بدن مي‌شود و نياز بدن به آن را افزايش مي‌دهد.
فيبرها در نگهداري آب نقش مهمي دارند بنابراين خوراكي‌هاي فيبردار گزينه‌هاي مناسبي در تعادل و تداوم رفع عطش هستند. علاوه بر ميوه‌ها، سبزي‌ها هم منبع بسيار مناسب فيبر و در نتيجه آب هستند. كاهو، خيار، كرفس و سبزي خوردن چون آب را در خود نگه مي‌دارند باعث استمرار و تداوم آب رساني به بدن مي‌شوند. تابستان با گرماي طاقت فرسايش، مي‌تواند با تشنگي ضميمه شود و فصلي غيرقابل تحمل را ايجاد كند.


گرماي هوا باعث از دست رفتن بيشتر آب بدن مي‌شود و نياز بدن به آن را افزايش مي‌دهد. در واقع آب، نخستين ماده غذايي و سالم‌ترين نوشيدني است كه ۶۰ درصد بدن بزرگسالان و ۸۰ درصد بدن نوزادان را تشكيل مي‌دهد. كارشناسان توصيه مي‌كنند، آقايان روزانه بيش از ۲ ليتر و نيم و خانم‌ها ۲ ليتر آب در روز مصرف كنند. در اين ميان افرادي كه ناراحتي كليه، ناراحتي‌هاي قلبي- عروقي و فشار خون دارند بايد زيرنظر پزشك آب بنوشند. درصورت حل نكردن معضل تشنگي احتمال ايجاد مشكلات فراواني وجود دارد. اما با رعايت اقداماتي مي‌توانيم تابستان بي‌عطش را سپري كنيم.


روش رفع عطشآب به‌طور معمول از طرق تنفس، تعريق، ادرار و مدفوع از دست مي‌رود. در همين زمان است كه يكي از معجزات خلقت روي مي‌دهد و مركز تشنگي در مغز فعال مي‌شود و اعلام مي‌كند كه به آب نياز دارد و ما با نوشيدن آب، نياز فيزيولوژيك بدن را رفع مي‌كنيم. نوشيدن آب كافي و فراوان بسيار اهميت دارد. در فصول گرم سال و به ويژه تابستان كه آب بيشتري از طرق مختلف از دست مي‌رود، عطش و تشنگي زودتر بروز مي‌يابد.
راهكار اصلي رفع عطش در اصل نوشيدن ميزان كافي آب است در كنار آب مي‌توان از نوشيدني‌هايي مانند چاي كمرنگ و آبميوه‌هاي متفاوت نيز براي رفع تشنگي استفاده كرد. به اين نكته بايد توجه كنيد، براي تامين آب مورد نياز بدن نبايد از نوشيدني‌هاي ناسالم استفاده كرد؛ مثلا مصرف انواع نوشابه‎هاي گازدار و كافئين‎دار نه تنها جايگزين مناسبي براي رفع تشنگي نيستند بلكه عوارض جسمي متعددي را در پي دارند به عنوان مثال با دخالت در سيستم گوارشي مي‌توانند موجب كاهش جذب كلسيم بدن ‎شوند.


به خاطر داشته باشيد، خوردن ناگهاني آب فراوان مي‌تواند مشكلات گوارشي و سوء هاضمه در فرد ايجاد كند. توصيه مي‌شود بدن به چنين حالتي نرسد و هر نيم تا يك ساعت بايد دست كم نيم فنجان آب به بدن رساند


چاي با تشنگي چه مي‌كند؟
آب مايعي است كه در تمام واكنش‌هاي بدن شركت دارد و وجود آن براي فعل و انفعالات مختلف در بدن و در نتيجه ادامه حيات انسان الزامي است. آب مانند هوا و غذا يكي از ضروريات زندگي است. بنابراين بايد هميشه و به صورت مداوم به بدن برسد و در زمان تشنگي هيچ چيز نمي‌تواند جايگزين آب شود.


چاي نوعي نوشيدني است كه به دليل داشتن مواد آنتي اكسيدان و ضد سرطان براي بدن مفيد است اما هيچگاه جايگزين مناسبي براي آب نيست. چاي به دليل خاصيت مدر بودن باعث مي‌شود، مقدار بيشتري از آبي كه از طرق مختلف به بدن مي‌رسد، دفع شود. به‌طور كلي توصيه مي‌شود، افراد هنگام تشنگي درصورت دسترسي به آب از اين نوشيدني استفاده كنند.


خوراكي‌هاي ضد تشنگي
فيبرها در نگهداري آب نقش مهمي دارند بنابراين خوراكي‌هاي فيبردار گزينه‌هاي مناسبي در تعادل و تداوم رفع عطش هستند. علاوه بر ميوه‌ها، سبزي‌ها هم منبع بسيار مناسب فيبر و در نتيجه آب هستند. كاهو، خيار، كرفس و سبزي خوردن چون آب را در خود نگه مي‌دارند باعث استمرار و تداوم آب رساني به بدن مي‌شوند. در مقابل برخي خوراكي‌ها مانند انواع شيريني و كباب و جگر تشديد‌كننده تشنگي هستند و در فصول گرم سال كه احتمال كم آبي بيشتر است بايد از خوردن آنها پرهيز كرد.


حواس تان به ميزان آب بدن تان باشد
آنچه مسلم است همه براي ادامه حيات و فعل و انفعالات درون بدن به آب نياز دارند و اين ميزان نياز به‌طور متوسط هشت تا ۱۰ ليوان است كه در كودكان كمتر است اما در بزرگسالان تغييري نمي‌كند. حتي افراد مسن كه به نسبت نياز بدن شان به آب، كمتر احساس تشنگي مي‌كنند بايد حتي الامكان همين ميزان آب را در طول روز مصرف كنند تا سلول‌هاي بدن دچار كم آبي نشوند.


ديابتي‌ها كه به دليل ماهيت بيماري‌شان با دفع ادار زيادي مواجه هستند به آب بيشتري نياز دارند كه بسته به سطح قندخون، داروهاي مصرفي و نحوه كنترل بيماري بايد با پزشك معالج خود درباره ميزان مصرف آب مشورت كنند. همچنين سطح و نوع فعاليت افراد از نظر قرارگيري آنها در معرض گرما در تعيين ميزان نياز آنان موثر است. فراموش نكنيد كه افراد به‌طور معمول، آب را از طرق مختلف نظير تعريق، ادرار، مدفوع و حتي تنفس در طول روز از دست مي‌دهند بنابراين بايد بسته به ميزان فعاليت ميزان دريافت آب را تنظيم كرد.


خاكشير مي‌تواند رفع عطش كند
به‌طور كلي دو مساله يعني نياز بدن به آب و احساس تشنگي مطرح است. زماني كه درباره احساس تشنگي بحث مي‌شود برخي از نوشيدني‌ها مثل شربت آبليمو كه به دليل وجود آبليمو در آن، باعث ترشح بزاق بيشتر مي‌شوند، احساس تشنگي را زودتر برطرف مي‌كنند ولي اين به آن معنا نيست كه نياز بدن به آب تامين شده است. نوشيدني‌هايي مانند خاكشير به دليل داشتن دانه‌هاي خاكشير كه آب را درون خود حبس مي‌كند و چند برابر ظرفيت مي‌تواند ذخيره آب داشته باشد در زمان تشنگي نوشيدني بسيار مناسبي است.


اين دانه‌ها در دستگاه گوارش آب را در خود نگاه مي‌دارند و به تدريج آن را به بدن تحويل مي‌دهند و نياز بدن را در مدت طولاني‌تر نسبت به آب تامين مي‌كنند. نوشيدني ديگري كه مي‌توان نام برد تخم شربتي است كه عملكردي مشابه خاكشير دارد و به دليل نگه داشتن آب درون خود باعث مي‌شود، فرد ديرتر احساس تشنگي كند اما از آن جا كه اين نوشيدني‌ها با شكر مصرف مي‌شوند بايد در ميزان استفاده از آنها احتياط كرد چون مصرف بيش از اندازه آنها موجب اضافه وزن و چاقي مي‌شود. بهتر است آنها را يا بدون شكر يا با حداقل شكر مصرف كرد.


عطش چيست؟
عطش همان است که به تشنگي تعبير مي‌شود و تشنگي هم نياز به نوشيدن آب است. اين نياز زماني بروز می‌کند كه بدن در مقابل كم آبي كه با آن مواجه شده واكنش نشان مي‌دهد. كم آب شدن بدن نيز زماني رخ مي‌دهد كه آب دفع شده از بدن بيشتر از مقدار جذب آن باشد. از سوي ديگر، عطش به نوعي تشنگي مفرط نيز تعبير مي‌شود كه در گرماي شديد و كم آبي‌هاي طولاني مدت يا ورزش‌هاي طولاني و سنگين رخ مي‌دهد.


وقتي بدن كم آب مي‌شود، بزاق دهان را مي‌گيرد و احساس خشكي دهان به وجود مي‌آيد. اگر در اين مرحله كمبود آب جبران نشود، احساس ضعف، خستگي و سردرد ايجاد مي‌شود. تشنگي در اصل علامت خطري براي كم شدن مايعات بدن است. كاهش مايعات نيز مي‌تواند در اثر تعريق زياد، اسهال، استفراغ، تب، آفتاب سوختگي يا رژيم غذايي اتفاق بيفتد.


ميوه‌هاي تابستاني
ميوه‌ها علاوه بر نقشي كه در تامين ويتامين‌ها، مواد معدني، آنتي اكسيدان‌ها و فيبر مورد نياز بدن دارند، نقش مهمي نيز در پيشگيري و درمان انواع سرطان، بيماري‌هاي قلبي – عروقي، سكته مغزي، پوكي استخوان، ديابت و چاقي ايفا مي‌كنند. علاوه بر اين، آنها به‌طور كلي يكي از منابع حاوي آب هستند و مي‌توان بخشي از نياز بدن به آب را از طريق ميوه‌ها تامين كرد.


ميوه‌ها در ساختمان خودشان فيبر دارند و اين فيبر در دستگاه گوارش باعث ماندگاري آب و تحويل تدريجي آب به جريان خون مي‌شود و به اين ترتيب تاخير زيادي در احساس تشنگي به وجود مي‌آيد اما يادآوري مي‌شود كه بدن، نياز به آب خالص هم دارد و روزانه حدود هشت ليوان آب براي ادامه حيات و حفظ آن ضروري است كه البته بخشي از آن را مي‌توان از طريق ميوه‌ها به دست آورد.




منبع : تصفیه آب خانگی
 
بالا پایین