Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

تاریخچه فرآیند ترموود

اطلاعات موضوع

Kategori Adı گرایش های عمران
Konu Başlığı تاریخچه فرآیند ترموود
نویسنده موضوع novinmarketing
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan novinmarketing

novinmarketing

کـاربــر حـرفــه ای
تاریخ ثبت‌نام
Feb 15, 2016
ارسالی‌ها
452
پسندها
34
امتیازها
0

اعتبار :

ترموود یکی از روش‌های تیمار گرمایی چوب است. مطالعه‌ی علمی در زمینه‌ی بهبود حرارتی چوب در دهه 1930 در آلمان توسط استام و هانسن و در دهه 1940 در ایالات متحده به وسیله وایت انجام شد. در دهه 1950 باوندام، رانکل و بوروی آلمانی تحقیق در این مورد را ادامه دادند و در دهه 1960 گزارشی از یافته های علمی در زمینه‌ی بهبود حرارتی را کولمن و اشنایدر منتشر کردند. در میان روش‌های پیش‌نهادی برای این کار پروسه ترموود که توسط ویتانیمی و همکاران در 1997 ثبت شد، شاید موفق ترین پروسه در اروپا بوده باشد. تیمارهای گرمایی دسته‌ای از روشهای بهبود چوب هستند که در آنها هرگز از مواد شیمیایی برای تیمار چوب استفاده نمی شود. بدین لحاظ محصولات این روش‌ها (از جمله روش ترموود) از استقبال زیادی برخوردار شده اند. تیمارهای گرمایی به عنوان جانشینی برای مواد اشباع کننده حفاظتی مطرح هستند و دامنه کاربرد آنها نیز وسیع است. برای مثال در مبلمان باغی، کابینت آشپزخانه، سونا، کفپوش، پوشش سقف، دیوارکوب های داخل و خارج ساختمان، دکینگ، محوطه استخر و در و پنجره های چوبی از محصولات تیمار حرارتی مانند ترموود فراوان استفاده می‌شود. از دیدگاه کاربردی، افزایش مقاومت چوب در برابر تغییر ابعاد در شرایط متفاوت رطوبتی، خاصیت عایق حرارتی، مقاومت در برابر پوسیدگی و هوازدگی و همچنین کاهش تغییر شکل ناشی از رطوبت و ایجاد رنگهای جدید و شبیه به چوبهای مناطق گرمسیری استوایی از مزایای ترموود هستند. تیمار گرمایی در هر گونه از چوب به علت تفاوت ساختار سلولی و ترکیبات شیمیایی اثر متفاوتی دارد. به همین دلیل چوب درختان سوزنی برگ نسبت به پهن برگان نیازمند تیمار شدیدتر در فرآیند ترموود هستند. برای به دست آوردن بهترین محصول کیفیت چوب مورد نظر برای ترموود باید خوب باشد.


فرآیند ترمووود به طور خلاصه


فرآیند ترموود چوب در مقیاس صنعتی را انجمن ترموود فنلاند (VTT) با همکاری صنایع محصولات چوبی فنلاند به وجود آورده است. مجوز فرآیند ترموود به اعضای انجمن ترموود فنلاند اعطا شده است که شرکت HJT-Holz به عنوان هم‌کار بین المللی پارسیاوود از اعضای اولیه آن می باشد. فرآیند ترموود را می توان به سه فاز اصلی تقسیم کرد :
فاز 1: افزایش دما و خشک کردن در دمای بالا
با استفاده از حرارت و بخار، دمای کوره به سرعت افزایش می‌یابد تا به سطح 100 درجه سانتی گراد برسد. پس از آن حرارت به طور متوازن فزونی می‌یابد تا به میزان 130 درجه سانتی گراد برسد. در طی این مدت خشک شدن در دمای بالا رخ می دهد و رطوبت موجود در چوب تقریباً به حد صفر تنزل می یابد.
فاز 2: ترموود
وقتی خشک شدن در دمای بالا اتفاق افتاد حرارت داخل کوره به میزان معینی افزایش می یابد. وقتی که دما به سطح هدف رسید بسته به کاربرد و مصرف نهایی به مدت معینی ثابت نگه داشته می‌شود.
فاز 3: خنک کردن و تنظیم رطوبت
مرحله نهایی کاستن حرارت با استفاده از سیستم های اسپری آب می باشد. هنگامی که دما به میزان معینی رسید، رطوبت دهی مجدد اتفاق می افتد تا میزان رطوبت چوب را به سطح قابل استفاده‌ یعنی 7-4% برساند.


منبع : چوب نمای ساختمان
 
بالا پایین