Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

دفتر قانونی یا پلمپ دفاتر و سال مالی در ثبت شرکتها

اطلاعات موضوع

Kategori Adı کتاب حقوق
Konu Başlığı دفتر قانونی یا پلمپ دفاتر و سال مالی در ثبت شرکتها
نویسنده موضوع novinmarketing
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan novinmarketing

novinmarketing

کـاربــر حـرفــه ای
تاریخ ثبت‌نام
Feb 15, 2016
ارسالی‌ها
452
پسندها
34
امتیازها
0

اعتبار :

سال مالی شرکت‌ها و موسسات
سال مالی شرکت از روز اول فروردین هر سال آغاز می‌شود و روز آخر اسفند همان سال به پایان می‌رسد. اولین سال مالی شرکت از تاریخ تاسیس تا آخر اسفندماه همان سال است.

آیین‌نامه مربوط به روش نگهداری دفاتر قانونی
طبق ماده 3 آیین‌نامه، مودیان مشمول این آیین‌نامه مکلفند برای هر سال مالی، فقط از دفاتر امضا پلمپ و ثبت شده ظرف یک سال قبل استفاده نمایند. مگر اینکه در طی سال به علت تمام شدن دفاتر نیاز به دفاتر جدید باشد که در این صورت مجاز هستند دفاتر جدید امضا، پلمپ و ثبت نمایند و با رعایت مقررات ماده 16 این آیین‌نامه ادامه عملیات مالی را در دفاتر جدید ثبت کنند. درج تعداد و مشخصات دفاتر ماخوذه برای استفاده در هر سال مالی، در اظهارنامه مالیاتی مربوط به آن سال الزامی است.
دفتر قانونی روزنامه
طبق ماده 4 آیین‌نامه، دفتر روزنامه دفتر است که اشخاص حقوقی یا حقیقی کلیه معاملات و سایر رویدادهای مالی و محاسباتی خود را با رعایت اصول و موازین و استانداردهای پذیرفته شده حسابداری و به ترتیب تاریخ وقوع در آن ثبت نمایند. (ماده 7 قانون تجارت)
دفتر قانونی کل
طبق ماده 15 آیین‌نامه، دفتر کل مرکزی است که عملیات ثبت شده در دفتر بر حسب سرفصل یا کدگذاری حساب‌ها در صفحات مخصوص آن نوشته می‌شود به ترتیبی که تنظیم حساب سود و زیان و ترازنامه از آن امکان‌پذیر باشد. (ماده 8 قانون تجارت)
مدت زمان نگهداری دفاتر قانونی روزنامه و کل
طبق ماده 13 قانون تجارت، کلیه معاملات و فعالیت‌های تجاری و صادرات و واردات در دفاتر قانونی روزنامه و کل باید به ترتیب تاریخ در صفحات مخصوص نوشته شود و تراشیدن و حک کردن و همچنین جای سفید گذاشتن بیش از آنچه که در دفترنویسی معمول است و در حاشیه و یا بین سطور نوشتن ممنوع است و شرکت و موسسات باید تمام دفاتر قانونی را از پایان هر سالی لااقل تا ده سال نگهداری کنند.

موارد کاربرد دفاتر قانونی
طبق ماده 14 قانون تجارت، دفاتری که تجار (شرکت‌ها یا موسسات غیرتجاری) برای امور تجاری خود به کار می‌برند در صورتی که مطابق مقررات این قانون مرتب شده باشد بین تجار (شرکت‌ها یا موسسات غیرتجاری) در امور تجاری سندیت خواهد داشت و در غیر این صورت فقط بر علیه صاحب آن معتبر خواهد بود.


جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت http://samansabt.com/ مراجعه نمایید.
 
بالا پایین