Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

اصطلاحات متداول رنگ ها در دکوراسیون داخلی

  • نویسنده موضوع parsa
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı دکوراسیون
Konu Başlığı اصطلاحات متداول رنگ ها در دکوراسیون داخلی
نویسنده موضوع parsa
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan parsa

parsa

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Aug 6, 2016
ارسالی‌ها
1
پسندها
0
امتیازها
0
وب سایت
www.arianparax.com

اعتبار :


رنگ‌های آکسان: رنگ‌های تند و درخشنده‌ای در
طراحی دکوراسیون که برای جان دادن و هیجان بخشیدن به یک مجموعه رنگی افزوده می‌شوند، رنگ‌های آکسان نام دارند، مانند رنگ قرمز که‌ مانند نوار حاشیه دار، پایین دیوارهای راهروهای بیمارستان قرار می‌گیرد تا بتواند به تشخیص کم بینایان کمک کند.
رنگ‌های متضاد: رنگ‌های متضاد، رنگ‌هایی هستند که در کنار یکدیگر غوغا می‌کنند و اثر خود را در ذهن باقی می گذارند، مانند تابلوها یا دیوارهای سفید با تیترهای قرمز یا سیاه در محل‌هایی مانند اورژانس یا اتاق عمل.
رنگ زمینه: رنگ زمینه، رنگی است که بیشترین فضای یک سطح را در بر می‌گیرد و رنگ‌های آکسان یا متضاد، در بطن آن جای می‌گیرند. در دکوراسیون بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نباید از رنگ‌های تند و خیلی تیره برای رنگ‌های زمینه استفاده کرد.
رنگ‌های غالب: رنگ‌های غالب اصولا به رنگ‌هایی نمی گویند که بیشترین فضا را اشغال می‌کند، بلکه به رنگ‌هایی می گویند که بیش از دیگر رنگ‌ها، نگاه را به خود خیره و جذب می‌کند؛ برای مثال، برخی از نوشته‌ها که با رنگ غالب است، ممکن است بیش از رنگ زمینه نظر را به خود جلب کند که این رنگ، اصطلاح رنگ غالب در معماری داخلی نام می‌گیرد.
رنگ‌های سرد: رنگ‌های سرد به رنگ‌هایی می گویند که در دایره رنگ‌های سرد قرار می‌گیرند، مانند رنگ سبز و آبی. هر رنگ خنثی‌ای که با این رنگ‌ها ترکیب شود به سمت خانواده رنگ‌های سرد متمایل می‌شود و هر رنگ خنثی‌ای که با رنگ‌های گرم ترکیب شود از خانواده سرد دور می‌شود، برای مثال ترکیب رنگ خاکستری با رنگ آبی، رنگ سردی را به وجود می آورد. از رنگ‌های سرد بیشتر برای کاهش هیجان و استرس استفاده می‌کنند. در بخش‌هایی که با استرس و اضطراب زیادی همراه است، استفاده از این رنگ‌ها می‌تواند هیجانات منفی را کنترل کند. استفاده از این رنگ‌ها در هر نوع مکان‌ پراسترس یا کسل کننده ای بسیار مناسب است و به کاهش استرس و بیقراری کمک می‌کند.
رنگ های گرم: رنگ های گرم، رنگ های در دایره گرم جای می گیرد. این رنگ ها، قرمز، زرد و نارنجی هستند. رنگ های گرم و هر رنگی که طیف قرمز را بیشتر در تاروپودش داشته باشد. رنگ گرم نام می گیرد. رنگ های گرم، رنگ هایی هستند که احساسات را برمی انگیزند و انرژی می بخشند. رنگ های گرم گاهی هیجانات و اعصاب را به شدت تحریک می کنند. در استفاده از این رنگ در دکوراسیون داخلی باید دقت کرد و اصول معماری را در نظر گرفت.
رنگ های هم پرده: رنگ های هم پرده به این معنا نیست که حتما رنگ ها از یک خانواده و در یک دایره رنگی هستند، اما به این معناست که قطعا میزان به کار رفته از یک رنگ در یک پرده، مساوی است و به یک میزان می باشد، مانند زرد پررنگ یا آبی پررنگ که هر طیف به یک اندازه تیرگی یا روشنی دارند. این رنگ ها، هیچ یک از لحاظ گرمی یا سردی بر یکدیگر تقدم و غلبه ندارند. از این رنگ برای رفع یکنواختی و بی روحی در دکوراسیون و طراحی داخلی استفاده می شود.
رنگ های مکمل: این رنگ ها مقابل یکدیگر قرار دارند، یعنی در مقابل با یکدیگر معنا می یابند، جالب است بدانید که این رنگ ها هنگامی که در یکدیگر تلفیق می شوند و با یکدیگر هم نشینی دارند، معنا و مفهوم می یابند. این رنگ ها با کنار هم قرا رگرفتن، نمایی متعادل، دل انگیز و مسحورکننده خلق می کنند. این رنگ ها هرگز در یک خانواده قرار نمی گیرند و با یکدیگر بسیار متفاوتند. نمونه بارزی از این هم نشینی، قرارگیری رنگ زرد تیره در کنار رنگ آبی است. این هم نشینی برای مکان هایی که باید دارای انرژی و گرما باشند بسیار مناسب است. این رنگ ها مکمل همدیگرند و فضایی جذاب و پرانرژی ایجاد می کنند.
رنگ های هم خانواده:
این رنگ ها، در جایگاهی قرار می گیرند که مجموعه موجود، با یکدیگر هم خانواده هستند و هم نشینی دارند؛ برای مثال، خانواده رنگ های آبی که از آبی- سبزها آغاز می گردد و رنگ های سرد است و به آبی – بنفش ها می رسد و رنگ های نیمه گرم است یا خانواده قهوه ای، از قهوه ای خاکی تا قهوه ای هایی که طیف های نارنجی و قرمز را دربرمی گیرد پیش می رود. این شیوه برای دکوراسیون لابی ها و مکان هایی که افراد رفت و آمد زیادی ندارند، برای رفع خستگی افراد به کار می رود.
در این دو بخش، اصطلاحات رایج و متداول رنگ ها در دکوراسیون را به طور مختصر برایتان شرح دادیم.
 
بالا پایین