Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

محل زندگی زالو ها

اطلاعات موضوع

Kategori Adı طب سنتی
Konu Başlığı محل زندگی زالو ها
نویسنده موضوع armanweb.co
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan armanweb.co

armanweb.co

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Jul 28, 2016
ارسالی‌ها
14
پسندها
0
امتیازها
0

اعتبار :

امروزه به علت استفاده روزافزون از زالوها در دنیا تعداد زالوها در طبیعت به میزان زیادی کاهش یافته که حتی برخی از کارشناسان احتمال انقراض این موجود را می دهند. از این رو پرورش زالو و خرید و فروش زالو به عنوان یک شغل پردرآمد و پرسود قلمداد می شود که در کشورهای بسیاری از جمله ایران انجام می شود. اطلاع از محل زندگی زالو ها و زیستگاه آنها امری مهم در پرورش زالو و همچین صید زالو است که در دوره های آموزش پرورش زالو به طور مفصل در مورد آنها بحث می شود.
در این مقاله از آموزش پرورش زالو قصد داریم محل زندگی زالو ها و همچنین فراوانی و انتشار جغرافیایی آنها را بررسی کنیم .
محل زندگی زالو ها
زالوها گونه ای کرم و از خانواده نرم تنان می باشند که انواع مختلفی از آنها وجود دارد و تاکنون حدود 650 نوع زالو شناخته شده است. همه ی زالوها برای انسان مفید نیستند و فقط تعداد کمی برای زالودرمانی استفاده می شوند. بیشتر زالوها طبی موجود در ایران هیرودومدیسینالیس هستند که مشخسه آنها نوار زیتونی مایل به سبز لجنی پشت آنها است. در هنگام خرید زالو برای زالودرمانی باید به مشخصات زالو و بهداشتی و طبی بودن آن دقت شود و از مراکز معتبر که پرورش و فروش زالو می پردازند برای خرید زالو اقدام نمایید.
محل زندگی زالو

زالوها با توجه به انواعشان محل زندگی متفاوتی دارند محل زندگی آنها بیشتر در دریاها، آب های شیرین و روی خاک است.
حدود یک پنجم گونه های زالو در دریاها زندگی می کنند و انگل ماهی ها سایر آبزیان هستند.
آبهای شیرین و کم عمق، دریاچه ها و تالابهای گل آلود که در آنها به مقدار زیادی گیاهان آبزی یافت می شود نیز محل زندگی برخی از زالوها است.
زالوهای خشکی به طور معمول روی زمین بوده و به ندرت روی شاخ و برگ در جنگل های مرطوب و بارانی دیده می شود. اغلب این زالوها وارد آب نمی شوند و نمی توانند به مدت طولانی شنا کنند اما ممکن است تحت شرایطی برای دوره های کوتاه شنا نموده و زنده بمانند.
انتشار جغرافیایی زالو

برای انتشار و فراوانی زالوها فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی مانند دسترسی به غذا، ترکیب بستر، نوع آب، عمق آب، نوع بدنه آبی، دمای آب، وجود جریانات آبی، اکسیژن محلول در آب و انواع آلودگی و سختی آب و PH آب وجود دارد که با توجه به مطلوب بودن شرایط فراوانی و انتشار زالوها در آن منطقه بیشتر می شود.
فاکتورهای فیزیگی و شمیایی در انتشار زالو
به طور معمول فراوانی و تنوع زالوها در منطقه ساحلی، زیستگاههایی مانند آبهای راکد که گیاهان آبزی غوطه ور در آنجا زیاد هستند، بیشتر است.
در چنین مکانهایی عمق آب کم بوده و شفافیت آب بالا است و نور کم و بیش به بستر آب نفوذ می کند.
اکولوژی زالوهای آب شیرین

گونه های خانواده هیرودینیده در آبهای شیرین یافت می شد که ابتدا از خون دوزیستان و سپس از خون پستانداران و همچنین انسان تغذیه می کنند.
محل زندگی زالو
انتشار جغرافیایی زالو های آب شیرین

حدود 15 درصد از زالهای شناخته شده در دریا زندگی می کنند و تعداد کمتری در حال سازگاری با زندگی در خشکی می باشند. و تعداد زیادی از زالوها در آبهای شیرین زندگی می کنند که 91 گونه در این گروه قرار دارند. به طور کلی تنوع آنها در تمامی مناطق به جز قطب شمال یعنی در اروپا و اوراسیا و آمریکای شمالی به حداکثر می رسد.
در حال حاضر بیشتر از 40 گونه زالو در آبهای شیرین ایران و بخش جنوبی دریای خزر گزارش شده است. هم اکنون زالوهای ایران در ارتفاعات متنوعی از حدود 4000 متر و کمتر از 20 متر از سطح دریا یافت می شوند.
انتشار جغرافیایی زالوی طبی در ایران

استان آذربایجان:محل زندگی زالو ها در استان آذربایجان غربی آبگیرها و اطراف رشته کوه سهند و سبلان و ارسباران و جنوب و غرب دریاچه ارومیه و در تالابها و آبگیرهای شیرین در شهرهای بناب، ملکان، میاندوآب، مهاباد است.
شمال کشور: در اکثر آبگیرهایی که در ارتفاعات قرار داشته و از آب باران پر شده است و در آنها لای روبی انجام نشده و عاری از آلودگی شیمیایی است . به عنوان مثال در روستای بندپی غربی در بابل و آبگیرهای واقع در محدوده جنگل تلار در قائمشهر.
در دیگر مناطق کشور مانند دامنه های رشته کوه زاگرس و مناطق دیگر که هنوز به طور کامل شناسایی نشده اند نیز زالوهای زیادی زندگی می کنند.
انتشار جغرافیایی زالو در ایران
 
بالا پایین