Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

تاریخچه و سیر تحول اینترنت

اطلاعات موضوع

Kategori Adı مقالات و آموزش ها
Konu Başlığı تاریخچه و سیر تحول اینترنت
نویسنده موضوع Matrix
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Matrix

Matrix

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Jan 15, 2017
ارسالی‌ها
5
پسندها
0
امتیازها
0

اعتبار :

تاریخچه و سیر تحول اینترنت
[h=2]مقدمه[/h]ظهور اینترنت یک انقلاب عظیم در مورد کامپیوترها و نحوه ارتباطات آنها ایجاد کرد. همچنین اختراع تلگراف ، تلفن ، رادیو و کامپیوترها نیز تحت تاثیر این شبکه جهانی قرار گرفت. اینترنت در مرحله اول یک توانایی ارسال جهانی ، مکانیزمی برای تبادل داده ها و یک تعامل است بین کسانی که می خواهند فارغ از فاصله های جغرافیایی با یکدیگر ارتباط داشته باشند. همچنین اینترنت توانست خود را به عنوان یک منبع مهم و عظیم در به اشتراک گذاری منابع معرفی کند. کم کم صنایع , هنرمندان ، و دانشگاه ها نیز به این بانک عظیم اطلاعاتی ملحق شده و آنها نیز اطلاعاتی را به این شبکه بزرگ اضافه کرده اند.
در این مقاله می خواهیم تا شما را با روند تکاملی اینترنت آشنا سازیم. این تاریخچه بر مبنای 4 جنبه اصلی گردش خواهد داشت. یک سیر تحولی تکنیکی وجود دارد که در ابتدا با آغاز مفهومی به نام packet switching و همچنین ARPAnet آغاز گردید. و امروزه نیز تحقیقات زیادی در حال انجام است که از به منظور گسترش زیر ساخت های این شبکه در ابعاد مختلف مانند مقیاس ، کارایی ، وعملکرد های بالا در حال انجام است. همچنین یک سری اعمالی در مورد مدیریت جهانی این شبکه در حال انجام گرفتن می باشد. یک جنبه اجتماعی نیز وجود دارد که نتیجه ان یک اجتماع جهانی از کسانی است که در حال کار کردن در مورد تکنولوژی های مرتبط با این شبکه می باشد و قصد دارند تا هر کدام سهمی در توسعه این شبکه داشته باشند. همچنین یک جنبه تجاری سازی نیز وجود دارد که سعی در بهبود روند انتقال داده ها دارد.
اینترنت امروزی یک زیر ساخت اطلاعاتی خیلی وسیع می باشد که هدف اصلی آن نیز همین فراهم کردن اطلاعات بوده است و در اوایل هم به آن شبکه جهانی زیر ساخت اطلاعاتی گفته می شد. تاریخچه آن کاملا پیچیده است و شامل جنبه های فراوانی مانند تکنولوژی ، سازمان دهی و اجتماعات مرتبط با آن می باشد.
شاید اگر بخواهیم به طور منصفانه این روند را توضیح دهیم باید گفت که در سال 1961 اولین بار مردی به نام Leonard kleinrock این مفهوم شبکه جهانی اینترنت را تعریف کرد.
[h=2]خاستگاه اینترنت[/h]اولین توصیفات ضبط شده از تعاملات اجتماعی که در شبکه شامل یک سری یادداشت هایی از مردی به نام J.C.R Licklider از دانشگاه MIT در اگوست سال 1962 می باشد که مفهوم شبکه بی نهایت را توصیف کرده بود. در تلقی این مرد شبکه ای متصور بوده است که در هر کسی از هر کامپیوتری می تواند به هر منبعی در هر جای دیگری دسترسی داشته باشد. در واقع این مفهوم بسیار شبیه به مفهوم امروزی اینترنت می باشد.
Leonard Kleinrock از همان دانشگاه ام آی تی اولین مقاله خود در مورد تئوری packet switching را در جولای سال 1961 و اولین کتاب خود را در سال 1964 منتشر کرد. ایشان در این مقاله عنوان کردند که به جای مدارها بهتر است از مفهوم پکت در انتقال داده ها استفاده شود که خود گام بزرگی در تحول اینترنت به شمار می رود. گام کلیدی دیگر این بود که کامپیوترها بتوانند با یکدیگر صحبت داشته باشند. برای رسیدن به این دستاورد او در سال 1965 به کمک Thomas Merrill توانست یک کامپیوتر TX-2 در ایالت ماساچوست را به یک کامپیوتر Q-32 کالیفورنیا از طریق یک خط تلفن و با سرعتی بسیار پایین به یکدیگر وصل کند. و این ارتباط بین این دو کامپیوتر در واقع اولین تست از شبکه های wide area نیز به شمار می آمد.
نتیجه این آزمایش این بود که ایده به اشتراک گذاری داده ها و برنامه ها توسط کامپیوتر هایی که از راه دور با یکدیگر ارتباط دارند به یک واقعیت تبدیل شود و معین گردید که سیستم تلفنی مبنی بر circuit switched برای این کار کاملا غیر مناسب می باشد. و به همین دلیل ایده این دانشمند برای استفاده از packet switching را تایید می کرد.
در اواخر سال 1966 رابرت تصمیم گرفت که به DARPA برود و این ایده را جایگزین ایده ARPA کند. در کنفرانسی که او باید مقاله خود را ارائه می کرد یک مقاله دیگر نیز در مورد شبکه های مبتنی بر پکت از کشور انگلستان توسط Donald Davis و Roger Scantlebury هم مطرح گردید. انها نام گروه خود را RAND گذاشته بودند. آنها همچنین مقاله ای در مورد شبکه های مبتنی بر packet switching برای انتقال امن صدا در ارتش در سال 1964 نیز تولید کرده بودند. و این گونه بود که این دانشمندان با تلاش های خود کاری کردند که مفهوم packet switching در شبکه اینترنت امروزی جایگاه خود را پیدا کند.
در سال 1968 یک فراخوان توسط رابرت و شرکت DARPA برای سرمایه گذاری در مورد ساخت یک کامپوننت به نام رابط پردازشگر پیام (Internet Message Processor) معرفی گردید. این گروه توسط دو برادر با نام مستعار BBN هدایت می شد. در حینی که این تیم بر روی این پروژه پیام رسانی مشغول کار بود آنها کم کم توانستند تا بخش های دیگر این شبکه را نیز تقویت نمانید.
[h=2]مفاهیم اولیه مطرح شده در اینترنت[/h]وقتی که اینترنت توسط اقدامات ARPAnet به جایگاه نزدیک به امروزی خود رسید به مانند امروز یک شبکه یکپارچه جهانی وجود نداشت و اینکه تعداد شبکه های همانند ARPAnet وجود داشت که هر کدام برای خودشان معماری خاصی را دنبال می کردند. اما با گسترش مفهوم پکت سوئیچینگ و شبکه های رادیویی و حتی دیگر شبکه های کم کم مفاهیم امروزی جای خود را در ذهن دانشمندان باز می کرد. اینترنتی که ما امروزه از آن استفاده می کنیم در واقع از دل مفهومی به نام معماری شبکه باز شکل گرفته است. در این مفهوم هیچ معماری خاصی از هیچ شبکه ای برای ارتباط بین همه شبکه ها وجود نداشت و هر کسی می توانست از هر نوع معماری که مایل باشد در شبکه خود استفاده کند. اما برای اینکه بتوان تمامی این شبکه ها را با یکدیگر مرتبط کرد باید از یک معماری خاص استفاده می شد. از آن زمان تا به حال نیز همین قانون رعایت شده است و شبکه ها برای ارتباطات جهانی هم از یک معماری و شیوه معین استفاده می کنند.
در معماری شبکه باز هر شبکه ای برای خودش می تواند معماری خاصی داشته باشد و می تواند از رابط های خاصی برای ارتباط با کاربران داخلی خود استفاده کند. هر کدام از این شبکه ها می تواند تجهیزات مخصوص به خود را داشته باشد و هیچ محدودیتی در مورد این مسائل برای شبکه های مختلف وجود ندارد. ایده استفاده از معماری شبکه باز اولین بار توسط فردی به نام Kahn shortly بعد از اینکه در سال 1972 به ARPA ملحق شد مطرح گردید. این کار در ابتدا بخشی از برنامه پکت رادیو بوده اما بعدا خودش به عنوان یک برنامه مستقل شروع به کار کرد.
مهم ترین مزیت های تماس های صوتی انبوه در معرفی خدمات

[h=2]خط زمانی توسعه اینترنت[/h]1934 : شخصی به نام PAUL OTLET برای اولین بار مفهومی را طراحی کرد که به عنوان مبنای تکنولوژی امروزی درنظر گرفته شده است. تلفن و رادیو ابداعاتی بود که بعدها به ظهور اینترنت کمک زیادی کرد.
1965 : دو کامپیوتر در دانشگاه ام آی تی با دو کامپیوتر دیگر از طریق تکنولوژی packet switching با یکدیگر ارتباط برقرار کردند.
1968 : آقایان برانیک و نیومن نسخ نهایی رابط پردازشگر پیام را آماده کردند.
1969 : در 29 اکتبر مرکز مطالعاتی UCLA وابسته به انستیتوت دانشگاه استنفورد ، دانشگاه کالیفورنیا توانستند از طریق کامپیوترهای خود پیام هایی را برای یکدیگر ارسال نمایند. اما این پیام ها به صورت کامل به دست شان نمی رسید زیرا سیستمی که آنها نوشته بودند در نهایت بعد از چند دقیقه کرش کرد.
1972 : در این سال بازهم گروه BBN توانست مفهوم ایمیل شبکه ای را بیان کند. و گروه های دیگری نیز به آنها کمک کردند تا بتوانند پروتکل هایی را در مورد این شبکه ها و نحوه انتقال پیام در بستر شبکه ایجاد نمایند.
1973 : زمانی مفهوم شبکه جهانی شکل جدی به خودگرفت که دانشگاه لندن و یک مرکز تحقیقاتی در نروژ توانستند به شبکه ARPA متصل شده و از آن زمان اینترنت امروزی شکل خود را گرفت.
1974 : اولین سرویس دهند اینترنت به نام TELENET یک نوع ارتباط تجاری از ARPA را معرفی نمود و به این ترتیب کار خود را آغاز کرد.
1976 : ملکه الیزابت دوم اولین بار دکمه ارسال را برای فرستادن ایمیل فشار داد.
1979 : شرکت USENET برای اولین بار گروه های خبری و بحث را در این شبکه معرفی کرد.
1981 : بنیاد ملی علوم آمریکا اجازه ایجاد یک شبکه داخلی برای محققین این بنیاد را در جهت تبادل سریع تر اطلاعات صادر کرد.
1982 : پروتکل های TCP و IP به عنوان اولین پروتکل هایی بودند که توسط ARPANET معرفی گردیدند. و امروزه شاهد آن هستیم که TCP/IP به عنوان پایه ای ترین و اصلی ترین پروتکل در شبکه های اینترنتی معرفی گردیده است.
1983 : سیستم نامگذاری دامنه ها یا همان DNS مفاهیم و دامنه هایی مانند COM,.EDU, .ORG , .NET. و دیگرمفاهیم را برای اولین بار معین کرد. این سیستم به عنوان یک سیستم جایگزین برای حفظ نکردن آی پی ها بود و شما می توانستید به جای شماره های طولانی تنها نام ها را به خاطر داشته باشید.
1985 : اولین دامنه ثبت شده به عنوان Symbolics.com متعلق به سایت شرکت کامپیوتری این شرکت به ثبت رسید.
1986 : بنیاد ملی علوم برای اولین بار ابررایانه هایی را با سرعت 56 هزار بیت بر ثانیه را به یکدیگر متصل کرد. که برابر بود با ارتباط از نوع dial-up کامپیوترهای چند سال پیش . با پیشرفت دستگاه های و کابل های انتقال دهنده سرعت این ارتباطات سرعت بیشتری را به خود گرفتند.
1987 : تعداد کامپیوترهای هاست در شبکه اینترنت از مرز 20000 نفر گذشت. و سیسکو اولین روتر خود را به بازار عرضه کرد.
1989 : شرکت world.std.com به عنوان اولین شرکت مهیا کننده دسترسی به اینترنت تلفنی معرفی گردید.
1990 : شخصی به نام tim berners-lee که یک محقق در مرکز CERN بود برای اولین بار HTML را معرفی کرد. این تکنولوژی تا کنون تاثیرات شگرف خود بر روی اینترنت را به خوبی نشان داده است و هنوز هم پایه ایجاد تمامی صفحات وب استفاده ازاین زبان نشانه گذاری می باشد.
1991 : شرکت CERN مفهوم WORD WIDE WEB را به صورت عمومی معرفی نمود.
1992 : اولین و صدا تصویر در سطح اینترنت مورد نشر قرار گرفت.
1993 : تعداد وب سایت ها به 600 عدد افزایش یافت و کاخ سفید و سازمان ملل به این دسته از سازمانهایی که دارای وب سایت هستند اضافه شدند. و شخصی به نام مارک اندرسن توانست مرورگری به نام موزائیک را در دانشگاه ایلی یونز معرفی کند.
1994 : ارتباطات شبکه netscape متولد شد. و مایکروسافت یک مروگر برای ویندوز 95 منتشر کرد.
1995 : شرکت هایی مانند شرکت هواپیمایی آمریکا اقدام به ارائه برخی از خدمات از طریق وب سایت خود کردند و پس از آن سایت هایی مانند آمازون شروع به فعالیت نمودند. همچنین فروشگاه هایی مانند eBay نیز متولد شدند.
1997 : جنگ مرورگرها آغاز شد. ابتدا بین دو غول اصلی یعنی مایکروسافت و نت اسکب و بعدا شرکت های دیگری نیز خود را وارد این بازی کردند.
1998 : موتور جستجوگر گوگل متولد شد. و کاملا روشی که کاربران برای ارتباط با اینترنت داشتند را دچار تحول کرد.
1999: شرکت AOL شرکت نت اسکپ را خریداری کرد.
2000: حباب دات کام ترکید. و شرکت هایی مانند یاهو اقدام به ارائه سرویس هایی در حوزه اینترنت کردند که این خود راه را برای دیگر شرکت ها باز کرد.
2003 : نوبت به ظهور مرورگرهای دیگری مانند سافاری رسید. و همچنین سرویس هایی مانند اسکایپ نیز ظهور کردند.
2004 : فیسبوک به عنوان اولین سایت شبکه اجتماعی خود را معرفی کرد. و شرکت موزیلا نیز مرورگر فایرفاکس را به دنیا عرضه کرد.
2005 : سایت YOUTUBE.COM پا به اینترنت گذاشت.
2006 : شرکت AOL نوع تجارت خود را تغییر داد. بیشتر سرویس های خود را به صورت رایگان در اختیار دیگران قرار داد و برای کسب درآمد از طریق تبلیغات عمل کرد.
2009 : اینترنت 40 امین سال تولد خود را جشن گرفت.
2010 : فیسبوک به مرز 400 میلیون کاربر فعال رسید.
2011 : شبکه های فیسبوک و توییتر نقش مهمی در اتفاقات خاورمیانه از خود نشان دادند.

 
بالا پایین