Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

کلاهبرداری یعنی چه؟

  • نویسنده موضوع h.rmz
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı آموزش ها و نکات حقوقی
Konu Başlığı کلاهبرداری یعنی چه؟
نویسنده موضوع h.rmz
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan h.rmz

h.rmz

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Mar 7, 2017
ارسالی‌ها
23
پسندها
2
امتیازها
0

اعتبار :

کلاهبرداری از جمله جرایم پیچیده ای است که بطور معمول از سوی افراد با ضریب هوشی بالا انجام می شود . و این عامل گاهی تشخیص و مجازات مرتکب را دشوار می سازد.

کلاهبرداری جرمی است که با تعریف عمل کلاهبردار شناخته می شود .کلاهبردار با فریب طعمه خود به شکار مال او می پردازد و برای فریب او حیله به کار می برد بدین معنی که در کلاهبرداری، فردی که مورد جرم واقع شده است مال خود را با رضایت در اختیار کلاهبردار قرار می دهد و این وجه متمایز کننده این جرم از دیگر جرایم بر علیه اموال است در حقیقت کلاهبردار با انجام مانور متقلبانه (صحنه سازی) موجب اغفال شاکی می گردد و به واسطه اغفال مالک می تواند مال را در اختیار خود بگیرد.



کلاهبرداری یعنی چه؟
موضوع ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری که ارکان و شرایط قانونی این جرم را اینچنین در بر گرفته است :

هرکس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکتها یا تجارت خانه ها یا کارخانه ها یا موسسات موهوم یا به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد یا به امور غیر واقع امیدوار نماید و یا اسم یا عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل مذکور و یا وسایل تقلبی دیگر وجوه یا اموال یا اسناد یا قبوض ….و امثال آنها را تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد کلاهبردار محسوب می شود.



مشخصات جرم کلاهبرداری چیست؟ و برای تحقق این جرم چه ارکانی باید نزد محاکم به اثبات برسد؟
۱. وسایلی را که کلاهبردار به کار برده باید متقلبانه باشد .

۲. شاکی باید در نتیجه توسل به وسایل متقلبانه اغفال شده و فریب خورده باشد و در نتیجه فریب مال خود را دراختیار کلاهبردار قرار داده باشد .

۳. مال برده شده باید متعلق به شاکی باشد و این یعنی اینکه مال ، متعلق به کلاهبردار نباشد .

مجازات جرم کلاهبرداری چیست؟
مجازات اصلی جرم کلاهبرداری ۱ تا ۷ سال حبس بانضمام جزای نقدی معادل مال ماخوذه می باشد.



حال که با مفهوم کلاهبرداری و روشهای جدید آن تا اندازه ای آشنا شدید وکلا و کارشناسان ما در این زمینه توصیه هایی جهت جلوگیری از کلاهبرداری های اینترنتی که امروزه جزء شایع ترین روشها می باشد به شما ارائه خواهند کرد :

۱. شما عزیزان در دنیای مجازی می توانید خود را با شخصیتها و اسامی گوناگون و غیر واقعی معرفی کنید و در انواع شبکه های اجتماعی فعالیت کنید . پس هرگز به افراد در دنیای مجازی اعتماد نکنید.

۲. از ارائه اطلاعات کارت بانکی خود حتی به نزدیکترین اقوامتان خودداری کنید .

۳. از نوشتن رمز کارت بانکی در کنار کارت بپرهیزید و کارت خود را به شخص دیگری ندهید.

۴. هرگز به ایمیل هایی با عنوان : شرکت در قرعه کشی ، برنده شدن در مزایده ، خرید اقلام کمیاب ، انواع کمکهای مالی و ……..اطمینان نکرده و هیچ مبلغی را به حساب اشخاص خارج از کشور واریز نکنید .

۵. از انتخاب رمزها و پسووردهای ساده و رند مانند تاریخ تولد ، شماره شناسنامه ، … جداً خودداری نمایید.​






 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: eLOy
بالا پایین